AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #21 Skrevet 26. desember 2023 Vil nå si at det lønner seg å betale ned fortest mulig. Faktum er jo at man sitter bedre økonomisk i det uten noe som helst lån. Anonymkode: b8b76...3f8 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #22 Skrevet 26. desember 2023 La oss si at jeg betaler 20 000 til banken månedlig (renter + avdrag). Hvis jeg vil betale ned ekstra på lånet, er det da bare å betale inn feks 25 000, og så går de 5000 ekstra inn som betaling av avdrag? Anonymkode: b349d...f45
katties Skrevet 26. desember 2023 #23 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så det vil lønne seg mer å øke selve terminbeløpet enn å for eksempel betale inn mer på lånet enten månedlig eller årlig og beholde samme beløpet? Anonymkode: d3213...88b Det vil være bedre å betale ned en del i én slump (hvis man har råd). Neste måneds rente står jo ikke fast når man plutselig betaler inn mye mer - den regnes øyeblikkelig av restsummen, som da vil bli mindre om man betsler EN gang enn at man fordeler samme sum på flere mnd. Ellers burde man spørre om å refinansiere (ja, trenger noen ganger kun spørre hypotetisk for å få bedre tilbud av banken), og sjekke minst en gang årlig om det lønner seg å flytte låner til en annen bank.
Gjest5656 Skrevet 27. desember 2023 #24 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i det du skriver. I tillegg er det skattefradrag på 22% av rentene på lånet. Må også taes med i regnestykket om hva som lønner seg. Anonymkode: b668d...faf Ja, det vil jo være et betydelig fradrag. Jeg ville likt å se et helt korrekt eksempel for å se hva jeg faktisk er nødt til å ha i avkastning for å gå i pluss.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #25 Skrevet 27. desember 2023 Mange tror at det er fy-fy og ikke betale avdrag, men bare renter. For da blir jo bare lånet stående, og man blir aldri ferdig med lånet. Men saker jo at med høy inflasjon som det har vært og er, så blir lånet ganske så mye mindre for hvert år som går. https://www.nrk.no/ytring/boliglanet-ditt-krymper-helt-av-seg-selv-1.16635507 Anonymkode: a2b73...79f 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #26 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil nå si at det lønner seg å betale ned fortest mulig. Faktum er jo at man sitter bedre økonomisk i det uten noe som helst lån. Anonymkode: b8b76...3f8 Faktum er at _hvis_ du bruker 10.000/mnd til å betale ned lån eller investere i fond så vil begge deler gjøre at du sitter bedre i det økonomisk enn hvis du bruker samme sum på smågodt. Hvorvidt nedbetaling av lån eller investering i fond lønner seg mest avhenger av rente og skatt. Anonymkode: b9eae...230 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #27 Skrevet 27. desember 2023 Jeg regnet sammen avdragsdelen jeg betaler for ett år. La oss si 24000 på mitt lån. Om jeg da betaler inn 24000 som engangsinnbetaling, i tillegg til ordinære rente/avdrag.. så har jeg redusert lånetiden med ett år med den engangsinnbetalingen. Blir det riktig å tenke sånn? Anonymkode: eeac5...da6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #28 Skrevet 27. desember 2023 Det beste er jo å redusere nedbetalingstiden Anonymkode: b2fb8...053
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #29 Skrevet 27. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det beste er jo å redusere nedbetalingstiden Anonymkode: b2fb8...053 Det spørs litt på tiden man har igjen. Hvis man vet man er god til å spare og ikke kommer til å bruke all tid på lånet, så kan man korte ned nedbetalingstiden uansett, redusere terminbeløpet og spare opp til å betale inn større summer. Anonymkode: 304f1...c7c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #30 Skrevet 27. desember 2023 Jeg har lurt på det samme, og har kommet frem til denne konklusjonen for min egen del: 1) Jeg er kvinne i slutten av 20-årene med fast jobb. Livet mitt kan fort endre seg (barn, sykdom, bli permittert), så jeg er ikke villig til å binde alle mine ekstra kroner i langsiktig sparing. Noe er ok, men mesteparten av det som er til overs går til boliglånet. Skulle det skjer noe i livet vil disse pengene raskt kunne hentes ut igjen ved å belåne boligen høyere igjen. Ved å plassere pengene i aksjer/fond er det mulig man taper ved å hente ut pengene, fordi man må gjøre det på det ugunstig tidspunkt. 2) Du skal plassere pengene dine smart for å få mye bedre avkastning enn å betale ned gjeld. Hvis jeg skal være villig til å binde pengene og ta en forhøyet risiko for tap, må jeg tjene mer enn noen få prosent på å gjøre dette. Jeg har ikke kunnskap til å klare å kjøpe de «aller beste aksjene eller fondene», det vil si at når jeg forsøker å regne på dette må jeg bruke gjennomsnittlige verdier, og ikke regne med det beste fondet man kunne plassert pengene i enhver periode. Dette gjør at jeg satser på å betale ned boliglånet og bli gjeldfri, heller enn å putte de ekstra kronene jeg har i aksjemarkedet. Anonymkode: 5bc4c...a35 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #31 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har lurt på det samme, og har kommet frem til denne konklusjonen for min egen del: 1) Jeg er kvinne i slutten av 20-årene med fast jobb. Livet mitt kan fort endre seg (barn, sykdom, bli permittert), så jeg er ikke villig til å binde alle mine ekstra kroner i langsiktig sparing. Noe er ok, men mesteparten av det som er til overs går til boliglånet. Skulle det skjer noe i livet vil disse pengene raskt kunne hentes ut igjen ved å belåne boligen høyere igjen. Ved å plassere pengene i aksjer/fond er det mulig man taper ved å hente ut pengene, fordi man må gjøre det på det ugunstig tidspunkt. 2) Du skal plassere pengene dine smart for å få mye bedre avkastning enn å betale ned gjeld. Hvis jeg skal være villig til å binde pengene og ta en forhøyet risiko for tap, må jeg tjene mer enn noen få prosent på å gjøre dette. Jeg har ikke kunnskap til å klare å kjøpe de «aller beste aksjene eller fondene», det vil si at når jeg forsøker å regne på dette må jeg bruke gjennomsnittlige verdier, og ikke regne med det beste fondet man kunne plassert pengene i enhver periode. Dette gjør at jeg satser på å betale ned boliglånet og bli gjeldfri, heller enn å putte de ekstra kronene jeg har i aksjemarkedet. Anonymkode: 5bc4c...a35 Enig. Det må være superdeilig å være 40-45 og gjeldfri enn å dra det ut til man er over 60 og fortsatt betaler ned på boliglånet fordi man tror man har "investert smart". Anonymkode: b2fb8...053
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #32 Skrevet 27. desember 2023 Jeg har hørt at boliglån ikke er det verste. For boligen blir mer verdt, lønningen øker, og på den måten minker lånets verdi selv om man ikke betaler inn ekstra. Inflasjonen spiser lånet. Så det lure er visst å spare ved siden av. Akkurat nå kan det jo være heftig med boliglån, da. Renten har jo økt veldig, prisene ellers i samfunnet øker, boligprisene går jo ikke akkurat opp, lønningene henger ikke helt med. Men om 20 år er sikkert barna våre forbauset over at man kunne få en leilighet for 3 millioner. Sånn at de 3 millionene man har i lån ikke er så ille Anonymkode: 3c0a5...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #33 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har hørt at boliglån ikke er det verste. For boligen blir mer verdt, lønningen øker, og på den måten minker lånets verdi selv om man ikke betaler inn ekstra. Inflasjonen spiser lånet. Så det lure er visst å spare ved siden av. Akkurat nå kan det jo være heftig med boliglån, da. Renten har jo økt veldig, prisene ellers i samfunnet øker, boligprisene går jo ikke akkurat opp, lønningene henger ikke helt med. Men om 20 år er sikkert barna våre forbauset over at man kunne få en leilighet for 3 millioner. Sånn at de 3 millionene man har i lån ikke er så ille Anonymkode: 3c0a5...9b6 Sparerenten vil som regel være lavere enn lånerenten så det vil være mer lønnsomt å betale ned lån. Sparepengene minker jo i verdi i samme takt som lånet. Å ikke betale ned ekstra hvis man har mulighet lønner seg bare hvis man kan investere til høyere avkastning. Og som flere allerede har påpekt skal det litt til å klare det, og man må ta risiko. Anonymkode: 78cb9...732 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #34 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 27.12.2023 den 0.15): Vil nå si at det lønner seg å betale ned fortest mulig. Faktum er jo at man sitter bedre økonomisk i det uten noe som helst lån. Anonymkode: b8b76...3f8 Hva med formuesskatt? Anonymkode: c518e...6b7
bare innom en tur Skrevet 3. august #36 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 13.51): Lurer på om det lønner seg å betale ned boliglånet så raskt som mulig. Lønner det seg mer å betale inn ekstra nå som renta er høy eller bør man vente, mtp at lånet blir billigere på sikt gitt at inflasjonen synker og lønningene øker. Har det noe å si om man betaler ekstra en gang i måneden, eller som en pott en gang i året? Ved starten eller slutten for eksempel. Eller bør man bare betale jevnt og trutt på boliglånet og heller investere i annet: fond, aksjer, materielle ting.. Anonymkode: d3213...88b Renta er ikke spesielt høy nå.
bare innom en tur Skrevet 3. august #37 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva med formuesskatt? Anonymkode: c518e...6b7 Ja, hva med det?
Knirke Skrevet 3. august #38 Skrevet 3. august Jeg betaler ned lånet så sakte som mulig, og investerer heller i fond. Brukte under halvparten av egenkapitalen til å ta opp lån, resten står i fond. Fondene har en gjennomsnittlig avkastning på 14%, som dekker rentekostnadene og vel så det.
AnonymBruker Skrevet 3. august #39 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 13.54): Vell, eg betalte ekstra når renta va lav. Mange mente det va tull, de samme personene sliter med høy rente. Anonymkode: f11a7...9c3 Vi også, hihi. Har iaf gitt oss en my hyggeligere økonomi når renta steg Men, hva som lønner seg vet jo ingen. Det blir gambling man selv må ta stilling til. Fordelen med å betale ned boliglånet er garantert avkastning lik lånerenta. Ulempen er at man da kunne brukt pengene på investeringer med POTENSIELT høyere avkastning. Så man vet jo ikke hva som lønner seg. Det som er en fordel er i alle fall å sørge for relativt lav lånegrad før man går over på mer risikable investeringer. Ting kan skje, det er viktig å sikre primærboligen så man ikke sittet med en bolig med høyere lån enn verdi om boligprisene faller feks. Å ha litt å gå på der er lurt. Økonomiske kriser har skjedd før, det kan skje igjen, det siste man trenger da er å miste huset. Derfor mener jeg at det absolutt ikke er dumt å betale ekstra på boliglånet, selv om man kanskje (!) kunne fått noe bedre avkastning på pengene på andre måter. vi har lånegrad på 25%, vi investerer også i alsjefond. Men fortsatt betaler vi også litt ekstra på lånet for å bli gjeldsfrie om ca 5 år. Sykt digg å tenke på at alle de pengene vi da har betalt på boliglån frigis til annet bruk Spiller ikke så stor rolle om man betaler hver mnd eller på slutten av året. Men det billigste blir nok å betale hver mnd, for hver mnd lånet er ørlite lavere blir rentekosten litt lavere. Men så lite merkbart at det som motiverer ville jeg valgt. Men også mest sikkert at det faktisk blir betalt med månedlig innbetaling. Vi har lån hos Bulder og har bare skrudd opp månedsbeløpet noen tusenlapper. Så trekker de det vi har bestemt. Da får vi ikke brukt de på annet eller ombestemt oss. Hender allikevel vi gir lånet en liten gave når det er halv skatt i desember. Skader ikke det heller. en god økonomisk basis er en bolig med lånegrad lavere enn 60% og en god bufferkonto for uforutsette utgifter. På det punktet startet vi å investere i aksjefond i tillegg. Anonymkode: 05078...5f4
AnonymBruker Skrevet 3. august #40 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi også, hihi. Har iaf gitt oss en my hyggeligere økonomi når renta steg Men, hva som lønner seg vet jo ingen. Det blir gambling man selv må ta stilling til. Fordelen med å betale ned boliglånet er garantert avkastning lik lånerenta. Ulempen er at man da kunne brukt pengene på investeringer med POTENSIELT høyere avkastning. Så man vet jo ikke hva som lønner seg. Det som er en fordel er i alle fall å sørge for relativt lav lånegrad før man går over på mer risikable investeringer. Ting kan skje, det er viktig å sikre primærboligen så man ikke sittet med en bolig med høyere lån enn verdi om boligprisene faller feks. Å ha litt å gå på der er lurt. Økonomiske kriser har skjedd før, det kan skje igjen, det siste man trenger da er å miste huset. Derfor mener jeg at det absolutt ikke er dumt å betale ekstra på boliglånet, selv om man kanskje (!) kunne fått noe bedre avkastning på pengene på andre måter. vi har lånegrad på 25%, vi investerer også i alsjefond. Men fortsatt betaler vi også litt ekstra på lånet for å bli gjeldsfrie om ca 5 år. Sykt digg å tenke på at alle de pengene vi da har betalt på boliglån frigis til annet bruk Spiller ikke så stor rolle om man betaler hver mnd eller på slutten av året. Men det billigste blir nok å betale hver mnd, for hver mnd lånet er ørlite lavere blir rentekosten litt lavere. Men så lite merkbart at det som motiverer ville jeg valgt. Men også mest sikkert at det faktisk blir betalt med månedlig innbetaling. Vi har lån hos Bulder og har bare skrudd opp månedsbeløpet noen tusenlapper. Så trekker de det vi har bestemt. Da får vi ikke brukt de på annet eller ombestemt oss. Hender allikevel vi gir lånet en liten gave når det er halv skatt i desember. Skader ikke det heller. en god økonomisk basis er en bolig med lånegrad lavere enn 60% og en god bufferkonto for uforutsette utgifter. På det punktet startet vi å investere i aksjefond i tillegg. Anonymkode: 05078...5f4 Den viktigste fordelen er jo å bli gjeldsfri. Er ikke gøy å ha stort lån når man er 60 Anonymkode: c518e...6b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå