Gå til innhold

Inspirert av tråd: maktesløse lærere og trangsynte foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som trebarnsmor så har jeg selv hørt på MANGE foreldre som klager i hytt og gevær om hvor elendige lærere barna har (gjerne også mens barna deres hører på). Gjerne mens barna bedriver idrett, mens foreldrene klumper seg sammen og ser på.

Standarden er foreldre som klager over dårlig undervisning som gjør at deres egne barn utagerer i skoletiden. "Kontaktlæreren er helt håpløs! Han gjør ikke undervisningen morsom!" Foreldre som tar null ansvar for at egne barn oppfører seg bedritent og respektløst, som vandrer rundt i klasserommet i timene og lirer av seg ord som hore og fitte, og hvis foreldre legger all skyld og oppdragelsesansvar for barnas oppførsel over på lærerne.

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 0abf2...9d3

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med det oppfordrer foreldre til dårlig læringsmiljø og ofte mobbing av medelever. 

Anonymkode: 15713...baa

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Min erfaring er lite lydhøre lærere ! Vi hadde en fabtastisk lærer til barnet vårt , men det var ikke før på ungdomsskolen , hun burde vært klonet og hadde alle vært som hun så hadde skolene vært fabtastisk. 

ikke rart lærere blir pratet om når mange av de er elendige 

Anonymkode: 6314e...905

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min erfaring er lite lydhøre lærere ! Vi hadde en fabtastisk lærer til barnet vårt , men det var ikke før på ungdomsskolen , hun burde vært klonet og hadde alle vært som hun så hadde skolene vært fabtastisk. 

ikke rart lærere blir pratet om når mange av de er elendige 

Så og si alle lærere er elendige? Ja det er den vanlige ansvarsfraskrivelsen fra foreldre som ikke orker å oppdra ungene sine selv, og som overlater alt til de stakkars lærerne.

Det er tidenes falitterklæring fra foreldre at barna deres oppfører seg jævlig med mindre de har helt fantastiske lærere. "Altså du kan ikke klandre Emilie for at hun vandrer rundt i timen og lager TikTok videoer, for den dårlige læreren hennes klarer ikke å lage sirkusunderholdning av mattepensumet!"

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Foreldre skal oppdra. 
Lærere skal gi barna kunnskap. 
Så enkelt. Så vanskelig.

Anonymkode: c2153...c7b

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har egentlig syntes at lærerne til barnet har vært greie! Den største forskjellen Jeg dog merker, er at det rapporteres over en lav sko fra lærer til hjemmet. Feks " I dag ønsket Per og Ola å ha lekeslåssing i friminuttet. De synes det er gøy, og ingen ble uvenner, men det er ikke lov".

Det er ikke mye galt, eller tråkke feil som barn,  man skal gjøre før det blir beskjeder hjem. 

Når det er sagt så har vi alltid holdt fast på mantraet overfor vårt barn, og det er at på skolen så gjelder skolens regler,  og lærerne bestemmer. Alle må følge reglene, ellers blir det kaos. 

Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at jeg da får spørsmålene " men hvorfor får Nils lov til å ta pause midt i timen,  hvorfor får Gerd lov til å ha med seg kjeks på skolen,  hvorfor får Klara lov til å sitte på ipad i timen?".

Jeg tenker at den norske skolen har kjørt seg helt fast. Det finnes nesten ingen felles regler lenger, fordi det er så mange barn som får spesialbehandling. Som de kanskje ikke hadde trengt. Barn trenger å ha noe å strekke seg etter,  og det skal ikke alltid være så superlett å strekke seg etter mål.

Jeg kan godt skjønne at noen barn tror at det er fritt frem. De ser jo rundt seg og kan ikke se felles regler. De ser bare mange barn som får fritak for reglene. Man bygger ikke ett godt og forutsigbart miljø slik. 

Jeg tror det snart kommer private skoler,  som kommer til å være harde på reglene. Og der kommer mantraet til å være at om man ikke kan klare å følge reglene,  så passer man kanskje ikke til å gå på denne skolen,  og at offentlig skole da vil passe bedre for dette barnet som trenger spesialbehandling. 

Anonymkode: 23ce5...401

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har egentlig syntes at lærerne til barnet har vært greie! Den største forskjellen Jeg dog merker, er at det rapporteres over en lav sko fra lærer til hjemmet. Feks " I dag ønsket Per og Ola å ha lekeslåssing i friminuttet. De synes det er gøy, og ingen ble uvenner, men det er ikke lov".

Det er ikke mye galt, eller tråkke feil som barn,  man skal gjøre før det blir beskjeder hjem. 

Når det er sagt så har vi alltid holdt fast på mantraet overfor vårt barn, og det er at på skolen så gjelder skolens regler,  og lærerne bestemmer. Alle må følge reglene, ellers blir det kaos. 

Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at jeg da får spørsmålene " men hvorfor får Nils lov til å ta pause midt i timen,  hvorfor får Gerd lov til å ha med seg kjeks på skolen,  hvorfor får Klara lov til å sitte på ipad i timen?".

Jeg tenker at den norske skolen har kjørt seg helt fast. Det finnes nesten ingen felles regler lenger, fordi det er så mange barn som får spesialbehandling. Som de kanskje ikke hadde trengt. Barn trenger å ha noe å strekke seg etter,  og det skal ikke alltid være så superlett å strekke seg etter mål.

Jeg kan godt skjønne at noen barn tror at det er fritt frem. De ser jo rundt seg og kan ikke se felles regler. De ser bare mange barn som får fritak for reglene. Man bygger ikke ett godt og forutsigbart miljø slik. 

Jeg tror det snart kommer private skoler,  som kommer til å være harde på reglene. Og der kommer mantraet til å være at om man ikke kan klare å følge reglene,  så passer man kanskje ikke til å gå på denne skolen,  og at offentlig skole da vil passe bedre for dette barnet som trenger spesialbehandling. 

Hvis læreren blir skikkelig streng og tar mobiltelefonen vekk fra Thea, etter at hun har himlet med øynene av ham, nektet å høre på hans utallige oppfordringer og sendt ham stygge blikk, så forteller Thea til foreldrene at læreren plager og gjør narr av henne, og så klikker foreldrene i vinkel, snakker dritt om læreren til alle i nærmiljøet og oppretter gjerne mobbesak. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis læreren blir skikkelig streng og tar mobiltelefonen vekk fra Thea, etter at hun har himlet med øynene av ham, nektet å høre på hans utallige oppfordringer og sendt ham stygge blikk, så forteller Thea til foreldrene at læreren plager og gjør narr av henne, og så klikker foreldrene i vinkel, snakker dritt om læreren til alle i nærmiljøet og oppretter gjerne mobbesak. 

Det er ikke alle foreldre som gjør det! Jeg får ofte høre diverse historier, men skjønner ofte at ting har to sider av en sak.  Og jeg tenker også at det kanskje ikke var slik. Noen ganger har jeg kontaktet lærer også, for å få læreren sin versjon. 

Jeg har tillit til lærerene, og stoler på at de gjør det som er nødvendig. Jeg har fått beskjed om at barnet måtte sitte igjen inne i ett friminutt. Jeg synes det var helt greit. Det var en konsekvens for noe barnet hadde gjort,  og da måtte barnet gjøre ferdig arbeidet i friminuttet. Jeg forklarer også barnet mitt hvorfor det ble slik. Det var ikke fordi læreren er slem, men fordi barnet med flere feks stakk av og ble mye forsinket inn til timen. Det går utover tiden til læreren, og det går ut over de andre i klassen.  Da er det riktig med en slik konsekvens. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Foreldre kan ikke ooprette en mobbesak for å få viljen sin. Den mobbesaken som i ditt tilfelle blir opprettet vil skape mer papirarbeid for skolens ledelse, men raskt bli avvist fra statsforvalteren. En god skole er ikke redd foreldre som kontakter statsforvalteren. En trygg lærer er heller ikke redd for foreldre sine følelser eller deres baksnakking. 

Anonymkode: d47f5...5e7

• Liker 1
Skrevet

Slik blir det når dårlig oppføresel får null konsekvenser. Jeg jobber på en privatskole, og her mister elevene studieplassen om de behandler lærere eller medelever dårlig. Har skjeldent problemer med elever som ikke oppfører seg, de få som strever har diagnoser og da stiller saken seg selfølgelig litt annerledes.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Stoler ikke på skolen eller lærere og «lærere». De har ikke peiling på barns behov i dag og lærer dem ingenting. Ingen varm lunsj serveres heller. Håpløst!

Anonymkode: 06317...ac8

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Stoler ikke på skolen eller lærere og «lærere». De har ikke peiling på barns behov i dag og lærer dem ingenting. Ingen varm lunsj serveres heller. Håpløst!

Anonymkode: 06317...ac8

Ingen varm lunsj er ikke lærernes feil da eller foreldrenes. Unasett dumt det ikke serveres varm skokelunsj. vi bor i Asia og sønnen min for varm lunsj på skolen hver dag, gratis, og den er sun og god.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror det snart kommer private skoler,  som kommer til å være harde på reglene

Jeg håper det kommer fort som F.   Norsk offentlig skole har spilt falitt for lenge siden.

Anonymkode: 214bc...a12

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som trebarnsmor så har jeg selv hørt på MANGE foreldre som klager i hytt og gevær om hvor elendige lærere barna har (gjerne også mens barna deres hører på). Gjerne mens barna bedriver idrett, mens foreldrene klumper seg sammen og ser på.

Standarden er foreldre som klager over dårlig undervisning som gjør at deres egne barn utagerer i skoletiden. "Kontaktlæreren er helt håpløs! Han gjør ikke undervisningen morsom!" Foreldre som tar null ansvar for at egne barn oppfører seg bedritent og respektløst, som vandrer rundt i klasserommet i timene og lirer av seg ord som hore og fitte, og hvis foreldre legger all skyld og oppdragelsesansvar for barnas oppførsel over på lærerne.

Hva er deres erfaringer?

Hvordan vet foreldrene at lærer ikke gjør undervisningen morsom nok? De er jo ikke i klasserommet? 
Jeg har 2 barn vi har slusa gjennom skolen, og de har hatt gode og trygge lærere sol gjør sitt beste. Men nå har vi hatt enkle barn, ikke særlig utfordringer eller vansker. 
Problemet i skolen er at de ikke har nok ressurser til å ta seg godt nok av elever som strever, da faller de mellom to stoler. 

Anonymkode: 31f31...a46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så og si alle lærere er elendige? Ja det er den vanlige ansvarsfraskrivelsen fra foreldre som ikke orker å oppdra ungene sine selv, og som overlater alt til de stakkars lærerne.

Det er tidenes falitterklæring fra foreldre at barna deres oppfører seg jævlig med mindre de har helt fantastiske lærere. "Altså du kan ikke klandre Emilie for at hun vandrer rundt i timen og lager TikTok videoer, for den dårlige læreren hennes klarer ikke å lage sirkusunderholdning av mattepensumet!"

🤦🏻‍♀️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan vet foreldrene at lærer ikke gjør undervisningen morsom nok? De er jo ikke i klasserommet? 
Jeg har 2 barn vi har slusa gjennom skolen, og de har hatt gode og trygge lærere sol gjør sitt beste. Men nå har vi hatt enkle barn, ikke særlig utfordringer eller vansker. 
Problemet i skolen er at de ikke har nok ressurser til å ta seg godt nok av elever som strever, da faller de mellom to stoler. 

Anonymkode: 31f31...a46

Min erfaring er at lærerne byttes ut i hytt og gevær og skaper en konstant uro i klassen. Sykdom, svangerskapspermisjoner, stadig nye vikarer, ingen kontinuitet. Om jeg fikk ny leder på min arbeidsplass hvert eneste år, som kom med nye tanker og idéer, ja da hadde heller ikke dén utviklet seg til et godt sted å være.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

🤦🏻‍♀️

Du kan 🤦‍♀️ alt du vil, men som mor med 3 barn i grunnskolen, så opplever jeg igjen og igjen foreldre som legger absolutt all skyld på lærerne når deres egne barn oppfører seg som små terrorister i klasserommet. Alt fra å snakke ekstremt stygt (fitte, hore,  jeg skal kutte deg i småbiter), til å sloss, vandre rundt, blikket og utestenge, skape uro osv. Nei da, det er LÆREREN sin skyld 🙃 Stakkars lille Theo kan jo ikke noe for at han løper rundt og roper fitte liksom.  Det har jo ingen verdens ting med oppdragelse å gjøre, nei det handler kun om pensum.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Foreldre skal oppdra. 
Lærere skal gi barna kunnskap. 
Så enkelt. Så vanskelig.

Anonymkode: c2153...c7b

Dummeste jeg har hørt. Skolen må oppdra barna når de er på skolen. Når barna er på solen er barna skolens 100%ansvar.  Hvis de ikke tar oppdrager rollen iht skolens regler og elevers trivsel, lager de også et dårlig lærings grunnlag og skolen svikter sin oppgave. 

Foreldrene skal oppdra barna sine hjemme, men de skal også lære batna sinebå bli selvstendige og klare seg selv. Foreldre som ikke lærer barna å kle på seg selv til skolestart, har ikke fulgt opp sin foreldre rolle på en god måte

Anonymkode: f55d2...dde

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Foreldre kan ikke ooprette en mobbesak for å få viljen sin. Den mobbesaken som i ditt tilfelle blir opprettet vil skape mer papirarbeid for skolens ledelse, men raskt bli avvist fra statsforvalteren. En god skole er ikke redd foreldre som kontakter statsforvalteren. En trygg lærer er heller ikke redd for foreldre sine følelser eller deres baksnakking. 

Anonymkode: d47f5...5e7

Dessverre så stemmer ikke det du sier her. Det personen du siterer sier stemmer så absolutt. Skolen er redd statsforvalteren.  Det ble opprettet 9a sak på en lignende historie mot meg som ansatt. Ledelsen vil ha ryggen fri, tilfelle foreldre kontakter statforvalter. 

Anonymkode: 62c20...24b

Skrevet

Jeg tror vi er veldig heldige og har hatt flaks, eventuelt lever i et parallellt univers, men jeg har ingenting annet enn godord å si om lærerne til sønnen min (2. klasse), og da spesielt kontaktlæreren hans som er et unikum. Hun er streng, omsorgsfull, har tydelige krav til barna og følger opp stort og smått som måtte komme og legger mye energi i å skape et godt klassemiljø. Både sønnen min og vi foreldre respekterer henne høyt, og det gjør seg stort sett gjeldende for alle de andre foreldrene jeg har snakket med også. Foreldregruppen er super og vi har fått mange nye omgangsvenner, rektor er engasjert og tilstede i klasserommene hver dag og på fornavn med alle barna. 

Jeg er klar over at det nok er mye jeg ikke ser og får med meg, men jeg leser om alle skrekkeksempler her inne med vantro og kjenner meg overhodet ikke igjen. I noe av det. Samtidig er jeg klar over at dette er småskolen, og mye kan forandre seg de neste 10 årene - vi får bruke tiden godt på å fortsette å lære sønnen vår gode verdier som han kan ta med seg videre i skolegangen. 

Anonymkode: a06c1...2f2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...