Gå til innhold

Burde jeg kontakte legevakta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

27 år her. Når jeg puster dypt inn, så stikker det i brystet. Det gjør vondt og føler det stråler oppover. Jeg blir selvfølgelig redd. Sliter med angst fra før, men har ikke hatt smerter i brystregionen før. Når jeg puster vanlig, så merker jeg ikke så mye til det. Men skulle så gjerne ha tatt et ordentlig innpust og pustet ut igjen, men det tørr jeg ikke. 

Anonymkode: f1039...d05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feber? Hoste? Tungpust? Nei, vent til fastlegen åpner. Sannsynligvis muskulært. Veldig klassisk vondt slik du beskriver.

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som noe muskulært.

Anonymkode: 5725f...32d

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Langvarig angst kan plutselig sette seg sånn i brystet. Det påvirker muskulaturen veldig. Jeg har hatt mye stikkinger i brystet nå i jula pga covid og andre muskulære ting. Ikke farlig, men veldig ubehagelig. 

Du kan prøve å legge deg ned og jobbe med pusten. Rolig og sakte inn, se magen løfte seg, og rolig ut. Gjenta, se om stikningene gir seg etter noen minutter. Hvis du er veldig engstelig så kan du selvsagt ringe legevakta, men det høres veldig ut som noe muskulært. I jula har du kanskje også spist en del mat som kan gi reflux. 

Anonymkode: 98435...433

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker: legevakten er til for råd og tips også. Det trenger ikke bety du får komme inn. Ring dem og hør - heller enn å stole på vurderinger fra fremmede på nett. 

Anonymkode: 9a356...85c

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høres ut som noe muskulært.

Anonymkode: 5725f...32d

På hvilke grunnlag kan du si at det høres ut som noe muskulært ? Ingenting i beskrivelsen til TS som kan si noe om hva det kan vær

Endret av Kanino
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

27 år her. Når jeg puster dypt inn, så stikker det i brystet. Det gjør vondt og føler det stråler oppover. Jeg blir selvfølgelig redd. Sliter med angst fra før, men har ikke hatt smerter i brystregionen før. Når jeg puster vanlig, så merker jeg ikke så mye til det. Men skulle så gjerne ha tatt et ordentlig innpust og pustet ut igjen, men det tørr jeg ikke. 

Ville ikke kontaktet legevakten. Men om det ikke har gitt seg innen noen dager eller om du blir verre eller får dårlig allmenntilstand så ville jeg kontaktet di. Men oppsøk fastlegen først om det ikke blir verre.

Om du har slitt med angst tidligere så er det jo en mulighet at hu har et panikkanfall men det er umulig å si på bakgrunn av den informasjonen du har kommet med

Endret av Kanino
Skrevet

Hele ribbekassen låste seg hos meg etter lang tid med angst. Det stramte som et korsett. Var vondt å puste. Måtte lære meg avspenningsteknikker og tøye ut masse. 

Anonymkode: 11cc4...283

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker: legevakten er til for råd og tips også. Det trenger ikke bety du får komme inn. Ring dem og hør - heller enn å stole på vurderinger fra fremmede på nett. 

Dette. 

Anonymkode: 87e01...85d

• Liker 1
Skrevet

Ring legevakten så stiller de fler spørsmål og vurderer om du trenger å komme inn eller ikke. Om dette er ufarlig og legevakten sier det, så blir du jo også roligere av å vite det. God bedring. 

Anonymkode: 51574...ca0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der hadde jeg i mange år også, det er en spenning i et nervesenter eller noe sånt i brystet, jeg bare pustet til det slapp og det kjentes som et lite popp i brystet nesten, det stakk litt mer, men så ble det borte. Når jeg leser tråden din så innser jeg at dette har ikke skjedd på et par år nå og før hadde jeg det flere ganger i måneden. 

Anonymkode: 840e7...d5d

• Liker 2
Skrevet

er lov å ringe legevakten for gode råd og noen kompetente og lufte ting med! så ring dem du, kanskje en samtale dit får deg til å slappe mer av slik at ting roer seg ❤️

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke kjent stikkene til ts selv men jeg har nettopp hatt noen dager hvor det stakk i brøstet ved innpust pga jeg strakk en muskel. Jeg var hos fysio og fikk hjelp der, alt kom fra ryggen og rundt brystkassen.

Anonymkode: 6ca84...58f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke kjent stikkene til ts selv men jeg har nettopp hatt noen dager hvor det stakk i brøstet ved innpust pga jeg strakk en muskel. Jeg var hos fysio og fikk hjelp der, alt kom fra ryggen og rundt brystkassen.

Anonymkode: 6ca84...58f

Mange diagnoser som har stikking i brystet som symptom.

Skrevet

Jeg ville ikke ringt legevakt for dette. Om det fortsetter kan du ringe fastlegen i morgen.

Anonymkode: b1b6b...893

• Liker 3
Skrevet

Ts her. 

Jeg kan si det kom i det jeg hadde fordøyd hva arbeidskrava var i emnene jeg meldte meg opp på i stad. Jeg fant ut at det kommer ikke til å gå. Det var ikke realistisk at jeg skulle klare så mye på så kort tid, når høsten har vært så vanskelig. Så jeg bestemte meg for å melde meg ut av emnet og ta et mye mindre emnet, og med det forsvant smerten. Kan det være angsten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. 

Jeg kan si det kom i det jeg hadde fordøyd hva arbeidskrava var i emnene jeg meldte meg opp på i stad. Jeg fant ut at det kommer ikke til å gå. Det var ikke realistisk at jeg skulle klare så mye på så kort tid, når høsten har vært så vanskelig. Så jeg bestemte meg for å melde meg ut av emnet og ta et mye mindre emnet, og med det forsvant smerten. Kan det være angsten?

Så bra. ❤️

Anonymkode: 51574...ca0

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. 

Det kan være det. Kanskje du følte for mye stress. Hvordan føler du deg nå? :) 

Skrevet
Kanino skrev (13 timer siden):

På hvilke grunnlag kan du si at det høres ut som noe muskulært ? Ingenting i beskrivelsen til TS som kan si noe om hva det kan vær

Ikke jeg som skrev at det høres ut som muskulært, men jo, det KAN høres ut som at det er det pga kun smerte ved innpust ergo smerte som oppstår pga bevegelse av muskulatur. Ts virker ikke som har andre symptomer ( på eks lungebetennelse) Men som alle vet, ingen her er fastlegen til ts. 

Anonymkode: 92670...da8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...