AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #1 Skrevet 27. desember 2023 Jeg og mannen ønsker å la barna oppleve USA på en eller annen måte. Vi har begge vokst med USA-turer i barndommen, en blanding av luksushoteller, Las Vegas, Miami, roadtrip og moteller. Alt fra shabby motell til 5-stjerners i Beverly Hills. Jeg snakket med moren min og turen vår da jeg var 16 (12 år siden og med lav krone) kostet 300 000 og da kjørte vi fra New York til Miami og var borte i 6 uker. Vi har ikke mulighet til dette økonomisk og tidsmessig, men har 2 uker og 60 000 til rådighet. Noen som har noen gode tips? Noen av mine beste barndomsminner er fra disse turene og jeg ønsker å gi dette videre til barna våre. Noen som har gjennomført noe Road trip med dollarkurs på høyt nivå i det siste, eller er det bare å spare videre? Anonymkode: d2187...3f1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #2 Skrevet 27. desember 2023 Jeg ville spart videre. Skal dere reise rundt tror jeg ikke 60 000 vil føre dere langt, siden dere blir minst fire personer. Alternativt kan dere kanskje dele det opp i flere turer, og velge billigere overnattinger nå (pass på at dere ikke havner i farlige strøk om dere velger billig!). Kanskje fly til Orlando, få med Disneyland, kjøre ned til Miami og Key West? Men, det vil nok koste det også. Jeg hadde nok ikke reist dit i dag uten at jeg også hadde en reserve på konto hjemme om noe skulle skje. Anonymkode: 91322...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #3 Skrevet 27. desember 2023 Du kan jo starte med å sjekke hva dere må betale for flybilletter og leiebil, evt innenlands tog/buss. Så må du nok regne 20000 for overnatting. Hvir mye har du da igjen til mat og opplevelser? Anonymkode: 1d099...db8
Pappi Skrevet 27. desember 2023 #4 Skrevet 27. desember 2023 Hvor mange barn og hvor gamle? det er nok mulig med en to ukers USA ferie for 60k men det høres ut som du ønsker litt mer enn det. Hvis du selv var 16 for 12 år siden har du sannsynligvis mange år å reise på ferie med barna før de flytter hjemmefra. Jeg ville spart opp mer penger og planlagt slik at dere kan være borte litt lenger. 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #5 Skrevet 27. desember 2023 Vi dro til USA i fjor med vårt barn på 1,5 år. Kjøpte eget sete til ham på alle flyreisene. Bare flybillettene var 50 000 kr. Vi var sent ute med å kjøpe billetter, så vi kunne kanskje fått de for 30 000 kr hvis vi hadde vært tidligere ute. Prisene på alt i USA har gått opp nå. Ville beregnet minst 100 000 kr på en familie for 2 uker. Mye mer hvis dere vil ha det behagelig. Anonymkode: bd862...584
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #6 Skrevet 27. desember 2023 Tusen takk for alle svar. Barna er 11 år (tvillinger). Vi ser at det som er innenfor budsjettet er en 2 ukers ferie til type Orlando eller Miami med et par dagsturer. Trist at det har blitt så dyrt. Tar gjerne i mot tips fra dere som har feriert i usa - åpen for alt Anonymkode: d2187...3f1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #7 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og mannen ønsker å la barna oppleve USA på en eller annen måte. Vi har begge vokst med USA-turer i barndommen, en blanding av luksushoteller, Las Vegas, Miami, roadtrip og moteller. Alt fra shabby motell til 5-stjerners i Beverly Hills. Jeg snakket med moren min og turen vår da jeg var 16 (12 år siden og med lav krone) kostet 300 000 og da kjørte vi fra New York til Miami og var borte i 6 uker. Vi har ikke mulighet til dette økonomisk og tidsmessig, men har 2 uker og 60 000 til rådighet. Noen som har noen gode tips? Noen av mine beste barndomsminner er fra disse turene og jeg ønsker å gi dette videre til barna våre. Noen som har gjennomført noe Road trip med dollarkurs på høyt nivå i det siste, eller er det bare å spare videre? Anonymkode: d2187...3f1 Holder ikke lenge, beklager. Anonymkode: 4db8b...916
