Gå til innhold

Noen av dere som har fått diagnosen bipolar 2 i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kan fortelle meg noe om det? Utredning? Symptomer? Å leve med diagnosen, fortelle/ikke fortelle? Legen mistenker jeg har det, skal snakke om det over nyttår. 

Anonymkode: de22f...d93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svært lett å ta feil av den diagnosen og andre. Mange som blir feil diagnostisert. Leve med? Du er jo som du alltid har vært. 

Anonymkode: 396d8...583

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svært lett å ta feil av den diagnosen og andre. Mange som blir feil diagnostisert. Leve med? Du er jo som du alltid har vært. 

Men hvis legen har rett så er det utløst av traume i voksen alder og er på en måte nytt. Jeg tenker også at man lett kan ta feil så enig med deg der. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvis legen har rett så er det utløst av traume i voksen alder og er på en måte nytt. Jeg tenker også at man lett kan ta feil så enig med deg der. 

Da tar legen feil. Man får ikke BP2 av et traume. Da får du ptsd, det kan ha lignende symptom. Fastlege eller spesialist du går til? 

Anonymkode: b064c...edc

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fått diagnosert  denne diagnosen i voksenalder, men det er jo noe jeg har levd med hele livet. 
Mine første selvmordstanker hadde jeg allerede på barneskolen, men det er liksom ingen som har tatt tak i dette før jeg ble voksen. 
Først var jeg på utredning hos en psykolog som oppdaget at jeg nok var hypoman når jeg var der samme han. 
Så sendte denne psykologen og min fastlege henvisning til dps, kom inn hos dps rimelig kjapt, og der har jeg hatt flere timer med utredning, spørsmål, familien min har vært innom å ble stilt mye spørsmål, skjemaer jeg har fylt ut før jeg til slutt fikk diagnosen. 
Jeg har jo levd med denne diagnosen så lenge jeg kan huske, den er jo meg så ikke noe annerledes å få diagnosen. Jeg bare vet mer om hvordan jeg kan forebygge mine svinger og alt jeg kan gjøre for å få det bedre. 
Medisiner er ikke prøvd enda, men vurderer det frem til jeg har fått på plass rutiner osv

Anonymkode: 27d76...231

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fra Helsenorge: Alvorlige livshendelser, stress og lite søvn kan være utløsende faktorer.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fra Helsenorge: Alvorlige livshendelser, stress og lite søvn kan være utløsende faktorer.

Det du skriver her er ikke helt riktig, du må ta med hele avsnittet og les alt før du trekker slike konklusjoner:

«Lidelsen kan være arvelig, men du trenger ikke bli syk selv om du har arveanlegg for sykdommen. Miljøet er også av betydning. Alvorlige livshendelser, stress og lite søvn kan være utløsende faktorer.»

Kilde: https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/bipolar-lidelse/

Altså sykdom kan være arvelig eller genetisk, det vil si at man er disponibel for sykdommen, men at miljøet kan være en utløsende faktor.

La oss sjekke med noen flere kilder:

«Arvelige faktorer spiller en viktig rolle for utviklingen av bipolar lidelse.»

«En enkel episode kan utløses av ytre stress, redusert søvn, dødsfall i familien, eller andre belastende livshendelser.»

Kilde: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/bipolare-lidelser?page=4

«Årsakene til bipolar lidelse er trolig genetisk, at du har en medfødt sårbarhet. Hos noen kommer sykdommen til syne etter perioder med mye stress.»

Kilde: https://psykiskhelse.no/kunnskap/diagnoser-helseplager/bipolar-lidelse/

«Det er ofte en genetisk komponent i utvikling av bipolar lidelse. Det innebærer at personen har en medfødt og til dels arvelig sårbarhet for å utvikle tilstanden. Hos noen debuterer symptomene etter perioder med mye stress og store belastninger.»

Kilde: https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/psykiske-lidelser/bipolar-lidelse

«Årsakene til bipolar lidelse er flere og sammensatte, der genetikk og biologiske faktorer spiller en stor rolle.»

Kilde: https://www.stolav.no/behandlinger/bipolar-lidelse-hos-voksne

Oppsummere

For å oppsummere alle kildene, så er de samstemte. Alle kildene sier det er en biologisk faktor hvor man må være genetisk disponibel. 

Og for å bruke ditt sitat: 

«Alvorlige livshendelser, stress og lite søvn kan være utløsende faktorer»

Disse utløsende faktorene kan utløse en manisk eller depressiv episode som videre kan føre til at man stiller diagnosen bipolar lidelse. Bipolar lidelse er derfor ikke en traume sykdom.

Alle med bipolar lidelse har en «kortslutting» i hjernen, som gjør at emosjoner er hyperaktive. Se for deg hjernen som et nett med elektriske signaler som skal ulike steder. Hos en frisk person klarer hjernen å holde alle disse signalene avskilt, og det går fint at signalene krysser hverandre. Hos en med bipolar så vil ikke hjernen alltid klare dette og signalene blir ofte mikset med hverandre, som gjør at selv mindre påkjenninger kan utløse en depressiv periode eller mani/hypomani.  

Hos pasienter med bipolar lidelse finner man små avvik på den elektriske aktiviteten i hjernen, dette kan påvises med EEG, hvor man fester elektroder på hodet til pasienten. Dette er veldig vanlig å gjøre under utredning, fordi det kan utelukke eller konkludere med diagnose dersom man er i tvil.

Anonymkode: 546a2...cd9

• Liker 1
Skrevet

Takk for grundig svar! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det du skriver her er ikke helt riktig, du må ta med hele avsnittet og les alt før du trekker slike konklusjoner:

«Lidelsen kan være arvelig, men du trenger ikke bli syk selv om du har arveanlegg for sykdommen. Miljøet er også av betydning. Alvorlige livshendelser, stress og lite søvn kan være utløsende faktorer.»

Kilde: https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/bipolar-lidelse/

Altså sykdom kan være arvelig eller genetisk, det vil si at man er disponibel for sykdommen, men at miljøet kan være en utløsende faktor.

La oss sjekke med noen flere kilder:

«Arvelige faktorer spiller en viktig rolle for utviklingen av bipolar lidelse.»

«En enkel episode kan utløses av ytre stress, redusert søvn, dødsfall i familien, eller andre belastende livshendelser.»

Kilde: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/bipolare-lidelser?page=4

«Årsakene til bipolar lidelse er trolig genetisk, at du har en medfødt sårbarhet. Hos noen kommer sykdommen til syne etter perioder med mye stress.»

Kilde: https://psykiskhelse.no/kunnskap/diagnoser-helseplager/bipolar-lidelse/

«Det er ofte en genetisk komponent i utvikling av bipolar lidelse. Det innebærer at personen har en medfødt og til dels arvelig sårbarhet for å utvikle tilstanden. Hos noen debuterer symptomene etter perioder med mye stress og store belastninger.»

Kilde: https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/psykiske-lidelser/bipolar-lidelse

«Årsakene til bipolar lidelse er flere og sammensatte, der genetikk og biologiske faktorer spiller en stor rolle.»

Kilde: https://www.stolav.no/behandlinger/bipolar-lidelse-hos-voksne

Oppsummere

For å oppsummere alle kildene, så er de samstemte. Alle kildene sier det er en biologisk faktor hvor man må være genetisk disponibel. 

Og for å bruke ditt sitat: 

«Alvorlige livshendelser, stress og lite søvn kan være utløsende faktorer»

Disse utløsende faktorene kan utløse en manisk eller depressiv episode som videre kan føre til at man stiller diagnosen bipolar lidelse. Bipolar lidelse er derfor ikke en traume sykdom.

Alle med bipolar lidelse har en «kortslutting» i hjernen, som gjør at emosjoner er hyperaktive. Se for deg hjernen som et nett med elektriske signaler som skal ulike steder. Hos en frisk person klarer hjernen å holde alle disse signalene avskilt, og det går fint at signalene krysser hverandre. Hos en med bipolar så vil ikke hjernen alltid klare dette og signalene blir ofte mikset med hverandre, som gjør at selv mindre påkjenninger kan utløse en depressiv periode eller mani/hypomani.  

Hos pasienter med bipolar lidelse finner man små avvik på den elektriske aktiviteten i hjernen, dette kan påvises med EEG, hvor man fester elektroder på hodet til pasienten. Dette er veldig vanlig å gjøre under utredning, fordi det kan utelukke eller konkludere med diagnose dersom man er i tvil.

Anonymkode: 546a2...cd9

Nettopp! Helt riktig bruk og forståelse av kilder. Man får ikke BP av et traume men en voldsom hendelse kan utløse en enkelt sykdomsepisode om man er disponert for sykdommen. Men litt klønete formulert av Helse-Norge.no, de bør være tydelige i informasjon som gis. 

Det er imidlertid feil at alle med BP har påvisbare avvik som kan avdekkes av eeg. Jeg har nettopp vært gjennom eeg og alle funn er normale. Jeg har hatt bp1 i over tjue år. Det er bare hos noen pasienter man finner avvik med eeg, ble jeg fortalt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk bp2 da jeg var 30 år, men min første episode med depresjon kom da jeg var ni år og min første hypomani som jeg vet om da jeg var 28. Etter første hypomani kom de hvert år, og depresjoner hadde jeg også hvert år. Nå er jeg godt medisinert med Litium. 

Jeg har vært mye innlagt så diagnose har blitt satt basert på observasjoner. 

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da tar legen feil. Man får ikke BP2 av et traume. Da får du ptsd, det kan ha lignende symptom. Fastlege eller spesialist du går til? 

Riktig. Mange som tar feil av de 2

Skrevet

Mannen har det, i tillegg til en del barndomstraumer og andre tilleggsgreier pga det. Han hadde en predisposisjon pga arv og oppveksten utløste diagnosen. Han går på medisiner, og hadde det ikke vært for traumene og tilleggsgreiene hadde det ikke vært noe problem. Selvinnsikt ved behandling sammen med riktige medisiner (individuelt) kan gi god stabilitet i hverdagen. Rutiner er viktig, spesielt når det kommer til søvn, trening og mat ☺️

Anonymkode: dcd95...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan det om du har en predisposisjon fra før. Om man opplever store traumer kan sårbarhet utløse den. 

Anonymkode: dcd95...a46

Skrevet

Har bp2. Fikk diagnosen da jeg var 19 år, så ung voksen… Har i perioder vært innlagt, både frivillig og på tvang og har hatt opphold mellom 3 dager og opptil 6 måneder. Har gått over flere år til psykolog ved BUP/ DPS. Er gift og har barn. Har mastergrad og Jobber 100%. Er «ekspert» på å virke frisk. Så når det går feil både den ene eller andre veien går det langt før det blir lagt merke til av de rundt meg. Da ender det gjerne med et brak… Så, stort sett går det greit, også kan det i perioder være rimelig svart… Men har vært stabil etter jeg fikk barn 👍 Er riktig medisinert og har erfart hvilke tiltak jeg bør følge hver eneste dag. Tiltakene er automatisert, så det går av seg selv. Det viktigste er nok å ha så like rutiner i hverdagen som mulig og det blir det av seg selv med barn, jobb og ektefelle som trenger at hverdagene er trygge og forutsigbare. 

Anonymkode: faf59...808

Skrevet

Jeg fikk diagnosen som 28 etter mange depresjoner og hypomanier. Jeg kjenner det mest som at at jeg har mye sterke følelser. Noe som pekte mot bp2 var blant annet at vanlige antidepressiva gjorde meg mer deprimert.

Når jeg begynte med lamictal og sovemedisin ble jeg mye bedre, men er fortsatt dårlig i perioder. Tåler lite belastninger, stress og søvnmangel. Der er leit å «tåle så lite», men samtidig kom jeg meg gjennom mye vanskelig. For å si det mildt. 

Anonymkode: 32196...149

Skrevet

Jeg er medisinert og diagnosert for BP2. Etter at jeg fikk medisiner har jeg det veldig bra.

Jeg var veldig høyt og lavt før jeg fikk medisiner, men nå ligger jeg mer jevnt. Jeg er like kreativ som før.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 14.53):

Men mange lever dårlig med BP, og kan ha stor nytte av behandling eller medisiner. Når man blir diagnosert sent kan det også være utfordrende, da lidelsen i større grad har blitt en del av personligheten/selvbildet, og man må finne seg selv på nytt. 

Anonymkode: b29fc...d19

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men mange lever dårlig med BP, og kan ha stor nytte av behandling eller medisiner. Når man blir diagnosert sent kan det også være utfordrende, da lidelsen i større grad har blitt en del av personligheten/selvbildet, og man må finne seg selv på nytt. 

Anonymkode: b29fc...d19

Anbefales ikke stemningsstabiliserende til alle med BP som livslang behandling? Eller kan bp2 gå uten medisiner? Høres rart ut for depresjoner vil være like ille på bp2 uten medisiner slev om bp2 ikke har fæle manier 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefales ikke stemningsstabiliserende til alle med BP som livslang behandling? Eller kan bp2 gå uten medisiner? Høres rart ut for depresjoner vil være like ille på bp2 uten medisiner slev om bp2 ikke har fæle manier 

Anbefales medisiner for bp2 også ja. Jeg plaggdes mye både opp og ned, og mine hypomanier utviklet seg til å bli kraftige og grense mot mani. Jeg har fått en helt ny hverdag av Litium. Lamictal hadde null effekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...