Gå til innhold

Flere som er helt desperate med tanke på utviklingen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge er i opprør. Lærerne forteller at de sparkes og slås, at de kalles hore og jævel. Foreldre klikker i vinkel og anmelder kommunal mobbesak fordi fortvilte lærere ber barna deres om å sitte stille i klasserommet og følge med. På skolen til barna mine så er det vel 3 av 15 klasser som ikke har (store) problemer, og jeg hører om naboskoler hvor det har gått av fyrverkeri innendørs, hvor elever har stjålet biler osv.

Alle kompisene til alle ungene mine stikker konsekvent i løpet av 30 minutter dersom de skjønner at det ikke blir skjermtid her, og mine egne barn maser også konstant om skjerm. 

IQ-testene hos norske vernepliktige viser også at ungdommens IQ stadig går nedover, etter å ha nådd en topp i 1975.

Til og med leiligheter på landet koster 3 millioner nå, så unge voksne har ikke råd til å flytte hjemmefra. Og de som ikke klarer VGS sluses rett inn på Ung Ufør, da yrkesfag "ikke er bra nok" for de fleste foreldre.

Hva kan gjøres? 

Anonymkode: 83a1d...cb9

• Liker 12
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli kvitt regjeringen . Få inn flere privatskoler.

Anonymkode: d437b...a7e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Dagens unge har alt for mye tilgang til skjerm. De blir helt rabiate av det, og fungerer ikke uten det konstante dopaminrushet de får. 

Ipadene må ut av skolene, barn må ikke få smarttelefon og de må bli opplært til å drive med sunne interesser som fysisk aktivitet og å være ute. 

Vi trenger flere lærere, og barn må læres opp til å ikke bare tenke på seg selv. Dette starter hos foreldrene, som også må tenke mer kollektivt og ikke på sitt eget barns behov. 

Anonymkode: ff2c5...19e

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Mer tid med foreldrene. Grensesetting. Mindre skjerm.

Anonymkode: bd961...947

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Lærerne er helt hjelpeløse, de har ingen hjelpemidler å bruke. Klassen til den ene ungen min har hatt 8 lærere på 5 år pga hysteriske foreldre som stoler blindt på egne barn og klikker i vinkel når ungen finner på en eller annen røverhistorie for å bli kvitt læreren. Den ene moren er til og med rektor selv (på en annen skole) 😳

Det klages og klages på udugelige lærere: "altså læreren kan ikke tvinge min perfekte Noah til å sitte stille i klasserommet, det er ikke min perfekte Noah sin skyld at han sitter og skriker fitte og kjerring i klasserommet eller plager de andre barna, for det er KUN læreren sin skyld fordi hun altså gir SÅ dårlig undervisning!!" 🤮

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Det at begge foreldrene må jobbe 100 % og dagene går så sinnsykt i ett har nok mye av skylda. Man har jo ikke tid til å oppdra ungene! Pluss at det letteste er å gi skjerm når alle er slitne etter dagen. Ikke har vi noen village til å hjelpe til lenger heller. Ikke engang besteforeldre gidder. Ikke rart det går til h....

Anonymkode: c2ba8...5c7

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Norge er i opprør. Lærerne forteller at de sparkes og slås, at de kalles hore og jævel. Foreldre klikker i vinkel og anmelder kommunal mobbesak fordi fortvilte lærere ber barna deres om å sitte stille i klasserommet og følge med. På skolen til barna mine så er det vel 3 av 15 klasser som ikke har (store) problemer, og jeg hører om naboskoler hvor det har gått av fyrverkeri innendørs, hvor elever har stjålet biler osv.

Alle kompisene til alle ungene mine stikker konsekvent i løpet av 30 minutter dersom de skjønner at det ikke blir skjermtid her, og mine egne barn maser også konstant om skjerm. 

IQ-testene hos norske vernepliktige viser også at ungdommens IQ stadig går nedover, etter å ha nådd en topp i 1975.

Til og med leiligheter på landet koster 3 millioner nå, så unge voksne har ikke råd til å flytte hjemmefra. Og de som ikke klarer VGS sluses rett inn på Ung Ufør, da yrkesfag "ikke er bra nok" for de fleste foreldre.

Hva kan gjøres? 

Må unge voksne kjøpe noe for å flytte ut?

Anonymkode: 3c213...a8f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det at begge foreldrene må jobbe 100 % og dagene går så sinnsykt i ett har nok mye av skylda. Man har jo ikke tid til å oppdra ungene! Pluss at det letteste er å gi skjerm når alle er slitne etter dagen. Ikke har vi noen village til å hjelpe til lenger heller. Ikke engang besteforeldre gidder. Ikke rart det går til h....

Jeg er helt enig med deg. Når begge voksne jobber fulltid og barna må kjøres til og fra alt av organisert idrett, vennegrupper og bursdager, så blir foreldrene utslitte og overlater oppdragelsen til de stakkars lærerne som egentlig bare ønsker å lære bort pensum til barn som forstår at de skal sitte stille og høre etter.

Når lærerne må være kreative på nivå med sirkusklovner og godhjertede på nivå med julenissen for at ungene ikke skal utagere, og for at ikke foreldrene skal baksnakke dem og melde mobbesak til fylekskommunen, så er det jammen ikke rart at det går til helvete. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Stopp ikke-vestlig innvandring. Innfør spesialskoler. Gi lærere mulighet til fysisk avstraffelse. 

Anonymkode: 20870...cfe

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er svært viktige poeng.

Barna får ikke det trygge ankeret hjemme som de trenger.

Blir bare rot.

Er noe feil med samfunnet og økonomien når begge foreldre må være i full jobb på bekostning av barnas oppvekst og trygghet.

Endret av Anononyma
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Anononyma skrev (2 minutter siden):

Blir bare rot.

Er noe feil med samfunnet og økonomien når begge foreldre må være i full jobb på bekostning av barnas oppvekst og trygghet.

Begge foreldrene MÅ ikke være i full jobb. Foreldrene må senke forbruket, og prioritere barna.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Anononyma skrev (Akkurat nå):

Blir bare rot.

Også de fordømte skjermene... 🤮🤮 Barn lærer ikke å interagere med hverandre i virkeligheten lenger. De mobber hverandre på TikTok, skyter hverandre i FortNite og får suss og klem av slitne foreldre når de forteller at læreren er slem (at de kaller læreren for fitte  og fikler med mobilen hver eneste time i stedet for å høre etter sier de selvfølgelig ikke noe om).

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begge foreldrene MÅ ikke være i full jobb. Foreldrene må senke forbruket, og prioritere barna.

De fleste kan ikke senke forbruket så mye at de får en stillingsreduksjon som faktisk hjelper. De fleste har ikke hytte, tesla og x antall utenlandsturer i året. Man kan ikke senke forbruket i den grad at det går utover barna, da er man jo (nesten) like langt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja. Tør påstå det kommer an på hvor og hvordan man bor. Dersom vi skulle hatt økonomi til å leve på en inntekt måtte vi enten bodd på 20 kvm (har du sett prisene i Oslo?), leid (ustabil bosituasjon i min oppfatning), eller flyttet j*vla langt og startet på nytt. 

Vi lever ikke i overflod på disse 2 ordinære gjennomsnittsinntektene våre akkurat.

Mulig andre får det til, men det er en grunn til at de fleste barn vokser opp i hamsterhjulet, og det er IKKE fordi foreldrene ikke er interessert i å tilbringe mer tid med barna.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva kan gjøres? 

De problemene du beskriver er en tur i parken en mild vårdag mot de virkelige problemene vi står ovenfor..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må unge voksne kjøpe noe for å flytte ut?

Anonymkode: 3c213...a8f

Dette er en generasjon som er dømt til å mislykkes. For 20 år siden så kunne jeg kjøpe min egen leilighet på Oslo øst, som relativt nyutdannet sykepleier (dog med god økonomisk sans), for 1, 2 millioner kroner. Herregud så stolt jeg var!! Nå 20 år senere så koster den leiligheten 4-5 millioner kroner. Nå så hadde jeg altså ikke hatt råd til å kjøpe den selv engang. Nå er unge voksne dømt til å kaste 10-15 000 kroner ut av vinduet hver eneste måned, helt til man forhåpentligvis finner noen å kjøpe sammen med i fremtiden.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
LadeJarl skrev (3 minutter siden):

De problemene du beskriver er en tur i parken en mild vårdag mot de virkelige problemene vi står ovenfor..

Jeg deler så absolutt dine bekymringer. Alt fra de lovløse tilstandene i Sverige, til at kapitalismen sørger for at klodens miljø går til helvete. Jeg bekymrer meg også for at proteksjonistiske Trump blir president og trekker USA ut av NATO. Og så videre. Men det er likevel ikke trådens tema. Trådens tema handler om at Norges barn, ungdom og unge voksne er dømt til å mislykkes.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke desperat men ser stor forskjell på unger med fri tilgang på pad og tv. Og de som ikke har dette. Her MÅ man være konsekvente og blir det problemer må disse tas vekk for 1 mnd før man prøver igjen. 

Barn burde ikke få mobil før de er 13 år. Mobilklokke med restriksjoner før dette nettopp for å kunne beskytte de. 

Man burde bo i områder der de kan gå, ta buss eller sykle til og fra aktiviteter. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Dagens foreldre er «oppdratt» til at institusjonene barnehage og skole med pedagogisk personell er bedre til å oppdra barna enn det de er selv. Så da overlater de ansvaret til dem som visstnok kan bedre.

Først forteller vi foreldrene at ettåringene har godt av å gå i barnehage. Og så, når foreldrene har overlatt store deler av oppdragelsen til nettopp barnehagen og knapt kjenner sine egne barn, da blir vi oppgitt over at de ikke har mer kontroll.

Oppdragelse tar tid, det er ikke gjort på 3 timer hver ettermiddag.

Anonymkode: ea87a...f38

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Hva kan gjøres? 

Vi er faktisk en begredelig forsamling ihht 1975. 

Hele samfunnsnormen sier at det er fyfy å sette grenser, gi konsekvenser eller forvente noe som helst av barn/ungdom. 

Slik var det ikke i 1975 og de unge vokste opp til å bli pliktoppfyllende, arbeidsomme, høflige og respektfulle.  Mon tro om ikke alt dette tullet med at alle skal gjøre hva de føler for (for mange er det sofa og skjerm) ikke er noen god ide...? 

Anonymkode: c199e...7bf

• Liker 4
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...