katties Skrevet 26. desember 2023 #1 Skrevet 26. desember 2023 (endret) Jeg opplevde en veldig merkelig situasjon, og lurer på: hvordan ville dere reagert/hva ville dere gjort? Jeg og ei venninne planla å møtes rett før hun skulle reise bort. Vi avtalte å møtes hos meg, da hun skulle være borte en stund, og da hadde for det meste tømt kjøleskapet. Jeg sa det var greit - om hun eller barnet ble sultne så har vi mat her borte. Vi har barn i samme alder, så de leker sammen når vi møtes. Planen var å dra ut og ake mellom lunsj og middag. Når hun kom, så kom hun med både barnet og mannen sin, som jeg også kjenner godt, så sånn sett er det ikke noe problem... men jeg hadde jo egentlig ikke planlagt å ha alle på besøk. Jeg og mannen hennes snakker en del, men nå ble det plutselig til at min mann, som hadde planer om å sove denne dagen følte at han ikke bare kunne gjemme seg unna og late som han ikke var hjemme (det var også tydelig at han var, da bilen hans sto i innkjørselen). Venninna mi var også litt fint og ganske lett kledd. Jeg lurte på: skulle ikke vi være ute med barna da? Jo, sa hun, men kun tenkte det kanksje ikke trengte å bli særlig lenge da. Jaja, litt kjedelig for mitt barn, som jeg ofte er ute med et par timer av gangen, men det går sikkert greit å leke inne. Det ble til at hennes barn var ute i ca 15 min, og ville ikke mer, så da gikk vi alle snart inn igjen. Da lurte venninna mi på når det kom til å være mat, for ingen av dem (hverken hun, mannen eller barnet) hadde spist lunsj..... javel.... jeg hadde jo sagt at "vi har mat her hvis det trengs", men kan ikke si jeg hadde invitert dem til noe større enn "vi tar en matbit om vi blir sultne" - planen var jo at vi skulle ha noe tid sammen UTE mellom lunsj og middag, og da regner jeg med at man spiser, er ute, og drar hjem igjen til middagstid. Det var i tillegg ganske merkelig å måtte ha middagen klar 1-1,5 timer tidligere enn vi vanligvis pleier å spise. Og de var altså sultne bare en halvtime etter at de hadde kommet på besøk, så det var jo ikke naturlig å bare si at "beklager - tror dere må reise hjem igjen, for vi har ikke planlagt noe større måltid." Da måtte jeg igjen involvere mannen min og lurte på om han kunne lage middag. Hadde ikke kjøkkenet og spisestua vært i samme rom så hadde jeg nok hvisket til han at dette lå absolutt ikke i planene mine, men der og da visste jeg rett og slett ikke hva jeg skulle si. Skulle gjerne ha laget middagen selv, men barnet til besøket var OVERALT i huset og laget fullstendig kaos. Jeg hadde nettopp ryddet, og på ca 20 minutter var det strødd leker i hele stua, og jeg måtte passe på at hen ikke tok noe hen ikke skulle da hen ikke er like forsiktig med ting som mitt eget barn. Etter at besøket var over satt jeg igjen med et hus som det tok ca 1,5 time å rydde. Så: hva hadde dere sagt hvis noen hadde totalt misforstått (denne venninna er ikke sosialt rar til vanlig) en invitasjon til å leke sammen ute med barna, til at hele familien var invitert på middag, hadde kledd seg fint, tatt med julegave og ikkeno ordentlige uteklær? vis noen lurer: hun har vært her på middag før, men da var det når jeg hadde invitert på middag, eller når mannen var borte, og jeg spontant hadde spurt om hun hadde lyst til å bli litt lengre, da vi har nok mat til alle. JEg har også vært på middag hos henne, når hun inviterte, eller så har vi også planlagt middag sammen og kjøpt inn til den begge to, så det er ikke slik at jeg noen gang har invitert meg selv... og tilleggsfolk, på middag til henne. Endret 26. desember 2023 av katties 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #2 Skrevet 26. desember 2023 Her holder jeg med venninnen din. Du har sagt at du har mat om de er sultne siden de har tømt kjøleskapet. Anonymkode: 1e040...fe5 19 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Skrevet 26. desember 2023 Folk som kommer uten varme klær når det er planlagt å være ute er pyton. Det med mat hadde jeg sett mellom fingrene. Og servert brød, ikke laget middag Anonymkode: cb937...061 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Skrevet 26. desember 2023 Dette høres jo bare ut som dårlig kommunikasjon, spesielt fra din side. Jeg tror jeg også kunne misforstått dette. Hvis dere har avtalt og møtes hos deg FORDI de har tømt kjøleskapet og skal bort ville jeg tenkt der var invitasjon til et slags måltid, og da ville jeg også kommet passelig sulten. Ser for meg hun kanskje har snakket om «vi» og ment mann og barn og du har sagt «dere» og tenkt kun henne og barnet. Om du har sett for deg to timer lek ute, så ville jeg sagt det helt eksplisitt. Ikke så lett for henne å være tankeleser. Mye løser seg ved å snakke sammen… Anonymkode: 8ab27...088 19 1 2
