AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Skrevet 26. desember 2023 Orker ikke å høre noe mer som dette «nyt den første tiden med nyfødt…det er jo såååå koselig…» Jeg sover ikke mer en maks to timer på råd, glemmer å spise selv, alt handler kun om amming-pes, bleieskift og kalkulering av neste sove-pause. Synes ingenting som kan nytes akkurat nå. Forstår meg rett, jeg er kjempeglad i babyen, men gleder meg til den første tiden er over. Hva var deres overlevelsesstrategi? Når blir det bedre (babyen er to uker nå)? Anonymkode: d905b...881 1 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #2 Skrevet 26. desember 2023 Jeg fikk også høre det, og jeg nøt absolutt ingenting. De nærmeste sa jeg tydelig i fra til - enten fikk de holde munn, eller så fikk de hjelpe meg. Alle andre som sa noe liknende lot jeg det bare passere, jeg gadd ikke fyre meg opp mot de. Men jeg var mye lei meg pga kommentarene. Det er bare noe folk sier… Anonymkode: 374ac...daa 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Skrevet 26. desember 2023 Jeg er så glad for at venner ikke rosemalte barseltiden. Det ble enklere enn jeg fryktet, heldigvis. Baby sov lengre enn 2 timer i strekk da han var 6 måneder. Sov natten gjennom da han var 16 måneder. Man må bare akseptere det. Håper baby sover lengre snart! Anonymkode: 1f622...5e0 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Orker ikke å høre noe mer som dette «nyt den første tiden med nyfødt…det er jo såååå koselig…» Jeg sover ikke mer en maks to timer på råd, glemmer å spise selv, alt handler kun om amming-pes, bleieskift og kalkulering av neste sove-pause. Synes ingenting som kan nytes akkurat nå. Forstår meg rett, jeg er kjempeglad i babyen, men gleder meg til den første tiden er over. Hva var deres overlevelsesstrategi? Når blir det bedre (babyen er to uker nå)? Anonymkode: d905b...881 Etter 3 måneder var ting enklere her. Anonymkode: cae49...9d6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 Jeg nøt mye av den første tiden. Jeg var trøtt og sliten men det var spennende og nytt og jeg var en viktig person. Nå har jeg tenåring/er og barna foretrekker å holde kontakten på vipps 🙂 Anonymkode: 41b51...5ef 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Orker ikke å høre noe mer som dette «nyt den første tiden med nyfødt…det er jo såååå koselig…» Jeg sover ikke mer en maks to timer på råd, glemmer å spise selv, alt handler kun om amming-pes, bleieskift og kalkulering av neste sove-pause. Synes ingenting som kan nytes akkurat nå. Forstår meg rett, jeg er kjempeglad i babyen, men gleder meg til den første tiden er over. Hva var deres overlevelsesstrategi? Når blir det bedre (babyen er to uker nå)? Anonymkode: d905b...881 Tror egentlig di aller fleste har det slikt. Men at folk sier prøv å nyt, fordi dem vet hvor slitsomt det kan være Anonymkode: ac8d6...cc3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #7 Skrevet 26. desember 2023 Mens jeg stod i det syns jeg også det var et teit råd, men nå som babyen er ett år (og jeg nettopp har fått en nevø) så tar jeg meg selv i å si det samme 😂 Jeg syns mye var enklere med nyfødt enn det var i månedene etter. Nå hadde ikke babyen min kolikk eller noe, det blir selvfølgelig noe annet. Men det var første barnet, jeg sov mens babyen sov osv. Hun sover fortsatt dårlig/lite så jeg er mye trøttere nå enn det jeg var da (siden det har pågått så nå lenge). Nå må jeg i tillegg underholde henne hele tiden og planlegge hva hun skal spise osv. Før var det bare kosing og amming. Jeg får fortsatt omtrent ikke spist før hun har lagt seg om kvelden, og jeg sover lur sammen med henne siden det er den eneste tiden jeg får litt pause på. Så ja... Jeg lengter litt tilbake til nyfødttiden. Anonymkode: 3119b...f0d 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 Jeg overlevde ved å ta turer ut og involvere far. Han kan gjøre alt annet enn å amme, og kan nattevåke og bysse like bra som meg. Anonymkode: 186bb...fdc 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nå har jeg tenåring/er og barna foretrekker å holde kontakten på vipps 😄 de går igjennom mange forandringer. Men der er dønn glade i deg og vil alltid være det Anonymkode: a4087...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #10 Skrevet 26. desember 2023 Vet ikke, min er 5 år nå 🙈 Anonymkode: e5828...286
