Gå til innhold

Bursdag og jul. Hva er vanlig sum til nevø/ niese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre om verdi, men vet at på ene sida er opptatt av å ikke være noe dårligere, så gir gaver etter deres økonomi: 3-400kr.

På andre sida er det 3-800kr, avhengig av hva vi finner. 

Anonymkode: fa4f0...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine nevøer får for 1000 hver til jul, men det inkluderer årets bursdagsgave, da vi ikke bor i samme by.

Anonymkode: 903da...a73

Skrevet

Har fire. Før var det 1000 til jul og bursdag men la på i år til 2000. Til konfirmasjon 5000. 

Anonymkode: ec0b4...c20

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har fire. Før var det 1000 til jul og bursdag men la på i år til 2000. Til konfirmasjon 5000. 

Ps, jeg har råd til det og vi er mye sammen.

Skrevet

250-300 for jul og bursdag.

(1000 til konfirmasjon)

Anonymkode: a1d2f...89b

Skrevet

Vi har ikke barn og skal ikke ha heller, så vår niese får derfor mer. 
Både fordi vi kan og vil. 
Får 1000,- på sparekonto til jul og bursdag, + noe å pakke opp til mellom 500-1000,- ☺️

Anonymkode: 0530c...b33

Skrevet

Vi gir 2000 til jul og bursdager og ga 25.000 til konfirmasjonen, men vi har ikke barn og er en veldig liten familie.

Anonymkode: 4d33c...f0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Konfirmasjon 2000

bursdaf/jul 500

Anonymkode: 02e55...5ed

Har 15 nevøer/nieser

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mannen sin side ligger vi på 150-200 kr både bursdag og jul. Vi gir kun bursdagsgave om vi blir invitert i selskap

Min side - er summen 300 kr til bursdag og jul. 

Konfirmasjon er 1000-1500 kr. 

Anonymkode: b8f59...02f

Hæ gir dere ikke gaver om deee ikkr blir invitert ??

• Liker 1
Skrevet

Dette vil avhenge av mange ting tenker jeg - men et viktig prinsipp er at det er giveren som bestemmer summen på gaven, ikke mottaker. Dermed må mottaker evt. justere sine egne gaver litt ned om man synes det blir "urettferdig". Til slutt så havner man på et nivå som begge er komfortable med.

Størrelse på gave vil avhenge av hvor stor slekta er, har man bare en nevø eller har man fem barn selv, fire søsken, 16 nevøer og nieser? Hvor ofte treffes man, hvor nært står man hverandre?

Jeg tenker at en gave som ligger mellom 200 til 500 er helt ok, men jeg hadde ikke reagert på en gave til en mindre verdi heller om det var noe gjennomtenkt. Jeg synes 1000 kroner høres litt i overkant ut til en vanlig julegave, dersom man får flere nieser og nevøer etterhvert, så blir det veldig dyrt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, vi gjør ikke det. Gave følger selskap. Vi gir ikke gave om vi ikke går i bursdag. En greie som har vært i mannens familie i mange år, som jeg egentlig syns er helt greit. Vi er veldig, veldig mange. Vi inviterer til selskap to dager før og håper at ikke alle kan komme. 

• Liker 1
Skrevet

400-500 kroner til jul og bursdag. 1500 til konfirmasjonen.

Har seks nivøer/nieser. Det hadde blitt alt for dyrt for meg med mer enn det. 

Anonymkode: 95d36...cbc

• Liker 1
Skrevet (endret)

En gave er opp til giveren å gi, ikke opp til mottaker å kreve. Derfor reagerer jeg på det du skriver om at "Mottaker mener" :raven:Mottaker har strengt tatt ikke rett til å mene noe som helst om akkurat det.

Vi har ganske gjennomsnittlig økonomi. Vanligvis gir vi gaver for 300-400 til jul til de fem vi er tante og onkel til. Til bursdag har det variert mer, avhengig av ønsker og behov. Det er noen år til førstemann er konfirmant. Hadde det vært i år, ville vi gitt det samme som til det fadderbarnet som ble konfirmert i år. Der gav vi en ting til litt over 2000 kroner.   

Vi gir presang enten vi er invitert i selskap eller ikke. Presangen er fordi barnet fyller år, ikke betaling for inngangsbillett til bursdagsselskapet. 

Endret av Ullvott
  • Liker 3
Skrevet

Gir 250,- til hvert tantebarn. Har lite kontakt med. De er voksne.  Bruker  mer på de som har mer plass i mitt liv… 

Anonymkode: 81583...9b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, vi gjør ikke det. Gave følger selskap. Vi gir ikke gave om vi ikke går i bursdag. En greie som har vært i mannens familie i mange år, som jeg egentlig syns er helt greit. Vi er veldig, veldig mange. Vi inviterer til selskap to dager før og håper at ikke alle kan komme. 

Jøss så merkelig 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gav for rundt 400 til mine (3 stk), det får holde for i år. Er student og har dårlig råd, tror jeg bare hadde ledd om noen av mine søsken mente jeg måtte gitt for 1000. 

Anonymkode: df60d...895

Skrevet

2-300 jul og bursdag. Det kommer an på ønskene. Gir vi penger, er det 300 kr uansett. 

Vi ligger på omkring 800-1000 kr ved runde tall, men vi pleier å være flere som spleiser på en dyrere gave, men vi har maksgrense på 1000 hver.

Konfirmasjon 1500 kr.

Vi gir etter evne, så da førstemann hadde konfirmasjon ga vi 1000 kr. Så da får de neste også den summen, men da tatt kroneverdien til ettersyn (hele familien gjør dette, ikke bare vi). I år fikk konfirmanten derfor 1500 kr. 

Anonymkode: 1bca1...29e

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det gjør ikke vi heller, helt vanlig i vår omgangskrets.

Anonymkode: 614f1...6e5

• Liker 1
Skrevet

Sambo har tre nevøer, jeg har ni. Til sammen blir jo det veldig mye penger. Jeg tenker at vi er ute og kjøre hvis mottakere forventer at man blakker seg på gaver. For en absurd ting. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er normal sum på julegave og bursdagsgave til nevø/ niese? Mottager mener 1000 til bursdag og 1000 til jul er vanlig, og desto mer til konfirmasjon. For meg blir det veldig dyrt, men er det det som er vanlig må jeg kanskje bare få det til. 

Anonymkode: 04e2b...758

Noe mindre enn mellom 1000-1500 ville jeg sett på som ett hån. Da er det bedre å la være.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...