AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Skrevet 26. desember 2023 Hei dere! Med ønske om å spare mest mulig penger i 2024, spør jeg dere her inne om dere var noen gode sparetips. Jeg har utbetalt 26.000 per mnd og lever helt ok på det, det går rundt, men har ikke veldig mye å ta av. Jeg har en grei buffer på 50.000 kr, men skulle gjerne satt av litt til ferie og barn også. Gi meg gjerne dine beste sparetips, kanskje det er ting jeg ikke allerede har tenkt på? 😀 Anonymkode: de367...26a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #2 Skrevet 26. desember 2023 Finn pengelekasjene dine. Se over alle streamingtjenester. Kan du klare deg med rimeligere mobilabbonement (mindre data)? Matposten kan de fleste spare inn litt på, kjøp feks fattig student kokeboka. Ukeshandling, men bare hvis du faktisk klarer å spise opp alt du kjøper (kjøp evt kun to dager i uka). Hvor er småkjøpene dine? Alltid smøre matpakke. Selg ting du ikke trenger. Kan du bo billigere? Man kan ofte klare seg med mindre bolig. Er det noe du plutselig får lyst på når du går gjennom et kjøpesenter så må du aldri falle for spontaniteten. Jeg har en regel på å tenke over nye kjøp i en uke. Stort sett trenger jeg det ikke. Anonymkode: 6cc84...c16 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Finn pengelekasjene dine. Se over alle streamingtjenester. Kan du klare deg med rimeligere mobilabbonement (mindre data)? Matposten kan de fleste spare inn litt på, kjøp feks fattig student kokeboka. Ukeshandling, men bare hvis du faktisk klarer å spise opp alt du kjøper (kjøp evt kun to dager i uka). Hvor er småkjøpene dine? Alltid smøre matpakke. Selg ting du ikke trenger. Kan du bo billigere? Man kan ofte klare seg med mindre bolig. Er det noe du plutselig får lyst på når du går gjennom et kjøpesenter så må du aldri falle for spontaniteten. Jeg har en regel på å tenke over nye kjøp i en uke. Stort sett trenger jeg det ikke. Anonymkode: 6cc84...c16 Jeg har en lekkasje i form av kaffe på veien, men nå har jeg avvent meg helt så det blir litt der i allefall. Takk for tips! Anonymkode: de367...26a
Schmuhu Skrevet 26. desember 2023 #4 Skrevet 26. desember 2023 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har utbetalt 26.000 per mnd og lever helt ok på det, det går rundt, men har ikke veldig mye å ta av. Jeg har en grei buffer på 50.000 kr, men skulle gjerne satt av litt til ferie og barn også. Gi meg gjerne dine beste sparetips, kanskje det er ting jeg ikke allerede har tenkt på? 😀 Wohooo! Det var jo flott å lese at det står bra til hos deg. Til og med en buffer! Bare å fortsette der du er. Du kan vurdere om mine innspill kan gi deg noko verdi, ellers er det bare å hoppe videre! 1) Har du nok oppsparte midler i din buffer, så kan du vurdere å flytte sparingen til å gjelde ferie og annet. Gjerne ha to separate sparekontoer for buffer og alt annet. Ut fra din inntekt og dine opplysninger er en buffer på 75.000kr mer solid og anbefalt, men mulig at 50.000kr er nok for spesifikt deg. Har du tatt stilling til hvor mye du ønsker å ha i buffer? Mange tror at buffer skal uendelig bespares men det trenger ikke å være slik. Den dagen du kan flytte sparingen føles dritgod altså! 2) Et annet godt sparetips er å lage seg et budsjett og å holde seg til det. Å vite hvor pengene går bidrar til å kunne identifisere hvor du kan spare. Ikke minst hvor du ønsker å spare. Litt luksus må en jo ha uansett. Vi alle har en sånn ting ! 3) Mitt største sparetips er faktisk å bruke penger på seg selv. Jeg mener ikke at du skal på spa, men at du investerer pengene i ditt eget humankapital. De evner og ferdigheter som skaper inntekt bør vedlikeholdes om ikke økes hvert år. Det skaper fleksibilitet i arbeidslivet og resulterer ofte i høyere inntekt generelt. Humankapital er ofte en veldig undervurdert greie og mange ser ned på det som sparefaktor. Men har du mer inntekt så kan du selvsagt også spare mer penger. Lykke til med alle økonomiske sparemål i 2024! Schmuhu Endret 26. desember 2023 av Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei dere! Med ønske om å spare mest mulig penger i 2024, spør jeg dere her inne om dere var noen gode sparetips. Jeg har utbetalt 26.000 per mnd og lever helt ok på det, det går rundt, men har ikke veldig mye å ta av. Jeg har en grei buffer på 50.000 kr, men skulle gjerne satt av litt til ferie og barn også. Gi meg gjerne dine beste sparetips, kanskje det er ting jeg ikke allerede har tenkt på? 😀 Anonymkode: de367...26a Vanskelig, eller umulig å si hva du kan spare på når du ikke skriver hvilke utgifter du har i dag. Men før budsjett så ser du om du bruker mer på noen poster enn du kanskje trodde. Anonymkode: ab4f6...88d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 Det er en haug av tråder om akkurat dette. Bare å søke. Anonymkode: 1a555...390
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #7 Skrevet 26. desember 2023 Har du registrert kortet på trumf? Blir litt penger av det, hvertfall hvis man handler på kiwi og liknende ofte. Mange bekker store osv Anonymkode: 2fce3...315
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 Schmuhu skrev (2 timer siden): Wohooo! Det var jo flott å lese at det står bra til hos deg. Til og med en buffer! Bare å fortsette der du er. Du kan vurdere om mine innspill kan gi deg noko verdi, ellers er det bare å hoppe videre! 1) Har du nok oppsparte midler i din buffer, så kan du vurdere å flytte sparingen til å gjelde ferie og annet. Gjerne ha to separate sparekontoer for buffer og alt annet. Ut fra din inntekt og dine opplysninger er en buffer på 75.000kr mer solid og anbefalt, men mulig at 50.000kr er nok for spesifikt deg. Har du tatt stilling til hvor mye du ønsker å ha i buffer? Mange tror at buffer skal uendelig bespares men det trenger ikke å være slik. Den dagen du kan flytte sparingen føles dritgod altså! 2) Et annet godt sparetips er å lage seg et budsjett og å holde seg til det. Å vite hvor pengene går bidrar til å kunne identifisere hvor du kan spare. Ikke minst hvor du ønsker å spare. Litt luksus må en jo ha uansett. Vi alle har en sånn ting ! 3) Mitt største sparetips er faktisk å bruke penger på seg selv. Jeg mener ikke at du skal på spa, men at du investerer pengene i ditt eget humankapital. De evner og ferdigheter som skaper inntekt bør vedlikeholdes om ikke økes hvert år. Det skaper fleksibilitet i arbeidslivet og resulterer ofte i høyere inntekt generelt. Humankapital er ofte en veldig undervurdert greie og mange ser ned på det som sparefaktor. Men har du mer inntekt så kan du selvsagt også spare mer penger. Lykke til med alle økonomiske sparemål i 2024! Schmuhu Takk for det! AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Har du registrert kortet på trumf? Blir litt penger av det, hvertfall hvis man handler på kiwi og liknende ofte. Mange bekker store osv Anonymkode: 2fce3...315 Takk, det har jeg, men helt glemt. Der er det faktisk en del å hente 😃 Anonymkode: de367...26a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå