Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner noen få som ikke har førekort og felles for en del av de er at det virker som de tror at det er gratis å kjøre bil. Hvis de f.eks ber om å bli kjørt et sted eller ber om hjelp til noe som krever bil så blir de nesten sjokket om man ber om penger til bom og drivstoff. Hvorfor skal jeg betale for å gjøre andre en tjeneste? Noen klager også over at kollektivt er så dyrt, ja jøss men det koster typ det samme ( noen ganger mer) og kjøre bil samme strekning. 

Anonymkode: 3fd43...01f

• Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja har en del familiemedlemmer som bor i Oslo og ikke trenger lappen. Drittlei av å måtte frakte de rundt når de er på besøk her på landet. Får aldri bensinpenger for da kunne de likegodt ta bussen sier de. Så ja i 2024 får de ta bussen!

Anonymkode: 3a5ce...be4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjører gjerne nære venner og søsken gratis så lenge det er korte turer. Har jo bombrikke så såå dyrt er det ikke inn og ut av byen heller. Men det som irriterer meg er at de tror at det bare er å kjøre hvor som helst. Gjerne midt i Oslo sentrum, løkka osv. parkering er det visst også bare å gjøre hvor som helst og da stresser de ikke med å komme heller..  Gleder meg til noen av dem faktisk tar lappen! 

Anonymkode: cc83d...344

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplever motsatt frustrasjon. Stadige forsinkelser når jeg skal møte bilfolk i byen. I tillegg er det stadig mas når jeg skal hjem og bestiller en drosje. Da maser de på at de gjerne kan kjøre, slik at jeg slipper å betale for drosje.

Mitt valg å ikke kjøre bil, og jeg betaler gjerne for noen månedlige drosjeturer fremfor å kaste bort pengene på bil. Jeg synes det virker som at bileiere blir provosert av at noen av oss betaler for drosje.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Lappen er nå en ting, å ha bil er en annen ting, siden mine venninner eller kollegaer trodde at, når jeg kjøpte bil, var det helt naturlig at de skulle låne den, akkurat når det passet dem og uten å fylle på bensin på igjen, eller skulle kjøre dem både hit og dit. Trodde aldri jeg måtte sitte å argumentere for at bilen var faktisk MIN. Når jeg begynte å ta klekkelig betalt, på forhånd, fikk jeg det roligere..

• Liker 1
Skrevet

Kjenner flere som ikke har bil, flertallet av de har lappen. Men nå bor alle de, og meg inkludert på steder med veldig bra kollektivtrafikk. Og ingen av de, eller jeg spør om å bli kjørt noe sted, det trenger vi jo ekstremt sjelden.

Og hvis jeg har venner med bil, som vil ha meg med på dagstur til Sverige, eller hyttetur, så tilbyr jeg meg alltid å betale for drivstoff og bom.

Anonymkode: bc6f6...73b

• Liker 3
Skrevet
c_buk skrev (26 minutter siden):

Jeg opplever motsatt frustrasjon. Stadige forsinkelser når jeg skal møte bilfolk i byen. I tillegg er det stadig mas når jeg skal hjem og bestiller en drosje. Da maser de på at de gjerne kan kjøre, slik at jeg slipper å betale for drosje.

Mitt valg å ikke kjøre bil, og jeg betaler gjerne for noen månedlige drosjeturer fremfor å kaste bort pengene på bil. Jeg synes det virker som at bileiere blir provosert av at noen av oss betaler for drosje.

Slik opplever jeg det også. Har selv lappen, men ikke eid bil på fem år. Er medlem av et bilkollektiv, men tror det er et år siden sist jeg hentet ut en bil. Det skjer så og si aldri at det er en fordel å bruke bil, og da ser jeg heller ikke noen grunn til å ha det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke lappen. Hvis jeg sitter på med noen,tilbyr jeg meg alltid å betale bensinpenger,eller kanskje betale for maten hvis vi feks er på shopping og skal spise et sted.

Sitter ofte på med en kollega til jobb,hun vil ikke ha bensinpenger,for hun sier hun kjører forbi uansett. Jeg pleier da å gi henne en gave en gang i blant, feks en vinflaske  eller en blomst,eller noe godt å spise. Syns det er hyggelig å vise takknemlighet på den måten. 

Anonymkode: e7840...47b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Det er virkelig ikke dyrt å kjøre en venn noen kilometer når man som regel har bombrikke i bilen. 

Anonymkode: 3d4e3...6d8

• Hjerte 1
Skrevet

Enda en sånn tråd? Jeg var selv uten lappen i mange år, og har flere venninner uten (vi er i 30-årene). Ingen av oss forventer noen gang å sitte på med andre, eller spør om det. Vi takker ja av og til når noen tilbyr. Jeg tilbyr ofte å kjøre de når vi møtes etter jeg fikk lappen fordi det er koselig. Må nevnes at jeg fortsatt tar mest buss, for det er noe dritt å kjøre inn til byen her og kostnaden for parkering er helt latterlig. Buss i 15 minutter er mer praktisk, spesielt når den går 3-4 ganger i timen. 

Anonymkode: 836b0...f2f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Virker som om det er samme gjerrige bruker som gjentatte ganger lager tråder om dette. 

Kjære ts, livet er en byttehandel. Man tar og gir.

Anonymkode: 5041a...135

• Liker 3
Skrevet

Jeg har selv ikke lappen, men spør alltid folk jeg sitter på med om jeg skal gi penger til bensinen eller om det er noe annet de trenger :) 

• Liker 1
Skrevet

De får sjokk den dagen de finner ut hva det koster å ha bil. Min svigerinne har nettopp oppdaget at det koster (mye) mer enn bensin. Hun ble nylig enke, og har oppdaget at man må ha forsikring, service med jevne mellomrom, eu-kontroll, nye dekk av og til, det koster å parkere, ferge er ikke gratis (ikke her vi bor, i hvert fall), bompenger, piggdekkavgift i nærmeste by osv.

Anonymkode: 701be...725

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner utallige mennesker uten lappen. Like normalt som at man har lappen.

Jeg har lappen, men ikke bil. Liker ikke å kjøre.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har ikke lappen, men har bil og vet da at det koster mye å holde den. Parkering er svindyrt, og man må følge med på bensinprisen for å fylle mest mulig økonomisk, bompenger betaler jeg og. Ante ikke at man måtte ha lappen for å kunne slikt?

Skal jeg til sentrum tar jeg heller buss, det blir alt i alt billigere når man slipper bom og parkering, samt slipper maset med å finne ledig plass.

Anonymkode: b78cb...e84

Skrevet

Mine foreldre har ikke bil, og jeg og min søster stiller gjerne opp som sjåfører når det passer. Skal vi begynne å føre regnskap så blir vi skyldig ganske mye😝Ellers så har jeg sagt nei til å være sjåfør for festfolk, da jeg ikke ønsker å ofre nattesøvn, og 300kr er ikke verdt det🤓

Anonymkode: 83e29...109

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sagt det før i en tråd å sier det igjen. Voksne uten bil lappen synes jeg er lite attraktivt😅 De fleste elsker å haike med andre som har lappen og... Hvorfor?? Skaffe sin egen lapp😉

Jeg datet ikke menn uten lappen. (Er ikke singel nå),men da jeg var singel syntes jeg menn uten lappen var lite attraktive🙈

Skrevet

Nå lever vi i 2023 og de fleste oppegående mennesker har jo el bil. Koster ikke noe å kjøre folk rundt.

Anonymkode: 990e2...b81

• Nyttig 1
Skrevet
M.H85 skrev (9 minutter siden):

Jeg har sagt det før i en tråd å sier det igjen. Voksne uten bil lappen synes jeg er lite attraktivt😅 De fleste elsker å haike med andre som har lappen og... Hvorfor?? Skaffe sin egen lapp😉

Jeg datet ikke menn uten lappen. (Er ikke singel nå),men da jeg var singel syntes jeg menn uten lappen var lite attraktive🙈

Hvis de fleste rundt deg uten lappen utnytter deg så omringer du deg med feil folk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis de fleste rundt deg uten lappen utnytter deg så omringer du deg med feil folk. 

Jeg kjører ikke på noen andre enn barna😂 Og alle mine venner har lappen,men har bekjente som ikke har og jeg vet de prøver alltid få skyss med andre,eller kan ikke komme fordi det er så langt med buss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...