AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Del Skrevet 26. desember 2023 Jeg har reservert en valp og betalt 15% av kjøpesummen. Vi har fått masse bilder og video. Valpen ser bra ut. I dag googlet jeg og samboer selgeren etter ønske fra han. Selger er 23 år, bor midt i byen med fem valper, studerer på høyskolen og det finnes ikke stamtavle på valpene. Videre hadde hun lyst, blondt hår, selvbruning, falske øyevipper, lange rosa negler, restylane og var skikkelig «babe». Vi ble litt satt ut vi. Jeg vet man ikke skal dømme folk, men hva hadde dere tenkt her? Anonymkode: 2c484...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 26. desember 2023 #2 Del Skrevet 26. desember 2023 Er det vanlig å betale en sum for å holde av en valp? Har dere besøkt valpen i virkeligheten? Eller bare sett bilder? Er valpen chipet og fått ormekur? Er det første kullet hennes? Renraset? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Del Skrevet 26. desember 2023 En slik oppdretter virker ikke "ekte". Ikke på grunn av utseende, men heller alder, og det du nevner med at det ikke finnes stamtavle. Høres ut som mange av disse nye "oppdretterne" som kom ila pandemien... Mulig at hu vil det beste for valpene mtp helse, men vanskelig å vite om det ikke finnes stamtavle og historikk. Anonymkode: 33419...c2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Del Skrevet 26. desember 2023 2 minutter siden, Sofakona said: Er det vanlig å betale en sum for å holde av en valp? Har dere besøkt valpen i virkeligheten? Eller bare sett bilder? Er valpen chipet og fått ormekur? Er det første kullet hennes? Renraset? Ja, flere som tar depositum. Nei, det har vi ikke. Vi bor 4 timer unna. Kun bilder og video. Ja, valpen er chipet, fått ormekur og er renraset. Hun har sendt oss papirer på dette. Anonymkode: 2c484...b6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 26. desember 2023 #5 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, flere som tar depositum. Nei, det har vi ikke. Vi bor 4 timer unna. Kun bilder og video. Ja, valpen er chipet, fått ormekur og er renraset. Hun har sendt oss papirer på dette. Anonymkode: 2c484...b6e Men er dette første kullet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Del Skrevet 26. desember 2023 1 minutt siden, Sofakona said: Men er dette første kullet? Ja, det er det. Anonymkode: 2c484...b6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 26. desember 2023 #7 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er det. Anonymkode: 2c484...b6e Ja da blir ikke stamtavle så stor he he Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 27. desember 2023 #8 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) Alder og utseende har da ingenting med om det er en dyktig oppdretter eller ei! Mange starter som handlere i utsillingsringen i ganske ung alder og har en genuin interesse for hund og oppdrett. Jeg blir mer bekymret over valpekjøpere som googler oppdretter etter at de har reservert valp. Endret 27. desember 2023 av Troyamin staveleifer 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #9 Del Skrevet 27. desember 2023 Renraset men ikke registrert i NKK? Dette er ikke seriøs avl, og en bør ikke kjøpe valp på slike steder - det er kun avlet for penger og ikke for å tilføre en rase noe bra. Du har heller ingen garanti for hvem foreldrene er siden det ikke er registrert noe sted, eller hvilke helseutfordringer de har. Anonymkode: 64193...3b8 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 27. desember 2023 #10 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, flere som tar depositum. Nei, det har vi ikke. Vi bor 4 timer unna. Kun bilder og video. Ja, valpen er chipet, fått ormekur og er renraset. Hun har sendt oss papirer på dette. Anonymkode: 2c484...b6e Hva slags papirer har du sett på at valpen er renraset hvis den ikke har stamtavle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 27. desember 2023 #11 Del Skrevet 27. desember 2023 Troyamin skrev (2 timer siden): Alder og utseende har da ingenting med om det er en dyktig oppdretter eller ei! Mange starter som handlere i utsillingsringen i ganske ung alder og har en genuin interesse for hund og oppdrett. Jeg blir mer bekymret over valpekjøpere som googler oppdretter etter at de har reservert valp. Jeg tror egentlig denne tråden er enda et resultat av fritidsproblemer for de som har juleferie ... Er en del slike om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 27. desember 2023 #12 Del Skrevet 27. desember 2023 Hva jeg tenker om dette? Jeg tenker at dere er fordomsfulle og dømmende, og har gjort en svært dårlig jobb i forkant av kjøp av valp. Man sjekker opp oppdretter FØR man inngår avtale, ikke etterpå. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #13 Del Skrevet 27. desember 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Renraset men ikke registrert i NKK? Dette er ikke seriøs avl, og en bør ikke kjøpe valp på slike steder - det er kun avlet for penger og ikke for å tilføre en rase noe bra. Du har heller ingen garanti for hvem foreldrene er siden det ikke er registrert noe sted, eller hvilke helseutfordringer de har. Anonymkode: 64193...3b8 Nei, ikke registrert i NKK. Anonymkode: 2c484...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #14 Del Skrevet 27. desember 2023 12 minutter siden, ti10 said: Hva slags papirer har du sett på at valpen er renraset hvis den ikke har stamtavle? Hun har sagt det? Det står også navnet på rasen på attesten. Fra veterinæren. Anonymkode: 2c484...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #15 Del Skrevet 27. desember 2023 Hvis den ikke er registrert i NKK så kan du ikke regne den som renraset. Joda, noen har faktisk renraset også, men unnlater å registrere i NKK fordi det er for mange kull på for kort tid, eller at mor/far er for ung. Anonymkode: 7dc41...5cd 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #16 Del Skrevet 27. desember 2023 Her har dere ikke gjort jobben deres. Hvorfor ikke søke opp oppdretter på forhånd? Ikke for å finne ut hvordan vedkommende ser ut men for å finne ut om det er seriøs avl eller ikke. Det er flere røde flagg i det du skriver. Dere kan umulig vite om valpen er renraset dersom den ikke er NKK registrert og har stamtavle? Dere vet ikke om det er arvelige sykdommer eller HD/AD om dere ikke har en oversikt over stamtavlen. Dere vet heller ikke hvor mange parringer det har vært på moren dersom det ikke er registrert noe sted. Ved å kjøpe hund på denne måten støtter dere opp om useriøs avl. Anonymkode: 27934...982 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #17 Del Skrevet 27. desember 2023 2 hours ago, Troyamin said: Alder og utseende har da ingenting med om det er en dyktig oppdretter eller ei! Mange starter som handlere i utsillingsringen i ganske ung alder og har en genuin interesse for hund og oppdrett. Jeg blir mer bekymret over valpekjøpere som googler oppdretter etter at de har reservert valp. Jeg tenkte ikke på det før samboer som er mer logisk og rasjonell nevnte det. Jeg har hatt nok med jul og barna. Vi får se hvordan menneskene og valpen er når vi henter. Er kun snakk om 2000 kr i depositum uansett. Hun fikk fem valper i kullet sitt. Alle har blitt solgt/reservert, utenom 1. Så tydelig at folk er interesserte da. Anonymkode: 2c484...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleiskaffe Skrevet 27. desember 2023 #18 Del Skrevet 27. desember 2023 Er den ikke registrert i nkk er den nok ikke renraset. Du har ingen garanti på at den er det. men veterinær vil skrive rasen som oppdretteren sier den er så lenge den ligner, så det er heller ingen garanti dessverre. Ved å kjøpe hund fra oppdretter registrert i nkk er det visst kriterier som de ulike raseklubbene har som må følges for at kullet skal bli godkjent og registrert. Feks HD/ad status, øyesykdom. Alle slektninger blir registrert og dermed kan man lage seg et bilde av hunden og hvordan oppdretter avler. ved å kjøpe en blandingshund eller «renraset» uregistrert veit du ingenting og folk flest juger så det renner for å tjene penger. Jeg hadde aldri kjøpt valp av en uregistrert oppdretter fordi du veit ikke hva du får, enkelt og greit. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 27. desember 2023 #19 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenkte ikke på det før samboer som er mer logisk og rasjonell nevnte det. Jeg har hatt nok med jul og barna. Vi får se hvordan menneskene og valpen er når vi henter. Er kun snakk om 2000 kr i depositum uansett. Hun fikk fem valper i kullet sitt. Alle har blitt solgt/reservert, utenom 1. Så tydelig at folk er interesserte da. Anonymkode: 2c484...b6e Ja, folk er dumme og lar seg bedra... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 27. desember 2023 #20 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hun har sagt det? Det står også navnet på rasen på attesten. Fra veterinæren. Anonymkode: 2c484...b6e Selger kan da si mye rart. Og attest fra veterinæren? De skrive bare det eier sier. Den eneste dokumentasjonen som er god nok på slike ting er registrering og stamtavle fra NKK. Grunnen til at dette er viktig er at dere har en form for sikkerhet for at foreldrene ikke har noen genetiske sykdommer eier vet om som bikkja deres arver. Valpen kan være frisk og fin hund uten å være registrert i NKK og kan og leve et langt og sunt liv som uregistrert, men dere tar en større risiko og dere kan strengt tatt aldri påstå til noen at dere har en renraset hund. Er ikke disse tingene viktig så kjør på, men la da renrasede hunder være renrasede hunder, så har dere en hund uten stamtavle hovedsaklig av rasen X. Utstillinger utgår og for deres del med den hunden. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå