Gå til innhold

Ekstern verge til dement mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mn mor trenger verge siden hun ikke lenger kan ivareta egne interesser. Jeg kan være verge, men vurderer også at en ekstern person kan være det. Noen som erfaring med det? Jeg har nå disposisjonsrett til kontoen hennes -  blir det  borte? Jeg har også fullmakt på Helse-Norge.no - fjernes det? Hvis du er pårørende til en med ekstern verge - har du kontakt med vedkommende? 

Anonymkode: 635fb...66e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En "ekstern verge" er oppnevnt av statforvalteren, og er i mange tilfeller en advokat eller lignende. De har et oppdrag med i ivareta bestemte forhold tilknyttet personen med verge sin økonomi og personlige forhold, og fører enten timer for dette eller har en fast godtgjørelse. Jeg tviler sterkt på at de har interesse av å bruke mye tid på å prate med deg. De legger til grunn at du ikke ønsker å ivareta de sidene ved din mors sitt liv som de er engasjert til å ivareta, og det er deres oppdrag. Punktum.

Jeg ivaretok mine foreldres interesser i forhold til økonomi i noen år. Det var ikke det å betale regninger, levere skattemelding osv som var problemet, men min bror som ikke gadd å gjøre noe av det, men som samtidig mente at jeg skulle rapportere til han om hver eneste krone som ble brukt. Det skapte et meget dårlig forhold oss i mellom. Så hvis du skal gå inn i dette, pass på at øvrige søsken er innforstått med det, og at de faktisk setter pris på den jobben du gjør. 

Og ja, oppnevnes det en verge, så mister du nødvendigvis tilgang til  ihvertfall kontoene hennes. Skal det brukes noe av hennes penger, må dette søkes om. Kanskje ikke helsenorge, ettersom det går innunder personlige forhold som en verge vanligvis ikke har interesse av å styre med.

Mott råd er å snakke med andre søsken og finne en god løsning på dette. Når du først kommer inn i det, så er det ikke mye jobb. Jobben kommer faktisk når din mor faller i fra, og alt det økonomiske og personlige skal ordnes opp. Og da er vergen ute av bildet, for de jobber kun med mennesker som lever.

Anonymkode: 8c1de...9d7

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på personlig og økonomisk verge. Les deg opp om forskjellene. Man kan ha ene eller begge.

Anonymkode: 0ca33...84e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...