Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #41 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): TS lurte på om diagnosen kunne utelukkes ettersom moren er ryddig, og det kan det jo ikke. Som var grunnen til at jeg svarte. Alle med ADHD er ikke like, det sier seg selv. Anonymkode: 9a9ba...3ef Ja, nå har du forklart det enda en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #42 Del Skrevet 27. desember 2023 Rotemor skrev (10 minutter siden): Ja, nå har du forklart det enda en gang. Hva er problemet ditt? Anonymkode: 9a9ba...3ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #43 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 17.23): Ingen tilfeller med ADHD er like, så det er ikke slik at alle må adhd MÅ ha problemer med å holde orden i hjemmet. Tvert i mot kan noen ha det som hyperfokusering. Men det er ikke gitt at moren din har adhd med bakgrunn av det du forteller, det kan også være indre uro pga psykiske utfordringer som er relatert til helt andre ting. Anonymkode: a5c80...10d AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja, det virker som en hyperfokusering. Jeg forstår at det kan være andre årsaker. Jeg prøver bare å finne en årsak, for oppførselen hennes holder på å drive meg fra vettet akkurat nå, og det er lettere å akseptere at hun oppfører seg sånn hvis det faktisk ligger noe annet bak. Hun er så kontrollerende og stressende at jeg har hatt problemer med å ikke begynne å gråte i løpet av jula. Anonymkode: de39b...f00 Hyperfokusering i forbindelse med ADHD er noe helt annet enn å være opptatt av å de ryddig rundt seg https://www.adhdnorge.no/artikkel/har-du-adhd-og-jobber-hjemmefra-her-er-en-nybegynnerguide «Hyperfokusering er et vanlig symptom på ADHD. Det handler om en intens fokusering på et interessant prosjekt eller aktivitet, og man kan sitte timevis av gangen og glemme tid og sted. Dette er det motsatte av distraksjon, og det kan være en superkraft når man skal rekke en tidsfrist eller om det er en krise.» https://www.cingulum.no/fagblogg/hva-er-adhd-egentlig/ «Å bli lett distrahert i noen oppgaver og scenarioer er ikke alltid tilfelle, og de fleste med ADHD opplever også hyperfokusering. Dette er når de kun fokuserer å en oppgave eller ting over en lengre periode. Noen beskriver det slik at man kan hyperfokusere på temaer og ting man synes er interessante eller gøy. Imens temaer man ikke bryr seg så mye om kan man lettere blir distrahert fra.» https://www.additudemag.com/understanding-adhd-hyperfocus/amp/ “Hyper focus refers to an intense fixation on an interest or activity for an extended period of time. People who experience hyperfocus often become so engrossed they block out the world around them.” Anonymkode: 9fce1...71e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #44 Del Skrevet 27. desember 2023 1 hour ago, Rotemor said: Jeg vet det. Jeg kjenner meg likevel ikke igjen i beskrivelsen. Men hvorfor kommenterer du når du vet at beskrivelsen faktisk kan bety adhd? Anonymkode: a5c80...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #45 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor kommenterer du når du vet at beskrivelsen faktisk kan bety adhd? Anonymkode: a5c80...10d Alle mennesker kan ha adferd og symptomer som kan passe inn i de fleste diagnoser. Anonymkode: 9fce1...71e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #46 Del Skrevet 27. desember 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Alle mennesker kan ha adferd og symptomer som kan passe inn i de fleste diagnoser. Anonymkode: 9fce1...71e Men det er helheten og omfanget som spiller inn. De fleste har ikke symptomer som er forenelig med adhd eller autisme. Det er kun de som tror at adhd dreier seg om hyperaktivitet og autisme dreier seg om å være "rar", som kommer med slike uttalelser. Anonymkode: a5c80...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #47 Del Skrevet 27. desember 2023 Men hvorfor har TS behov for å diagnostisere andre? Indre uro som alle med adhd har, kan ikke analyseres fra andres perspektiver.. men fra personen selv. Anonymkode: 512dc...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #48 Del Skrevet 27. desember 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor har TS behov for å diagnostisere andre? Indre uro som alle med adhd har, kan ikke analyseres fra andres perspektiver.. men fra personen selv. Anonymkode: 512dc...a27 TS har vel behov for å forstå morens adferd? Udiagnoserte/ubehandlet ADHD i flere tiår kan være svært så utfordrende å omgås. Og dette strekker seg langt utover "indre uro". Anonymkode: a5c80...10d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #49 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS har vel behov for å forstå morens adferd? Udiagnoserte/ubehandlet ADHD i flere tiår kan være svært så utfordrende å omgås. Og dette strekker seg langt utover "indre uro". Anonymkode: a5c80...10d Symptomene på ADHD er jo noe alle har, men hva som er diagnose eller ikke, er det jo kun personen selv som kan vite. (I laaang prosess med psykiatrien) Anonymkode: 512dc...a27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 27. desember 2023 #50 Del Skrevet 27. desember 2023 Det kan definitivt være ADHD, og OCD (med sykelig ryddighet) følger faktisk ofte med "i pakka". Kanskje det er en overkompensering for å skjule hvor vanskelig det er å holde det systemet som hun har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #51 Del Skrevet 27. desember 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Symptomene på ADHD er jo noe alle har, men hva som er diagnose eller ikke, er det jo kun personen selv som kan vite. (I laaang prosess med psykiatrien) Anonymkode: 512dc...a27 Kunnskapsnivået ditt er virkelig lavt. Anonymkode: a5c80...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #52 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor kommenterer du når du vet at beskrivelsen faktisk kan bety adhd? Anonymkode: a5c80...10d Jeg driver ikke med fjerndiagnostikk. Jeg kommenterer nettopp for å vise at man kan være mye rart. Hvem er vel vil vi til å mene at denne dama har ADHD? Hva har du, ettersom du blir så opphengt her? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #53 Del Skrevet 27. desember 2023 3 minutter siden, Rotemor said: Jeg driver ikke med fjerndiagnostikk. Jeg kommenterer nettopp for å vise at man kan være mye rart. Hvem er vel vil vi til å mene at denne dama har ADHD? Hva har du, ettersom du blir så opphengt her? Det er ingen som diagnoserer her, men påpeke at utfordringene til moren kan være adhd (og andre ting). Altså at det at moren er manisk ryddig ikke utelukker adhd, men faktisk kan være vanlig ved adhd (i tillegg til andre utfordringer). Hva jeg "har" er eller ikke er vel ikke så relevant. Anonymkode: a5c80...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #54 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hun vil helst ha lange monologer uten at noen bryter inn ja. Og oppfører seg nesten som et fornærmet barn hvis vi sier at hun har spurt om noe et halvt minutt før eller at noen faktisk holdt på å spise av tallerkenen hun ryddet bort. Slamring av dører, tramping i trappa mens hun sier ting som «ja, ALT jeg gjør er galt! Alle rotter seg sammen mot meg!» høyt. Anonymkode: de39b...f00 Jeg har et voksent familiemedlem som er eksakt lik (heller ikke diagnostisert, jeg mistenker ADHD). Det har vært mange episoder der hun løpet ut av huset og slamrer med dører av bagateller (for eksempel en gang noen, på en vennlig måte, påpekte at hun hadde notert feil poengsum når vi spilte kort). Og sitatet ditt har hun sagt varianter av jevnlig. Det er såklart mange andre ting med henne også som gjør at jeg mistenker ADHD (manglende evne til å sitte i ro, klarer ikke håndtere sammensatte oppgaver eller å beregne tid, soner helt ut når andre snakker om ting hun ikke er interessert i, og kan da begynne en samtale om noe helt annet og uviktig midt i en annens historie.) En ting som hun gjør som ikke er noe kriterie, men som veldig mange jeg kjenner med ADHD-diagnose gjør, er å være veldig opptatt av hvor s ill hun er. Altså, at de er så redde for å tråkke på noen (sikkert pga dårlige erfaringer tidligere, siden mange med adhd lett blir misforstått) at de er veldig opptatt av å snakke om hvor mye de selv tar hensyn, hvor snille de er osv. Men snillheten kommer gjerne i helt feil setting og er basert på hva de tror er snilt og ville trengt selv, ikke basert på hva andre faktisk uttrykker at de trenger. Og de klikker helt hvis noen virker utakknemlige for denne til tider malplassert "snillheten". Det siste er som sagt ikke en del av det å ha ADHD, men er personlighetstrekk som er påfallende like hos mange ellers helt ulike personer med adhd, og som jeg sjeldent ser ellers, så jeg synes det er litt interessant. Jeg tror mange utvikler denne siden fordi mange med adhd kan reagere spesielt sterkt på å ikke bli "behandlet godt", og da er de opptatt av å ikke behandle andre "så dårlig" selv. Men ja, poenget mitt er at vi nok aldri får svar, men at det har hjulpet meg mye å se likhetene mellom dette familiemedlemmet og andre jeg kjenner med adhd, for da kan jeg prøve å forstå og tilpasse meg litt mer. Anonymkode: 2855e...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #55 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ingen som diagnoserer her, men påpeke at utfordringene til moren kan være adhd (og andre ting). Altså at det at moren er manisk ryddig ikke utelukker adhd, men faktisk kan være vanlig ved adhd (i tillegg til andre utfordringer). Hva jeg "har" er eller ikke er vel ikke så relevant. Anonymkode: a5c80...10d Ettersom dette er en ren gjettekonkurranse, så gjetter jeg autist. Jeg gjetter at det ikke er ADHD i det hele tatt. Jeg spurte hva du har ettersom besettelser som dette ofte skyldes autisme. Endret 27. desember 2023 av Rotemor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #56 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kunnskapsnivået ditt er virkelig lavt. Anonymkode: a5c80...10d Takk for tilbakemelding, har barn og flere i familien med diagnosen. Men er ikke utdannet psykolog. Anonymkode: 512dc...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #57 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for tilbakemelding, har barn og flere i familien med diagnosen. Men er ikke utdannet psykolog. Anonymkode: 512dc...a27 Nei, psykologer fjerndiagnosterer ikke. Du har litt erfaring på lik linje med folk flest. Du er dog ikke belest på temaet. Det er ren tull å sitte sånn og spekulere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #58 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er helheten og omfanget som spiller inn. De fleste har ikke symptomer som er forenelig med adhd eller autisme. Det er kun de som tror at adhd dreier seg om hyperaktivitet og autisme dreier seg om å være "rar", som kommer med slike uttalelser. Anonymkode: a5c80...10d Jo alle mennesker kan ha symptomer på forskjellige diagnoser, men det er graden av de symptomene som avgjør om man har diagnosen eller ikke. Anonymkode: 9fce1...71e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #59 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kunnskapsnivået ditt er virkelig lavt. Anonymkode: a5c80...10d Det er vel heller ditt kunnskapsnivå man kan stille spørsmålstegn ved. Og jeg er ikke vedkommende du siterte. Anonymkode: 9fce1...71e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #60 Del Skrevet 27. desember 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tilbakemelding, har barn og flere i familien med diagnosen. Men er ikke utdannet psykolog. Anonymkode: 512dc...a27 Du har egne barn med ADHD, og presterer å uttale at "alle har symptomer på adhd"? Stakkars barn som har omsorgsmenneske med så grunnleggende liten forståelse. Anonymkode: a5c80...10d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå