Gå til innhold

Når begynte barnet å forstå andres følelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn er snart 2,5 og virker ikke så veldig empatisk ennå. Jeg prøver å forklare mye. Hun slår meg ofte, og kaller meg dumme mamma. Enten fordi hun syns det er gøy eller når hun blir sint/lei seg for jeg setter en grense. Hun er ikke sånn i barnehagen heldigvis, men snakker mye om en gutt som har kalt henne "dumme *navn*". Gutten har også bitt henne flere ganger. 

Når hun kaller meg dumme, eller slår, forklarer jeg at det ikke er lov for jeg blir lei meg eller får vondt. Og at hun blir også lei seg når noen kaller henne dumme. 

Jeg har sett noen av de andre barna har kommet for å trøste henne når hun gråter i bhg. Men hun har aldri gjort noe sånn, selv om hun kan si *navn* er lei seg når noen gråter. 

Er dette normalt?

Anonymkode: 3f315...395

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror barn er veldig ulike. Barnet mitt på litt over ett år kan forstå at andre barn gråter og lage uttrykk som at han også er lei seg. Prøve klappe dem litt på hodet. Han kommer også for å gi kos hvis vi sier au. Men vi har ikke gjort noe spesielt. Han er bare oppmerksom på andre mennesker og deres følelser. 

Anonymkode: c2424...846

Skrevet

Høres ut som hun har empati (hun forstår) men ikke sympati (hun bryr seg ikke). 

Anonymkode: e87bc...565

Skrevet

De lærer jo ennå. Min unge på 2,5 år liker veldig godt å trøste. Hun kan fint finne på å kaste en leke i hodet mitt, for så å trøste meg å ta på plaster 😶

Anonymkode: 864c6...51b

Skrevet

Mine barn begynte med det, etter jeg begynte å validere og forstå mine egne følelser, slik at jeg kunne validere og forstå dems følelser!!

(Altså, det vil ikke si at jeg utelukkende aksepterte hvordan de gav uttykk for dem!

Men jeg validerte for eksempel at de var sint for noe, samtidig som jeg satte grenser og veiledet for hvordan de kunne utrykke og vise sinne på en sosialt akseptabel måte..

Anonymkode: 7a256...044

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...