Gå til innhold

Lønner det seg å betale ned boliglånet så raskt som mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den viktigste fordelen er jo å bli gjeldsfri. Er ikke gøy å ha stort lån når man er 60 

Anonymkode: c518e...6b7

Hvorfor er det verre å ha lån for 60-åringer enn for andre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det verre å ha lån for 60-åringer enn for andre?

Fordi mange får helseproblemer og kan kanskje ikke jobbe lenger. Sjansen for å bli syk / ufør er jo mye høyere jo eldre man blir. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi mange får helseproblemer og kan kanskje ikke jobbe lenger. Sjansen for å bli syk / ufør er jo mye høyere jo eldre man blir. 

Blir man syk eller ufør må man jo nødvendigvis selge og kjøpe mindre og mer lettstelt leilighet, uansett alder. 

Det er lettere å kjøpe tilpasset leilighet med noen millioner i fond, enn å ha alt investert i en bolig, som man risikerer å ikke få solgt.

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (5 minutter siden):

Blir man syk eller ufør må man jo nødvendigvis selge og kjøpe mindre og mer lettstelt leilighet, uansett alder. 

Det er lettere å kjøpe tilpasset leilighet med noen millioner i fond, enn å ha alt investert i en bolig, som man risikerer å ikke få solgt.

Må ikke nødvendigvis selge hvis man har nedbetalt lån. Kan klare seg på sykepenger eller uføretrygd. Har man fortsatt gjeld, derimot…

Det er også andre fordeler her. Er man ferdig med lånet, kan man jobbe mindre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må ikke nødvendigvis selge hvis man har nedbetalt lån. Kan klare seg på sykepenger eller uføretrygd. Har man fortsatt gjeld, derimot…

Det er også andre fordeler her. Er man ferdig med lånet, kan man jobbe mindre. 

Det kan man jo om man har god avkastning på fond også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med formuesskatt? 

For å unngå det må man bruke opp pengene. Kan være gøy, men lønnsomt er det ikke.

Anonymkode: 78cb9...732

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 13.51):

Lurer på om det lønner seg å betale ned boliglånet så raskt som mulig. Lønner det seg mer å betale inn ekstra nå som renta er høy eller bør man vente, mtp at lånet blir billigere på sikt gitt at inflasjonen synker og lønningene øker. 

Har det noe å si om man betaler ekstra en gang i måneden, eller som en pott en gang i året? Ved starten eller slutten for eksempel. 

Eller bør man bare betale jevnt og trutt på boliglånet og heller investere i annet: fond, aksjer, materielle ting.. 

Anonymkode: d3213...88b

Jeg tenker at dette er veldig individuelt.
Har du høy belåningsgrad ville jeg satset på å få ned boliglånet først. ialfall til 60%

Jeg f.eks har 50% belåningsgrad og setter ca 70% av ekstra sparepenger inn på fond og 30% inn på lån, de styrer jeg manuelt uten om faste avdrag, og når det er nedgang i fond markede så går jeg som regel 100% inn der en periode.

Med denne strategien så vil det si at jeg er gjeldsfri om 16år når jeg er ca 54år, men jeg vil og da senere har mulig å flytte fra fond over til boliglån om jeg ønsker å bli kvitt det.

Det vil alltid finnes bedre investeringer enn å betale ned boliglån, men samtidig så gir det deg en god følelse og trygghet å bli kvitt lånet tidligst mulig. Det er og verdt å merke seg at aksjefond har viss risiko og at du i tillegg må tåle at det svinger, mange sliter å se at sparepengene går nedover og om du er av den typen så vil nok boliglån vær en bedre og sikrere sparemåte.

Det er mange hensyn som må tas med, håper du finner det som passer deg best :)

Anonymkode: eff1e...8be

AnonymBruker
Skrevet

Den viktigste fordelen er jo å bli gjeldsfri. Er ikke gøy å ha stort lån når man er 60 

Jeg nærmer meg 60 og min andel av boliglånet er på 2 mill. Er godt fornøyd med det. Betaler ikke ned noe ekstra og har nedbetalingstid på 30 år. Har ellers ca 1 mill investert i forskjellig.

Anonymkode: 2e7d6...614

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg nærmer meg 60 og min andel av boliglånet er på 2 mill. Er godt fornøyd med det. Betaler ikke ned noe ekstra og har nedbetalingstid på 30 år. Har ellers ca 1 mill investert i forskjellig.

så bra at det passer deg, men jeg ville vært bekymret om jeg var 1 mill i minus når jeg nærmet meg pensjonist tilværelsen.

AnonymBruker
Skrevet

så bra at det passer deg, men jeg ville vært bekymret om jeg var 1 mill i minus når jeg nærmet meg pensjonist tilværelsen.

Hvorfor det?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det?

Fordi pensjonsutbetaling er lavere enn lønnen? 

Anonymkode: 5edf9...85d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi pensjonsutbetaling er lavere enn lønnen? 

Anonymkode: 5edf9...85d

Med en låneutgift godt under avkastningen på investeringene er jo ikke det noe å bekymre seg for.

Skrevet

Har du betalt ned alt annet av lån, og har penger til overs, ville jeg både betalt ned ekstra på boliglånet, samt spart i indeksfond. 

Andre lån ville jeg ha prioritert, fordi du da vil ha mer penger å rutte med i det daglige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Jeg tenker å ta opp seniorlån når jeg blir pensjonist, hvis jeg ikke har råd til den livsstilen jeg ønsker meg med kun pensjon. Det er ikke lommer i likskjorta, og det dummeste man gjør er å dø med millioner på bok. 

Les boken «Die with zero» hvis du vil vite mer.

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (30 minutter siden):

Hvorfor det? Jeg tenker å ta opp seniorlån når jeg blir pensjonist, hvis jeg ikke har råd til den livsstilen jeg ønsker meg med kun pensjon. Det er ikke lommer i likskjorta, og det dummeste man gjør er å dø med millioner på bok. 

Les boken «Die with zero» hvis du vil vite mer.

Ja det kommer jo veldig an på hva som er viktigst for deg, den boka har svært lite nytte for meg siden jeg har andre mål i livet, og et av de er at det skal være en del penger igjen til arvingen, samtidig som planen er å jobbe redusert de siste 10-15årene, samt ha en god porsjon oppspart til jeg pensjonere meg.
Da må vi begynne å planlegge tidlig.

Men samtidig så er det ikke slik at jeg ofre stort for å få det til, bruker heldigvis generelt lite penger.

AnonymBruker
Skrevet
Gjest5656 skrev (På 26.12.2023 den 14.13):

Det spørs hvilken risiko du vil ta med pengene dine. Hvis du vil betale mindre på boliglånet totalt så er du nødt til å betale ned på boliglånet fast ved å f.eks. øke terminbeløpet, ellers så vil pengene bli spist opp av renteomkostninger ved at du likevel betaler renter over like mange år og kunne brukt pengene på noe mer nyttig... Jeg kaller dette å miste rentegevinsten.

Et eksempel på noe annet du kan gjøre er å investere pengene i aksjefond, og da må du ha høy nok avkastning for å tjene inn rentekostnaden av boliglånet på samme sum og det du må betale i skatt på avkastning. Husk at dette er mye større risiko å investere i aksjer enn å betale ned på boliglånet ettersom man i teorien kan tape alt, men det skjer i praksis ikke med mindre det er katastrofe.

La oss si du har en konkurransedyktig 5,30 % effektiv flytende rente
Vi vet at nå er skatt på aksjegevinst over skjermingsfradraget: 37,84%, men ingen vet om det økes i fremtiden...

Så for et beløp på 20000 kr betaler du altså 20000 * 0.053 = 1060 kr i renter
Hvis du har 9% verdiøkning så tjener du 20000 * 0.09 = 1800 kr i avkastning ved salg av aksjefondet. 
På dette beløpet må du betale 37,84% skatt så 1800 * 0.378 = 680.4 kr
Det vi ser er at du etter skatt har fått netto inntekt på 1800 - 680.4 = 1119.6 kr.

Dette eksemplet er forenklet og har ikke med skjermingsfradraget, kostnaden til aksjefondet, osv. Men poenget er at man er nødt til å ha mer enn ca. 9% i avkastning hvert år for å i det hele tatt gå i null sammenlignet med å bare betale ned på boliglånet. Det er denne risikoen du tar hvis du plasserer penger i aksjefond.

Husk at historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning på aksjefond.

Man får lett 10 % avkastning på aksjefond i disse dager. Det har man også gjort i de siste årene.

Anonymkode: 60572...78f

• Hjerte 1
Skrevet

Ja det kommer jo veldig an på hva som er viktigst for deg, den boka har svært lite nytte for meg siden jeg har andre mål i livet, og et av de er at det skal være en del penger igjen til arvingen, samtidig som planen er å jobbe redusert de siste 10-15årene, samt ha en god porsjon oppspart til jeg pensjonere meg.
Da må vi begynne å planlegge tidlig.

Men samtidig så er det ikke slik at jeg ofre stort for å få det til, bruker heldigvis generelt lite penger.

Du har ikke lest boken, så du vet ikke om den er nyttig eller ikke.

Du vil vente til den dagen du dør med å gi barna dine noe av verdi. Det er jo opp til deg, men boken anbefaler å gi arvingene penger når de er i en livssituasjon der de trenger dem mest, mens du fortsatt er i live.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...