Gå til innhold

Kan dette være ADHD (voksen kvinne)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er vel heller ditt kunnskapsnivå man kan stille spørsmålstegn ved. Og jeg er ikke vedkommende du siterte.

Anonymkode: 9fce1...71e

Hvor er det mitt kunnskapsnivå brister her?

At jeg forstår forskjellen på rastløshet og hyperaktivitet? At jeg har fått med meg de andre utfordringene som også beskrives, og at jeg vet at ryddemani også kan være en del av adhd?

Anonymkode: a5c80...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo alle mennesker kan ha symptomer på forskjellige diagnoser, men det er graden av de symptomene som avgjør om man har diagnosen eller ikke.

Grad og omfang av symptomer. ADHD dreier seg om langt mer enn hyperaktivitet og indre uro. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har egne barn med ADHD, og presterer å uttale at "alle har symptomer på adhd"? 

Stakkars barn som har omsorgsmenneske med så grunnleggende liten forståelse. 

Symptomer på ADHD

Hovedsymptomene på ADHD er:

• oppmerksomhetsvansker
  • hyperaktivitet
  • impulsivitet

Fra FHI, .., hva som grenser til en diagnose bør ikke hvermannsen kommentere på vegne av andre… 

Anonymkode: 512dc...a27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Symptomer på ADHD

Hovedsymptomene på ADHD er:

• oppmerksomhetsvansker
  • hyperaktivitet
  • impulsivitet

Fra FHI, .., hva som grenser til en diagnose bør ikke hvermannsen kommentere på vegne av andre… 

Anonymkode: 512dc...a27

Det sier alt at man tror man har kunnskap om en diagnose utifra et raskt søk på google  :klaske:

Instagram+Template+(44)-2.png

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor er det mitt kunnskapsnivå brister her?

At jeg forstår forskjellen på rastløshet og hyperaktivitet? At jeg har fått med meg de andre utfordringene som også beskrives, og at jeg vet at ryddemani også kan være en del av adhd?

jeg har også ADHD så kan veldig mye om lidelsen og utifra hva Ts i hovedinnlegget er det langt ifra nok der til å indikere at vedkommende har ADHD.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Grad og omfang av symptomer. ADHD dreier seg om langt mer enn hyperaktivitet og indre uro. 

Ja har jeg sagt noe annet.? Jeg har selv diagnosen så jeg vet veldig godt hva den innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det sier alt at man tror man har kunnskap om en diagnose utifra et raskt søk på google  :klaske:

Instagram+Template+(44)-2.png

Og her ser vi at autisme passer MYE bedre..

Debatten burde vært dø nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg har også ADHD så kan veldig mye om lidelsen og utifra hva Ts i hovedinnlegget er det langt ifra nok der til å indikere at vedkommende har ADHD.

Hyperaktivitet, glemskhet, og vanskelig personlighet/følelsesutbrudd/avbryter, er ofte der grunnlaget for utredning tar sted. En ting er hva omgivelsene ser (hva TS beskriver), en annen ting er hva som i tillegg maskeres. 

Om moren til TS har adhd eller noe annet, er helt umulig å si uten utredning. Men det er på ingen måte noe grunnlag for å si at hun ikke har det, tvert i mot ville en utredning av adhd/autisme vært et godt utgangspunkt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rotemor said:

Og her ser vi at autisme passer MYE bedre..

Debatten burde vært dø nå.

Hvilke punkter for autisme passer mye bedre på moren til TS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søster med adhd, voksen kvinne på 48 år. Diagnose i voksen alder. Hun har mange prosjekter samtidig, og klarer aldri fullføre noe. Kommer for sent til alt mulig, tror alltid at hun har bedre tid enn hun har. Noe som påvirker barna hennes mye. Kan begynne å spise på en brødskive, for så å legge den fra seg og begynne på noe annet. Og glemme at hun i set hele tatt startet på brødskiven. Omgangskrets var fryktelig frustrert før diagnose. Hun Jar det derimot ganske rotete hjemme, klarer ikke holde orden. Men som andre sier, alle er ulike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke punkter for autisme passer mye bedre på moren til TS? 

Alle svar er ironiske fra meg. Jeg synes plansjen din nettopp illustrerer hvor tåpelig det er å spekulere i diagnoser basert på noen få personlighetstrekk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ADHD og må ha orden og ha det ryddig rundt meg fordi hode mitt er et kaos. Er det kaos rundt meg, så mister jeg det helt

Endret av Stoltskeiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Du har egne barn med ADHD, og presterer å uttale at "alle har symptomer på adhd"? 

Stakkars barn som har omsorgsmenneske med så grunnleggende liten forståelse. 

Det er vel snarere du som viser liten innsikt i temaet. Støtter den som kom med det sitatet. Alle kan ha symptomer på div psykiske lidelser  nettopp fordi symptomene er menneskelige trekk. Alle kan vise psykopatiske trekk f. Eks. Fordi de er menneskelige. Det er når disse trekkene blir et problem for personen for å håndtere hverdagen at det kan føre til en diagnose. 

Anonymkode: 37ea1...168

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, Rotemor said:

Alle svar er ironiske fra meg. Jeg synes plansjen din nettopp illustrerer hvor tåpelig det er å spekulere i diagnoser basert på noen få personlighetstrekk.

Som sagt før, så er kombinasjonen av de synlige trekkene til moren (hyperaktivitiet, manisk/ocd, vanskelig personlighet, kommunikasjonsproblemer) ofte det som gir startfasen for utredning av adhd. Hva moren har av tilleggsutfordringer som ikke er synlig for andre, avdekkes under utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 14.51):

Moren min har alltid vært slik at hun ikke kan sitte stille et øyeblikk, hun kan begynne å snakke om noe annet midt i andres samtale fordi hun kjeder seg, hun glemmer ting vi sier til henne og påstår at vi aldri har sagt det.

Men hun er også ekstremt opptatt av å holde hjemmet ryddig og rent. Rydder av bordet mens andre såvidt har begynt på maten, lar vaskemaskinen gå hele dagen fordi hun hater å ha skitne klær liggende, og blir superstresset av å ha barnebarna på besøk fordi de kan rote eller skitne til (det samme var hun med oss barn da vi var små).

Jeg har prøvd å lese litt, men det står at kvinner med ADHD har problemer med å holde huset organisert...

Anonymkode: de39b...f00

Det du beskriver kan egentlig være alt mulig. Det er altfor lite informasjon til å i det hele tatt ha en formening om hva det kan være. 

men sett bort i fra det. Så syntes jeg den lille atferden du beskriver høres mest ut som et urolig/stresset menneske, med stort behov for kontroll. Den type atferd kan man få ved angst. Man kan få det ved traumer, omsorgssvikt, utbrenthet. Eller foreldre som var svært opptatt av slike ting. Man kan også få det hvis man er svært ukomfortabel i situasjonen. 

Du beskriver uansett et menneske som virker urolig/stresset. Men akkurat hvorfor hun er det, kan som sagt være så mangt! 

Anonymkode: f919d...21b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel snarere du som viser liten innsikt i temaet. Støtter den som kom med det sitatet. Alle kan ha symptomer på div psykiske lidelser  nettopp fordi symptomene er menneskelige trekk. Alle kan vise psykopatiske trekk f. Eks. Fordi de er menneskelige. Det er når disse trekkene blir et problem for personen for å håndtere hverdagen at det kan føre til en diagnose. 

Anonymkode: 37ea1...168

ADHD er aldri ikke et problem. Mange er dog flinke til å maskere, og ikke alle har hyperaktivitet som symptom (adhd uoppmerksom type), og blir derfor ikke fanget opp fra tidlig alder. Men disse sliter veldig, og møter ofte veggen senere i voksenlivet. 

Jeg syns at sammenligningen din grenser mot håpløs. ADHD strekker seg langt utover konsentrasjon og indre uro. Mange kan ha disse symptomene som følge av helt andre ting. Men det er når man legger til alt annet at man kan skille ADHD fra f.eks traumer, autisme, og andre diagnoser. 

En nevrotypisk sliter ikke med omfanget av adhd-symptomer slik en med adhd gjør. Da mener jeg både graden av symptomer, men også helheten av symptomer. ADHD er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse med sammensetning av symptomer som er tilstede fra man er lite barn. Forløpet med symptomer kan forverres jo eldre man blir, og nye symptomer kan dukke opp som følge av at man har gått ubehandlet. 

Alle kan finne et og et symptom som er typisk for mange sykdommer. Men som det har blitt forklart greit tidligere i tråden her, så er det omfanget som er vesentlig. 

En med ADHD har langt mer utfordringer enn konsentrasjon, impulsivitet, og hyperaktivitet. Det stod ganske greit i bildet som var vedlagt, men man kan jo gi det inn med teskje:

- Manglende impulskontroll. For dette er noe annet enn å bare være impulsiv. 
- Manglende konsekvenstenkning, som henger sammen med impulskontrollen.
- Ekstem følsom for avvisning, noe som fører til at mange med ADHD isolerer seg  (Google RSD - rejection sensitive dysphoria. 
- Gjennomgripende tvangstanker som pågår konstant. Dette er av sånn art at det er utmattende og medfører skam pga tankenes art.
- Konstant behov for sanseprosessering, som også tar mye krefter
- Mer utsatt for psykiske lidelser som angst og depresjon, og mer tilbøyelig til å få problemer med rus/avhengigheter
- Problemer med relasjoner, gjør ofte folk sinte fordi man mangler antenner. Mange med adhd mister venner pga dette.

- Veldig lett å distrahere. Ikke sånn "jeg fikk en telefon mens jeg vasket, og da orket jeg ikke sette i gang med vaskingen igjen". Men "jeg fikk en telefon mens jeg vasket, og mens vi snakket så hørte jeg Sauen Shaun i bakgrunen, og begynte jeg å google Sauen Shaun. Sauer har krøller, så jeg fikk lyst på permanent, og da så jeg på bilder av folk med permanent, helt til naboen ringte på å ba meg hjelpe å bære opp noe fra boden. Da kom jeg på at jeg hadde noe i boden jeg også ville ha opp, og 4 timer senere så hadde jeg plutselig omorganisert hele boden. Da jeg kom hjem og så vaskebøtta, husket jeg plutselig hva jeg egentlig holdt på med."

- Kommunikasjonsvansker og utfordringer med å regulere stemmebruk. Dette innebærer både volum, hurtighet, og mengde.    Forstår ikke når man skal slutte å snakke, og avbryter ofte. 
- Manglende evne til regulering av følelser, og føler også mye mer intenst enn nevrotypisk. Vil derfor bli sett på en som overreagerer, og har problemer med sinne.
- Store humørsvingninger
- Problemer med å ta i mot beskjeder, og eksekutive funksjoner

m.m

Mange klarer å maskere flere av symptomene, men på sikt så "smeller" det. 

Så igjen, det er helheten av alt som spiller inn, og jeg syns det er et hån mot de med ADHD at det skal ytres at "alle" har slike trekk. Minoriteten av mennesker har trekk som tilsier ADHD. 

I forhold til moren til TS, så er sammenhengen av det som blir forklart, typisk ADHD. Hadde det bare vært "hun er så urolig" så hadde det vært noe annet. Men igjen..helheten.
Og det er ikke dermed sagt at moren til TS har ADHD. Men heller ikke motsatt. 

Anonymkode: ce7c0...492

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som sagt før, så er kombinasjonen av de synlige trekkene til moren (hyperaktivitiet, manisk/ocd, vanskelig personlighet, kommunikasjonsproblemer) ofte det som gir startfasen for utredning av adhd. Hva moren har av tilleggsutfordringer som ikke er synlig for andre, avdekkes under utredning. 

Nei, jeg ser at det kan være starten på utredning for autisme, ikke ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (19 minutter siden):

Nei, jeg ser at det kan være starten på utredning for autisme, ikke ADHD.

Autisme og adhd har mange likhetstrekk, men hyperaktivitet som beskrives i HI, er mer vanlig for ADHD og ikke autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Autisme og adhd har mange likhetstrekk, men hyperaktivitet som beskrives i HI, er mer vanlig for ADHD og ikke autisme. 

Organisering og ryddighet er typisk for autisme.

Det kan også være traumer, ptsd med mer. Det er tynt grunnlag for diagnose her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (1 time siden):

Organisering og ryddighet er typisk for autisme.

Det kan også være traumer, ptsd med mer. Det er tynt grunnlag for diagnose her.

Autisme kan også gjøre det motsatte - voldsomt rot (kommer bl.a problemer med manglende eksekutiv funksjon). Hyperaktivitet er ikke vanlig for autisme, men for adhd. 

Ja det kan være så mangt, men TS spør om det kunne være ADHD, men trodde ikke det pga at hun var så ryddig. Og jo, det kan være adhd, fordi manisk rydding ofte er et symptom for å døyve tankekjør/indre stress. 

Ingen kan diagnosere noen her inne, men det er helt feil å si at symptomene ikke kan være relatert til adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...