Gå til innhold

Bare meg som irriterer meg over gjester som kommer for sent til middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er klokka 16:10 og gjestene som skulle vært her kl.16 er ikke kommet. 
Så istedefor å ringe litt før og si de er forsinket, så ringte de nå da maten en klar. 
Grunnen til forsinkelsen er at datteren må fikse håret. 
Kjenner jeg blir så irritert at jeg har lyst å servere de kald mat. 
Om de hadde hatt god grunn så hadde det selvfølgelig vært i orden, men at datteren skal stelle håret er ingen god grunn syntes jeg. 
Syntes det er respektløst!!  

Sånn, 2.dags utblåsning!!! 

Anonymkode: 01304...324

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har begynt å presisere at middagen serveres 16:00. Det har hjulpet.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Men hvorfor har du maten klar akkurat når de skulle komme? Hadde det ikke vært bedre å beregnet at maten var klar 16:15-16:30? Ting kan jo skje..

Anonymkode: c277a...af7

• Liker 23
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå vet du ikke grunnen til at datteren først nå fikk til å stelle håret da. Jeg tenker at man ofte ikke vet jeg. 

Det var en gang jeg fikk kommentar fra noen om at jeg var sent ute, men grunnen til at jeg var sen var vold fra min daværende samboer, og jeg måtte bare vente til gråten ikke var så synlig lenger. Jeg skyldte på noe banalt, og de ble sikkert irriterte. 

Men det er noe å tenke på. At man ikke alltid vet. Hva skader det å la tvilen komme dem til gode?

Anonymkode: 6a5b8...6ab

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Men du har vel ikke maten på bordet når gjestene kommer? Det er jo normalt å ta en drink eller to først.

Anonymkode: 53038...93a

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så istedefor å ringe litt før og si de er forsinket, så ringte de nå da maten en klar. 
Om de hadde hatt god grunn så hadde det selvfølgelig vært i orden, men at datteren skal stelle håret er ingen god grunn syntes jeg. 

Og du velger å hoppe rett inn på KG og syte ? 😂

Skrevet

Det er litt stress å være gjest når maten skal serveres presis når man kommer inn døren.. En god vert har litt slingringsmonn og serverer noe drikke først og lar gjestene slappe av etter ankomst. 

Anonymkode: 9031b...609

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Har aldri opplevd at maten serveres med en gang gjestene kommer. Det vanlige er vel at gjestene samles først til en drink eller bare samles før middagen serveres senere.

Anonymkode: 38178...27a

• Liker 12
Skrevet

Avtaler du at de skal komme akkurat i det du serverer maten? Det er vanlig at man avtaler at gjestene kommer litt før (ca. 30 minutter). 

Anonymkode: 5ee0a...305

• Liker 9
Skrevet

Syns det er frekt å komme for sent om man har avtalt å spise kl 16.

Anonymkode: da7a0...20b

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her gjør vi det enkelt om folk ikke gir beskjed om forsinkelse før maten står på bordet så spiser vi andre.

• Liker 5
Skrevet

Avtalen var at maten serveres kl.16, da regner jeg jo med at folk er der litt før. 
Maten serveres da pga. noen av ungdommene skal videre på tilstelning.  
 Men, de er fortsatt ikke kommet, så alt blir forsinket. 
Dette er familie, så vet at det med datterens hår er unnskyldningen. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Når man inviterer kl 16 så er ikke maten klar kl 16, man legger alltid inn ca 30 min. Vanlig. Rart dere ikke har lært det

Anonymkode: 001be...15c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er litt stress å være gjest når maten skal serveres presis når man kommer inn døren.. En god vert har litt slingringsmonn og serverer noe drikke først og lar gjestene slappe av etter ankomst. 

Vet ikke med TS men om vi skal spise 16 så er invitasjonen til 15 med beskjed om at maten er servert kl 16

• Liker 5
Skrevet

Man inviterer vel ikke til et klokkeslett hvor det er meningen at maten skal stå på bordet?? Man inviterer selvfølgelig til et klokkeslett FØR servering. 

Anonymkode: 74c06...905

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Et presis klokkeslett er ikke alltid lett å forholde seg til. Ting kan skje og noen ganger blir man forsinket eller kommer for tidlig.
Hvis personen er for tidlig så er også det ofte feil, og om personen er forsinket er også det feil.
Det er derfor lurt å be til et tidspunkt hvor ingen av delene vil være et irritasjonsmoment og ha en buffertid som gjør at uansett hvilken av de som inntreffer så er det greit :)

Og respektløst er nok ikke rett ord i denne sammenheng ref : https://snl.no/respekt
Men overhold en angitt tid etter beste evne er selvfølgelig noe man bør prøve å gjøre for å kunne holde en avtalt tid. 

Det er også grenser for hva som er innenfor. Alt opp til 20 minutter kan gå greit, men når det trekker enda mer ut, så blir situasjonen en helt annen.

Endret av missbluebird
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da kan de jo komme før kl 16 når de vet at maten serveres da.

Anonymkode: 0a5cf...4be

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Avtalen var at maten serveres kl.16, da regner jeg jo med at folk er der litt før. 
Maten serveres da pga. noen av ungdommene skal videre på tilstelning.  
 Men, de er fortsatt ikke kommet, så alt blir forsinket. 
Dette er familie, så vet at det med datterens hår er unnskyldningen. 

Du «vet», uten og ha spurt ? Du bare tolker det slik ?

Skrevet

En gylden regel er at gjestene skal vente på maten, maten skal ikke vente på gjestene. Serverer man varm mat så beregn at den er ferdig en stund etter gjestene skal komme.. 

men ja! Irriterende med gjester som kommer for sent! Absolutt! 

Anonymkode: 95786...56b

• Liker 2
Skrevet

Har de kommet ennå, TS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...