Gå til innhold

Inntekt ved siden av uføretrygden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 100% uføretrygd og har lov til å tjene ca 45000 kr i året ved siden av uten trekk i trygden. Min lille ekstra inntekt kommer fra litt oversettelse jobb. Men fra og til hvilken dato regner nav som året? Er det fra 1/1-24 og ut året eller gjelder det fra den datoen jeg begynte å få ekstra inntekt og ett år fremover?

Noen som vet?

Anonymkode: be603...fa1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjelder hvert kalender år. Fra 1.1.23 til 31.12. 23 også videre

Skrevet

Ok, tusen takk for svar

Anonymkode: be603...fa1

Skrevet

Hva slags ansettelsesforhold har du ihh til jobben? Det er avgjørende for hvor mye du kan tjene.

Anonymkode: c6e3e...ef2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva slags ansettelsesforhold har du ihh til jobben? Det er avgjørende for hvor mye du kan tjene.

Hva mener du? Er det forskjell på det om man er ansatt eller for eksempel selvstendig næringsdrivende? Trodde fribeløpet gjaldt samme hva jeg 

Anonymkode: 603c1...dfd

Skrevet

Kalenderår, og husk at om du tjener over 0,4G så lønner det seg fortsatt økonomisk. Bare husk å bruke inntektsplanleggeren inne på Ditt nav for å få riktig trekk løpende ☺️

Anonymkode: 2a8b4...584

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva mener du? Er det forskjell på det om man er ansatt eller for eksempel selvstendig næringsdrivende? Trodde fribeløpet gjaldt samme hva jeg 

Anonymkode: 603c1...dfd

Som selvstendig har man større muligheter for fradrag, dvs kvitte seg med en del av overskuddet som fører til trekk i trygden.

Skrevet

Må man bruke inntektsplanleggeren hos Nav hvis man ikke tjener over fribeløpet?

Anonymkode: 0d3de...ab8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må man bruke inntektsplanleggeren hos Nav hvis man ikke tjener over fribeløpet?

Nei.

Skrevet

Husk at eventuelle feriepenger går inn i beløpet du kan tjene - det året de blir utbetalt. Det er dumt å få et etteroppgjør du ikke er forberedt på som slik jeg har forstått det bør betales ganske raskt.

Anonymkode: 33964...63f

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at eventuelle feriepenger går inn i beløpet du kan tjene - det året de blir utbetalt. Det er dumt å få et etteroppgjør du ikke er forberedt på som slik jeg har forstått det bør betales ganske raskt.

Anonymkode: 33964...63f

Derfor er 0,4G helt håpløst. Få skrudd opp den til 1G. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

0,4 G er nesten 50 000kr. Hvorfor er det håpløst? Trekk i trygden er også et lett mattestykke å legge av penger til/ legge i inntektsplanleggeren. Kan man få inn 118 620kr via deltidsjobb hvert år så kan man bidra litt til staten ☺️ Og ja, jeg er ufør selv. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

0,4 G er nesten 50 000kr. Hvorfor er det håpløst? Trekk i trygden er også et lett mattestykke å legge av penger til/ legge i inntektsplanleggeren. Kan man få inn 118 620kr via deltidsjobb hvert år så kan man bidra litt til staten ☺️ Og ja, jeg er ufør selv. 

Hvor mye sitter du igjen med av 118 620kr via en deltidsjobb? Kompenasjonsgraden min er 64%. Og hvor mye blir trekk i trygden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da blir det jo like « håpløst» for de som tjener 1G før feriepenger? Uten at jeg skjønner hva som er håpløst.. 

Anonymkode: 4c43e...364

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da blir det jo like « håpløst» for de som tjener 1G før feriepenger? Uten at jeg skjønner hva som er håpløst.. 

0,4G er nesten 50 000, ja. Men før skatt. Så feriepenger. Da skal du være forsiktig! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye sitter du igjen med av 118 620kr via en deltidsjobb? Kompenasjonsgraden min er 64%. Og hvor mye blir trekk i trygden?

Legg det inn på inntektsplanleggeren da? Det blir vel ca 47k i trekk, men legg det heller inn og få det som grafer. Du vil få ca 71 k mer i året enn om du ikke jobber. 

Skrevet

Hva er en kompensasjonsgrad?

Anonymkode: 18ec3...b80

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

0,4G er nesten 50 000, ja. Men før skatt. Så feriepenger. Da skal du være forsiktig! 

Hvorfor skal jeg være forsiktig ? Har hatt en godt år og klart og jobbe nok til og tjene 211 000 i 2023 Det er jo supert? ! Håper helsen holder til like mye i 2024. 

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor skal jeg være forsiktig ? Har hatt en godt år og klart og jobbe nok til og tjene 211 000 i 2023 Det er jo supert? ! Håper helsen holder til like mye i 2024. 

Du kan være uheldig at du ikke kan jobbe mer enn planlagt. Du skal tjene hvertfall 80k før det lønner seg med tanke på kompensasjonsgraden. 

Men så heldig du er som har tjent så mye det siste året. All kudos til deg. Hva var årslønnen din i år i forhold til hvis du ikke skulle ha jobbet?

Skrevet

Det skal sies at jeg håper kompensasjonsgraden blir halvert opptil 1,2G. 

Høyre foreslå dette i sitt alternative statsbudsjett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...