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #8 Skrevet 27. desember 2023 Jeg vet ikke hvor dere flyr fra, men nå sjekket jeg prisen for 2 voksne og 2 barn på fly Oslo->New York og Miami->Oslo tirsdag 25. juni til tirsdag 9. juli. Med bagasje koster det ca 23000. Så da har dere 37000 igjen. Leiebil i USA koster ca 15000 kr for to uker med levering i en annen by (5000 ekstra for det). Da har dere 22000 igjen. Dette gir ca 1500 kr per dag i 14 dager. Og det skal rekke til hotell, mat og opplevelser for fire personer... Det tror jeg dessverre går dårlig. Hvis dere hadde hatt familie og/eller venner dere kunne sove over hos på veien, så kunne det gått. Anonymkode: 283bd...c4d 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #9 Skrevet 27. desember 2023 Jeg tror dette var omtrent budsjettet vårt da vi dro dit i 2019, men som du sier er kursen mye dårligere. Jeg vet ikke helt hva som er mulig å få til nå. Vi satte sammen turen selv. Sjekket først pris via byrå, men sparte 10 000 på å fikse selv. Vi var først på 7 dagers cruice i Caribien og så noen dager i Miami Beach rundt juletider (reiste hjem 25.12.). Tok ungene ut av skolen en uke, sparte en del på det (ikke noe vi gjorde ofte). Hadde liten lugar, men utvendig med balkong. Så og si alt på cruicet var inkludert, tror jeg betalte en ekstraregning på 500 da vi gikk av. Vi brukte en del på utflukter, minst 10 000 (forhåndsbestilt), men de kan man jo droppe. Vi drakk ikke alkohol og holdt oss til det som var inkludert av mat og drikke. Fly bestilte vi så snart datoene ble lagt ut for å få rimelige billetter. Tror vi betalte 3500 per pers t/r med bagasje og setereservasjon. Reiste til Ft. Lauderdale der båten gikk fra og hjem fra Miami. I Miami Beach bodde vi på et enkelt, men hyggelig lite hotell (typisk basseng i midten med rom i 2-3 etg. rundt). Hva med å finne steder som er mindre kjente og kanskje ikke fullt så dyre? Miami hadde stort sett nesten norske priser på mat, men vi kunne reise gratis rundt med buss. Orlando er neppe bedre. Vi har reist på budsjett til Orlando også, husker ikke hvor mye det gikk da, ikke 60 000, men igjen med en helt annen kurs. Vi var på et sted som het Treasure Island, nedenfor Madison Beach og Clearwater, der var det veldig chill, men vi var der utenom sesong. Anonymkode: 8b09c...03b 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #10 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg og mannen ønsker å la barna oppleve USA på en eller annen måte. Vi har begge vokst med USA-turer i barndommen, en blanding av luksushoteller, Las Vegas, Miami, roadtrip og moteller. Alt fra shabby motell til 5-stjerners i Beverly Hills. Jeg snakket med moren min og turen vår da jeg var 16 (12 år siden og med lav krone) kostet 300 000 og da kjørte vi fra New York til Miami og var borte i 6 uker. Vi har ikke mulighet til dette økonomisk og tidsmessig, men har 2 uker og 60 000 til rådighet. Noen som har noen gode tips? Noen av mine beste barndomsminner er fra disse turene og jeg ønsker å gi dette videre til barna våre. Noen som har gjennomført noe Road trip med dollarkurs på høyt nivå i det siste, eller er det bare å spare videre? Anonymkode: d2187...3f1 Du kommer ikke langt med 60K desverre. Du må minst triple dette beløpet om det skal være verdt å ta turen. Anonymkode: 64b8c...285 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #11 Skrevet 27. desember 2023 Da kan dere ihvertfall ikke dra med ungene på noen av disse fornøyelsesparkene. De koster flesk. Men begrenser dere turen til å leie en billig leiebil, sove på shady truckstop motel og kun spise på McDonalds/KFC/Burger King etc…og dere kun er der for natur og traske rundt å kikke på ting..så er det mulig. Anonymkode: 7821e...9d7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #12 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tusen takk for alle svar. Barna er 11 år (tvillinger). Vi ser at det som er innenfor budsjettet er en 2 ukers ferie til type Orlando eller Miami med et par dagsturer. Trist at det har blitt så dyrt. Tar gjerne i mot tips fra dere som har feriert i usa - åpen for alt Anonymkode: d2187...3f1 Orlando er veldig dyrt, og jeg har ikke vært i Miami, men etter det jeg hører, er også det er veldig dyrt sted. Skal dere for eksempel til Disney må dere regne med å betale 7000-8000 per dag bare i inngangsbilletter. Det er nok bare å spare videre, dessverre. Dere kommer ikke langt med 60k i USA for fire personer. Halvparten av pengene vil gå med til flybilletter, og det er hvis dere er heldige og finner billige billetter. 10k per person t/r er en mer realistisk pris. (Jeg var i Florida i sommer.) Anonymkode: d5642...ba0
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #13 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror dette var omtrent budsjettet vårt da vi dro dit i 2019, men som du sier er kursen mye dårligere. Jeg vet ikke helt hva som er mulig å få til nå. Vi satte sammen turen selv. Sjekket først pris via byrå, men sparte 10 000 på å fikse selv. Vi var først på 7 dagers cruice i Caribien og så noen dager i Miami Beach rundt juletider (reiste hjem 25.12.). Tok ungene ut av skolen en uke, sparte en del på det (ikke noe vi gjorde ofte). Hadde liten lugar, men utvendig med balkong. Så og si alt på cruicet var inkludert, tror jeg betalte en ekstraregning på 500 da vi gikk av. Vi brukte en del på utflukter, minst 10 000 (forhåndsbestilt), men de kan man jo droppe. Vi drakk ikke alkohol og holdt oss til det som var inkludert av mat og drikke. Fly bestilte vi så snart datoene ble lagt ut for å få rimelige billetter. Tror vi betalte 3500 per pers t/r med bagasje og setereservasjon. Reiste til Ft. Lauderdale der båten gikk fra og hjem fra Miami. I Miami Beach bodde vi på et enkelt, men hyggelig lite hotell (typisk basseng i midten med rom i 2-3 etg. rundt). Hva med å finne steder som er mindre kjente og kanskje ikke fullt så dyre? Miami hadde stort sett nesten norske priser på mat, men vi kunne reise gratis rundt med buss. Orlando er neppe bedre. Vi har reist på budsjett til Orlando også, husker ikke hvor mye det gikk da, ikke 60 000, men igjen med en helt annen kurs. Vi var på et sted som het Treasure Island, nedenfor Madison Beach og Clearwater, der var det veldig chill, men vi var der utenom sesong. Anonymkode: 8b09c...03b Med elendig kronekurs ligger Orlando over norske priser på mat nå. Tipper det samme gjelder Miami. Anonymkode: d5642...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #14 Skrevet 27. desember 2023 Mat og overnatting ligger generelt ca. på norske priser i USA nå. Orlando er dyrere og kjøpepresset er STORT i parkene. Da du var i USA for 12 år siden, var mat og overnatting billig. 5-stjernes hotell i Beverly Hills var neppe dyrere enn hotell i Oslo sentrum. Jeg ville ikke reist til USA med to barn på et budsjett lavere enn 100 000 kr. Dere kan nok få til en tur innenfor budsjettet, men da er jeg redd dere må si nei til mye barna har lyst til. Jeg hadde ikke hatt lyst til å reise såpass langt for å gå rundt å si «nei, det er for dyrt» hele tiden. Anonymkode: e7a2f...79b 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #15 Skrevet 27. desember 2023 Bare flybilletter i høysesong koster nærmere 40000,-. USA er det dyreste stedet å feriere nå. Var akkurat i new York med familien og brukte 200000,- Anonymkode: 8688a...593
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #16 Skrevet 27. desember 2023 Inngang til DW 2 dager for familie på 5 ble 60.000 Anonymkode: cd085...96f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #17 Skrevet 27. desember 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Inngang til DW 2 dager for familie på 5 ble 60.000 Anonymkode: cd085...96f Sykt. Absolutt ikke verdt det i så tilfelle for oss. Og så slitsom flyreise..... Var på konferanser for ca 10 år siden og da brukte jeg vel ca 25.000,- totalt for 10 dager - 1 person. Og da bodde jeg på 5-stjerners hoteller. Anonymkode: 68c88...929
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #18 Skrevet 27. desember 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for alle svar. Barna er 11 år (tvillinger). Vi ser at det som er innenfor budsjettet er en 2 ukers ferie til type Orlando eller Miami med et par dagsturer. Trist at det har blitt så dyrt. Tar gjerne i mot tips fra dere som har feriert i usa - åpen for alt Anonymkode: d2187...3f1 Om man vil oppleve USA drar man jo uansett ikke til Orlando eller Miami. Anonymkode: 15f4e...821 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #19 Skrevet 27. desember 2023 Drit dyrt der borte nå Gjennomsnittslønna i Norge er nå på høyde med en mcdonalds arbeider der borte mtp verdien av krona Så kommer ikke langt med 60 000, såvidt nok til flybillett. Anonymkode: 2e25e...d4a 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #20 Skrevet 27. desember 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Inngang til DW 2 dager for familie på 5 ble 60.000 Anonymkode: cd085...96f Akkurat det går vel å få billigere. Skulle det kostet 6000kr person for en dag så hadde det ikke vært så mange der... Anonymkode: d795f...ce8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå