Gå til innhold

Er det for sent å bygge formue når man er 50?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bygge formue når man er femti? Godt betalt jobb men mye gjeld og har både barn, og dyr. 

Anonymkode: ae818...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke veldig lett å bygge noen formue med mye gjeld og mye utgifter nei. 

Du må investere, men før du investerer må du spare. For å spare nok må du kutte utgifter. Finn billig bosted, bli kvitt dyrene, minimer forbruket, lev enkelt. 

Anonymkode: 351bf...0eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke veldig lett å bygge noen formue med mye gjeld og mye utgifter nei. 

Du må investere, men før du investerer må du spare. For å spare nok må du kutte utgifter. Finn billig bosted, bli kvitt dyrene, minimer forbruket, lev enkelt. 

Tenkte mer på alder :) investere i hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenkte mer på alder :) investere i hva?

Noe lønnsomt da. Ikke børsen, der er det tap og vinn med samme sinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke umulig i det hele tatt. Men helt korrekt det som skrives her, du må se på alle vaner og utgifter, for å spare. Sparing er veien til formue for alle oss som ikke arver. For å spare må du leve slik at du har penger til overs.

Pengene setter du i globalt indeksfond. Ikke sats på enkeltaksjer, altfor vanskelig hvis man ikke er maks interessert.

Anonymkode: 13156...4a0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke umulig i det hele tatt. Men helt korrekt det som skrives her, du må se på alle vaner og utgifter, for å spare. Sparing er veien til formue for alle oss som ikke arver. For å spare må du leve slik at du har penger til overs.

Pengene setter du i globalt indeksfond. Ikke sats på enkeltaksjer, altfor vanskelig hvis man ikke er maks interessert.

Er det er spesielt fond du kan anbefale? :) Hvor mye bør jeg spare da? Kanskje betale gjeld først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp podkasten "dine penger". Der får du mange tips til hvilken gjeld du skal prioritere og hvilke indeksfond du bør investere i. 

Anonymkode: e75b3...5f8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er fornuftig og systematiske så legger man seg fort opp noe penger. 

Anonymkode: 90d82...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal ihvertfall ned dyr gjeld (forbrukslån, kredittgjeld og evt billån) før du sparer. 

Nytter ikke spare penger å få 5% rente den samtidig ha masse lån til 20% rente.

Men nei. Ikke forsent

Anonymkode: d6ebf...ff2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer du 2500 kr per mnd i fond kan du ha 1.3 mill på konto når du er pensjonist om 16 år . Do it!! 

Anonymkode: 20658...441

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i fond, årlig avkastning 14 %. Prioritere ikke å betale mer enn jeg må ned på huslån med kun 2.5 % rente (bundet renta)

Anonymkode: 20658...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det er spesielt fond du kan anbefale? :) Hvor mye bør jeg spare da? Kanskje betale gjeld først?

Globalt indeksfond (se i banken din). Ja, hvis du har kortsiktig gjeld (kredittkort, billån, e.l. er det lurt å betale disse raskt ned først, se på det også som sparing). Og gjør det sport i å spare, hvis du ikke allerede gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var  51 1/2 hadde jeg betalt ned all gjeld bortsett fra 2,93 mill i boliglån og satte av de første 10 000 kr til sparing.

Nå 3 år seinere er boliglånet 2,67 mill og jeg har 700 000 oppspart.

Anonymkode: 3e2e2...8af

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskuddskapital, fornuftig investering og tid. Du har mindre tid enn en 20-åring, men du kan kompensere ved å sørge for mer overskuddskapital og/eller investere smartere.

Jeg er midt i 40-årene. Jeg hadde en viss pengesum (>1 million) i begrederlig høyrentekonto samme bank som jeg har lønnskonto fordi det var lettvint og fordi «man får jo ikke noe rente uansett». Det var dumt av meg. Til mitt forsvar så tenkte jeg hele tiden å kjøpe større hus, så jeg ville ha pengene lett tilgjengelig.

For to år siden flyttet jeg en tilsvarende sum inn i globale indeksfond uten valutasikring. Pr nå har de en (urealisert) avkastning på 21.5%. Det over en periode hvor bankrenta har vært veldig lav i 75% av tiden.

Jeg har også flyttet lett tilgjengelig kapital inn i den beste høyrente-kontoen jeg fant på det tidspunktet (instabank). For meg er definisjonen av «beste konto» flytende rente med gebyrfritt uttak uten forsinkelse, 4.81% akkurat nå. Forskjellen på ca 1% ned til den gamle banken utgjør 10.000 i året på en million.

Jeg har privat pensjon via jobben og har justert risiko-profilen til nest høyeste nivå. Dvs høy forventet avkastning men høy risiko. Når jeg nærmer meg pensjonsalder vil den automatisk trappes ned.

Jeg har nylig byttet hus. Selve salg og kjøp innebærer mange utgifter i seg selv, men den store utgiftsposten er renovering av det gamle huset jeg har kjøpt. Jeg teller på fingrene hva jeg _vil_ gjøre og hva jeg _må_ gjøre, samt hva som kan gjøres av meg selv. Det kommer nok på 1-3 millioner. En innsats som er nokså fornuftig for gjensalgsverdi og bruksverdi her jeg bor (en bydel i Oslo med mye trøkk), men praktisk for meg betyr det mer lån og/eller mindre sparing fram mot pensjonsalder.

Anonymkode: bd110...f9d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for sent nei. Mange klarer bygge opp formue i løpet av noen år.

Det handler om å både få ned forbruket, kvitte seg med meste av gjelden og investere i fond og eiendom.

Du sier ikke noe om forbruket ditt, eller gjelden din. Hvor mye sparer du i måneden nå?

Anonymkode: 8e730...9f7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vits å spare. Du kan være dau om 5 år. Får ikke bruk for penger i likkista. 

Anonymkode: a1022...04a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg eier et hus til ca 14 millioner, kapital + fond - gjeld havner på ca 2 millioner i minus som er en årslønn for husholdet). Er ca halvveis i karrieren med pensjonsalder om 20-25 år.

Vi har ikke vært spesielt smarte men hadde fin verdistigning på forrige hus, betalte offensivt ned på lånet i hele forrige ti-år, har moderat forbruk utenom mat og drikke, har byttet jobb til høyere lønn.

Det viktigste er kanskje at vi (så langt) har klart å unngå samlivsbrudd og klart å kombinere god inntekt med stillinger som vi liker og mestrer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke vits å spare. Du kan være dau om 5 år. Får ikke bruk for penger i likkista. 

Anonymkode: a1022...04a

Hvis man tenker slik så er det ikke verdt når man er 20 heller da. Man får leve mens man gjør det, på den måten man vil . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man tenker slik så er det ikke verdt når man er 20 heller da. Man får leve mens man gjør det, på den måten man vil . 

Hvis livet føles som en forsakelse fordi man sparer til noe vagt i framtiden så kan jeg forstå en slik mentalitet. Man bør ha rom til å gjøre «det man vil - mens man kan det».

Jeg trenger ikke å bytte ut den 10 år gamle bilen, klærne på Jack & Jones er helt fine for meg og jeg trenger ikke hytte eller campingvogn.

Jeg vil gjerne reise litt mer nå som Corona er over og ungene er større. Restaurant 1-2ggr i året er også fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...