BobbySocks Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 Er der så mye å tenke over? Gjort er gjort og spist er spist. 5 1
Rødstrupa Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 katties skrev (23 minutter siden): Jeg opplevde en veldig merkelig situasjon, og lurer på: hvordan ville dere reagert/hva ville dere gjort? Jeg og ei venninne planla å møtes rett før hun skulle reise bort. Vi avtalte å møtes hos meg, da hun skulle være borte en stund, og da hadde for det meste tømt kjøleskapet. Jeg sa det var greit - om hun eller barnet ble sultne så har vi mat her borte. Vi har barn i samme alder, så de leker sammen når vi møtes. Planen var å dra ut og ake mellom lunsj og middag. Når hun kom, så kom hun med både barnet og mannen sin, som jeg også kjenner godt, så sånn sett er det ikke noe problem... men jeg hadde jo egentlig ikke planlagt å ha alle på besøk. Jeg og mannen hennes snakker en del, men nå ble det plutselig til at min mann, som hadde planer om å sove denne dagen følte at han ikke bare kunne gjemme seg unna og late som han ikke var hjemme (det var også tydelig at han var, da bilen hans sto i innkjørselen). Venninna mi var også litt fint og ganske lett kledd. Jeg lurte på: skulle ikke vi være ute med barna da? Jo, sa hun, men kun tenkte det kanksje ikke trengte å bli særlig lenge da. Jaja, litt kjedelig for mitt barn, som jeg ofte er ute med et par timer av gangen, men det går sikkert greit å leke inne. Det ble til at hennes barn var ute i ca 15 min, og ville ikke mer, så da gikk vi alle snart inn igjen. Da lurte venninna mi på når det kom til å være mat, for ingen av dem (hverken hun, mannen eller barnet) hadde spist lunsj..... javel.... jeg hadde jo sagt at "vi har mat her hvis det trengs", men kan ikke si jeg hadde invitert dem til noe større enn "vi tar en matbit om vi blir sultne" - planen var jo at vi skulle ha noe tid sammen UTE mellom lunsj og middag, og da regner jeg med at man spiser, er ute, og drar hjem igjen til middagstid. Det var i tillegg ganske merkelig å måtte ha middagen klar 1-1,5 timer tidligere enn vi vanligvis pleier å spise. Og de var altså sultne bare en halvtime etter at de hadde kommet på besøk, så det var jo ikke naturlig å bare si at "beklager - tror dere må reise hjem igjen, for vi har ikke planlagt noe større måltid." Da måtte jeg igjen involvere mannen min og lurte på om han kunne lage middag. Hadde ikke kjøkkenet og spisestua vært i samme rom så hadde jeg nok hvisket til han at dette lå absolutt ikke i planene mine, men der og da visste jeg rett og slett ikke hva jeg skulle si. Skulle gjerne ha laget middagen selv, men barnet til besøket var OVERALT i huset og laget fullstendig kaos. Jeg hadde nettopp ryddet, og på ca 20 minutter var det strødd leker i hele stua, og jeg måtte passe på at hen ikke tok noe hen ikke skulle da hen ikke er like forsiktig med ting som mitt eget barn. Etter at besøket var over satt jeg igjen med et hus som det tok ca 1,5 time å rydde. Så: hva hadde dere sagt hvis noen hadde totalt misforstått (denne venninna er ikke sosialt rar til vanlig) en invitasjon til å leke sammen ute med barna, til at hele familien var invitert på middag, hadde kledd seg fint, tatt med julegave og ikkeno ordentlige uteklær? vis noen lurer: hun har vært her på middag før, men da var det når jeg hadde invitert på middag, eller når mannen var borte, og jeg spontant hadde spurt om hun hadde lyst til å bli litt lengre, da vi har nok mat til alle. JEg har også vært på middag hos henne, når hun inviterte, eller så har vi også planlagt middag sammen og kjøpt inn til den begge to, så det er ikke slik at jeg noen gang har invitert meg selv... og tilleggsfolk, på middag til henne. Du skriver lange avhandlinger! Du kunne sagt, vet du vi har misforstått hverandre, men dette ordner vi. Vi får dra i samlet tropp ut å spise lunsj/middag etterpå for vi har som sagt misforstått hverandre og jeg har ikke planlagt/handlet inn. Ok for dere det? 12 4
katties Skrevet 26. desember 2023 Forfatter #7 Skrevet 26. desember 2023 Rødstrupa skrev (2 minutter siden): Du skriver lange avhandlinger! Du kunne sagt, vet du vi har misforstått hverandre, men dette ordner vi. Vi får dra i samlet tropp ut å spise lunsj/middag etterpå for vi har som sagt misforstått hverandre og jeg har ikke planlagt/handlet inn. Ok for dere det? Heldigvis hadde vi en del å lage middag av, og dette paret har ikke så mye penger at de kunne dratt ut og spist akkurat nå, pluss at det ville måtte vært med 3 barn, som passer dårlig. Det var altså enten å sende de hjem, eller spise hos oss.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 katties skrev (2 minutter siden): Heldigvis hadde vi en del å lage middag av, og dette paret har ikke så mye penger at de kunne dratt ut og spist akkurat nå, pluss at det ville måtte vært med 3 barn, som passer dårlig. Det var altså enten å sende de hjem, eller spise hos oss. Her synst eg du var raus og fin og gav denne familien mat. Litt merkelig oppførsel frå dei, men bra at dei fekk mat. Anonymkode: 178e0...0e5 3 1
Sirah Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 Her tenker jeg det har oppstått en god, gammeldags misforståelse. Du sa jo at det var mat om de ble sultne, siden de har tømt kjøleskapet. Ergo har hun tolket det som at dere serverte lunch/middag. Jeg hadde nok bare smilt pent og servert det jeg hadde tilgjengelig og passet på å være klarere i kommunikasjonen neste gang, 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #10 Skrevet 26. desember 2023 Mye man skal lage drama ut av. Hadde bestilt pizza og latt barna se koselige julefilmer pg lekt inne. Åpnet en flaske rødt og hatt hyggelige samtaler med de voksne. Slutt å vær så snerpete Anonymkode: 674ad...310 7 1 2
katties Skrevet 26. desember 2023 Forfatter #11 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette høres jo bare ut som dårlig kommunikasjon, spesielt fra din side. Jeg tror jeg også kunne misforstått dette. Hvis dere har avtalt og møtes hos deg FORDI de har tømt kjøleskapet og skal bort ville jeg tenkt der var invitasjon til et slags måltid, og da ville jeg også kommet passelig sulten. Ser for meg hun kanskje har snakket om «vi» og ment mann og barn og du har sagt «dere» og tenkt kun henne og barnet. Om du har sett for deg to timer lek ute, så ville jeg sagt det helt eksplisitt. Ikke så lett for henne å være tankeleser. Mye løser seg ved å snakke sammen… Anonymkode: 8ab27...088 Vi hadde planlagt dette samme dagen, så det var ikke FORDI de hadde tømt kjøleskapet, og de burde jo faktisk da hatt noe hjemme til å lage middag av. Jeg sa at vi "kunne ta oss en matbit her, hvis vi ble sultne", og så hadde vi avtalt å være ute, ja - ikke inne. Så da forventet jeg ikke at de kommer uten gode uteklær, og uten å ha spist noe siden frokost... tenke jeg skulle være grei og gi dem mat da, for det høres jo veldig lenge ut å være uten mat, alle sammen, uvisst hvor lenge (på det tidspunktet visste jeg ikke lengre hva planene vær, ærlig talt...). 1
katties Skrevet 26. desember 2023 Forfatter #12 Skrevet 26. desember 2023 (endret) . Endret 26. desember 2023 av katties
katties Skrevet 26. desember 2023 Forfatter #13 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mye man skal lage drama ut av. Hadde bestilt pizza og latt barna se koselige julefilmer pg lekt inne. Åpnet en flaske rødt og hatt hyggelige samtaler med de voksne. Slutt å vær så snerpete Anonymkode: 674ad...310 Jeg har en helt annen livsstil enn du forestiller deg: spiser ikke pizza fordi jeg ikke tåler gluten så bra, drikker ikke vin fordi jeg er gravid, og jeg setter heller ikke 2-åringer til å se på TV. Om det er noen som er snerpete, så er det deg som ikke klarer å svare på en kommentar uten å være uhøfflig. 5 2
katties Skrevet 26. desember 2023 Forfatter #14 Skrevet 26. desember 2023 (endret) Sirah skrev (9 minutter siden): Her tenker jeg det har oppstått en god, gammeldags misforståelse. Du sa jo at det var mat om de ble sultne, siden de har tømt kjøleskapet. Ergo har hun tolket det som at dere serverte lunch/middag. Jeg hadde nok bare smilt pent og servert det jeg hadde tilgjengelig og passet på å være klarere i kommunikasjonen neste gang, Men man kommer jo ikke på besøk sulten når vi har planlagt at hun skal komme, og at vi drar rett ut for å leke i snøen rett etterpå, gjør man, og VELDIG sulten allerede en halvtime etter at man kommer... med flere personer enn avtalt? Eller mener andre at dette er vanlig? Har alltid mat her til folk, så det går greit, men syne det var rart å både ta med flere, ikke spise noe i det hele tatt på forhånd, ikke ta med klær til å være ute. Slutter jo ikke å være venn med noen for det, men har virkelig aldri opplevd at noen misforsto så hardt før, så ble ganske satt ut. Endret 26. desember 2023 av katties 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #15 Skrevet 26. desember 2023 katties skrev (1 minutt siden): Jeg har en helt annen livsstil enn du forestiller deg: spiser ikke pizza fordi jeg ikke tåler gluten så bra, drikker ikke vin fordi jeg er gravid, og jeg setter heller ikke 2-åringer til å se på TV. Om det er noen som er snerpete, så er det deg som ikke klarer å svare på en kommentar uten å være uhøfflig. Og der beviser du at det kun handler om meg, meg, meg. Se hva du skriver🫣 ikke rart det blir problemer av slikt Anonymkode: 674ad...310 12 1 3
Sirah Skrevet 26. desember 2023 #16 Skrevet 26. desember 2023 katties skrev (2 minutter siden): Men man kommer jo ikke på besøk sulten når vi har planlagt at hun skal komme, og at vi drar rett ut for å leke i snøen rett etterpå, gjør man, og VELDIG sulten allerede en halvtime etter at man kommer... med flere personer enn avtalt? Eller mener andre at dette er vanlig? Venninnen din har nok tolket avtalen på en annen måte en deg, så enkelt Og jeg syntes jo ikke det er krise at mannen er med, du sier jo selv at du kjenner han godt. Jeg hadde bare syntes det hadde vært koselig. 3 1
Tantemor Skrevet 26. desember 2023 #17 Skrevet 26. desember 2023 En matbit betyr ikke middag, men noe lettere. Siden de var sultne og det var en stund til middag så hadde jeg dekt på brødmat til en ekstra LUNSJ. De sa jo de ikke hadde spist lunsj. 8 1
Rødstrupa Skrevet 26. desember 2023 #18 Skrevet 26. desember 2023 katties skrev (19 minutter siden): Heldigvis hadde vi en del å lage middag av, og dette paret har ikke så mye penger at de kunne dratt ut og spist akkurat nå, pluss at det ville måtte vært med 3 barn, som passer dårlig. Det var altså enten å sende de hjem, eller spise hos oss. Hva var problemet da? 4 1
katties Skrevet 26. desember 2023 Forfatter #19 Skrevet 26. desember 2023 Sirah skrev (1 minutt siden): Venninnen din har nok tolket avtalen på en annen måte en deg, så enkelt Og jeg syntes jo ikke det er krise at mannen er med, du sier jo selv at du kjenner han godt. Jeg hadde bare syntes det hadde vært koselig. Joda, jeg tar ting som det kommer - det blir ikke noe hyggeligere enn man gjør ting Var bare ganske strek i regninga for mannen min, som hadde tenkt å slappe av etter at vi hadde vært borte i 3 dager, og han ikke hadde fått sovet. Hadde ikke klart meg uten han slik som barnet til venninna holdt på heller 😕
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #20 Skrevet 26. desember 2023 katties skrev (8 minutter siden): Jeg har en helt annen livsstil enn du forestiller deg: spiser ikke pizza fordi jeg ikke tåler gluten så bra, drikker ikke vin fordi jeg er gravid, og jeg setter heller ikke 2-åringer til å se på TV. Om det er noen som er snerpete, så er det deg som ikke klarer å svare på en kommentar uten å være uhøfflig. Jeg syns også du høres snerpete og vanskelig ut. Du lager storm i vannglass. Si rett ut alle kravene som gjelder når de kommer på besøk til deg da. Så slipper du og bli skuffet over folk som tolker ting annerledes. Anonymkode: 8ab27...088 9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå