Gjest Kanino Skrevet 26. desember 2023 #21 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Moren min har alltid vært slik at hun ikke kan sitte stille et øyeblikk, hun kan begynne å snakke om noe annet midt i andres samtale fordi hun kjeder seg, hun glemmer ting vi sier til henne og påstår at vi aldri har sagt det. Men hun er også ekstremt opptatt av å holde hjemmet ryddig og rent. Rydder av bordet mens andre såvidt har begynt på maten, lar vaskemaskinen gå hele dagen fordi hun hater å ha skitne klær liggende, og blir superstresset av å ha barnebarna på besøk fordi de kan rote eller skitne til (det samme var hun med oss barn da vi var små). Jeg har prøvd å lese litt, men det står at kvinner med ADHD har problemer med å holde huset organisert... Anonymkode: de39b...f00 Haha kan da ikke skylde på ADHD fordi noen bare er rastløse, men nei etter det du har fortalt så høres det ikke ut som hun har ADHD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #22 Del Skrevet 26. desember 2023 Kanino skrev (19 minutter siden): Haha kan da ikke skylde på ADHD fordi noen bare er rastløse, men nei etter det du har fortalt så høres det ikke ut som hun har ADHD Endelig en som leser det samme som meg. Om man får ADHD på det grunnlaget kunne alle fått ADHD diagnose. Anonymkode: 9fce1...71e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #23 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Endelig en som leser det samme som meg. Om man får ADHD på det grunnlaget kunne alle fått ADHD diagnose. Anonymkode: 9fce1...71e Det virker nesten som du tror at hvis noen skriver her at det kan være adhd så har hun automatisk diagnosen. Det er nok mye mer enn det som skrives her som ligger bak mistanken, men greit av TS å ikke gå noe nærmere inn på personen det gjelder så ingen har mulighet å kjenne igjen. Anonymkode: a56d2...7f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #24 Del Skrevet 26. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Vet du hva Ocd egentlig er? Anonymkode: 9fce1...71e Jeg har ocd, så jeg vet veldig godt hva det er. Å ha et enormt behov for orden er èn av flere varianter innunder ocd. Anonymkode: a5c80...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #25 Del Skrevet 26. desember 2023 41 minutter siden, AnonymBruker said: Endelig en som leser det samme som meg. Om man får ADHD på det grunnlaget kunne alle fått ADHD diagnose. Anonymkode: 9fce1...71e Men nå er det forskjell på å være rastløs, og det å ikke klare å sitte i ro i det hele tatt. Rastløs vs hyperaktiv. TS beskriver i tillegg flere andre ting med moren rundt personlighet som er veldig typisk for adhd. Ingen som kan fortelle at nei eller ja det er det ene eller andre. Men du har i hvertfall ingen grunnlag til å konkludere med noe som helst. Anonymkode: a5c80...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #26 Del Skrevet 26. desember 2023 3 hours ago, Ramona said: Snakker hun veldig mye og har ofte sterke følelser? Dette i tillegg til at hun glemmer ting og avbryter andre, er sterke indikasjoner på kvinnelig adhd. Husk at kvinner klarer seg bedre på skolen og i jobb enn menn med adhd. Hun vil helst ha lange monologer uten at noen bryter inn ja. Og oppfører seg nesten som et fornærmet barn hvis vi sier at hun har spurt om noe et halvt minutt før eller at noen faktisk holdt på å spise av tallerkenen hun ryddet bort. Slamring av dører, tramping i trappa mens hun sier ting som «ja, ALT jeg gjør er galt! Alle rotter seg sammen mot meg!» høyt. Anonymkode: de39b...f00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #27 Del Skrevet 26. desember 2023 Virker som om alle enten har ADHD eller autisme nå om dagen. Anonymkode: e7f0a...ede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #28 Del Skrevet 26. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Virker som om alle enten har ADHD eller autisme nå om dagen. Anonymkode: e7f0a...ede Virker som om folk mangler stor kunnskap om omfanget av hva ADHD og autisme innebærer om dagen Anonymkode: a5c80...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #29 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Virker som om alle enten har ADHD eller autisme nå om dagen. Anonymkode: e7f0a...ede Det er en stor økning i antall utredet mennesker ja. Det har kommet mye ny kunnskap de siste årene, feks at diagnosene ikke er mest utbredt hos menn som de trodde før. Det er nok mye miljø også. Sånn Norge er bygget opp nå er ikke tilrettelagt for mennesker og forskjeller lenger. Bare skolesystemet krever alt for mye. I tillegg har smarttelefonen tatt over og vi har underholdning tilgjengelig hele tiden, så hjernen venner seg til at noe nytt skal skje hele tiden. Det kommer nok noen ny forskning om noen år at både adhd og autisme også i stor grad kan komme av miljø. Bare det at de har flytta grensa for symptomer i barnealder fra 7 til 12 år er en start på det. Anonymkode: a56d2...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #30 Del Skrevet 27. desember 2023 Borderline? Anonymkode: 6411f...c1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #31 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Moren min har alltid vært slik at hun ikke kan sitte stille et øyeblikk, hun kan begynne å snakke om noe annet midt i andres samtale fordi hun kjeder seg, hun glemmer ting vi sier til henne og påstår at vi aldri har sagt det. Men hun er også ekstremt opptatt av å holde hjemmet ryddig og rent. Rydder av bordet mens andre såvidt har begynt på maten, lar vaskemaskinen gå hele dagen fordi hun hater å ha skitne klær liggende, og blir superstresset av å ha barnebarna på besøk fordi de kan rote eller skitne til (det samme var hun med oss barn da vi var små). Jeg har prøvd å lese litt, men det står at kvinner med ADHD har problemer med å holde huset organisert... Anonymkode: de39b...f00 Hun kan være superflink på å holde huset organisert med adhd. Skjønner ikke hvorfor sånt skrives. Fordi du enten sliter med ting eller blir super god på ting. Mam skal alltid ta utredning, for å konkludere. Da det finnes andre problemer som fører til lignende symptomer. Feks traumer. Anonymkode: 07b01...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 27. desember 2023 #32 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Borderline? Anonymkode: 6411f...c1d Hva i all verden er det som indikerer at hun skulle ha en slik alvorlig psykisk lidelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #33 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tror ingenting på at du fikk diagnose basert på så tynt grunnlag som ts skisserer. Anonymkode: 9fce1...71e Det sa jeg da heller ikke at jeg gjorde😄 Anonymkode: 9a9ba...3ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ramona Skrevet 27. desember 2023 #34 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hun vil helst ha lange monologer uten at noen bryter inn ja. Og oppfører seg nesten som et fornærmet barn hvis vi sier at hun har spurt om noe et halvt minutt før eller at noen faktisk holdt på å spise av tallerkenen hun ryddet bort. Slamring av dører, tramping i trappa mens hun sier ting som «ja, ALT jeg gjør er galt! Alle rotter seg sammen mot meg!» høyt. Anonymkode: de39b...f00 Ok, ja det er flytende grenser mellom adhd og autismespekterforstyrrelser. Det høres ut som om hun kan ha noe av det. Om hun ikke vil la seg utrede, så får dere aldri få et svar, dessverre. For din egen skyld, kan du jo lese deg opp og lære deg noen triks for å takle henne, og kommunisere bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusket Skrevet 27. desember 2023 #35 Del Skrevet 27. desember 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Moren min har alltid vært slik at hun ikke kan sitte stille et øyeblikk, hun kan begynne å snakke om noe annet midt i andres samtale fordi hun kjeder seg, hun glemmer ting vi sier til henne og påstår at vi aldri har sagt det. Men hun er også ekstremt opptatt av å holde hjemmet ryddig og rent. Rydder av bordet mens andre såvidt har begynt på maten, lar vaskemaskinen gå hele dagen fordi hun hater å ha skitne klær liggende, og blir superstresset av å ha barnebarna på besøk fordi de kan rote eller skitne til (det samme var hun med oss barn da vi var små). Jeg har prøvd å lese litt, men det står at kvinner med ADHD har problemer med å holde huset organisert... Anonymkode: de39b...f00 17 hours ago, Kanino said: Haha kan da ikke skylde på ADHD fordi noen bare er rastløse, men nei etter det du har fortalt så høres det ikke ut som hun har ADHD Å ikke klare å sitte stille i det hele tatt er gjerne et tegn på hyperaktivitet. Legg til det som skrives med kommunikasjonsproblemer og manglende evne til å regulere seg, hukommmelsestap, og manisk rydding, er veldig typisk for ADHD. Lurt å få med seg hva som faktisk skrives. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #36 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har ADHD og er som mora di. Det er sånn kaos i hodet mitt at jeg må ha det ryddig rundt meg. Anonymkode: 9a9ba...3ef Vel, jeg har ADHD og klarer ikke fullføre prosjekter. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #37 Del Skrevet 27. desember 2023 1 hour ago, Rotemor said: Vel, jeg har ADHD og klarer ikke fullføre prosjekter. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Det er jo ikke sånn at alle med ADHD har de samme utfordringene hele veien. Jeg kjenner folk med ADHD som bor i rotehjem fordi de ikke klarer å holde orden, og jeg kjenner de med ADHD som er maniske rundt rydding. Anonymkode: a5c80...10d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #38 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke sånn at alle med ADHD har de samme utfordringene hele veien. Jeg kjenner folk med ADHD som bor i rotehjem fordi de ikke klarer å holde orden, og jeg kjenner de med ADHD som er maniske rundt rydding. Anonymkode: a5c80...10d Jeg vet det. Jeg kjenner meg likevel ikke igjen i beskrivelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #39 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, jeg har selvfølgelig ikke forstått hva ADHD er, det er jo derfor jeg spør her før jeg bruker masse tid å sette meg inn i noe som uansett er en blindvei. Og jeg baserer det på flere ting, men det var altså dette med organisering som fikk meg til å tenke at det uansett ikke kunne være det. Tusen takk for svar! Da utelukker jeg det ikke. Anonymkode: de39b...f00 Nei, du kan ikke hverken konkludere eller utelukke noe som helst. Kanskje hun hat autisme? Det vet hverken du eller jeg. Med mindre hun utredes så få du heller aldri vite det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #40 Del Skrevet 27. desember 2023 Rotemor skrev (2 timer siden): Vel, jeg har ADHD og klarer ikke fullføre prosjekter. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. TS lurte på om diagnosen kunne utelukkes ettersom moren er ryddig, og det kan det jo ikke. Som var grunnen til at jeg svarte. Alle med ADHD er ikke like, det sier seg selv. Anonymkode: 9a9ba...3ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå