Gå til innhold

Israel og Gaza inkl Hamas. Noen av dere må lære meg ...


Amistad

Anbefalte innlegg

Denne konflikten er større enn Israel og Gaza. Iran støtter Hamas, Iran vil utrydde erkefienden Israel. Iran ofrer gjerne masse palestinske sivile sunni. Iran støtter opprører i Yemen, der er KSA fienden, sunni. I Libanon med Hisbollah. Israel fører egentlig en krig mot Iran på mange fronter  Det iranske prestestyret vil ikke veldig mange særlig vel. De vil utrydde sunniene, kristne og jøder.Alt som er vestlig hater de. De pisker og henretter sin egen befolkning hvis den ikke adlyder.
 

Konflikten er mye større enn 20000 døde palestinske sunni. For Iran er de nyttige martyrer. Konflikten  dreier seg om hele maktbalansen i midtøsten.

På Gaza mener jeg at palestinere er Iran sitt verktøy og Israel er USA og vesten. Paradokset er at også ISIS, sunni, er fiende med Iran og Hisbollah Det er ren sunni/shia kamp med terror i bare for noen dager siden i Teheran. 

Det er fritt å velge side, ta Iran med i oppstillingen. Men å skrive 1000 innlegg om hvem som var i Israel/Palestina først og hvem er som har rett er å ikke forstå kjernen i konflikten. 
Israel, vesten og Iran er ikke kompatible da Iran vil utslette alt som ikke er shia.   

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
Duraton skrev (11 timer siden):

https://www.templemount.org/quranland.html
Koranen sier selv at israel tilhører jødene.

Nope, det har jeg forklart deg før. 

Uansett, ifølge pro Israel ble ikke Israel opprettet i 1948, men flere tusen år siden. Rart de ikke korrigerte deg på det, men korrigerer støtt og stadig de som ikke er pro 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirisiri10 said:

Nope, det har jeg forklart deg før. 

Uansett, ifølge pro Israel ble ikke Israel opprettet i 1948, men flere tusen år siden. Rart de ikke korrigerte deg på det, men korrigerer støtt og stadig de som ikke er pro 🤔

Men du lærte vel om kong David på skolen, gjorde du ikke? 
Hva var kong David, konge over?

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag:
En eldre dame drept, to alvorlig skadd, hvorav en er tenåring, femten andre moderat og lettere skadd, hvorav seks er barn.

Jeg tror vi har vanskelig for å forestille oss hvordan det er å leve med slik en konstant terror trussel.

Ikke lenge siden ble en arab israeler skutt død av en forbipasserende bil, når han var ute på sine hverdagslige gjøremål.

Så var det brødrene som åpnet ild på et busstopp, var det tre de drepte?

Det har vært flere andre forsøk. En ung politisaker ble skutt, eller sprengt på en check-point.

Alt dette er fra ikke-statsborgere i Vestbredden. Det er jo ikke pga ingenting at det er sikkerhetstiltak på plass.

De må kutte ut, den der terrorvirksomheten. Ikke henge opp svære postere av «martyrene», eller terroristene som de faktisk er og behsnfle dem som helter. Det er et sykt samfunn. 

Var en her på siden som sa noe om en hel befolkning som er opphengt i oldeforeldrenes tapte eiendom, hat mot nabolandet, bli kvitt jøder, og sin egen miserable situasjon pga hva som skjedde flere generasjoner tilbake, motta penger fra FN, i stedet for å tak i livene sine og en mer produktiv fremtid….. De må ta seg sammen å lage seg mer positive utsyn på livet. 
Tenker det ligger noe der…..

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (25 minutter siden):

å var det brødrene som åpnet ild på et busstopp, var det tre de drepte?

4, den ene kvinnen var gravid,. 

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Er så åpenbart at visse personer mener israelske liv er langt mer verdt enn palestinske når man trekker frem enkelt ofrer i Israel. 

Skal vi begynne å liste opp alle grusomme sjebnene fra Gaza og Vestbredden? For den lista skal jeg love er jævelig langt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (11 minutter siden):

Er så åpenbart at visse personer mener israelske liv er langt mer verdt enn palestinske når man trekker frem enkelt ofrer i Israel. 

Skal vi begynne å liste opp alle grusomme sjebnene fra Gaza og Vestbredden? For den lista skal jeg love er jævelig langt! 

Det er ikke det det handler om. Men hvis man gråter over grusomhetene på Gaza, men samtidig gir blanke blaffen i massakren i oktober, at det fortsatt er over 100 gisler på Gaza og at israelere må leve med trussel om terror og raketter på daglig basis, mister omsorgen for sivile liv på Gaza moralsk vekt. 
Samme andre veien. 
Det blir hykleri.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (27 minutter siden):

Er så åpenbart at visse personer mener israelske liv er langt mer verdt enn palestinske når man trekker frem enkelt ofrer i Israel. 

Skal vi begynne å liste opp alle grusomme sjebnene fra Gaza og Vestbredden? For den lista skal jeg love er jævelig langt! 

Ja. Spesielt i Gaza utfolder det seg nå grusomme scener hvor alle som evakuerte fra nordlige Gaza nå bor i provisoriske teltleire i Mawasi nærme Egypt eller er stuet sammen i boliger i Rafah som folket der har tilbudt dem husrom i. Hvor de må kjempe for alle de matbitene de kan få tak i. 
IDF har nå full kontroll over nordlige Gaza og ingen sykehus der er operative. Området er så og si tømt for palestinere. 
Ja, det er trist. Men dessverre, som man reder ligger man. Hadde ikke Hamas utført sin barbariske morderferd 7. okt så hadde ikke Israel vært tvunget til å gå så brutalt og grundig til verks.
Jeg tror ikke folk i Europa helt har tatt innover seg hvor mye dette terrorangrepet rørte i folkesjela til folk i Israel. På tvers av politisk ståsted er det overraskende enighet i Israel hvordan man går frem i Gaza nå. Hamas skal utryddes. Fortsatt sendes det opp raketter fra Gaza. Ser senest i dag at det kom en hel mengde raketter fra Gaza i retning mot området Sderot, Mefalsim og Kfar Aza. IDF kommer ikke til å være fornøyd før den dagen Hamas er så forvitret at de ikke lenger kan sende opp en eneste rakett mot Israel. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (1 minutt siden):

Ja. Spesielt i Gaza utfolder det seg nå grusomme scener hvor alle som evakuerte fra nordlige Gaza nå bor i provisoriske teltleire i Mawasi nærme Egypt eller er stuet sammen i boliger i Rafah som folket der har tilbudt dem husrom i. Hvor de må kjempe for alle de matbitene de kan få tak i. 
IDF har nå full kontroll over nordlige Gaza og ingen sykehus der er operative. Området er så og si tømt for palestinere. 
Ja, det er trist. Men dessverre, som man reder ligger man. Hadde ikke Hamas utført sin barbariske morderferd 7. okt så hadde ikke Israel vært tvunget til å gå så brutalt og grundig til verks.
Jeg tror ikke folk i Europa helt har tatt innover seg hvor mye dette terrorangrepet rørte i folkesjela til folk i Israel. På tvers av politisk ståsted er det overraskende enighet i Israel hvordan man går frem i Gaza nå. Hamas skal utryddes. Fortsatt sendes det opp raketter fra Gaza. Ser senest i dag at det kom en hel mengde raketter fra Gaza i retning mot området Sderot, Mefalsim og Kfar Aza. IDF kommer ikke til å være fornøyd før den dagen Hamas er så forvitret at de ikke lenger kan sende opp en eneste rakett mot Israel. 

Shifa-sykehuset begynner å bli operativt igjen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Shifa-sykehuset begynner å bli operativt igjen

Det har jeg ikke fått med meg. Vel, hvis det stemmer så har de et sykehus igjen der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (9 minutter siden):

Ja. Spesielt i Gaza utfolder det seg nå grusomme scener hvor alle som evakuerte fra nordlige Gaza nå bor i provisoriske teltleire i Mawasi nærme Egypt eller er stuet sammen i boliger i Rafah som folket der har tilbudt dem husrom i. Hvor de må kjempe for alle de matbitene de kan få tak i. 
IDF har nå full kontroll over nordlige Gaza og ingen sykehus der er operative. Området er så og si tømt for palestinere. 
Ja, det er trist. Men dessverre, som man reder ligger man. Hadde ikke Hamas utført sin barbariske morderferd 7. okt så hadde ikke Israel vært tvunget til å gå så brutalt og grundig til verks.
Jeg tror ikke folk i Europa helt har tatt innover seg hvor mye dette terrorangrepet rørte i folkesjela til folk i Israel. På tvers av politisk ståsted er det overraskende enighet i Israel hvordan man går frem i Gaza nå. Hamas skal utryddes. Fortsatt sendes det opp raketter fra Gaza. Ser senest i dag at det kom en hel mengde raketter fra Gaza i retning mot området Sderot, Mefalsim og Kfar Aza. IDF kommer ikke til å være fornøyd før den dagen Hamas er så forvitret at de ikke lenger kan sende opp en eneste rakett mot Israel. 

Det sier vel noe om Israelsk syn på menneskeverdet til Palestinerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt sånn som Israel sa i Haag, SørAfrika snakket som om IDF liksom bare hadde tatt seg inn i Gaza og gikk rundt å drepte folk. De nevnte ikke at det popper opp terrorister med RPG eller AK-47, tok ikke med at der var Hamas og Islamsk Jihad i slagmarken i det hele tatt.

Det er ikke i et vakuum at der er checkpoints, og begrenset frihet i Vestbredden. Det er jo nettopp fordi de bærer dødelige våpen, og bruker dødelige våpen mot sivile. 
Det er jo en grunn til at det sitter så mange fra de palestinsk okkuperte områdene i fengsel i Israel. Det er jo fordi terror er en daglig trussel. 

Det at alle hus allerede har bomberom er jo fordi de blir beskutt, det var ikke første gang i 7 oktober at det kom raketter mot Israel fra Gaza. 

Tenker det er viktig å ha med seg i tankene når hele dette temaet diskuteres. 

Ene terroristen i dag var 15 år (om jeg husker rett). Det er jo helt krise for han, tenk for en barndom, det er nitrist. En annen tenåring ligger alvorlig skadd på sykehus. To skadde unge liv. 
Storebroren var også med på terroren. En familie som har mistet to  dette, tror de ble fengslet, ikke skutt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (10 minutter siden):

https://www.nrk.no/nyheter/who_-shifa-sykehuset-er-delvis-operativt-igjen-1.16713555

Får håpe folk kan begynne å vende tilbake dit snart, selvsagt ko trollet for terrorister 

Ikke godt å si hva planen er. Jeg regner med når området er fullstendig støvsugd for Hamas-infrastruktur, tunneler er sprengt igjen, evt forsterket grensegjerde og sikkerhetssone, så vil folket som kommer tilbake vil måtte gjennomgå screening (Hamas-tilknytning) før de kan få bo der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Bacteria skrev (12 timer siden):

Det er ikke det det handler om. Men hvis man gråter over grusomhetene på Gaza, men samtidig gir blanke blaffen i massakren i oktober, at det fortsatt er over 100 gisler på Gaza og at israelere må leve med trussel om terror og raketter på daglig basis, mister omsorgen for sivile liv på Gaza moralsk vekt. 
Samme andre veien. 
Det blir hykleri.

For noen så jo.

Når man trekker frem enkelte tilfeller både før og etter 7. Oktober som har skjedd mot israelere samtidig kaller alt det fæle som skjer med palestinerne som blir trekt frem her i tråden og i media som propaganda, viser det ikke annet enn at de anser israelske liv som mer verdt enn palestinske. 

Enkelte klarer ikke å sympatiserer med både israelere og palestinere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sirisiri10 skrev (3 timer siden):

For noen så jo.

Når man trekker frem enkelte tilfeller både før og etter 7. Oktober som har skjedd mot israelere samtidig kaller alt det fæle som skjer med palestinerne som blir trekt frem her i tråden og i media som propaganda, viser det ikke annet enn at de anser israelske liv som mer verdt enn palestinske. 

Enkelte klarer ikke å sympatiserer med både israelere og palestinere. 

Men det er jo akkurat det du gjør..? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (2 minutter siden):

Men det er jo akkurat det du gjør..? 

Har et inntrykk av at hun faktisk også vil ha Hamas ryddet bort i motsetning til andre debattanter. Men hun er bare uenig i hvor langt man skal gå for å knekke Hamas. Og vil du ha bort Hamas, som er såpass infisert i liv og levnet på Gaza, så vil jeg tro man også har sympati for den terrorfaren sivile jøder lever under. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (2 minutter siden):

Har et inntrykk av at hun faktisk også vil ha Hamas ryddet bort i motsetning til andre debattanter. Men hun er bare uenig i hvor langt man skal gå for å knekke Hamas. Og vil du ha bort Hamas, som er såpass infisert i liv og levnet på Gaza, så vil jeg tro man også har sympati for den terrorfaren sivile jøder lever under. 

Ja, men se kommentaren hennes etter det som ble skrevet om gårsdagens terrorangrep i Israel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (23 minutter siden):

Ja, men se kommentaren hennes etter det som ble skrevet om gårsdagens terrorangrep i Israel. 

Jeg ser bare folk som vil knekke ekstremisme i denne tråden, diskusjonen går mer på hvordan gjøre det på en mest fruktbar måte, uten å begå folkerettslige brudd, og måtte forsvare seg mot folkemord i internasjonal rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...