Gå til innhold

Kan dette være ADHD (voksen kvinne)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Moren min har alltid vært slik at hun ikke kan sitte stille et øyeblikk, hun kan begynne å snakke om noe annet midt i andres samtale fordi hun kjeder seg, hun glemmer ting vi sier til henne og påstår at vi aldri har sagt det.

Men hun er også ekstremt opptatt av å holde hjemmet ryddig og rent. Rydder av bordet mens andre såvidt har begynt på maten, lar vaskemaskinen gå hele dagen fordi hun hater å ha skitne klær liggende, og blir superstresset av å ha barnebarna på besøk fordi de kan rote eller skitne til (det samme var hun med oss barn da vi var små).

Jeg har prøvd å lese litt, men det står at kvinner med ADHD har problemer med å holde huset organisert...

Anonymkode: de39b...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Moren min har alltid vært slik at hun ikke kan sitte stille et øyeblikk, hun kan begynne å snakke om noe annet midt i andres samtale fordi hun kjeder seg, hun glemmer ting vi sier til henne og påstår at vi aldri har sagt det.

Men hun er også ekstremt opptatt av å holde hjemmet ryddig og rent. Rydder av bordet mens andre såvidt har begynt på maten, lar vaskemaskinen gå hele dagen fordi hun hater å ha skitne klær liggende, og blir superstresset av å ha barnebarna på besøk fordi de kan rote eller skitne til (det samme var hun med oss barn da vi var små).

Jeg har prøvd å lese litt, men det står at kvinner med ADHD har problemer med å holde huset organisert...

Les mer du,for om du tenker adhd basert på det lille du har skrevet her så viser der tydelig at du virkelig ikke har forstått hva adhd er.

Anonymkode: 9fce1...71e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ADHD og er som mora di. Det er sånn kaos i hodet mitt at jeg må ha det ryddig rundt meg. 

Anonymkode: 9a9ba...3ef

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tilfeller med ADHD er like, så det er ikke slik at alle må adhd MÅ ha problemer med å holde orden i hjemmet. Tvert i mot kan noen ha det som hyperfokusering. Men det er ikke gitt at moren din har adhd med bakgrunn av det du forteller, det kan også være indre uro pga psykiske utfordringer som er relatert til helt andre ting. 

Anonymkode: a5c80...10d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Les mer du,for om du tenker adhd basert på det lille du har skrevet her så viser der tydelig at du virkelig ikke har forstått hva adhd er.

Nei, jeg har selvfølgelig ikke forstått hva ADHD er, det er jo derfor jeg spør her før jeg bruker masse tid å sette meg inn i noe som uansett er en blindvei. Og jeg baserer det på flere ting, men det var altså dette med organisering som fikk meg til å tenke at det uansett ikke kunne være det.

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ADHD og er som mora di. Det er sånn kaos i hodet mitt at jeg må ha det ryddig rundt meg. 

Tusen takk for svar! Da utelukker jeg det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen tilfeller med ADHD er like, så det er ikke slik at alle må adhd MÅ ha problemer med å holde orden i hjemmet. Tvert i mot kan noen ha det som hyperfokusering. Men det er ikke gitt at moren din har adhd med bakgrunn av det du forteller, det kan også være indre uro pga psykiske utfordringer som er relatert til helt andre ting. 

Ja, det virker som en hyperfokusering.

Jeg forstår at det kan være andre årsaker. Jeg prøver bare å finne en årsak, for oppførselen hennes holder på å drive meg fra vettet akkurat nå, og det er lettere å akseptere at hun oppfører seg sånn hvis det faktisk ligger noe annet bak. Hun er så kontrollerende og stressende at jeg har hatt problemer med å ikke begynne å gråte i løpet av jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår at det kan være andre årsaker. Jeg prøver bare å finne en årsak, for oppførselen hennes holder på å drive meg fra vettet akkurat nå, og det er lettere å akseptere at hun oppfører seg sånn hvis det faktisk ligger noe annet bak. Hun er så kontrollerende og stressende at jeg har hatt problemer med å ikke begynne å gråte i løpet av jula.

