Gå til innhold

hvor mye er vanlig å få i lønn som ufaglært innen renhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobbet med renhold i 2 år og får 205 kr i timen, jobber på et overnattingsted, men jeg får ikke høyere lønn nå heller, så skal si opp jobben i januar. Stedet jeg jobber har ikke råd til å ha meg der, med mindre jeg jobber veldig kjapt og bruker så få timer som mulig så føler ikke det er bra sted å være. Sjefen sa de gikk i minus ved å ha meg der når jeg bruker lang tid. Jeg bruker i gjennomsnitt rundt 30-40 min på ett rom, og noen ganger lengre og noen ganger kortere. Så er det familierom som jeg bruker lengre tid på fordi det tar tid å re opp senger. Har veldig få rom 2-5 rom. Er andre som jobber der men har mer erfaring innen renhold enn hva jeg har og vedkommende jobber raskere enn meg, vedkommende jobber der oftere enn meg også. Vi bruker en app hvor vi registrerer timer vi jobber, men det er ikke slik at man starter og slutter med å vaske rommene nøyaktig på denne tiden. Vi har også andre forefallende oppgaver som å vaske sengetrekk og fylle på utstyr og slik. Jeg vet faktisk ikke hvorfor det likevel tar lengre tid enn det virker som. Har selvsagt snakket med min sjef om tidsbruk, men bestemt meg for at jeg vil slutte. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget bare å få ut litt frustrasjon. God tul til folk!

Anonymkode: aec81...393

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobbet med renhold i 2 år og får 205 kr i timen, jobber på et overnattingsted, men jeg får ikke høyere lønn nå heller, så skal si opp jobben i januar. Stedet jeg jobber har ikke råd til å ha meg der, med mindre jeg jobber veldig kjapt og bruker så få timer som mulig så føler ikke det er bra sted å være. Sjefen sa de gikk i minus ved å ha meg der når jeg bruker lang tid. Jeg bruker i gjennomsnitt rundt 30-40 min på ett rom, og noen ganger lengre og noen ganger kortere. Så er det familierom som jeg bruker lengre tid på fordi det tar tid å re opp senger. Har veldig få rom 2-5 rom. Er andre som jobber der men har mer erfaring innen renhold enn hva jeg har og vedkommende jobber raskere enn meg, vedkommende jobber der oftere enn meg også. Vi bruker en app hvor vi registrerer timer vi jobber, men det er ikke slik at man starter og slutter med å vaske rommene nøyaktig på denne tiden. Vi har også andre forefallende oppgaver som å vaske sengetrekk og fylle på utstyr og slik. Jeg vet faktisk ikke hvorfor det likevel tar lengre tid enn det virker som. Har selvsagt snakket med min sjef om tidsbruk, men bestemt meg for at jeg vil slutte. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget bare å få ut litt frustrasjon. God tul til folk!

Jeg vet ikke hva slags rom eller hva som skal gjøres per rom. Den gang jeg jobbet på hotell hadde vi 20-30 min per rom, uavhengig av antall senger på rommet. Andre hoteller har gjennomsnittlig 17 min per rom.

Vasket air bnb leiligheter i senere tid, ca 50 kvm per leilighet og hadde fastpris per. Brukte 1t per leilighet. 

0-4 års erfaring i kommunen er startlønn på 180,- i timen. 

Iss, andre større firmaer med flere enn 25 ansatte har 216,- i timen. 

Anonymkode: 03aff...6a2

• Nyttig 1
Skrevet

Minstelønn renhold er vel 216 kr. Altså man kan ikke tjene mindre enn dette om man er over 18 år. 

Skrevet

Her får folk betalt for det som er rekna ut i forkant. Folk bruker mykje lenger tid enn det som er satt opp og arbeider då gratis. F.eks politistasjonen er x antal timar og ungdomsskolen er x antal timar. Om nokon bruker meir eller mindre henger ikkje sjefane seg opp i. Fleste bruker meir tid for å unngå klager. Det hender og at folk unngår å vaska på fredag for å ha fri og heller gjer det på sundag. Sjefane late som om dei ikkje veit om det 🤣

216 kr her og. 

Anonymkode: 3fd81...5aa

Skrevet

Det er vel helt vanlig at sjefen ønsker at man skal bruke så kort tid per rom som mulig… selvsagt går de i minus hvis du bruker veldig lang tid.

Anonymkode: 39412...afa

Skrevet
endo skrev (2 timer siden):

Minstelønn renhold er vel 216 kr. Altså man kan ikke tjene mindre enn dette om man er over 18 år. 

nei jeg spurte min sjef om dette og nei jeg får visstnok riktig lønn. Det gjaldt visst bare innleie og de snakket med advokat om det så får vel bare stole på det, men uansett, det er veldig dårlig lønn.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

nei jeg spurte min sjef om dette og nei jeg får visstnok riktig lønn. Det gjaldt visst bare innleie og de snakket med advokat om det så får vel bare stole på det, men uansett, det er veldig dårlig lønn.

Da tar advokaten feil. 216 er allmengjort minstelønn. Det er ikke lov å betale mindre. 

Skrevet
endo skrev (Akkurat nå):

Da tar advokaten feil. 216 er allmengjort minstelønn. Det er ikke lov å betale mindre. 

men dette har jeg selv undersøkt og  kan ikke henvise til noen lover om det heller....så vet ikke hva jeg egentlig skal gjøre. Har kun tilkallingsvakter der så vet ikke om det er noe vits å styre med advokat for å gå videre med det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

men dette har jeg selv undersøkt og  kan ikke henvise til noen lover om det heller....så vet ikke hva jeg egentlig skal gjøre. Har kun tilkallingsvakter der så vet ikke om det er noe vits å styre med advokat for å gå videre med det. 

Google.com omtrent de første svarene gir deg det du trenger. 

Skrevet

Som ufaglært innen renhold hadde jeg 203 kr i timen, det var i 2022.

Anonymkode: 99c35...8e5

Skrevet
Hareena skrev (23 timer siden):

Ja akkurat denne linken viste jeg til leder og da skulle de snakke med advokat som sa at lønnen jeg allerede får er riktig...men har vært i kontakt med en annen advokat bare for å høre litt, synes ikke det høres riktig ut

Skrevet

Du bør melde deg inn i fagforeningen og la dem ta saken for deg.

Skrevet

har 170 kr timen i kommune. jobbet der i 8 år. 

Anonymkode: 477d0...a05

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 11.25):

Jeg jobbet på hotell i over 20 år som stuepike. 30-40 minutter pr rom er mye. Vi tok mellom 20 og 25 rom pr dag. Flere avreiserom og noen borom 

Anonymkode: 9a253...514

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobbet på hotell i over 20 år som stuepike. 30-40 minutter pr rom er mye. Vi tok mellom 20 og 25 rom pr dag. Flere avreiserom og noen borom 

sikkert mye for en som har så mye erfaring som deg, det har ikke jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

sikkert mye for en som har så mye erfaring som deg, det har ikke jeg. 

Alle vasket like mange rom pr dag. Også de som ikke har jobbet i mange år. 

Men dette er grunnen til at jeg sluttet. Det var sånn de siste 2 årene jeg jobbet der pga Outsourcing. Da ble det uholdbart. Det er ikke en jobb man blir gammel i. 

Skrevet

216 kroner timen er jo ca startlønn til en sykepleier. Blir litt sjokkert av at ufaglærte , uten studielån og alt ting, skal tjene så mye

Anonymkode: 72e64...a52

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

216 kroner timen er jo ca startlønn til en sykepleier. Blir litt sjokkert av at ufaglærte , uten studielån og alt ting, skal tjene så mye

Prøv renholdsyrket selv, så får du se hvorfor. Hvis du syns renhold ikke er en fullt så viktig, vanskelig, tung jobb så burde du faktisk prøve først. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Prøv renholdsyrket selv, så får du se hvorfor. Hvis du syns renhold ikke er en fullt så viktig, vanskelig, tung jobb så burde du faktisk prøve først. 

Har jobbet innen renhold... Ikke sagt at det ikke er viktig, hvor får du det fra? Jeg bare tenker at det blir helt feil at man skal ha nesten like mye som noen med 3 år høgskole (altså tre år tapt inntekt!) Med flere hundre tusen i lån som skal betales tilbake. Blir ikke rett i dette hele tatt spør du meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...