Gå til innhold

Søke boliglån nå eller senere? Trenger råd i forhold til det beste for ungene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? 
jeg har 2 barn der 1 starter på skole i august. Den minste Har 1,5 år igjen i barnehagen. 
Det ene barnet har mye hjelp i barnehagen nå og det blir nok mye hjelp på skole også. Barnet har mye vansker med det sosiale og har mest sannsynelig adhd. 
Barna har avlastning i denne kommunen, 40%. 

søke startlån før skolestart, for å få det så stabilt som mulig nå når de er små, eller bytte skole etter 2-3 år? 
jeg tror ikke barnet vil takle det siste så bra, og er dumt å dra barn vekk fra venner og kjente omgivelser. 
jeg er under gjeldsordning så jeg får ikke startlån i denne kommunen før om 4,5 år. og da er barnet 10,5 år. Vi har veldig liten leilighet og jeg merker allerede at ungene trenger hvert sitt rom, spesielt eldste så han kan trekke seg unna, men det får han ingen plass da leiligheten er så liten, og å bo her til barnet er så stort vil heller ikke gå. 

har tenkt på at jeg kan flytte til nabo kommunen, men det blir kanskje litt vanskelig pga de er i avlastning, og de da må kjøre og hente på skole ca 20-30 min unna. Selvom de uansett må følge oss på en måte. 

vil ta riktig avgjørelse og håper noen har noen råd å komme med. Jeg vil ikke skape mer vanskeligheter for barna, men tenker det er lettere når de er små, enn når de er eldre? 

Anonymkode: f4094...b65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. det er ikke sikkert at du får startlån.

2. startlån kan kun brukes i den kommunen du bor i, dersom du får det.

Anonymkode: dc0f4...a4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1. det er ikke sikkert at du får startlån.

2. startlån kan kun brukes i den kommunen du bor i, dersom du får det.

Anonymkode: dc0f4...a4c

Jeg vet at jeg får det, har snakket med de. 
og det er også feil, jeg er oppvokst og bodd i den andre kommunen nesten hele livet, de har også sagt jeg får der. Det er forskjell fra kommune til kommune. Her jeg bor nå må man bo før man søker, men i den andre kommunen må man ikke bo i når man søker. 

Skrevet

Jeg ville søkt nå, større sannsynlighet å få lån på nyåret.

Anonymkode: 65b70...c18

Skrevet

Du mister vel avlastningen om du flytter ut av kommunen. Slik er det i hvert fall her

• Liker 1
Skrevet
Gidavmeg skrev (Akkurat nå):

Du mister vel avlastningen om du flytter ut av kommunen. Slik er det i hvert fall her

De mister den ikke, det er klarert med bv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De mister den ikke, det er klarert med bv. 

Barnevernet i den nye kommunen har ingenting med barnevernet i den kommunen du bor i nå. Så det kan ikke stemme.

Anonymkode: bcf38...23c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnevernet i den nye kommunen har ingenting med barnevernet i den kommunen du bor i nå. Så det kan ikke stemme.

Joda, for når jeg flyttet til denne kommunen så fikk det ene barnet beholde avlastning i den forrige kommunen. det ble bare overført at den nye bvt betalte istedenfor den forrige kommunen, så det går helt fint an :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda, for når jeg flyttet til denne kommunen så fikk det ene barnet beholde avlastning i den forrige kommunen. det ble bare overført at den nye bvt betalte istedenfor den forrige kommunen, så det går helt fint an :) 

Hvorfor flytter du med barna fra kommune til kommune?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå er det ikke sånn at du gir barna noe særlig stabilitet ved å flytte rundt med dem fra den ene kommunen til den andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men nå er det ikke sånn at du gir barna noe særlig stabilitet ved å flytte rundt med dem fra den ene kommunen til den andre.

Det er sant, men de har vært mye i den andre kommunen så de er godt kjent og har også familie der. Har familie i begge kommuner, men tingen er at vi ikke kan bo her til barna er så stor, pga plassen og at barnet har visse behov som må taes hensyn til. 

Vi flyttet til denne kommunen pga huseier trengte bolig selv, og vi måtte bare finne det vi fikk. og få en stabil plass og bo der vi ikke trenger å flytte mer er jo det beste, sånn at vi kan bo der for " alltid " og ikke trenge å flytte noe mer. 

Skrevet
Bagelish skrev (13 minutter siden):

Hvorfor flytter du med barna fra kommune til kommune?

Har flyttet til annen kommune 1 gang. Og vil tilbake der vi bodde før. Pga huseier skulle ha leiligheten selv, og pga pris på leiemarkedet. Vi har også familier i begge kommuner, og det ble til at vi flyttet. Er ikke langt unna den andre kommunen, 15-20 min ca.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...