Gå til innhold

Husleie til besvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i to år betalt husleie forskuddsvis den 20. i mnd. Jeg har sagt opp slik at jeg flytter 1. januar. Er det da riktig at jeg skulle betalt 20. desember?

Anonymkode: d938e...119

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, Ikke hvis dere betaler på forskudd som du skriver?

Da betaler dere jo for neste mnd, og ikke inneværende mnd?

Anonymkode: ff8e6...e48

Skrevet

Det er min oppfatning også.. dette var svaret jeg fikk:

«Forskuddsvis den 20 hver måned dvs innen 20 desember for desember måned . da dere flyttet inn  sept. 2021 so begynte dere betaling fra den 20 sept 2021 , og det har vært slik siden .«

Skrevet

da bet dere jo etterskuddsvis? om dere flyttet inn 1 sept og ikke bet før 20 sept? hvilken dato leidere dere fra? står kanskje i kontrakten?

• Liker 4
Skrevet

Hvis du flyttet inn 1. september og betalte første husleie 20. september, så skulle du betalt 20. desember. 

Anonymkode: 9ca5e...b92

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener bestemt å huske at vi betalte 1,5 husleie i september i 2021. Her fra kontrakten 

IMG_2288.png

Skrevet

Kontoen vi betalte fra er slettet etter at samboer døde uventet for et par uker så jeg har ikke tilgang til å kontrollere utbetalingene. Jeg har bedt ham sende meg oversikt over overføringer fra både min private konto og felles, men det har han altså ikke gjort. Men kan jo undres hvorfor..

Skrevet (endret)
Nappetass1 skrev (4 minutter siden):

Jeg mener bestemt å huske at vi betalte 1,5 husleie i september i 2021. Her fra kontrakten 

IMG_2288.png

Redugert, så ikke det siste du skrev. Du kan forsøke kontakte banken og forsøke be om kontoutskrift for måneden? Mulig det finnes selv om kontoen er slettet? 

Endret av Kranken
Skrevet

banken må kunne finne denne infoen for deg! sender deg en god klem

• Nyttig 1
Skrevet

Da skulle du vel ha betalt 20. desember, men ikke for en full måned, kun fra 20. til og med 31. desember. Del husleien på antall dager i måneden og gang opp? 

Anonymkode: 900d7...3c3

Skrevet

Mulig du betaler både for- og etterskuddsvis?

Om du betaler 20. des men for hele des?

Jeg leier ut og fakturerer den 12. for hele den aktuelle mnd.

Skrevet
Vestlig skrev (4 minutter siden):

Mulig du betaler både for- og etterskuddsvis?

Om du betaler 20. des men for hele des?

Jeg leier ut og fakturerer den 12. for hele den aktuelle mnd.

Nettopp. Forskuddsvis betyr her innen utgangen av måneden - i praksis betaler man for den måneden man er i.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har i to år betalt husleie forskuddsvis den 20. i mnd. Jeg har sagt opp slik at jeg flytter 1. januar. Er det da riktig at jeg skulle betalt 20. desember?

Nei da skal du ta husleie delt på antall dager pr måned og gange med de dagene du har bodd der mellom 20éne og 1

Endret av Kanino
Skrevet
Rotemor skrev (11 minutter siden):

Nettopp. Forskuddsvis betyr her innen utgangen av måneden - i praksis betaler man for den måneden man er i.

Det er en litt rar tolkning. Forskudd betyr i de fleste forhold "før"? I følge denne linken vil forskuddsleie bety at for januar måned kan utleier kreve at den betales den 1 januar: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/for-man-leier-ut/leiebetaling/

Altså før.

Men kontrakten er åpenbart feil formulert og feil/usikkerhet skal gå i leietakers favør da utleier er den profesjonelle part og burde vite bedre.

Skrevet

Jeg betalte ekstra fra 1. Til 20. Fordi jeg tenkte da at jeg skulle betale hver 20. 

Men når jeg skulle flytte ut, så utrykte jeg det til huseier, og trengte kun å litt siste måned av det jeg allerede hadde betalt for mye i første måned. 

Skrevet

Hvis dere faktisk har betalt på forskudd så betyr det at dere har betalt husleie 1. sept 2021 og 20. sept 2021.

Anonymkode: fb7dd...fa9

Skrevet
Snublefot62 skrev (35 minutter siden):

Det er en litt rar tolkning. Forskudd betyr i de fleste forhold "før"? I følge denne linken vil forskuddsleie bety at for januar måned kan utleier kreve at den betales den 1 januar: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/for-man-leier-ut/leiebetaling/

Altså før.

Men kontrakten er åpenbart feil formulert og feil/usikkerhet skal gå i leietakers favør da utleier er den profesjonelle part og burde vite bedre.

Ja, derav presiseringen om at HER innebærer forskuddsvis, innen utgangen av. Men jeg synes også formuleringen her er dårlig.

Utleier bøt vise sin kontoutskrift for månedene det er tvil rundt, så løser det seg enkelt.

Skrevet

Dersom du betaler for desember 20. desember så betaler du ikke leien forskuddsvis. Så her blir fasiten hva dere betalte og når, da dere flyttet inn. 

Anonymkode: 1491e...028

Skrevet

Om du vegrer deg for å sende purring til leietaker er det nok lurt å gå en runde med seg selv om du egentlig burde leie ut. Men som en slags løsning kan jeg anbefale å «outsource» leieinnkrevingen.

Vi benytter hybel.no men det finnes flere andre tilsvarende plattformer. For under 100,-/mnd tar de seg av å sende ut faktura og påminnelser om faktura. Om disse ikke blir betalt velger du selv om de skal kjøre videre med inkasso.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...