Gå til innhold

Arbeidsfordeling når familie kommer hjem til Jul o.l ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slett Ikkje alle har familien boende  i nærliggende omkrets  rundt seg hvor de  bare kan  sette seg i bilen å besøke sine gamle foreldre , slekt å venner til jul etc.

Nei, mange  eldre foreldre belager seg på storinnrykk av  egne voksne barn m/ barnbarn  når kommer  hjem til Jul, og noe   fleste  foreldre selvsagt  ser forventningsfult fremtil, men  det skaper også noen utfordringer.  

Nå har  det  tydelegvis skjedd en holdningsendring blandt mange yngre idag som  mange  eldre idag  ikkje kjenner seg helt  igjenn  fra deres oppvekst. Det handler om tiltakjensler, og det å ha eit  øye som ser i forhold til arbeidsfordeling. i hjemmet.   Det å "re opp" sengene, ta del i oppvasken ,bære  skitne tallerkener/ bestikk av bordet,osv. var noen de fleste eldre fekk inn med morsmjølka   Nei, idag skal barna   føle seg som gjester i eget hus når de kommer hjem, og  det  er deres gamle foreldre som blir oppfattet som værter for familien.  

Det eldre paret sa følgende .  "Godt er når de kommer hjem, men  godt er det også når de drar" 

Anonymkode: 32818...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er dette du bruker som eksempel og tror du det er slik hos alle? 

Det er mange eldre foreldre som kommer til sine barn i julen også hvor vertskapet bjuder på og gjestene kommer til duk og dekket bord hvor de ikke gjør så mye.

I min verden er det forskjell på å være vertskap og å være gjest. En hjelper selvfølgelig hverandre men det er nå engang slik at det er vertskapet som står for det meste enten foreldre kommer til sine barn eller barna kommer til sine foreldre/svigerfamilie.

Anonymkode: b67c9...c6a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Slett Ikkje alle har familien boende  i nærliggende omkrets  rundt seg hvor de  bare kan  sette seg i bilen å besøke sine gamle foreldre , slekt å venner til jul etc.

Nei, mange  eldre foreldre belager seg på storinnrykk av  egne voksne barn m/ barnbarn  når kommer  hjem til Jul, og noe   fleste  foreldre selvsagt  ser forventningsfult fremtil, men  det skaper også noen utfordringer.  

Nå har  det  tydelegvis skjedd en holdningsendring blandt mange yngre idag som  mange  eldre idag  ikkje kjenner seg helt  igjenn  fra deres oppvekst. Det handler om tiltakjensler, og det å ha eit  øye som ser i forhold til arbeidsfordeling. i hjemmet.   Det å "re opp" sengene, ta del i oppvasken ,bære  skitne tallerkener/ bestikk av bordet,osv. var noen de fleste eldre fekk inn med morsmjølka   Nei, idag skal barna   føle seg som gjester i eget hus når de kommer hjem, og  det  er deres gamle foreldre som blir oppfattet som værter for familien.  

Det eldre paret sa følgende .  "Godt er når de kommer hjem, men  godt er det også når de drar" 

Og hvem har oppdratt disse ungene? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Traktor skrev (24 minutter siden):

Og hvem har oppdratt disse ungene? 

Ungene ? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvem er dette du bruker som eksempel og tror du det er slik hos alle? 

Det er mange eldre foreldre som kommer til sine barn i julen også hvor vertskapet bjuder på og gjestene kommer til duk og dekket bord hvor de ikke gjør så mye.

I min verden er det forskjell på å være vertskap og å være gjest. En hjelper selvfølgelig hverandre men det er nå engang slik at det er vertskapet som står for det meste enten foreldre kommer til sine barn eller barna kommer til sine foreldre/svigerfamilie.

Eksempelet gjelder hos mange  eldre foreldre som  får sin reisende  familie hjem til Jul.