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #11 Skrevet 26. desember 2023 Jeg greide hvertfall å nyte den første tide ... og tiden etter der og. Stressa ikke med noe og alt handla om baby. Sov på sofaen når h*n sov og kosa med h*n i våkentid. Anonymkode: 6f635...fe5 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #12 Skrevet 26. desember 2023 Da folk sa til meg at jeg måtte nyte den første tida, så skjønte jeg ikke hva i all verden jeg skulle nyte. Jeg var sliten, utslitt og sånn som du beskriver det. Jeg savner absolutt ikke babyperioden, men det finnes noe jeg virkelig savner og lengter etter. Duften av baby, den varme, lille kroppen mot min, uten at vesenet er, vel, en ettåring som ikke har tid, en seksåring som synes det er mer og mer uinteressant, en tiåring som synes det er flaut, en fjortenåring som ikke lenger bryr seg døyten om noe som helst annet enn seg selv og sitt. Jeg savner å kunne se de nydelige babytrekkene i sovende tilstand. Jeg savner de første lydene, den første latteren, første smilene. Jeg savner følelsen det ga meg også, stoltheten og gleden ved hver mestring. Den kan jeg fremdeles kjenne på, så absolutt, men ingenting slår de første gangene den følelsen dukka opp. Aldri hadde jeg kjent lignende. Du trenger ikke nyte det her og nå, og jeg tror ikke det er meninga heller. Jeg tror heller det er lengselen eller drømmen om disse tingene jeg nevnte, som er meninga vi skal kjenne på. På den måten vil det være større sjans for å få flere barn. Biologi biter ikke så hardt på oss mennesker lenger, ser man på alle frivillig barnløse folk, men for andre så ligger forplantning dypt i genene. Jeg savner ikke å ha baby. Jeg nøt ingenting av babytilværelsen der og da, og aldri skal jeg ha baby igjen. Jeg har to, og det er nok. Det handler også om det å følge opp hvert barn på en god måte. Med små barn er det krevende, men det handler ofte om hjemmemiljø, familie. OVERLEVELSE! Når de er eldre, dukker andre utfordringer opp, og flere er utenfor hjemmet og vanskeligere å kontrollere. Verden blir stadig større rundt barnet, og vanskeligere å følge opp. Det er også krevende, men på en helt annen måte. Å nyte det? Det har jeg ofte ikke kapasitet til. Det er når de blir større, at jeg kan savne tilbake og lengte til yngre tider. I nuet, handler det om overlevelse, om å være en god forelder, om å følge opp. Små øyeblikk vil dukke opp, hvor man kan kjenne at livet er godt på en nytende, faktisk lykkelig måte, men hovedsakelig så er det mer "hverdagslige" følelser man sitter med. Glede, sorg, latter, tårer, irritasjon, sinne, bekymring, bekymring, bekymring... Å be deg nyte tilværelsen er så enkelt å si for enhver, men hvor mange har faktisk vært i stand til det...? Ingen jeg kjenner, i hvert fall. Det er etterpå at man tenker at man burde ha nytt det, og det er da man kjenner på at man muligens vil ha et barn til. Jeg gleder meg derimot til å bli bestemor (noe jeg håper at jeg skjer for min egen egoistiske del, men man vet aldri hva livet bringer en). Det vil være fint. Da tenker jeg vi kan snakke om å nyte det å ha en baby i armene igjen. Anonymkode: 4b7e2...6f4 1 8 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #13 Skrevet 26. desember 2023 Det fjaset med å nyte den første tiden kommer fra folk som har glemt hvordan det var. Jeg nøt ingenting med den første tiden med baby. Han sov maks en time i slengen, ammingen var et helvete, smerter etter sting, heftige etterrier, renselse. Nei takk! Overlev den første tiden ville jeg sagt. De tre første månedene er tøffe, men så begynner det å bli kjekt❤️ Anonymkode: e16e2...866 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #14 Skrevet 26. desember 2023 Nøt ikke den første tiden i et øyeblikk. Kveldsuro, flaskestyr som vi ikke hadde noen rutine på (eller forberedt oss på), amming og pumping som gikk til helv**, jeg fikk fødselsdepresjon med angst og klarte så vidt å ta med babyen på helsestasjonen uten å føle på at jeg skulle få sammenbrudd (takk og lov for en fantastisk helsesykepleier!!). Åmhadde lyst til å skrike til de som kom med «åååå nå koser du deg vel», «nyyyt det, for tiden går så fort», NEI!!! Anonymkode: fe214...7a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #15 Skrevet 26. desember 2023 «Lukk dere inne i to uker, ikke kast bort tiden på andre og nyyyyt det». Det gjorde vi ikke, men, jeg forstod aldri dette. Den dag i dag med to barn, fatter fremdeles ikke. Den første tiden var den kjedeligste perioden av dem alle. Anonymkode: 1dadb...e75 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #16 Skrevet 26. desember 2023 De fire første månedene var den beste tiden med mine barn. Det til tross for bare 1,5-2 timers sammenhengende søvn, fullpumping med ene, amming annenhver time døgnet rundt med andre og ingen sov uten kroppskontakt. Det ble timesvis med baby sovende på meg i sofaen. Jeg synes det var kos og klarte å senke skuldrene og forventningene til babytiden og nøt det. Hadde de forblitt så små kunne jeg hatt babyer i årevis 😅 Jeg hadde en mann som dro sin del av lasset og vel så det, hadde jeg hatt en som ikke bidro hadde saken vært en annen. Anonymkode: 4b786...d7f 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #17 Skrevet 26. desember 2023 De fire første månedene var den beste tiden med mine barn. Det til tross for bare 1,5-2 timers sammenhengende søvn, fullpumping med ene, amming annenhver time døgnet rundt med andre og ingen sov uten kroppskontakt. Det ble timesvis med baby sovende på meg i sofaen. Jeg synes det var kos og klarte å senke skuldrene og forventningene til babytiden og nøt det. Hadde de forblitt så små kunne jeg hatt babyer i årevis 😅 Jeg hadde en mann som dro sin del av lasset og vel så det, hadde jeg hatt en som ikke bidro hadde saken vært en annen. Anonymkode: 4b786...d7f
Miss91 Skrevet 26. desember 2023 #18 Skrevet 26. desember 2023 Aner ikke hvordan babytid skal nytes, jeg er bare glad jeg er ferdig med det det😅 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #19 Skrevet 26. desember 2023 Her sov heldigvis baby greit. Eller for noen er det ikke greit. La seg mellom midnatt og 01. Men sov i gjengjeld ca 3t før amming/flaske. Våknet kl 09. Baby hadde korte dupper. 15-20min førre ganger i stedet for lengre perioder. Vi stresset ikke med turer, vugging, byssing. Det ville bare blitt kav. Vi byttet på å ha baby en time hver når far kom hjem fra jobb så begge kunne hvile litt. Vi ammet, men måtte over på flaske pga lite melk. Ble amming-pumping-flasker-sterilisere flasker. Mye falt på meg, tross alt kun jeg som kunne amme og pumpe. Han tok sterilisering og baby mellom amming/pumping. Fot meg var ikke amming pause (noen ser tv feks). Jeg måtte passe på at baby lå riktig og fikk godt tak da det var problemer. Sluttet å amme ved 4mnd. Ble for mye styr for at baby fikk under halvparten av dagsbehovet via amming/pumping (kom ikke met av å pumpe). Jeg syns tiden ble bedre etter flaske. Da kunne jeg og far dele på. Ble også bedre når baby begynte å sove en av duppene på 45min-1t. Da fikk jeg slappet litt av. Hjalp også når baby begynte å få mat. Ikke første par månedene med smaksprøver, men ved ca 6mnd. Da fikk han smake på litt og typisk grøt før dupp og leggetid. Men jeg klarte å tenke at det var litt kos første tiden. Koselig å se baby kose seg med amming, pludring, første smil osv. Anonymkode: 5a178...ac2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #20 Skrevet 26. desember 2023 Det går over, raskere enn du aner. Har en på straks 5 mnd, og nå nyter jeg - men det var mye jobb i starten. Anonymkode: 70bab...2ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå