Gå til innhold

Israel og Gaza inkl Hamas. Noen av dere må lære meg ...


Amistad

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Apis said:

Jeg ser bare folk som vil knekke ekstremisme i denne tråden, diskusjonen går mer på hvordan gjøre det på en mest fruktbar måte, uten å begå folkerettslige brudd, og måtte forsvare seg mot folkemord i internasjonal rett.

Ja hvordan gjør man det.... Ber alle hamas sympatisører gå ned til sjøen og begynne å svømme, så langt de kan, rett ut fra land? 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiuren skrev (2 minutter siden):

Ja hvordan gjør man det.... Ber alle hamas sympatisører gå ned til sjøen og begynne å svømme, så langt de kan, rett ut fra land? 

Noe mitt i mellom det, og det å drepe 10400 Palestinske barn, kanskje? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Apis said:

Noe mitt i mellom det, og det å drepe 10400 Palestinske barn, kanskje? 

Det er helt hjerteskjærende at barn blir drept, om det er ett eller tusenvis. 

Problemet er, slik jeg ser det, at Hamas ønsket dette. De skjermer ikke sine borgere for krigshandlinger, men bruker dem som skjold. De begikk bestialske handlinger 7.okt for å få denne reaksjonen. Innbyggerne på Gasa støttet i stor grad terroren, inntil de ble ofret av "sine egne". 

Hva kan man gjøre? 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (8 minutter siden):

Det er helt hjerteskjærende at barn blir drept, om det er ett eller tusenvis. 

Problemet er, slik jeg ser det, at Hamas ønsket dette. De skjermer ikke sine borgere for krigshandlinger, men bruker dem som skjold. De begikk bestialske handlinger 7.okt for å få denne reaksjonen. Innbyggerne på Gasa støttet i stor grad terroren, inntil de ble ofret av "sine egne". 

Hva kan man gjøre? 

Jeg har ikke møtt et menneske som ønsker at palestinske barn skal dø på Gaza. 
 

Ingen. De eneste som ønsker det er Hamas. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Trubadur said:

Jeg har ikke møtt et menneske som ønsker at palestinske barn skal dø på Gaza. 
 

Ingen. De eneste som ønsker det er Hamas. 

Man han finne utsagn fra ytterste "høyre" fløy i Israel som indikerer at barna og skal dø på Gaza, men de representerer ingen.

Men veldig enig i at valget ble tatt av Hamas.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (13 minutter siden):

Man han finne utsagn fra ytterste "høyre" fløy i Israel som indikerer at barna og skal dø på Gaza, men de representerer ingen.

Men veldig enig i at valget ble tatt av Hamas.

Disse personene på "ytre høyre" sitter ganske sentralt.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Apis said:

Disse personene på "ytre høyre" sitter ganske sentralt.

men uten reell makt, de snakker bare til sin egen flokk av ultra ortodokse. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for ensidig meningspåvirkning, brudd på underforumets retningslinjer, brudd på regelen om opphavsrett, persondebatt, hetsende ytringer, diskriminerende ytringer, avsporing, innlegg kun bestående av lenker, innliminger og/eller skjermbilder i tillegg til svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Endret av Rhodiola
etterfølgende innlegg ble moderert for brudd på underforumets retningslinjer, og et innlegg kun bestående av lenke den 28.01.2024 kl. 03:45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 14.1.2024 den 18.04):

Staten Israel ble jo opprettet i 1947, ved maktbruk, og på bekostning av den palestinske befolkningen som bodde i området. 

Maktbruken var det araberne som startet da de angrep jødene, og opprettelsen av Israel skjedde ikke på bekostning av araberne, som fikk de samme rettighetene i Israel som jødene 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
CAPS LOCK skrev (10 timer siden):

Maktbruken var det araberne som startet da de angrep jødene, og opprettelsen av Israel skjedde ikke på bekostning av araberne, som fikk de samme rettighetene i Israel som jødene 

Nå ble 700 000 palestinere fordrevet og landsbyene deres ødelagt. Palestinere på Gaza er etterkommere av disse og er flyktninger som aldri fikk komme tilbake. Så skjønte ikke hva du mente med like rettigheter? 
 

Jødene var en bitteliten minoritet når sionistbevegelsen begynte å kolonisere historiske Palestina rundt 1880. 

Dog kom de fleste jødene etter 1920 og WW1 og har absolutt ingen røtter til område annet en reiligiøse. De fleste er østeuropeere. 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 50% av hele Israels befolkning tilhører grupperingene med tradisjoner fra levanten, nord-afrika og det øvrig middelhavsområdet. 
Azkenasiene som stammer fra europeiske jødiske tradisjoner utgjør i overkant av 25%. 

Mesteparten av araberne som i selvstendighetskrigen/nakba forlot sine hjem i israelsk territorium ble ikke forvist, men dro i støtte av den angripende fiendtlige makt. De kan vanskelig kalles forvist. 

De jødiske bosetningene i Judea og Samaria, som ble etablert i slutten av 60 tallet var gjenoppbygging av jødiske landsbyer den jordanske okkupasjonsmakten hadde rensket for jøder knappe 20 år tidligere. 

Jordan tillot ingen jøder å bo i Vestbredden, da de tok makten. Egypt tillot ingen jøder å bo i Gaza da de tok makten der. 
Israel har 2 millioner israelske palestinere med fulle rettigheter innenfor sine grenser, dvs 20% av den totale populasjon.

 

Når det er sagt så er det et problem at det lever ca. 4 millioner palestinere uten statsborgerskap innenfor israelsk territorium dvs i Vestbredden og Gaza. 

Vi har også mennesker i vårt land som lever uten statsborgerskap, eller annen oppholdstillatelse, det er også problematisk for de det gjelder, men det er ikke millioner av dem. 
Dette flyktningproblemet må løses. 
Undersøkelser viser at de fleste sv de arabiske palestinere ønsket å bo i Jordan og Egypt, de unge ønsker å bo i Europa og resten av den vestlige verden, det er svært få som ønsker å bo i Israel. 
Av de 2 millioner arabiske palestinere som bor i Israel er det svært få som ønsker bo andre steder.

Her hos oss har ikke utlendinger rett til å stemme ved stortingsvalg, bare lokalvalg. Rett til å stemme ved stortingsvalg er knyttet til statsborgerskap. Det er helt vanlig at det er begrensede rettigheter for ikke statsborgere. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (11 timer siden):

Så skjønte ikke hva du mente med like rettigheter? 

Like rettigheter for dem som bor i Israel, ikke utenfor Israel selvsagt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til deg som søker kunnskap om bakgrunnen for krigen.  Det er nylig lagt ut en dokumentar på nrk.no som heter "Netanyahu, USA og veien til krigen".  Der får du bakgrunnen på 1 time.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Amossa said:

Et tips til deg som søker kunnskap om bakgrunnen for krigen.  Det er nylig lagt ut en dokumentar på nrk.no som heter "Netanyahu, USA og veien til krigen".  Der får du bakgrunnen på 1 time.  

 

Som man kunne stole på noe som kommer fra NRK....

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Amossa said:

Et tips til deg som søker kunnskap om bakgrunnen for krigen.  Det er nylig lagt ut en dokumentar på nrk.no som heter "Netanyahu, USA og veien til krigen".  Der får du bakgrunnen på 1 time.  

 

Jeg var ikke klar over at Obama annonserte at USA ville ha en tostatsløsning basert på 1967 grenser, (våpenstillstand linjene med Jordan, fra 1949, altså ikke grenser, og ikke fra 1967) UTEN å informere Israel først. Sjokkerende. 
Har hørt flere kritisere BN for å belære Obama om å bli nabo til Hamas, og farene rundt det, at det var både rasistisk og nedlatende. Jeg var ikke klar over forhistorie om å få vite om dette via media. 

Lurer også på hva som var årsaken til det…. 

Det er virkelig ikke lett å være Israel….. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (43 minutter siden):

Jeg var ikke klar over at Obama annonserte at USA ville ha en tostatsløsning basert på 1967 grenser, (våpenstillstand linjene med Jordan, fra 1949, altså ikke grenser, og ikke fra 1967) UTEN å informere Israel først. Sjokkerende. 
Har hørt flere kritisere BN for å belære Obama om å bli nabo til Hamas, og farene rundt det, at det var både rasistisk og nedlatende. Jeg var ikke klar over forhistorie om å få vite om dette via media. 

Lurer også på hva som var årsaken til det…. 

Det er virkelig ikke lett å være Israel….. 

Anbefaler deg å se dokumentaren som jeg vister til over her.  Fakta kan man ikke bestride.

Det var Clinton (ikke Obama) som var president i USA da Osloavtalen ble framforhandlet .  Han var vitne da avtalen ble signert  av begge parter i 1993.  Osloavtalen skulle gi palestinerne egen stat og tilbakeføre landområdene som Israel hadde tatt under seksdagerskrigen i 1967.  Seksdagerskrigen førte til at Israel tok kontrollen over Gazastripen og Sinai-ørkenen fra Egypt, Vestbredden fra Jordan, og deler av Golanhøydene fra Syria. Over 300 000 palestinere mistet sine hjem som følge av den israelske ekspansjonen.  De ble fordrevet av staten Israel som lot jødiske bosettinger slå seg til der de bodde.  

Osloavtalen ble signert av begge parter, men ble aldri fulgt opp.  USA, som kunne ha gjort noe, hadde mer enn nok med Vietnamkrigen.  Først da Obama ble president i 2009, ble fredsavtalen tatt fram fra glemselen.  Israel, med Netanjao i spissen, protesterte.  Konferansen der BN belærer Obama, ser du direkte i dokumentaren.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amossa skrev (1 time siden):

Osloavtalen ble signert av begge parter, men ble aldri fulgt opp.  USA, som kunne ha gjort noe, hadde mer enn nok med Vietnamkrigen.  

Vietnamkrigen sluttet i 1975 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Amossa said:

Anbefaler deg å se dokumentaren som jeg vister til over her.  Fakta kan man ikke bestride.

Det var Clinton (ikke Obama) som var president i USA da Osloavtalen ble framforhandlet .  Han var vitne da avtalen ble signert  av begge parter i 1993.  Osloavtalen skulle gi palestinerne egen stat og tilbakeføre landområdene som Israel hadde tatt under seksdagerskrigen i 1967.

Dette er direkte feil. Oslo-avtalen sa ikke noe om en framtidig palestinsk stat. Grensene ble heller aldri spesifisert.

(Liten sidenote: Om Israel skulle gitt tilbake områdene som ble tatt under seksdagerskrigen, så skulle de vel strengt talt gitt dem til Jordan og Egypt)
 

1 hour ago, Amossa said:

Seksdagerskrigen førte til at Israel tok kontrollen over Gazastripen og Sinai-ørkenen fra Egypt, Vestbredden fra Jordan, og deler av Golanhøydene fra Syria. Over 300 000 palestinere mistet sine hjem som følge av den israelske ekspansjonen.  De ble fordrevet av staten Israel som lot jødiske bosettinger slå seg til der de bodde. 
 

Riktig. Hva mener du er grunnen for seksdagerskrigen?

1 hour ago, Amossa said:

Osloavtalen ble signert av begge parter, men ble aldri fulgt opp.  USA, som kunne ha gjort noe, hadde mer enn nok med Vietnamkrigen.  Først da Obama ble president i 2009, ble fredsavtalen tatt fram fra glemselen.  Israel, med Netanjao i spissen, protesterte.  Konferansen der BN belærer Obama, ser du direkte i dokumentaren. 
 

Tøv. Flere av tiltakene lagt frem i avtalen ble utført. Det hele kuliminerte i Camp David-forhandlingene i 2000. Der forlot Arafat forhandlingene uten å engang komme med et mottilbud til Israels forslag. Deretter startet den andre intifadaen, og helvete var løs.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Amossa said:

Anbefaler deg å se dokumentaren som jeg vister til over her.  Fakta kan man ikke bestride.

Det var etter jeg så dokumentaren du viste til at jeg kommenterte 😊 
Jeg lærte det av dokumentaren. Synest dokumentaren burde problematisert litt rundt dette. Når Obama gjør noe såpass problematisk, er det vel ikke så ut av det blå at han møter motstand.

Ellers var dokumentaren grei nok. Den viser at det ikke har vært lett å være Israel. Enormt press for å forhandle med terrorister. Rabin hadde ikke engang lyst å ta Arafat i hånden. Det viste seg det var grunn til både skepsis og motstand.

Det sies Oslo dreide seg for PLO om å få Arafat ut av eksil. Han (Arafat) er av både Israel og USA sett på som årsaken til at freden ble brutt. Wikipedia.

Arafat var ansvarlig for flere terror angrep. (Wikipedia)

Resten av kommentarene dine vet jeg ikke hva jeg skal si til 🤔

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (53 minutter siden):

Vietnamkrigen sluttet i 1975 

Min feil.  Det riktige er å si at USA var opptatt av andre kriger (Angola, Laos, Kambodsja, Libanon, Grenada, Libya, Iran, Panama, Irak, Bosnia m.flere).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...