AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Skrevet 26. desember 2023 4 blandingshunder i oppveksten, ingen forsikring og aldri hatt behov for det. Alle døde (avlivet) av alderdom. Min søster hadde renraset, hadde forsikring men ble aldri brukt. Var for gammel for behandling da hun ble avlivet. To venninner har renraset, har forsikring og har brukt det en gang hittil. Grunnet brudd og sårskade (med infeksjon, så flere turer i forbindelse med skaden) etter skogstur. Jeg er aldri ute i skogen. Kom i prat med naboen som sa jeg må ha god forsikring. For hans golden retriever har fått alt som er av arvelige sykdommer. Om det er uflaks eller dårlig oppdretter vet jeg ikke. Jeg skal ha meg valp i starten av februar, renraset. Planen er å få meg en til om 1-2 år. På rasestandarden står det "er generelt en sunn og frisk rase, men har tilfeller av patellaluksasjon". Det er noe øyeproblemer som kan forekomme. Har så klart sjekke stamtavlen og sjekke foreldre og besteforeldre, ingen har fått påvist det og forrige kull med samme foreldre er også friske, finner ingen hos avkom av far heller. Patella er dekket av forsikring, øyesykdommen er ikke nevnt. Er forsikring virkelig nødvendig? Hvis jeg får en veterinærregning på 100 000 kr så er det sure penger, men jeg har det og om jeg trenger 100 000 kr til, så tar jeg opp privat lån av foreldrene mine. Jeg har ikke verdens beste økonomi, men jeg klarer meg og jeg er flink til å spare. Har minstesats uføretrygd, enslig, ingen barn. Jeg er så usikker! Tenker litt på tanken om å ha forsikring de første 5 årene for å se hvordan helsen er, ikke bare til min men også kullsøsken og tidligere kull... også heller avlyse forsikring etter 5 år. God plan, eller? Anonymkode: 50cc2...1cb
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #2 Skrevet 26. desember 2023 Vi har katteforsikring som vi har brukt to ganger. Katten måtte opereres grunnet hårball som satt fast i mage/tarm. Den hadde definitivt dødd uten. Så for oss har det lønt seg med katteforsikringen. Vi hadde så klart betalt ut av egen lomme hvis vi ikke hadde hatt den. Anonymkode: 844b8...ed0 2
Sofakona Skrevet 26. desember 2023 #3 Skrevet 26. desember 2023 Vi har hunde forsikring og katte forsikring. Katten kom i slagsmål og måtte i narkose og ta røntgen...kom på 8000 kroner... betalte bare 2500 i egenandel Hunden måtte trekke en tann..alt kom på 7000 kroner...med forsikring...0 kroner. Om du har skikkelig god råd der du kan punge ut med 2000-30.000 kroner etter et veterinær besøk trenger du kanskje ikke forsikring. Men...de lever til de er 10-15 år og mye kan skje i den perioden...og hund er dyrere enn katt.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Skrevet 26. desember 2023 Hvis jeg tenker på de 4 nærmeste jeg kjenner som har hund: den ene fikk livmorbetennelse, måtte operere, fikk komplikasjoner og ble liggende i dagevis, det hadde blitt vanvittig dyrt. Ene falt ned fra en mur og fikk et brudd som det ble mye styr med. Neste ble angrepet av en større hund og ble stygt skadet. Den siste fikk også et sår som ble stygt betent. Det finnes mye mer enn arvelige sykdommer dessverre Anonymkode: 614ae...ff1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 Hatt hund med epilepsi. Dyrlegeregning på et anfall som vi måtte ha hjelp til å få hunden ut av, kom på 9500 for 1.5 time hos dyrlege, heldigvis forsikring, så måtte bare ut med 2000. Nei du trenger ikke forsikring, men da er sannsynligheten stor for at du må avlive hunden din om noe skulle skje, og du ikke har kanskje 20-30 tusen til regningen. Anonymkode: a8d83...7d1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 Vi hadde forsikring. Så sa jeg den opp... Noen dager etterpå så var mann og hund i skogen, hunden hadde klart å kutte seg på en stein eller noe. Fått en skikkelig flenge i benet. Måtte til dyrlege. 