Gå til innhold

Hjelp meg å finne ut hva som er rett. Store barn med på ferie og utgifter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn. Eldste blir 20 år i 2024.

Bor hjemme gratis. Jeg betaler alt hjemme + mobilregning.

Han dekker klær, fritidsaktiviteter og bensin selv. Han er lærling men med god lønn.

Han har mer å rutte medvind månen enn meg etter regninger er betalt.

Skilsmissen har gjort barna mine litt bortskjemt. Far har god økonomi.

Når det gjelder ferie. Jeg tenkte å betale for overnatting. Men hadde håpt den eldste kunne dekke fly og restaurant selv.

Samtidig kvir jeg meg så for å nevne det. Tror ungen får sjokk. Da dette hadde vært uaktuelt hos far.

Er dette naturlig eller er jeg kjip?

Vil gjerne ha alle med. Men trang økonomi.

Anonymkode: bbdf2...6f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er bare å si det som det er. Mest sannsynlig går det helt fint :)

Anonymkode: 3dc33...f99

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mye av grunnen til at myndige barn gidder å være med foreldrene på ferie er at det er gratis. Hadde aldri brukt mye penger på en ferie med foreldrene mine da jeg var 18-20 år.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Mye av grunnen til at myndige barn gidder å være med foreldrene på ferie er at det er gratis. Hadde aldri brukt mye penger på en ferie med foreldrene mine da jeg var 18-20 år.

Enig. Jeg hadde ikke blitt med familie på ferie i den alderen hvis jeg måtte bruke mye penger. 

Anonymkode: 3cb2f...b81

Skrevet

Min 22 åring har ikke vært på ferie med oss på 3 år. Han har reist med kompiser i 3 år og betalt alt selv. Vil han bli oss så må han bidra økonomisk. Det må han når han reiser alene også. Så penger har han 

Anonymkode: c56e2...16e

• Liker 4
Skrevet

Han jobber og tjener penger. Selvsagt skal han dekke sine egne kostnader, også mobilen...

Anonymkode: e9a32...809

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Først og fremst tenker jeg at han bør begynne å betale litt for seg hjemme. Han har jo inntekt. 
Ellers tenker jeg at du får si det som det er, så får han selv velge om han vil bli med eller ikke. Men jeg tenker det er bedre hvis han dekker fly/overnatting selv. Så slipper du å måtte regne på masse restaurantregninger. 

Anonymkode: 7efa3...283

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

PS: Mine foreldre har ikke betalt ferier for meg siden jeg har 15-16 år. Men så dro jeg heller ikke på ferie med dem etter det. 

Anonymkode: 7efa3...283

• Liker 3
Skrevet

Dere er samme familie, det kan umulig ha noe å si hvem som betaler hva. Vær ærlig om økonomien din og fortell sønnen din hva det er han kan betale for. 

Anonymkode: b37af...02a

• Liker 1
Skrevet

En gang må de begynne betale for seg selv og hvorfor ikke sette grensen nå siden han har bedre inntekt enn deg? Vim han være med betaler han, hvis ikke blir han hjemme.

Bare husk å følge opp dette med de siste barna også.

Jeg har spandert sydentur sammen med mine barn 1 gang etter de ble 18 og det ble den siste. Vi har vært i syden etter det også, men de har betalt selv siden de har inntekt.

Sønnen din kan fint betale mobilregningen også, samt litt for seg hjemme.

• Nyttig 1
Skrevet

Begynn å ta husleie fra ham og spons heller ferien? Jeg tror ønsket ditt om at alle barna skal være med på ferie kan være vanskelig å oppfylle. Som 20-åring er det nok langt mer fristende å bruke lønna si på ferie med venner enn familie..

Anonymkode: 3cb2f...b81

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har alltid betalt for ferieturer med «ungene» (som nærmer seg 30), det er et privilegie man bør gi dem, spør du meg. Alternativet er at de verken kan eller vil bli med. Jeg har dårlig råd selv, men dette er noe jeg prioriterer. Vi setter pris på disse turene, og knytter sterke bånd gjennom å skape felles opplevelser og minner. At min gjennomsnittsstandard synker noe er helt underordnet - det er verdt hvert minutt. 

Anonymkode: 51acf...83e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Og det er de samme barna som lar foreldrene sine råtne på sykehjem. Man får det man sår når man skal dekke absolutt alt for barna istedenfor å la dem ta litt mer ansvar for sine egne regninger fra tidlig av.

Anonymkode: eb094...003

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og det er de samme barna som lar foreldrene sine råtne på sykehjem. Man får det man sår når man skal dekke absolutt alt for barna istedenfor å la dem ta litt mer ansvar for sine egne regninger fra tidlig av.

Anonymkode: eb094...003

Helt feil. De som får mye, blir som oftest de mest vellykkede og de som tar vare på familien. Det er en utbredt holdning på kvinneguiden at man blir selvstendig av å ikke bli fulgt opp. Gjelder både økonomisk og på annen måte. Det er ikke riktig. Barn fra familier med god økonomi blir ofte fulgt opp mye, gjør lite hjemme og får penger både i oppveksten og senere. Sjokkerende nok for kvinneguiden er det de samme som selv får god økonomi.

• Liker 1
Skrevet

Bi betaler selvsagt så lenge barna vil være med

Anonymkode: fe6e1...f0d

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er de andre barna dine, og har de noen form for inntekt? Tenker at å spandere på 2 av 3 barn er litt smålig, da er det bedre å begynne og kreve at han betaler regningene sine selv, forbruksvarer (tannkrem, sokker, klær, drivstoff osv) selv og lignende, og heller betale for turen. Er han eneste av barna med inntekt ville jeg spandert selve reisen, men han må betale mat og drikke selv feks. 

Anonymkode: ea945...527

• Liker 1
Skrevet

Min voksne sønn var med på ferie i fjor sommer. Vi gjorde en avtale om at han betalte meg 5000 kr for turen. Jeg betalte i utgangspunktet fly/opphold for han, de 5000 kr gikk til mat, for at vi skulle slippe å regne på restaurantregninger. Det ble en rimelig ferietur for han og ikke mer enn rett og rimelig, at voksne barn med egen inntekt bidrar litt. 

Anonymkode: 11a26...b81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva har du allerede sagt om ferien? Har du presentert ferien som noe du skal ta alle med på? 
Om ikke ferien er presentert enda så kan du begynne med «har du lyst å være med på ferie i år? Jeg tenkte jeg kunne dekke overnatting, men at du dekker mat og fly selv. Jeg har sett meg ut x sted den og den datoen. Er dette noe som frister deg? Eller har du andre forslag? Pris for fly koster ca 5000 tur/retur. Jeg kan dekke overnatting til x pris per natt dersom du har andre forslag til destinasjoner. Kanskje du har forslag til andre steder hvis du opplever at flyprisen er dyr. Vi kan jo se på det sammen om du vil». 
Så får 20-åringen ta del i planleggingen. Eller så dropper du å nevne noe om overnatting. Bare spør om dere skal dra sammen og at siden han bor gratis, er voksen og har inntekt så må han stå for sitt selv. Men sørg da for at han får være med å planlegge. Ikke type «det blir ferie i Marbella 2 uker i fellesferien. Din kostnad blir 35 000». 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt med voksne barn på ferie om jeg ikke hadde tenkt å betale alt. 

Skrevet

Hvis jeg ønsker at voksne barn skal bli med meg på ferie, betaler jeg. Ts kan likevel foreslå noe annet for sine barn. 

Jeg tenker at når de bruker av sine få ferieuke, og må betale, ville de fleste unge heller valgt å bruke tid og penger sammen med venner.

Anonymkode: aa932...441

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...