Gå til innhold

Israel og Gaza inkl Hamas. Noen av dere må lære meg ...


Amistad

Anbefalte innlegg

Madame Butterfly skrev (9 minutter siden):

Det var etter jeg så dokumentaren du viste til at jeg kommenterte 😊 
Jeg lærte det av dokumentaren. Synest dokumentaren burde problematisert litt rundt dette. Når Obama gjør noe såpass problematisk, er det vel ikke så ut av det blå at han møter motstand.

Ellers var dokumentaren grei nok. Den viser at det ikke har vært lett å være Israel. Enormt press for å forhandle med terrorister. Rabin hadde ikke engang lyst å ta Arafat i hånden. Det viste seg det var grunn til både skepsis og motstand.

Det sies Oslo dreide seg for PLO om å få Arafat ut av eksil. Han (Arafat) er av både Israel og USA sett på som årsaken til at freden ble brutt. Wikipedia.

Arafat var ansvarlig for flere terror angrep. (Wikipedia)

Resten av kommentarene dine vet jeg ikke hva jeg skal si til 🤔

Du har visst bestemt deg for hvilken side du skal stå på, du.  Og det er på Israels side.  Til tross for at Israel  nå skal etterforskes for folkemord.  Du synes kanskje det er en riktig og forholdsmessig straff at 28.000 sivile palestinere dør for å nå fram til Hamas-krigere?   At Israel ikke slipper fram helsepersonell?  At mat, vann og elektrisitet er fratatt mer enn 2 mill mennesker? 

Alt dette fordi pga Hamas terrorangrep den 7.oktober 2023  hvor 1.200 israelere ble drept?  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hamas som er klart militært underlegne Israel, og som startet denne runden med blodbad, men som til tross for dette fortsetter å kjempe har et klart ansvar i og innse at de kan få slutt på lrigen dersom de setter fri alle gisler, legger ned sine våpen og overgir seg. De velger enn så lenge å ikke gjøre dette og da koster det flere sivile mennesker livet.

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Amossa said:

Alt dette fordi pga Hamas terrorangrep den 7.oktober 2023  hvor 1.200 israelere ble drept?  

Angrepet startet den 7. oktober, det pågår enda, og de palestinske Hamas med flere har lovet de skal begå slike angrep helt til Israel og jødene er borte.

I over 100 dager har det blitt skutt raketter mot sivile mål i Israel. Det er hundretusenvis av mennesker som ikke kan bo i husene sine i fare for rakettangrep og ytterligere infiltrasjoner av terrorister. Det er bare sekunder mellom alarmene går til rakettene slår ned i områdene nære Gaza.

Det er ikke en hevn for en enkelt episode, det er for å fjerne tilgang til våpen fra mennesker som har intensjon om å drepe israelere. Angrepet startet 7. oktober, men det pågår enda. 

Mange av disse du nevner er Hamas, mange er drept av Hamas, og atter andre er drept av Hamas raketter som har falt ned i Gaza, som for eksempel den som tok sykehuset i starten av krigen. Jeg sier ikke at ingen er drept av IDF. 

Ja, jeg har bestemt meg for at jeg har tatt side mot jihad og islamisme. Jeg synes hele situasjonen er tragisk. 

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at du ikke svarte på noen av spørsmålene mine til deg i min forrige post.

3 hours ago, Amossa said:

Du har visst bestemt deg for hvilken side du skal stå på, du.  Og det er på Israels side.  Til tross for at Israel  nå skal etterforskes for folkemord.

1) Det skal ikke etterforskes. Saken skal behandles.

2) Hva så? Det betyr ikke at man er skyldig.

3 hours ago, Amossa said:

Du synes kanskje det er en riktig og forholdsmessig straff at 28.000 sivile palestinere dør for å nå fram til Hamas-krigere? 

Mener du alle palestinere som dør i Gaza er sivile?

Det er heller ikke sånn at man dreper sivile som "straff". De er utilsiktede tap.

3 hours ago, Amossa said:

At Israel ikke slipper fram helsepersonell?

Hvordan er det mulig å påstå dette når det har kommet inn norske leger i Gaza siden krigen startet?

3 hours ago, Amossa said:

At mat, vann og elektrisitet er fratatt mer enn 2 mill mennesker?

Dette er åpenbart ikke sant, ettersom alle på Gaza ville vært døde om det var tilfellet. Det stemmer at man gjorde det helt i startfasen, men det er lenge siden. Kanskje man hadde vært mindre avhengig av Israel for slike ting om man hadde brukt den enorme pengestøtten Gaza mottar på infrastruktur i stedet for tuneller dobbelt så lange som metroen i London.

3 hours ago, Amossa said:

Alt dette fordi pga Hamas terrorangrep den 7.oktober 2023  hvor 1.200 israelere ble drept? 

Mest pga dette ja, men nok også pga de konstante angrepene Israel har måttet forholde seg til i snart 20 år.

Endret av Aliquis
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Amossa said:

Du har visst bestemt deg for hvilken side du skal stå på, du.  Og det er på Israels side.  Til tross for at Israel  nå skal etterforskes for folkemord.  Du synes kanskje det er en riktig og forholdsmessig straff at 28.000 sivile palestinere dør for å nå fram til Hamas-krigere?   At Israel ikke slipper fram helsepersonell?  At mat, vann og elektrisitet er fratatt mer enn 2 mill mennesker? 

Alt dette fordi pga Hamas terrorangrep den 7.oktober 2023  hvor 1.200 israelere ble drept?  

 

28,000 sivile palestinere, og ikke én eneste khamas kriger? 
Tror du er blitt lurt.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (20 timer siden):

Alt dette fordi pga Hamas terrorangrep den 7.oktober 2023  hvor 1.200 israelere ble drept?  

Nei. Angrepet 7. oktober var det som utløste krigen, men dette var ikke det første angrepet på Israel. Helt siden Israel trakk seg ut av Gaza i 2005, har Hamas, Islamsk Jihad med flere stadig angrepet Israel med raketter. Israel har forsvart seg med Iron Dome og blokkaden, men liv har likevel gått tapt på israelsk side. Nå bestemte Israel seg for at nok er nok. Hamas skal bort 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duraton skrev (11 timer siden):

28,000 sivile palestinere, og ikke én eneste khamas kriger? 
Tror du er blitt lurt.

Diskusjoner om antall døde palestinere er så eller så, er ofte forsøk på å undergrave innsatsen for å redusere sivile skader og gi livreddende hjelp.  Med mindre man ikke bor under en stein, så vet alle at de sivile drapene og lidelsene i Gaza er enorme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Amossa said:

Diskusjoner om antall døde palestinere er så eller så, er ofte forsøk på å undergrave innsatsen for å redusere sivile skader og gi livreddende hjelp.  Med mindre man ikke bor under en stein, så vet alle at de sivile drapene og lidelsene i Gaza er enorme. 

Det var du som skrev sivile palestinerne og puttet ett tall på det. 
Hvis du ikke ønsket å gjøre ett poeng ut av tallene, kanskje ikke inkluder dem?

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Amossa said:

Diskusjoner om antall døde palestinere er så eller så, er ofte forsøk på å undergrave innsatsen for å redusere sivile skader og gi livreddende hjelp.  Med mindre man ikke bor under en stein, så vet alle at de sivile drapene og lidelsene i Gaza er enorme. 

https://www.timesofisrael.com/hamas-fires-rockets-at-central-israel-gallant-half-of-groups-fighters-killed-or-hurt/  Man kan si Israel bommer ganske grovt på sine estimater om at minst halvparten av Hamas sine militære er drept eller skadet dersom dine tall om at bare sivile har blitt drept stemmer

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (37 minutter siden):

Det var du som skrev sivile palestinerne og puttet ett tall på det. 
Hvis du ikke ønsket å gjøre ett poeng ut av tallene, kanskje ikke inkluder dem?

Tror jeg fikk godt fram poenget mitt.  Det var å tipse de som er interessert i fakta og bakgrunn for krigen om en dokumentar på NRK.   TS spør nettopp om dette.  
Jeg skrev 28.000 døde sivile.  Kjennes det bedre om jeg korrigerer til 28.000 døde mennesker?  
  


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Amossa said:

Diskusjoner om antall døde palestinere er så eller så, er ofte forsøk på å undergrave innsatsen for å redusere sivile skader og gi livreddende hjelp.  Med mindre man ikke bor under en stein, så vet alle at de sivile drapene og lidelsene i Gaza er enorme. 

Jeg forundrer meg stadig over at tallene ikke er enda høyere når jeg ser de enorme ødeleggelsene. 
Det får meg til å tenke at de aller fleste har tatt IDF sine råd om hvor de bør oppholde seg.

Man hører Hamas sine tall, og tenker de har grunn til å overdrive, det har vi jo direkte eksempel på med dette sykehuset i starten av krigen. Samtidig så har visst talkene deres stemt nokså riktig i foregående aksjoner.

Så hører vi tallene til IDF. 29.000 terrorister drept, eller overgitt seg. 

Så har man de som sier tallene er høyere enn i nesten alle andre kriger, og så har man dem som sier at med de tallene er det betraktelig ferre sivile dødsfall per fiendtlige kriger i Gaza, enn hva det har vært i andre kriger. 
Da tar man dødstallene til Hamas, og terrorist tallene til IDF, siden Hamas oppgir alle døde som sivile, og de heller ikke oppgir hvor mange sivile de har drept selv.

Det er etter min mening vanskelig for oss sofa kommentatorer å si så mye om tallene. 

En ting er i alle fall sikkert, det er store ødeleggelser, det er mange liv tapt. 

Alt dette fordi folket i Gaza ville ha hellig krig for å utslette Israel.

Og ja, her er det riktig å bruke folket i Gaza, selvsagt gjelder det ikke alle, men svært stor andel av befolkningen, og svært stor andel av befolkningen i Vestbredden stiller seg bak dette. Det er dokumentert opp og i mente.

Jihad, martyr, utslette Israel, bygge tuneller, bruke dagen på å planlegge terror og elendighet. Det er det sentrale i livet til svært mange. Tenk på antall arbeidere til å bygge det nettverket av «metro». 

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Amossa said:

Tror jeg fikk godt fram poenget mitt.  Det var å tipse de som er interessert i fakta og bakgrunn for krigen om en dokumentar på NRK.   TS spør nettopp om dette.  
Jeg skrev 28.000 døde sivile.  Kjennes det bedre om jeg korrigerer til 28.000 døde mennesker?  
  


 

Fakta? Ifra NRK? 
Da skjønner jeg litt mer. 

Og nei, det er ikke 28,000 døde siviler. Det har død 28,000 mennesker, hvor en stor, men ukjent del, er khamas terrorister. 
Og en ukjent del av de døde, er drept av khamas selv. 
Ja, khamas dreper faktisk sine egne innbyggere i gaza. https://www.ynetnews.com/article/ryjyna7qa

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Duraton said:

Fakta? Ifra NRK? 
Da skjønner jeg litt mer. 

Og nei, det er ikke 28,000 døde siviler. Det har død 28,000 mennesker, hvor en stor, men ukjent del, er khamas terrorister. 
Og en ukjent del av de døde, er drept av khamas selv. 
Ja, khamas dreper faktisk sine egne innbyggere i gaza. https://www.ynetnews.com/article/ryjyna7qa

NRK skal man ha sunn skepsis til.

IDF opplyser at de har drept ca. 1000 terrorister i Israel den 7. oktober, og over 10 000 i Gaza siden 9. oktober - altså over 11 000 tilknyttet Hamas og andre Gaza-grupperinger.

Folk dør jo også av naturlige årsaker. Det er vanskelig å finne noen helt klare tall på dette, men jeg tok utgangspunkt i antall døde i Oslo pr. måned, regnet litt mtp. folketall for Gaza og kom fram til ca. 4 600 i perioden 9. oktober -> i dag.

OBS! Disse tallene gjelder for en by i et land som Norge, som ikke er i væpnet konflikt og som har greit helsetilbud.

Ordinære dødstall for Gaza er da minst 4 600.

Til sammen har vi på palestinsk side minimum 15 600 døde totalt, som er stridende - altså ikke sivile - eller som har dødd av naturlige årsaker og ville ha dødd uansett.

Og så er det som du sier, et ukjent antall døde er drept av Hamas.

Endret av Ichiko
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Ichiko said:

IDF opplyser at de har drept ca. 1000 terrorister i Israel den 7. oktober, og over 10 000 i Gaza siden 9. oktober - altså over 11 000 tilknyttet Hamas og andre Gaza-grupperinger.

Folk dør jo også av naturlige årsaker. Det er vanskelig å finne noen helt klare tall på dette, men jeg tok utgangspunkt i antall døde i Oslo pr. måned, regnet litt mtp. folketall for Gaza og kom fram til ca. 4 600 i perioden 9. oktober -> i dag.

OBS! Disse tallene gjelder for en by i et land som Norge, som ikke er i væpnet konflikt og som har greit helsetilbud.

Ordinære dødstall for Gaza er da minst 4 600.

Til sammen har vi på palestinsk side minimum 15 600 døde totalt, som er stridende - altså ikke sivile - eller som har dødd av naturlige årsaker og ville ha dødd uansett.

Og så er det som du sier, et ukjent antall døde er drept av Hamas.

Jeg hadde rett og slett ikke tenkt på naturlige dødsfall. Veldig godt poeng.

Sykehusdekningen på gaza stripen er bedre enn her i norge. Over 300% mer dekning hvis matematikken min er riktig.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Duraton said:

Jeg hadde rett og slett ikke tenkt på naturlige dødsfall. Veldig godt poeng.

Sykehusdekningen på gaza stripen er bedre enn her i norge. Over 300% mer dekning hvis matematikken min er riktig.

Takk! Det stemmer at sykehusdekningen er høy hvis du ser på antall sykehus, men hvis man ser på antall sengeplasser på sykehusene har Norge nesten tre ganger så høy dekning som Gaza.

Dette er fordi Norge har færre men større sykehus, mens Gaza har mange små.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ichiko said:

NRK skal man ha sunn skepsis til.

IDF opplyser at de har drept ca. 1000 terrorister i Israel den 7. oktober, og over 10 000 i Gaza siden 9. oktober - altså over 11 000 tilknyttet Hamas og andre Gaza-grupperinger.

Folk dør jo også av naturlige årsaker. Det er vanskelig å finne noen helt klare tall på dette, men jeg tok utgangspunkt i antall døde i Oslo pr. måned, regnet litt mtp. folketall for Gaza og kom fram til ca. 4 600 i perioden 9. oktober -> i dag.

OBS! Disse tallene gjelder for en by i et land som Norge, som ikke er i væpnet konflikt og som har greit helsetilbud.

Ordinære dødstall for Gaza er da minst 4 600.

Til sammen har vi på palestinsk side minimum 15 600 døde totalt, som er stridende - altså ikke sivile - eller som har dødd av naturlige årsaker og ville ha dødd uansett.

Og så er det som du sier, et ukjent antall døde er drept av Hamas.

Det finnes en del gode tall for både fødsel- og dødsrater i Gaza her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_the_State_of_Palestine

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Aliquis said:

Det finnes en del gode tall for både fødsel- og dødsrater i Gaza her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_the_State_of_Palestine

Takker. Det var noen interessante tall: Gaza har 2,91 døde pr. 1000 innbyggere (estimerte tall for 2022). I følge SSB hadde Norge samme år 8,4 døde pr. 1000 innbyggere ( https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/dode ).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (1 minutt siden):

Takker. Det var noen interessante tall: Gaza har 2,91 døde pr. 1000 innbyggere (estimerte tall for 2022). I følge SSB hadde Norge samme år 8,4 døde pr. 1000 innbyggere ( https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/dode ).

Men det handler jo om at befolkningen i Gaza er svært ung. Men jeg husker jeg så tall en plass som sier at barnedødeligheten i Palestina er svært lav ift andre land i området bortsett fra istael, faktisk på europeisk nivå

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...