3000kr for at dyrlege på vakt skulle komme ut. Tror det ble rundt 8000kr tilsammen... Sure penger! Vi hadde råd til det, men allikevel. Kjipt! Med forsikring hadde vi betalt ca. 1200kr. Tok forsikring på hunden igjen. Så ble han bitt av hoggorm. Måtte få motgift. Han var ganske dårlig. Det hadde kostet oss over 30 000kr, men siden vi hadde forsikring betale vi ca. 2300kr om jeg husker rett. Bare motgift kom på 5000kr. Nå har vi en gal jakthund da, så derfor har det blitt mye skader og dyrlege på han. Forsikringen er god å ha. Anonymkode: 21b29...438 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #7 Skrevet 26. desember 2023 Så du er villig til å bruke 100000 og evt låne 100000 til, men er usikker på om du "burde" punge ut x-antall lapper i året på forsikring? En forsikring som vil gjøre det langt billigere dersom du faktisk får en dyrlegeregning på 100000? Jeg forstår ikke logikken. Anonymkode: 955a6...708 15
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 Fått regning på hund på over 20.000 kr for en mindre operasjon, så ja, jeg synes forsikring er nødvendig. Anonymkode: 163e4...3b5
Noldus Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 Vi har også vært veldig frem om tilbake her. Syns forsikring er ganske dyrt om det ikke trengs, men selvsagt gull verdt for noen hunder. vi landet på sparekonto der ca forsikringssum settes inn hver mnd. Trenger vi dem så blir de brukt, om ikke, så har vi de til ny hund eller noe annet når vi mister henne vi har. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #10 Skrevet 26. desember 2023 Det er opp til deg men Jeg synes det er uansvarlig å ikke ha det. Jeg jobber på en dyreklinikk og det er kjipt å se at eiere må avlive en ung hund på 2-3 år etter ett hoggorm bitt fordi det er rimeligere enn behandling og de ikke har råd (for å sette det på spissen). Å ha hund er dyrt og ingen vætrinær jobber gratis eller driver med dugnadsarbeid fordi noen ikke ser vitsen med å forsikre dyret sitt og så står de der med skjegget i postkassen den dagen hunden har blitt påkjørt, fått kreft, blitt bitt av en annen hund eller noe annet som krever behandling på 50-60 000 som det fort kan dreie seg om. Anonymkode: 6be5a...810 5 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #11 Skrevet 26. desember 2023 Noldus skrev (2 minutter siden): Vi har også vært veldig frem om tilbake her. Syns forsikring er ganske dyrt om det ikke trengs, men selvsagt gull verdt for noen hunder. vi landet på sparekonto der ca forsikringssum settes inn hver mnd. Trenger vi dem så blir de brukt, om ikke, så har vi de til ny hund eller noe annet når vi mister henne vi har. Hvor dyrt et det? Jeg forsøkte meg på en kalkulator som landet på mellom 4 og 500 kr i måneden. Anonymkode: 955a6...708
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #12 Skrevet 26. desember 2023 Her fikk bikkja tak i smågodt en gjest satt fra seg på et dumt sted. I stedet for 8000 ble det 2000 eller noe hos dyrlegevakt en søndag. Har heldigvis sluppet større skader enn så lenge, men det er da den virkelig er en trygghet Anonymkode: 24ff8...cce
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #13 Skrevet 26. desember 2023 Så det er bare vi som har hatt maks flaks med våre hører jeg. 😅 Jeg har jo hørt om skrekkeksemplene, og vet at et lite brudd blir svindyrt uten forsikring. Siden vi har hatt 5 hunder i nærmeste familie uten å ha hatt behov for forsikring, så blir jeg så usikker. Det blir ca 400 kr per hund i måneden med forsikring. Det er jo ikke store summen, men et helt hundeliv for en forsikring som ikke blir brukt. Så føles det ut som penger rett ut vinduet. 🙈 Så klart, man tjener det inn med en veterinærtur hvis forsikring brukes. Så mye frem og tilbake! Skal, skal ikke. ts Anonymkode: 50cc2...1cb
Gjest ti10 Skrevet 26. desember 2023 #14 Skrevet 26. desember 2023 Jeg må innrømme at jeg blir oppgitt når jeg ser folk som mener å gjøre som fagfolk mener i 2023 ikke er nødvendig fordi de gjorde det på en annen måte i oppveksten, og "det gikk helt fint". Ja, det er mye som ble gjort før i tiden som er endret nå, og gudskjelov for det. Verden går fremover, før i tiden verken forsikret, vaksinerte eller kastrerte man hunder og katter, man røykte som skorsteiner rundt barn, og bilbelter var det de færreste som hadde eller gadd bruke. Verden er en annen i dag, og livskvalitet for både dyr og mennesker er også en helt annen. HELDIGVIS.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #15 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så du er villig til å bruke 100000 og evt låne 100000 til, men er usikker på om du "burde" punge ut x-antall lapper i året på forsikring? En forsikring som vil gjøre det langt billigere dersom du faktisk får en dyrlegeregning på 100000? Jeg forstår ikke logikken. Anonymkode: 955a6...708 Logikken er at forsikringsselskap driver butikk. Butikken går ut på å vurdere hvor mye de _forventer_ å måtte betale ut til deg, og så kreve en månedlig sum fra deg som overstiger det beløpet. Sånn tjener de penger fordelt på et stort antall kunder. Hvis du vet noe som de ikke vet (at rasen din er utsatt for sykdom, eller at du går mye tur i områder hvor hunden er utsatt for skade/angrep så kan du vinne på det. Selv så forsikrer jeg de tingene som ville være økonomisk ruin om de skjedde. Så som husbrann. For mindre utgifter, som veterinær og tap av telefon så er jeg selvassurandør. Det betyr at jeg må ha nok penger på konto til å kjøpe en ny tlf eller dra til veterinær, men jeg sparer adskillige tusen pr mnd. Det betyr også at det finnes grenser for hvor mye jeg er villig til å bruke på det pelskledte familiemedlemmet. Anonymkode: 65f65...c41 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #16 Skrevet 26. desember 2023 ti10 skrev (2 minutter siden): før i tiden verken forsikret, vaksinerte eller kastrerte man hunder og katter, Å kastrere hunder er vel generelt ikke tillatt i Norge. Med unntak for førerhunder og hunder med dokumentert adferdsproblem? Anonymkode: 65f65...c41
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #17 Skrevet 26. desember 2023 Vår hun fikk en kul som måtte opereres bort. Godartet svulst. Tror det ble ca 12 000 kr totalt, men med forsikring ble det 3500 kr. En renraset hund og en svulst-type som "nesten aldri forekommer på denne rasen" ifølge veterinær. Anonymkode: 68419...777 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #18 Skrevet 26. desember 2023 Vi har en uforsiktig hund på 10 år, vi fjernet livmoren nå og det kom på 9500. Vi har ikke problemer med å betale det som måtte komme samtidig som vi har våre grenser for hvor mye vi er villige til å punge ut i fht hundens alder. Anonymkode: 0a8fc...9a0
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #19 Skrevet 26. desember 2023 Ja, før gikk det fint uten forsikring, men da ble også dyrene avlive ved skader som vi i dag ønsker å fikse. Jeg glemmer ikke da jeg var liten, hvordan vi lo av at i Amerika gikk hundene på allergimat og noen fikk faktisk behandling for kreft... det var hinsides utenkelig at skulle bli vanlig her! Anonymkode: 2caf3...31c
Rotekopp2021 Skrevet 26. desember 2023 #20 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Å kastrere hunder er vel generelt ikke tillatt i Norge. Med unntak for førerhunder og hunder med dokumentert adferdsproblem? Anonymkode: 65f65...c41 Så og si ingen veterinærer bryr seg om det der, det er null problem å få kastrert hunden sin i Norge. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå