Gå til innhold

Navnefest. Gave til 300kr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboers nevø og niese skal ha navnefest. Jeg skal hjelpe han å finne «dåpsgave». Han er generelt sett gnien og har sagt max 300kr per barn… Jeg tenkte kanskje det var mulig å finne noe til 500kr, men nå har han sagt max 300kr… og brukt som argument at det er navnefest og ikke dåp… når han vet de ikke er kristen og at dette tilsvarer dåp. 
Skal sies at disse to er de eneste av hans onkelbarn vi har kontakt med, som får bursdags/julegaver. Jeg på min side har 8 nieser og nevøer jeg tar ansvar for når det kommer til gaver, og i tillegg er jeg gudmor til 6stk som får like mye, så jeg synes ikke jeg skal være nødt til å legge ut ekstra (mellomlegg) for hans to onkelunger fordi han er… la oss si… sparsom. 
så… er det noen som har tips til rimelige gaver som kan være relevant? Ungene er 4 og 1. 

Anonymkode: b5ad8...b8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han er gnien får han finne gave selv...

Anonymkode: 8a1f5...177

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om han er gnien får han finne gave selv...

Anonymkode: 8a1f5...177

Det blir ikke å skje… da får de ingenting og det blir veldig flaut. Og av en eller annen grunn er det alltid damene som liksom må ta ansvar for alle slike ting. Om barna ikke får dåpsgave speiler det ikke dårlig på onkelen, men på onkelens samboer som «ikke tar ansvar for slike ting» som menn ikke er god på. 

• Nyttig 1
Skrevet

Når de arrangerer en navnefest når barna er så gamle, er det et tullete opplegg. Nå får man vel også kjøpt gaver til 300,- som kosta 500 før jul, så det går sikkert greit.

• Liker 2
Skrevet

At det er navnefest og ikke dåp utgjør ingen forskjell. Begge deler er for å feire et barn og dets navn. Skal han gi dem mindre i all evighet om de velger å gifte seg utenfor kirka også? Herrefred. For en gnier. 

Anonymkode: 9ea1b...8c9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir ikke å skje… da får de ingenting og det blir veldig flaut. Og av en eller annen grunn er det alltid damene som liksom må ta ansvar for alle slike ting. Om barna ikke får dåpsgave speiler det ikke dårlig på onkelen, men på onkelens samboer som «ikke tar ansvar for slike ting» som menn ikke er god på. 

Nei, det speiler onkelen. 

Anonymkode: d7f58...fa4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Kvinner får la være å påta seg ansvar for partners familie. La ham selv ordne, eller ordne, gaver til sin familie. Gjelder også bursdags- og julegaver. Det var bra nok før, og bra nok nå.

Anonymkode: 9533a...390

• Nyttig 3
Skrevet

Det samme hvis mor er reist bort et par dager på jobb og far leverer ungen i barnehagen og enten har glemt å kle på superundertøy/strømpebukse, eller leverer i klær som ikke er tilpasset årstid, eller far glemmer matpakke, eller lignende… da er det mor som er bortreist på turnusjobb som blir oppringt om disse manglene… og det er i så fall mors feil som ikke var flink nok å tydelig legge klart passende klær for hver dag hun er borte, med merkelapp «klær barnehage mandag», «pysjamas mandag», «klær barnehage tirsdag» osv. 

Samme med når jeg var bortreist 2 dager på jobb og jeg hadde strøket klær sønnen skulle ha på seg på juleavslutning i barnehagen… da hadde far kledd på sønnen klærne mange timer før og 2-åringen hadde så klart lekt og hoppet i sofaen så klærne ble krøllet før avslutningen. Da ble jeg plutselig ringt opp på jobb, på andre siden av landet, av min mor som var forskrekket og kjeftet meg opp for at sønnen på 2 hadde på seg krøllet dresskjorte under dressjakken. Det var jo så klart min feil som ikke godt nok hadde spesifisert for far før jeg reiste at de strøkne klærne ikke måtte kles på før de var på tur ut døren og at han for guds skyld måtte nekte 2-åringen å leke med finklærne på. Fikk skikkelig overhøvling på tlf. Fra min mor og jeg måtte da skjønne at jeg kunne ikke forvente at barnets far på 48 skulle tenke på de tingene selv. 

• Liker 4
Skrevet

Dette er ting vi likte at barnet fikk til navnefesten: 

Ull. Strømpebukser, body, helt sett (gjerne i noen størrelser større så det passer høst/vinter), strikkete tøfler.

Bøker. Pekebøker, sangbøker, rim og regler el. 

Gavekort på fotoknudsen (til album, bestille bilde på lerret osv). 

Matboks, drikkeflaske, smekker, "skjorte" til å ta utenpå klærne med måltid. 

Fint skilt/bokstaver med navnet til soveromsdøren. 

Anonymkode: 80d08...758

• Liker 2
Skrevet

300 bør da være helt fin sum. Mange fine forslag over. Vi har gitt gyngehest, smykke, armbånd, barnesølje og ulltøy som foreldrene hadde ønsket på vegne av barna. Andre forslag er treleker (djeco, brio o.l.) til minste, håndur til eldste. De vi har gitt til var enda baby.

Anonymkode: a6683...58e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det samme hvis mor er reist bort et par dager på jobb og far leverer ungen i barnehagen og enten har glemt å kle på superundertøy/strømpebukse, eller leverer i klær som ikke er tilpasset årstid, eller far glemmer matpakke, eller lignende… da er det mor som er bortreist på turnusjobb som blir oppringt om disse manglene… og det er i så fall mors feil som ikke var flink nok å tydelig legge klart passende klær for hver dag hun er borte, med merkelapp «klær barnehage mandag», «pysjamas mandag», «klær barnehage tirsdag» osv. 

Samme med når jeg var bortreist 2 dager på jobb og jeg hadde strøket klær sønnen skulle ha på seg på juleavslutning i barnehagen… da hadde far kledd på sønnen klærne mange timer før og 2-åringen hadde så klart lekt og hoppet i sofaen så klærne ble krøllet før avslutningen. Da ble jeg plutselig ringt opp på jobb, på andre siden av landet, av min mor som var forskrekket og kjeftet meg opp for at sønnen på 2 hadde på seg krøllet dresskjorte under dressjakken. Det var jo så klart min feil som ikke godt nok hadde spesifisert for far før jeg reiste at de strøkne klærne ikke måtte kles på før de var på tur ut døren og at han for guds skyld måtte nekte 2-åringen å leke med finklærne på. Fikk skikkelig overhøvling på tlf. Fra min mor og jeg måtte da skjønne at jeg kunne ikke forvente at barnets far på 48 skulle tenke på de tingene selv. 

Jeg har nok hatt mer tillitt til far. Er jeg bortreist er alt som skjer hans ansvar, og hans måte å gjøre det på er bra nok. Jeg ble aldri kontaktet. I barnehagen var det den som leverte som ble kontaktet hvis noe skjedde. 

Anonymkode: 9533a...390

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, du sier klart og tydelig fra til alle: det er Lasse som ordnet gaver til sine  »rulle med øynene». 

Anonymkode: 1aa0d...713

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig med ts. Dessverre speiler det damen i forholdet. Samme med skittent hus. Skulle ikke vært sånn, men det er realiteten. 

Anonymkode: ce861...0d0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha, lever du i 1950 eller noe?

Anonymkode: 60cd5...3a3

• Liker 1
Skrevet

Det er vel samme hva gaven koster? Det er ikke prisen som har noe å si, men hva gaven er. Nå er det jo topp med alt romjulssalg også. 

Barnehagesekk, bøker, servise med noe barnefigurer på feks. 

da jeg var 16 år og ble tante første gang så var min gave en bamse i en liten sekk til barnet. Den samme bamsen ble shina opp og gitt til mitt eldste barn for noen år siden. Det er den barnet har hatt mest glede av.

Anonymkode: 8dae7...d87

Skrevet

Barnehagesekk er fint. En fin termos. Sitteunderlag i skinn. 

Anonymkode: 1ca8a...ca4

Skrevet

Termos med navn. Barnebøker med eventyr/sanger. Metallkopp med dyremotiv. Barneplede. 

Skrevet

Navnefest bør sammenlignes med Dåp. Pleier han å gi 300 til dåp er det greit.

Pleier han å gi 500 til Dåp derimot blir det feil. 

Anonymkode: 36abc...e06

Skrevet

300 får være helt greit. Vi har akkurat hatt navnefest for vårt barn, og det  varierte veldig hva folk har gitt. Fikk en 200-lapp av oldeforeldre og en sølje fra tante. Men vi var like glade for søljen og 200-lappen. Gavene er ikke det hyggeligste, men at de kommer, og at de ellers bruker tid på barnet. :)

dere kan jo kjøpe en fin bok, et smykke e.l.

Anonymkode: 9349b...24a

Skrevet

Jeg kjøpte en gyngehest i tre for 300kr til dåp en gang, så det er mulig med billige og ordentlige gaver. En annen gang ga jeg et barneforkle. Trenger ikke være så fancy. 

Anonymkode: 12c7a...f71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...