Spekter-diagnoser flyter litt i hverandre. Men ADHD er vel typisk «mange tanker i hodet på en gang, greier ikke å sortere dem, greier ikke å beherske følelsene mine». Og ender opp som typisk gutten i klassen med rakett i rompa, konsentrasjonsvansker og dårlige karakterer.

Noe av det du beskriver høres vel så mye ut som Asperger. Urimelig rigiditet på ting som andre finner uviktig, monoman adferd, hyperfokusering (evt Savant). Muligens med et islett av OCD?

Jeg har vært mange timer hos BUP med et barn og inntrykket mitt er at dette er semi-vilkårlige samle-betegnelser på et sett med adferd som ligner. Men siden man ikke har noen modell for hva som forårsaker det så kan det fremstå vilkårlig. Vi ha alle mer eller mindre unik personlighet, og når personlighetstrekkene begynner å bli til hinder for å få gjort det vi vil i hverdagen, arbeidsliv eller relasjoner så er det aktuelt å sjekke om diagnose er det rette.

Vi fikk ADHD (ikke hyperaktiv type), autisme og klinisk depresjon. På et kognitivt smart barn (godt over snittet på nasjonale prøver) men med utfordringer i hvordan være sammen med andre mennesker, hvordan høre etter og gjøre det læreren ber deg om, hvordan skrive en historie på to sider.

Anonymkode: 7cafa...aea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ingenting på at du fikk diagnose basert på så tynt grunnlag som ts skisserer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ligger alltid noe bak enhver person sin oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Høres ut som noe helt annet enn adhd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Høres ut som noe helt annet enn adhd.

Hva da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være. Kvinner i hennes alder har nok fått gå gjennom både skolegang og arbeidsliv med adhd og fått irritere vettet av folk rundt de uten at det har blitt gjort noe med de. Jobber med en del sånne veldig stressede og bestemte kvinner som ikke evner hverken grensesetting eller rolleforståelse, alt foregår i "hodet deres". En pest og en plage. 

Anonymkode: b4be1...d3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker hun veldig mye og har ofte sterke følelser? 

Dette i tillegg til at hun glemmer ting og avbryter andre, er sterke indikasjoner på kvinnelig adhd. 

Husk at kvinner klarer seg bedre på skolen og i jobb enn menn med adhd. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan godt være. Kvinner i hennes alder har nok fått gå gjennom både skolegang og arbeidsliv med adhd og fått irritere vettet av folk rundt de uten at det har blitt gjort noe med de. Jobber med en del sånne veldig stressede og bestemte kvinner som ikke evner hverken grensesetting eller rolleforståelse, alt foregår i "hodet deres". En pest og en plage. 

Anonymkode: b4be1...d3a

"En pest og en plage"..

Så trist å lese sånne uttrykk. De som har gått med udiagnosert og ubehandlet adhd i flere tiår, skal jeg love deg har det langt mer slitsomt enn dere som omgås dem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva da? 

Noe psykisk. Og jeg har selv adhd pluss alvorlig og komplekse psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Noe psykisk. Og jeg har selv adhd pluss alvorlig og komplekse psykiske lidelser.

Så fordi du har adhd er du så ekspert, og vet veldig godt at denne dama ikke har det?😅

Anonymkode: a56d2...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så fordi du har adhd er du så ekspert, og vet veldig godt at denne dama ikke har det?😅

Ja det var akkurat det jeg sa 🤦🏼‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan mye mulig høres ut som adhd👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er ingen ekspert på alle tilfeller av adhd selv om du har adhd selv. Manisk rydding (en form for ocd)  og vanskelig personlighet er noen trekk man kan ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du er ingen ekspert på alle tilfeller av adhd selv om du har adhd selv. Manisk rydding (en form for ocd)  og vanskelig personlighet er noen trekk man kan ha. 

Vet du hva Ocd egentlig er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...