Eksempelet angår  ikkje i like stor grad  "eldre foreldre" som  har sin nermeste  familier i nærliggende omkrets rundt seg, 

Når de voksne barna kommer tilbake til barndomshjemmet hos  deres "gamle foreldre" så er foreldrene vertskap,men en selvfølge   gjestene avlaster  foreldrene med  arbeidsfordelingen under oppholdet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eksempelet gjelder hos mange  eldre foreldre som  får sin reisende  familie hjem til Jul.

Eksempelet angår  ikkje i like stor grad  "eldre foreldre" som  har sin nermeste  familier i nærliggende omkrets rundt seg, 

Når de voksne barna kommer tilbake til barndomshjemmet hos  deres "gamle foreldre" så er foreldrene vertskap,men en selvfølge   gjestene avlaster  foreldrene med  arbeidsfordelingen under oppholdet.

Men hvordan kan du da sitere noen når du mener dette gjelder generelt? Tror du alle eldre foreldre sier "Godt er når de kommer hjem, men  godt er det også når de drar" I så fall tror jeg dette sier stort sett alle som har gjester boende hos seg enten det er venner, egne barn, svigerfamilie eller egne foreldre. Hvordan vet du hva som skjer hos alle andre? Og disse eldre foreldrene har vel oppdratt disse barna og således er de i stor grad skyld i hvordan de oppfører seg når de kommer på besøk til barndomshjemmet. Ønsker de gjester som hjelper og bidrar har en vel en stor del sv ansvaret selv med oppdragelsen.

Og igjen det kan like gjerne være eldre foreldre som kommer til duk og dekket bord og ikke bidrar med stort annet enn å være en gjest hos sine barn, så dette går nok begge veier

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan kan du da sitere noen når du mener dette gjelder generelt? Tror du alle eldre foreldre sier "Godt er når de kommer hjem, men  godt er det også når de drar" I så fall tror jeg dette sier stort sett alle som har gjester boende hos seg enten det er venner, egne barn, svigerfamilie eller egne foreldre. Hvordan vet du hva som skjer hos alle andre? Og disse eldre foreldrene har vel oppdratt disse barna og således er de i stor grad skyld i hvordan de oppfører seg når de kommer på besøk til barndomshjemmet. Ønsker de gjester som hjelper og bidrar har en vel en stor del sv ansvaret selv med oppdragelsen.

Og igjen det kan like gjerne være eldre foreldre som kommer til duk og dekket bord og ikke bidrar med stort annet enn å være en gjest hos sine barn, så dette går nok begge veier

Hvorfor bruker du utrykket "generelt" når det ikkje er omtalt. ? 

Hvor har du det ifra at TS "tror"  at  alle eldre foreldre seier  " godt når de kommer, men godt når de drar"  ?

Foreldre skal vere eit forbilde for barna i oppdragelse, og holdninger, men er vell ikkje dermed sagt at foreldre i  stor grad er skyld i hvordan barna kommer til å oppføre seg i voksenalderen. ?  

Det er mange gamle foreldre som blir innvitert hjem til eit familiemedlem m/ familie til Jul-og nyttårsfeiring, og de kommer til dekket bord, og  "selvsagt " fritatt for arbeidsplikt. 

Gamle foreldre som ikkje  har sin nærmeste boende rundt seg i nærmiljøet står vel  ofte overfor for heilt andre utfordringer en de som har familie, slekt, og venner rundt seg.?  De som skal hjem til sine gamle foreldre til Jul  har  vel også eindel utfordringer de må  i forhold til  vdr. planlegging og organsiering av omsyn til sine gamle foreldre. ?   

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor bruker du utrykket "generelt" når det ikkje er omtalt. ? 

Hvor har du det ifra at TS "tror"  at  alle eldre foreldre seier  " godt når de kommer, men godt når de drar"  ?

Foreldre skal vere eit forbilde for barna i oppdragelse, og holdninger, men er vell ikkje dermed sagt at foreldre i  stor grad er skyld i hvordan barna kommer til å oppføre seg i voksenalderen. ?  

Det er mange gamle foreldre som blir innvitert hjem til eit familiemedlem m/ familie til Jul-og nyttårsfeiring, og de kommer til dekket bord, og  "selvsagt " fritatt for arbeidsplikt. 

Gamle foreldre som ikkje  har sin nærmeste boende rundt seg i nærmiljøet står vel  ofte overfor for heilt andre utfordringer en de som har familie, slekt, og venner rundt seg.?  De som skal hjem til sine gamle foreldre til Jul  har  vel også eindel utfordringer de må  i forhold til  vdr. planlegging og organsiering av omsyn til sine gamle foreldre. ?   

Nå er du ts ut ifra ab koden din. 

Du skriver selv i hi "Det eldre paret sa følgende .  "Godt er når de kommer hjem, men  godt er det også når de drar" 

derfor lurer jeg svært mye på hvem dette eldre paret er og hvorfor du tror alle har det slik og ikke minst hvorfor du ser ut til å tro at så og si alle eldre foreldre omtrent blir vanskjøtslet av sine barn når barna deres er gjester? Igjen det er like mye de eldre foreldrene her i dette tilfellet som har et ansvar da de faktisk har stått for oppdragelse av disse barna sine. Og jeg tror det er flere enn bare den eldre garde som kan føle på dette sitatet du skriver. Det gjelder ikke bare eldre foreldre som har besøk av sine voksne barn det om det er det du ser ut til å tro.

Du skriver så rart at det er vanskelig å helt få tak i hva du vil frem til. Vertskapet (helt uavhengig av hvem det er) står for mye av gjestfriheten. Noen gjester bidrar mer enn andre men det går jo an å si noe også. Ha litt Komunikkasjonsevner, be om hjelp om en trenger eller ønsker det.  Det er nesten som om du opphøyer den eldre generasjonen og ser ned på yngre generasjoner og det synes jeg du blr holde deg for god til. Det er mange av de eldre foreldre/svigerfamilie som tramper døren ned og aldri bidrar med noe som helst når de er på besøk. Og for noen ønsker de hjelp av gjestene og mange ønsker rett og slett ikke så mye hjelp.

• Nyttig 3
Skrevet

I min familie er det helt normalt at alle bidrar til å gjøre alt. 

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig at barna kommer og blir en stund. Vi er vertskap, og mannen nyter å lage masse mat til mange. Siden vi fortsatt bor i deres barndomshjem vet de hvor ting er. De finner fram håndklær og sengetøy hvis vi ikke har gjort det. De rydder av bordet og setter servise i oppvaskmaskin. For meg er det lite ekstraarbeid at de er her, men synes det er deilig når de drar og vi får huset for oss selv. 

De passer og steller barna sine selv, og aktiviserer dem så godt det lar seg gjøre. Det er nok være for min svigerdatter å finne seg til rette. Hun er helt klart mer en gjest.

Den samme følelsen har jeg hos mine foreldre.  Deres hjem har aldri vært mitt. Jeg liker ikke å "rote" i deres skap for å finne noe. De liker heller ikke at noen tar seg til rette hos dem. Så da blir man gjest. Jeg setter på kaffe, og har ofte med noe til kaffen osv. Nå har forøvrig pappa begynt å spørre om en av oss kan komme litt før for å hjelpe til. Da gjør vi selvsagt det.

Anonymkode: e4fd1...9c3

Skrevet

De jeg vet om pleier å hjelpe til når de kommer "hjem" til mamma og pappa. Vi deler på middagslaging, og selvbetjening på de andre måltidene. Rydder opp både etter oss selv, og for andre. Tenker at besøk av oss skal ikke gi merarbeid.

Kom plutselig på da farmor levde? Hun forventet at mamma hjalp til, men at sønnen hennes (min pappa, altså) skulle sitte i godstolen og slappe av etter å ha jobbet så mye. Mamma jobbet forresten like mye + mer i hjemmet enn han.

Anonymkode: 9aea0...f80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har alle hjemme nå i julen og det er fullt hus. 

Deilig, de har revet ned 2 av barnerommene og bygget de opp igjen, fikset det elektriske og gjort litt rørlegger arbeid. Fordelen med mange barn, og at de fleste har grunnutdanning innen praktiske yrker.

For ordens skyld elektrikerfirma og rørlegger firma kommer innom i morgen for godkjenning av utført arbeid og de samme firmaer har godkjent planlagt arbeid.

Så tar jeg og far lett alt det andre i huset

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 13.03):

Totalt omvendt her. Foreldre som fra tidlige dager alltid har opptrådt som gjester og forventet at barna skal bli gode på rengjøring og matlaging. Faktisk såpass gode på det at foreldrene har mistet boeevnen når barna flyttet ut. Nå i pensjonistalder klarer de knapt å stelle eget hus og måltider. 
Når de kommer på besøk er de som pleietrengende tenåringer, og ligger på sofaen og må ha konkrete beskjeeder for å kunne klare å hjelpe til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 23.58):

Jeg synes det er hyggelig at barna kommer og blir en stund. Vi er vertskap, og mannen nyter å lage masse mat til mange. Siden vi fortsatt bor i deres barndomshjem vet de hvor ting er. De finner fram håndklær og sengetøy hvis vi ikke har gjort det. De rydder av bordet og setter servise i oppvaskmaskin. For meg er det lite ekstraarbeid at de er her, men synes det er deilig når de drar og vi får huset for oss selv. 

De passer og steller barna sine selv, og aktiviserer dem så godt det lar seg gjøre. Det er nok være for min svigerdatter å finne seg til rette. Hun er helt klart mer en gjest.

Den samme følelsen har jeg hos mine foreldre.  Deres hjem har aldri vært mitt. Jeg liker ikke å "rote" i deres skap for å finne noe. De liker heller ikke at noen tar seg til rette hos dem. Så da blir man gjest. Jeg setter på kaffe, og har ofte med noe til kaffen osv. Nå har forøvrig pappa begynt å spørre om en av oss kan komme litt før for å hjelpe til. Da gjør vi selvsagt det.

Anonymkode: e4fd1...9c3

TS 

Barndomhjemmet har tradisjonelt vert eit samlingspunkt for familietreff, og slik bør det fortsatt vere m/ forbehold  om boligens størrelse og familieøkninger.

Som de  fleste andre foreldre   synes også  vi  selvsagt det  er hyggeleg når de voksne barna  m/ samboere, og barnebarn kjenner sin besøksplikt  til  barndomshjemmet. De kommer til rene, ryddige rom, oppredede senger, og ferdigpynta julehus både innenhus og utenomhus. Når 2 blir til 9 voksne eller flere  i huset til  ukesopphold  må det planlegges  i forhold til matbeholdningen, matservering, matlaging, dusjing , det blir en omstilling.  Når barna er komt inn i voksenalderen må de  forvente at også deres foreldre er blitt noen år eldre, og dette bør de selvsagt ta omsyn til.

Mobiltelefonen bør kunne legges bort, og  oppholdet blir ein prøvestein til det familiere samarbeidet,og noen   holdninger til hvor de selve ønsker å ha det rundt seg i eget  hjem blir avdekt.  

Som foreldre føler ein ofte ein viss missunnelse på de foreldre som har sin nermeste familie  m/ barnebarn  boende  rundt i nærmiljøet. De får  heilt andre relasjoner til sin nermeste familie m/ barnebarn, og i forhold til  organisering  av julehøgtider  en når familien bor spredt rundt om i landet. Mine gamle svigerforeldre budde eit steinkast fra vårt barndomshjem, og ofte eit samlingpunkt  m.a. i julen, og det meste av julematen  medbrakt. Mine gamle foreldre budde 3 timers reiseavstand fra vårt eget hjem, og  m/ 3 unger på slep var foreldre alltid fritatt for  i arbeidsplikt. Til Jul var det vi sjølvsagt at vi selve  som stod for montering av juletreet, og pyntingen, og  medbrakt mat.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...