AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Skrevet 26. desember 2023 Uff blir ikke enig med meg selv🤨Har ca 1,3 i EK, men ikke høy inntekt, rundt 400 000. Har mulighet å kjøpe en borettslagsleiligheit nesten cash; tenker å prute litt da den har ligget ute i flere mnd. Det er fellesgjeld, men lav rente pga husbanklån. Dog blir det nærmere 14k i fellesutg. Evt kan jeg kjøpe selveier og ha ca 2 mill i lån, men det blir nærmere 17k i mnd. Og så kommer litt fellesutg. Jeg føler det er galskap med selveier, men at folk flest ønsker det🥹🧐😌Hva er best valg😅 Anonymkode: 138ea...b5d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #2 Skrevet 26. desember 2023 Hvor høy er andel fellesgjeld for borettslagsleiligheten, da? Du må regne den med i hva du får i lån hos banken, siden det teller som din gjeld. Anonymkode: 27e8a...3f8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Skrevet 26. desember 2023 14 k på borettslag? Hvor høy er fellesgjelden da, Anonymkode: 1bc70...55d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 Hva er fordeler med selveier? Anonymkode: 34960...77c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 Fellesgjeld er ca 1,5 Anonymkode: 138ea...b5d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #7 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er fordeler med selveier? Anonymkode: 34960...77c Man kan la huset ramle ned rundt seg fordi man ikke har penger til vedlikehold, og slipper at husleien går til styrehonorar og ting man anser som unødvendig. Anonymkode: 1bc70...55d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er fordeler med selveier? Anonymkode: 34960...77c At man ikke må betale 14k(eller enda mer) i fellesutg i uoverskuelig fremtid?😃 Ts Anonymkode: 138ea...b5d 1
Gjest5656 Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 (endret) Eierformen har ikke så mye å si, men du må regne ut totalprisen til begge. Totalprisen er salgspris + fellesgjelden som følger med andelen. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er fordeler med selveier? Anonymkode: 34960...77c Du eier hele eiendommen din og ikke bare retten til å bruke den Det gjør det enklere å gjøre ting som å leie ut leiligheten til noen andre da borettslag oftere kan være veldig streng på sånt gjennom sine vedtekter. På grunn av at du eier den så må du betale kommunale avgifter direkte og ikke gjennom fellesutgiftene o.l. Det kan være vanskeligere å ta opp lån når det er selveier ettersom det ikke er et borettslag som eier bygningsmassen de kan benytte som sikkerhet og derfor risikerer du dårlig vedlikehold... Samt dårlig rente hvis man må låne penger til noe. Endret 26. desember 2023 av Gjest5656
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #10 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fellesgjeld er ca 1,5 Anonymkode: 138ea...b5d Og der har du grunnen til lavt innskudd. Da er dette en leilighet til 3 mill i følge banken. Er avdragsfriheten på borettslagets lån over? Har de bundet renten, for hvor lenge? Hvor gammel er leiligheten? Anonymkode: 1bc70...55d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #11 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og der har du grunnen til lavt innskudd. Da er dette en leilighet til 3 mill i følge banken. Er avdragsfriheten på borettslagets lån over? Har de bundet renten, for hvor lenge? Hvor gammel er leiligheten? Anonymkode: 1bc70...55d Jeg finner ikke alle opplysninger i salgsoppg, men skal kontakte styret hvis det blir aktuelt. Borettslag blir 2,7, og selveier rundt 3-3,3 mill(har flere aktuelle der). Har aldri eid i borettslag før, og vil vurdere nøye fallgruver først. Anonymkode: 138ea...b5d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #12 Skrevet 26. desember 2023 15 år, vs 2-5 år gamle selveierleiligheter. Anonymkode: 138ea...b5d
Sofakona Skrevet 26. desember 2023 #13 Skrevet 26. desember 2023 Vi bor i borettslag..og siden vi betaler "lån" til de så får nye vinduer ...nå skal alle husene vaskes og males til våren..alle får nye dører. Mange har nye bod dører..for 3 år siden fikk alle nytt stort vindu. Vi har en som kommer og måker i gatene våres. På sommeren har vi en som klipper gresset rundt her. Vi har et styre som har møter 1 gang o mnd...de tar opp saker og økonomiske ting. Så om det er noe rundt i nabolaget eller med husene så tar de det opp 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #14 Skrevet 26. desember 2023 En 15 år gammel leilighet med 1.5 i fellesgjeld? Min hadde null da den var 30 år. Nå må det tas opp lån for å rehabilitere. Selveier, da må du plusse på kommunale avgifter (minst 1000 kr/mnd her jeg bor), bygningsforsikring og vedlikehold. Bytte tak er dyrt. Bytte kledning og vinduer er dyrt. Anonymkode: 1bc70...55d 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #15 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En 15 år gammel leilighet med 1.5 i fellesgjeld? Min hadde null da den var 30 år. Nå må det tas opp lån for å rehabilitere. Selveier, da må du plusse på kommunale avgifter (minst 1000 kr/mnd her jeg bor), bygningsforsikring og vedlikehold. Bytte tak er dyrt. Bytte kledning og vinduer er dyrt. Anonymkode: 1bc70...55d For selveier er også kommunale avgifter en del av felleskostnadene. Eller mer presist, hoveddelen av felleskostnadene. Borettslag har (kan ha) fellesgjeld. Ofte gode lånevilkår fra Husbanken. Det er en fordel at borettslaget kan ta opp lån til større vedlikeholdsarbeid. Et sameie krever større flertall for å gjøre arbeidene (variere ut fra rype arbeid/nødvenfighet), og flere kan ha problemer med å innbetale din del fordi de ikke får lån. Kjøp av borettslagsleilighet krever ikke dokumentavgift, så rimeligere å omsette. Selv om det at det er vanskeligere å leie ut kan være en ulempe, synes jeg det er en klar fordel at det er eierne som bor i bygningen. Min erfaring fra bygårder med stor grad av utleie er ikke bare positiv. Anonymkode: 6ca0c...41a 1
Gjest5656 Skrevet 26. desember 2023 #16 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For selveier er også kommunale avgifter en del av felleskostnadene. Eller mer presist, hoveddelen av felleskostnadene. Borettslag har (kan ha) fellesgjeld. Ofte gode lånevilkår fra Husbanken. Det er en fordel at borettslaget kan ta opp lån til større vedlikeholdsarbeid. Et sameie krever større flertall for å gjøre arbeidene (variere ut fra rype arbeid/nødvenfighet), og flere kan ha problemer med å innbetale din del fordi de ikke får lån. Kjøp av borettslagsleilighet krever ikke dokumentavgift, så rimeligere å omsette. Selv om det at det er vanskeligere å leie ut kan være en ulempe, synes jeg det er en klar fordel at det er eierne som bor i bygningen. Min erfaring fra bygårder med stor grad av utleie er ikke bare positiv. Anonymkode: 6ca0c...41a Nei? Jeg bor i selveier og kommunale avgifter betales for seg selv direkte til kommunen. Det er jo nettopp fordi med selveier eier du faktisk din egen boenhet altså alt innenfor veggene i leiligheten. Det er derfor du må plusse sammen fellesutgiftene til sameiet med kommunale avgifter når du sammenligner de månedlige kostnadene med et borettslag.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #17 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan la huset ramle ned rundt seg fordi man ikke har penger til vedlikehold, og slipper at husleien går til styrehonorar og ting man anser som unødvendig. Anonymkode: 1bc70...55d Nå tenker du på enebolig. Selveierleiligheter er del av et sameie, med fellesutgifter, et styre som bestemmer over økonomien og vedtekter å følge, inkludert husordensregler. Anonymkode: 27e8a...3f8 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #18 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå tenker du på enebolig. Selveierleiligheter er del av et sameie, med fellesutgifter, et styre som bestemmer over økonomien og vedtekter å følge, inkludert husordensregler. Anonymkode: 27e8a...3f8 Ts skrev selveier i hovedinnlegget, da kunne det også vært enebolig. Sameie kan være vrient om ikke alle er med når taket må byttes eller veggene er ferdige. Anonymkode: 1bc70...55d
Brunello Skrevet 26. desember 2023 #19 Skrevet 26. desember 2023 Gjest5656 skrev (30 minutter siden): Nei? Jeg bor i selveier og kommunale avgifter betales for seg selv direkte til kommunen. Det er jo nettopp fordi med selveier eier du faktisk din egen boenhet altså alt innenfor veggene i leiligheten. Det er derfor du må plusse sammen fellesutgiftene til sameiet med kommunale avgifter når du sammenligner de månedlige kostnadene med et borettslag. Dette er ulikt fra kommune til kommune. Med selveier vil jeg anta de fleste mener eierseksjon. Det er fint lite annet enn at man kan leie ut så mye man vil som skiller den råderetten i eierseksjonssameier og borettslag. 1 1
Jdz Skrevet 26. desember 2023 #20 Skrevet 26. desember 2023 Etter å ha eid og sittet i styre i både borettslag og sameie, vil jeg si at det totalt sett er flere fordeler enn ulemper med borettslag. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå