Gå til innhold

Økonomiske problemer, andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Søker vel med dette litt støtte, andre i samme situasjon, og hjelp og inspirasjon for hvordan få 2024 til å bli et mer positivt år økonomisk. Hvordan skal «vi» komme oss ut av kneika, i ett år hvor renten fortsatt vil være høy, og «alt» annet fortsatt være dyrt? Som enslig, og aleneomsorg for 2 barn, er økonomien nå på bunn. Etter en jul, hvor jeg valgte (bevisst/ubevisst) å lukke litt øynene for den vanskelige økonomiske situasjonen, og valgte å gi barna det de ønsket seg, får jeg nå leve med konsekvensene. Noe jeg selvfølgelig visste. Så, hvordan skal dere andre med vanskelig økonomi ta fatt på det nye året? Har dere satt dere noen mål? Ellers føler jeg meg veldig alene med å ha det tøft, da alle rundt meg har full kontroll og gode inntekter. Er derfor ikke ærlig med de nærmeste, og de tror nok jeg har alt på stell. Er det flere som møter det nye året med en hau av regninger, lån som må betales men må velge mellom det og mat til neste utbetaling? Er vel like mye ute etter å høre fra andre i samme situasjon, kjenne på at jeg ikke er alene, som råd/tips/inspirasjon. 

Anonymkode: a3f50...144

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å selge unna det du ikke trenger eller har behov for. Det kan hjelpe litt i starten for å få litt mer pusterom.
Neste vil være å prøve å skaffe seg en liten sideinntekt ved å gjøre småjobber på kveldstid etter at barna har lagt seg. Ofte har man noen få timer til gode og disse kan dermed brukes til dette. Mange småjobber man kan gjøre fra en datamaskin og det kan hjelpe i slike situasjoner.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

"får jeg nå leve med konsekvensen".

Var det du som valgte å skille deg?

Anonymkode: ce917...b6d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mener vel konsekvensen av å ha gitt barna litt for dyre julegaver 

Anonymkode: da8ad...e1a

• Nyttig 4
Skrevet

Første pri for meg dette året nå er å kvitte med med den dyre gjelden så fort jeg kan. Minimerer forbruket så mye jeg klarer, prøver å selge unna litt, og betaler inn alt jeg har ekstra til kredittkortet. Vil fortsette med minimalt forbruk selvom det blir betalt ned, så jeg kan spare det tilsvarende videre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men hvorfor gjorde du det til tross for at du visste hva som kommer til å vente dere til nyåret? Du gjør barna en bjørnetjeneste ved å gi de dyre gaver når dere nå må har en økonomi som kan klappe sammen når som helst.

Anonymkode: b9891...569

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi levde sparsomt i julen, så har nå litt ekstra på sparekontoen.

Anonymkode: f05bc...d01

• Nyttig 3
Skrevet

Har litt ekstra regninger nå i januar, men har jobbet litt ekstra i desember så ordner seg.

Vi sliter ikke økonomisk akkurat, men merker jo at ting er blitt dyrere. Har derfor jobbet en god del ekstra, for å leve litt romsligere. Kommer til å fortsette med det i 2024 også.

Anonymkode: 352ce...f36

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja, dette jeg mente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvorfor gjorde du det til tross for at du visste hva som kommer til å vente dere til nyåret? Du gjør barna en bjørnetjeneste ved å gi de dyre gaver når dere nå må har en økonomi som kan klappe sammen når som helst.

Anonymkode: b9891...569

Jeg er jo fult klar over det, og derfor jeg har skrevet helt ærlig at det ble gjort. Altså, jeg valgte i en ting økonomisk tid, å gi barna det de ønsket seg, de får lite ellers og jeg ville gi de det lille ekstra. Fult klar over konsekvensene og står i de.

• Hjerte 3
Skrevet

Avhengig av hvor du bor kan du undersøke muligheten for å tjene litt penger ved f.eks å passe husdyr hjemme hos deg eller å leie ut bilen deltid (hvis du har en). 

Anonymkode: 7edb0...fb2

Skrevet

Søke ny jobb, forhandle høyere lønn.

Anonymkode: 3d540...8b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er jo fult klar over det, og derfor jeg har skrevet helt ærlig at det ble gjort. Altså, jeg valgte i en ting økonomisk tid, å gi barna det de ønsket seg, de får lite ellers og jeg ville gi de det lille ekstra. Fult klar over konsekvensene og står i de.

Jeg er ikke i samme situasjon. Jeg er ikke alene og har god økonomi. Men jeg vet godt at om jeg hadde blitt alene hadde det blitt tøft. 

Jeg forstår godt at du ønsket å glede barna litt ekstra nå i julen.

Jeg tenker at du bør gjøre flere små ting for å komme deg ovenpå.

Selge ting du ikke bruker

Kanskje lage litt billigere middager og kanskje droppe middag 1 gabg i uken

Jobbe noen timer overtid

senke temperaturen i huset med 2 grader

osv...  mange små bekker blir til en stor elv.

• Nyttig 1
Skrevet

Er ikke i samme situasjon, men ønske rlikevel å forsøke å komme med noe støtte. Du har i det minste en bevissthet rundt egen situasjon. Nå tror jeg det er viktig å sette realistiske ambisjoner og jobbe mot at du går inn i 2025 med en bedre økonomi enn idag.

Du vet allerede at det er langt lettere å bruke penger man ikke har, enn det er å komme seg på plussiden. Så ett år med å leve over evne, kan ta flere år å gjøre opp for. Nå gjelder det å finne en vei ut av den vanskelige økonomiske situasjonen.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fint gjort av deg ts. Du er en god forelder. Det ordner seg, du kan jobbe ekstra i januar. Hva med å selge unna ting? Begynne å fokusere på gaven av å være sammen, ha glede i det som er relasjonene og gaver som er følelser og opplevelser. Barn ønsker seg voksne som ler og leker med dem. Det er det som gjør at de føler seg elsket. Ikke materialistiske ting. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har alltid slitt med økonomien. Har lån som jeg forsøker å få ned. Men det tar sin tid. Men jeg har et budsjett som jeg forsøker å følge for å holde orden på dette. Men må si at jeg utsetter både tannlegebesøk og øyekontroller osv for å finne en balanse på økonomien. Og det er ikke bra. 

Anonymkode: d752f...435

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

valgte å gi barna det de ønsket seg

Barn, og mange voksne også, er litt som blader i vinden. De "vil ha" det de ser, spesielt det de ser andre har. Ta noen gode prater med dem, innprent dem andre verdier. Det er bedre for lommeboka, familiesamholdet, og kloden.

Sitat

Er derfor ikke ærlig med de nærmeste, og de tror nok jeg har alt på stell.  

Vi er inne i en dyrtid. Mange sliter økonomisk. Mange vil ikke innrømme det, kanskje ikke engang for seg selv. Og fortsetter å late som at alt er som før, innbiller oss at vi kan fortsette det vannvittige forbruket uten noen konsekvenser, og kjører på som før. 

Skrevet

"Gjort er gjort, og spist er spist"

Jeg synes dette var lite konstruktivt her. 

På den annen side har jeg ikke så veldig mange nye råd å komme med:

1) faste utgifter.

Disse er det ofte vanskelig å få gjort veldig mye med. Lån er lån og strøm er strøm. Jeg vil likevel anbefale å se på forsikringene. Jeg kjører gammel bil med liten salgsverdi, men oppdaget til min forskrekkelse at jeg hadde delkasko på den. 600/mnd rett ut vinduet. Håper du ikke er like sløv som meg? 

Noen faste utgifter kan man kanskje kutte? Streaming? Dyrt mobilabonnement med mye data? En del streamingtjenester er billigere om man betaler for ett år av gangen. Det hjelper ikke på likviditeten i januar, men i løpet av året.

Dropp treningssenter. 

Bil/kollektivt. Det er dyrt å holde bil. Det er gull økonomisk å ikke ha bil. Kollektivt kan kanskje droppes i de månedene man kan gå og sykle isteden? Det er noen kroner og man får gratis trim.

2) variable utgifter

For vår familie er det mest å hente her. En har kanskje de klærne man trenger? Ved alle innkjøp bør man tenke: "Trenger jeg dette? Trenger jeg virkelig dette?"

Noen ting kan man kanskje kjøpe brukt? Det har vi spart noen kroner på, men nå virker det som det har blitt så populært at det også har blitt dyrt. 

Aller mest å spare har vi på matbudsjettet. Ta med niste både på jobb og på aktiviteter. Å ukeshandle er bra. 

Det krever planlegging å spare. En kylling kan strekkes til to middager? Kylling med ris og grønnsaker og kyllingsuppe?

Å bytte ut deler av kjøttdeig med linser eller bønner funker fint, det sparer man masse på. Laksewraps er dyrt, lag med fiskepinner i stedet. Dropp fancy kokkemiddager med 17 ting i. Frosne grønnsaker er like næringsrike.

For frukt og grønt, så se på sesongvarer og kilopris. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Lån er ikke bare lån. Få deg fastrente på lånet til under 5% så er du sikret i 10 år frem. Renten kommer til å fortsette å stige. Beste sparetips du får, bare sjekk denne tråden igjen om 5-10 år 😘

Anonymkode: 4d467...9cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...