AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Skrevet 26. desember 2023 Jeg sitter i gjeld, har gjort det siden dumme påfunn når jeg var atten.. rentene er større enn gjelden nå. Gjelden er på 175k, jeg betaler i trekk 6.5k i mnd så betaler jeg det jeg har til overs. Men gjelden hopper bare opp og ned hele tiden pga renter osv, snakket med gjeldsrådgiver som har sagt jeg har får liten gjeld til gjeldsordning. Jeg er ufør så får ikke laget meg noe ekstra inntekt selv. Moren min er narkoman med mange millioner i gjeld, og faren mim har stortsett ikke vært der. Bestefaren min har stilt opp som enn pappa for meg hele livet mitt. Han har hatt god inntekt, og har det som anses som en grei pensjon nå. Jeg ønsker spørre han om han kan hjelpe meg ut så den går nedover, og at jeg betaler han tilbake. I verste fall om han står som økonomisk verge så han kan få det han vil, og slipper være redd for at jeg ikke betaler. Jeg har vært betalingsdyktig i mange år, ikke misset en regning. Ikke fått noe ny inkasso. Betalt ekstra på gjelden min. Så jeg har ikke betalingsproblemer lengre, jeg har vokst opp. Men hadde ditt barnebarn kommet og du hadde hatt mulighet, hadde du gjort det? Anonymkode: 56f84...e50 12
Snublefot62 Skrevet 26. desember 2023 #2 Skrevet 26. desember 2023 Jeg tror jeg ville sjekket opp i Gjeldsordning igjen. Gjeldsrådgiveren din tar feil når hen sier at den er for liten. Det er ingen minstekrav til gjeldsmengde, men man må være varig ute av stand til å betale den tilbake (og et par andre krav). 12
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Skrevet 26. desember 2023 Ja jeg hadde hjulpet om jeg kunne det. Spesielt når han har stilt opp som din far, om han ikke kan hjelpe deg økonomisk med alt så kanskje han kan hjelpe med å rådgi og finne løsninger på resten. Be om hjelp. Anonymkode: 0ceef...466
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Skrevet 26. desember 2023 Er det et selskap du skylder penger? Da har jeg villa tatt kontakt med dem. Få ned renten og en betalingsplan slik at du blir fortere kvitt gjelden. De ser jo at du har vært flink i flere år. Så jeg trur dem er villig til å hjelpe deg. Mulig dem sletter en del av gjelden også. Anonymkode: 1c4c0...dcd 11
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 Kommer vel ann på hvordan du spør. Anonymkode: 8bf3c...770
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det et selskap du skylder penger? Da har jeg villa tatt kontakt med dem. Få ned renten og en betalingsplan slik at du blir fortere kvitt gjelden. De ser jo at du har vært flink i flere år. Så jeg trur dem er villig til å hjelpe deg. Mulig dem sletter en del av gjelden også. Anonymkode: 1c4c0...dcd For hadde du vært mitt barnebarn så er den veien jeg har gått. Jobba med selskapet først. Så mulig jeg har sletta gjelda di når vi har fått den ned en del. Jeg har satt hardt mot hardt mot selskapet. Anonymkode: 1c4c0...dcd 2 2
Brunello Skrevet 26. desember 2023 #7 Skrevet 26. desember 2023 Be om et privat lån. Så får bestefar avgjøre om han vil låne, gi deg, eller gi forskudd på arv. Jeg ville definitivt ha hjulpet til. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 Hadde ikke spurt familie hadde sjekket gjeldsordning heller en gsng til og nav og alt mulig annet. Anonymkode: 347e8...645 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 Kan du spørre ham om et privat rentefritt lån? Er all gjeld samlet ett sted, eller er det spredt mange plasser? Om han låner deg penger, kan du kanskje kvitte deg med de dyreste? Anonymkode: 37e23...33d 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #10 Skrevet 26. desember 2023 175000 er en liten sum. Hadde sagt ja til det Anonymkode: fdeda...df6 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #11 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg sitter i gjeld, har gjort det siden dumme påfunn når jeg var atten.. rentene er større enn gjelden nå. Gjelden er på 175k, jeg betaler i trekk 6.5k i mnd så betaler jeg det jeg har til overs. Men gjelden hopper bare opp og ned hele tiden pga renter osv, snakket med gjeldsrådgiver som har sagt jeg har får liten gjeld til gjeldsordning. Jeg er ufør så får ikke laget meg noe ekstra inntekt selv. Moren min er narkoman med mange millioner i gjeld, og faren mim har stortsett ikke vært der. Bestefaren min har stilt opp som enn pappa for meg hele livet mitt. Han har hatt god inntekt, og har det som anses som en grei pensjon nå. Jeg ønsker spørre han om han kan hjelpe meg ut så den går nedover, og at jeg betaler han tilbake. I verste fall om han står som økonomisk verge så han kan få det han vil, og slipper være redd for at jeg ikke betaler. Jeg har vært betalingsdyktig i mange år, ikke misset en regning. Ikke fått noe ny inkasso. Betalt ekstra på gjelden min. Så jeg har ikke betalingsproblemer lengre, jeg har vokst opp. Men hadde ditt barnebarn kommet og du hadde hatt mulighet, hadde du gjort det? Anonymkode: 56f84...e50 Hvor dårlig økonomi har du egentlig? 6.5 K i måneden er jo ingenting. Du bør i hvert falm klare å betale ned ytterligere 6 K på det du skylder i måneden. Vanlige folk sitter med milliongjeld. Pinlig å be familien om hjelp for så små beløp. Anonymkode: 5cfaf...b42 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #12 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kommer vel ann på hvordan du spør. Anonymkode: 8bf3c...770 Dette er viktig. Tenker det er viktig å være ydmyk og ikke forvente noe. Tenker også det er viktig at det er han som får bestemme hvordan han evt vil hjelpe til. Vær ydmyk. Forklar situasjonen og hvordan det påvirker deg. Og spør om han har mulighet til å hjelpe deg på en eller annen måte, om så bare få råd fra han til hvordan håndtere det. Anonymkode: b645d...e5a 2
Ludovica- Skrevet 26. desember 2023 #13 Skrevet 26. desember 2023 Er ikke det å spørre folk om sånt og sette dem i en kjip situasjon? Man blir jo litt presset til si ja, hvis ikke blir det veldig rart etterpå. Kan du ikke heller snakke om gjelden og bekymringer rundt det sånn åpent med han så er det litt mer opp til han å eventuelt komme med hjelp. 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #14 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor dårlig økonomi har du egentlig? 6.5 K i måneden er jo ingenting. Du bør i hvert falm klare å betale ned ytterligere 6 K på det du skylder i måneden. Vanlige folk sitter med milliongjeld. Pinlig å be familien om hjelp for så små beløp. Anonymkode: 5cfaf...b42 Du klarte ikke å lese at ts er ufør? Anonymkode: 45b3c...f62 18 4
got2go Skrevet 26. desember 2023 #15 Skrevet 26. desember 2023 Kommer helt an på hvordan du rota deg oppi å få denne gjelden. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #16 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor dårlig økonomi har du egentlig? 6.5 K i måneden er jo ingenting. Du bør i hvert falm klare å betale ned ytterligere 6 K på det du skylder i måneden. Vanlige folk sitter med milliongjeld. Pinlig å be familien om hjelp for så små beløp. Anonymkode: 5cfaf...b42 Ee? Vanlig ved ufør er utbetalt mellom 19.000 til 21.000kr. Hvis en da ska betale 12.000 kr, hvordan da betale strøm, husleie, forsikring og mat? Bare spør om regnestykket ditt akurat der. Uansett er det utrolig bra at TS klarer faktisk å betale. Hadde prøvd å prate en tur til med gjeldsrådgivning, e NT kreditorer . Før jeg spurte bestefar Anonymkode: 7290e...8ab 5 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #17 Skrevet 26. desember 2023 Det kommer jo an på hvor mye penger bestefar har. Anonymkode: 56682...2eb 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #18 Skrevet 26. desember 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor dårlig økonomi har du egentlig? 6.5 K i måneden er jo ingenting. Du bør i hvert falm klare å betale ned ytterligere 6 K på det du skylder i måneden. Vanlige folk sitter med milliongjeld. Pinlig å be familien om hjelp for så små beløp. Anonymkode: 5cfaf...b42 Enig. 175k er ikke mye. Gjeldsordning for det? Trenger jo ikke ens 5 år på å betale ned det, som man vanligvis får gjeldsordning for. Ts er ikke varig ut av stand til å betale gjelden og skal derfor ikke ha gjeldsordning. Hvorfor kan du ikke fortsette å betale på gjelden? Rentene og gjelden vil jo synke etterhvert, og du vil jo uansett måtte betale tilbake, gjeldsordning eller bestefar eller what so ever. Anonymkode: d0146...24b 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #19 Skrevet 26. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Enig. 175k er ikke mye. Gjeldsordning for det? Trenger jo ikke ens 5 år på å betale ned det, som man vanligvis får gjeldsordning for. Ts er ikke varig ut av stand til å betale gjelden og skal derfor ikke ha gjeldsordning. Hvorfor kan du ikke fortsette å betale på gjelden? Rentene og gjelden vil jo synke etterhvert, og du vil jo uansett måtte betale tilbake, gjeldsordning eller bestefar eller what so ever. Anonymkode: d0146...24b Siterte feil person. Anonymkode: d0146...24b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #20 Skrevet 26. desember 2023 Det viktigste er måten du spør på. Spør på en forsiktig måte hvor du vektlegger at dette bare er et forsøk på å finne en løsning fra din side, og at du selvfølgelig synes det er helt greit om han ikke kan/ vil. Anonymkode: bc35b...3f5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå