Gå til innhold

Spørsmål om oppdretter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høres ut som et klassisk tilfelle av «stueopperett» hvor en som eier en tispe setter kull på henne uten å tenke over om denne tispen er god nok for avl. Hvis valpene er renrasede, hvorfor i alle dager har de ikke stamtavle? Det skaffer oppdretter enkelt via NKK. Jeg tenker at det er veldig mistenkelig at dette ikke er iorden, enten er da valpene ikke renrasede, mor og far er ikke testet for genetiske sykdommer eller de skal egentlig ikke avles på. Jeg ville ALDRI turt å kjøpe valp av sånne mennesker. 

Anonymkode: 25a1f...5cf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke rart at Norge er et eldorado for useriøse oppdrettere når valpekjøpere er så sløve! Man sjekker jo ikke oppdretter etter at man har bestilt valp og gjort en avtale, men i god tid i forveien og i hvert fall før man tar kontakt med vedkommende. Når man tar kontakt med oppdretter første gang ber man om å få registreringsnummeret på foreldredyrene og sjekker alt som sjekkes kan hos NKK og evt. utenlandske kennelklubber hvis det er aktuelt. Da kan man også samtidig se om det er noe som er til hinder for at valpene kan registreres (Alder på tispa, for tette/mange kull etc.). 

Utseendet til oppdretter er med andre ord det som ville ha bekymret meg minst. At hun avler frem renrasede hunder som ikke kan registreres ville derimot ha fått alle varselklokkene til å ringe! Høyt! 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere som valpekjøpere har gjort veldig dårlige forundersøkelser og helt ukritisk valgt dere valp. 

Dere har ikke truffet valpen? Ikke truffet tispa, oppdretteren og sett miljøet valpen vokser opp i? Ikke sjekket opp foreldredyrene hos NKK? Jeg tenker dette er et minimum av forarbeid. 

4 timer hadde jeg lett reist for å hilse på et nytt familiemedlem jeg skulle hatt i 15+ år. 

Anonymkode: 41f77...08b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår oppdretter stilte krav om at vi skal sjekke ledd når hunden er ett år, og øyelyse når det er tid for det. 

Dette fordi oppdretter ønsker å ha kontroll over genmaterialet hun avler på. 

For meg som biolog var dette viktig i mitt valg av oppdretter. Og hele poenget med å kjøpe rasehund var jo dette med den vanvittig lange og brede stamtavle.

Vi fikk heller ikke avtale handel om valp før vi hadde vært hjemme hos henne og møtt tispa og valpene og hennes andre hunder. Alt i alt veldig tillitsbyggende. 

Anonymkode: ce12f...3f9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vår oppdretter stilte krav om at vi skal sjekke ledd når hunden er ett år, og øyelyse når det er tid for det. 

Dette fordi oppdretter ønsker å ha kontroll over genmaterialet hun avler på. 

For meg som biolog var dette viktig i mitt valg av oppdretter. Og hele poenget med å kjøpe rasehund var jo dette med den vanvittig lange og brede stamtavle.

Vi fikk heller ikke avtale handel om valp før vi hadde vært hjemme hos henne og møtt tispa og valpene og hennes andre hunder. Alt i alt veldig tillitsbyggende. 

Anonymkode: ce12f...3f9

Ts her. 

Ja, vi skal også det. 

Oppdretter ønsket også møte med oss før kjøp, men da lurte jeg på om jeg kunne reservere valpen mot depositum pga. vi ikke har hatt mulighet til å kjøre fire timer nå i jula da voksne og barn har hatt korona. Så pga. lang avstand, sa hun ja til det. Men vi har fått bilder og video av alle valpene + mor. Det var en annen kjøper som hadde reservert valp pga. de var på ferie. Jeg synes egentlig ikke det er så unormalt.

Det med stamtavle handler om at parringen ikke var planlagt, og at mor ble gravid etter lek med en hanne av samme rase. 

Jeg vet jo det finnes seriøse oppdretter som lever av dette og som er reg. i NKK, men det er mange på Finn som ikke avler hunder. Det er bare å ta en titt på annonsene som ligger ute. Jeg synes ikke det er så unormalt. Jeg skal jo ikke bruke hunden til utstilling, avl eller lignende. Kun som selskapshund/turkamerat. 

Anonymkode: 2c484...b6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange røde flagg her🚩🚩 Når avl ikke er registrert så vet du ikke hvor mange kull mor har hatt, eller hvor tette de kullene er. Er foreldrene mentaltestet? Hvordan er graden av innavl? Hvilken pris er det på valpene? Prisen kan lett avsløre om selger avler for profitt, eller om dette er et såkalt uhell og de velger å prise ned fordi de ikke kan levere valpene registrert. At oppdretter har latt sin tispe leke med en annen hannhund rundt løpetid/stådager vitner ikke akkurat om kunnskap om verken hundehold eller avl. Hvordan blir valpene behandlet før levering? Er de vandt til håndtering? Kloklipp? Bilkjøring? Behandlet mot innvollsorm? Vaksinert/chip? Har de fått tilstrekkelig med ro i valpekassen i starten, eller har de blitt «herjet» med av folk som vil se valper? 

Vær litt forsiktig med hva type avl dere støtter. Dere vil ev sitte igjen med en problemhund, og dere har potensielt støttet en valpefabrikk. 

Anonymkode: 64193...3b8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

regner med det er snakk om en doodle av et eller annet slag. De har uansett ikke papirer, men folk liker nå å kalle de rasehunder likevel...

Anonymkode: b9a18...f95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her. 

Ja, vi skal også det. 

Oppdretter ønsket også møte med oss før kjøp, men da lurte jeg på om jeg kunne reservere valpen mot depositum pga. vi ikke har hatt mulighet til å kjøre fire timer nå i jula da voksne og barn har hatt korona. Så pga. lang avstand, sa hun ja til det. Men vi har fått bilder og video av alle valpene + mor. Det var en annen kjøper som hadde reservert valp pga. de var på ferie. Jeg synes egentlig ikke det er så unormalt.

Det med stamtavle handler om at parringen ikke var planlagt, og at mor ble gravid etter lek med en hanne av samme rase. 

Jeg vet jo det finnes seriøse oppdretter som lever av dette og som er reg. i NKK, men det er mange på Finn som ikke avler hunder. Det er bare å ta en titt på annonsene som ligger ute. Jeg synes ikke det er så unormalt. Jeg skal jo ikke bruke hunden til utstilling, avl eller lignende. Kun som selskapshund/turkamerat. 

Var far renraset ? Og mor? Hva slags rase er det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts her. 

Ja, vi skal også det. 

En person med et minimum av kunnskap om hund lar ikke en tispe med løpetid leke med en hannhund. Om det ikke er tidenes dårligste unnskyldning så er den i hvert fall temmelig tynn. Og om en tjuvparring skulle skje så er ikke det i seg selv grunn til at valpene ikke kan registreres i NKK. Enten foreldrene for nært i slekt, tispa er for ung/gammel eller andre ting som i seg selv er mer enn god nok grunn til å unngå og kjøpe valp etter kombinasjonen. 

Og de som annonserer valper på Finn driver jo nødvendigvis avl på hund ellers ville de jo ikke hatt noen valper å selge. De velger bare bort alle de kostnadene som følger med seriøs avl som f.eks. helseundersøkelser og utstillinger/prøver. Med andre ord konsentrerer de seg om profitten de kan oppnå ved å selge valper til dumme valpekjøpere. Valpekjøpere som ofte siden kommer med klager på at de fikk en hund som ikke var som forventet med tanke på f.eks. helse og gemytt. Og useriøs avl og handel med hunder kommer til å fortsette så lenge disse dumme valpekjøperne finnes. Dessverre! 

Det følger selvfølgelig ingen garanti med å kjøpe en registert valp hvor alt er gjort "etter boka" siden det handler om levende individer, men da har man i hvert fall muligheten til sjekke og unngå de mest åpenbare fellene. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette var hennes første kull og heller ikke planlagt så synes jeg oppdretter gjør en god jobb for å følge opp valpene og kjøperne ut i fra det du skriver. Synes dere dessverre virker veldig dømmende, da dere var helt fornøyd frem til dere søkte henne opp. Det er da tross alt VALPEN dere skal kjøpe og ha en relasjon til og dere har valgt å reservere denne av en grunn. Når den er uten stamtavle så ligger de gjerne billigere i pris nettopp pga dette og det er et valg en må få ta selv. Personlig betaler jeg heller 20.000 for en valp uten stamtavle enn 30.000 med av samme rase. Hatt dyr hele livet og de eneste det har vært helseproblem med er dessverre de med stamtavle.

Anonymkode: f7f4d...30c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sofakona said:

Var far renraset ? Og mor? Hva slags rase er det?

Begge er brune cocker spaniel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

19.000 kr

Da hadde jeg aldri godtatt tjuvparring. NKK registrerte valper med stamtavle ligger jo rundt der.

Dere blir lurt.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hun har sagt det? Det står også navnet på rasen på attesten. Fra veterinæren.

Hvis dere ikke har sett stamtavle eller at mor og eller far ikke har stamtavle så er det dessverre en mix å regne som, Hvis derimor det finnes oversikt altså stamtavle på besteforeldre vik jeg nok anta at der er manglende papirer på foreldrene , enten begge eller ene, enten fordi de er for unge eller at det var en avl sperre på de. Det er ikke sjans i havet at dyrleges ord er god nok. Så er jo spørsmålet og beklager hvis jeg har oversett det, hvilken rase dette skal være? Er det sånn at dere tenker å drive med utstilling osv så sliter dere litt. Dere kan holde på med hundesport opp till et visst niva med mix. Hvis hun sier at de er Nox registerte er det ikke dermed sagt at de er renraset.

Et annet spørsmål igjen er jo hvor mye det betyr for dere , sånn å ha renraset.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Begge er brune cocker spaniel. 

Mest sannsynlig stueoppdrett. Har sett en del like annonser, så selv om det virker fristende så er det heller best å skaffe valp fra et annet sted.

Siste annonsen jeg så, solgte både cockere og blanda spaniel valper. Ikke akkurat seriøst oppdrett.

Anonymkode: 33419...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 23.07):

Ja, flere som tar depositum. 

Nei, det har vi ikke. Vi bor 4 timer unna. Kun bilder og video. Ja, valpen er chipet, fått ormekur og er renraset. Hun har sendt oss papirer på dette. 

Når valpene ikke får noen stamtavle/blir registrert i NKK så er ikke papirene dere har sett verdt noen ting dessverre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Maskopi said:

Er foreldredyrene nkk-registrert? Får du søkt de opp i Dogweb?

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...