Gå til innhold

Hva skjer med leietaker dersom utleier dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer.

Anonymkode: 4b234...829

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig interessant spørsmål. Jeg tipper at familien til utleieren dukker opp og overtar avtalen om utleie. Kanskje ber deg flytte ut hvis de planlegger å selge. 

Anonymkode: 93fb1...977

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje ber deg flytte ut hvis de planlegger å selge. 

Det har de vel ikke lov til.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Wedding said:

De kan nok selge huset, og spørre om nye overtakere vil ha leietakerne boende.  Det er uansett en oppsigelsesfrist på en leilighet. 

• Liker 3
Skrevet
Wedding skrev (8 minutter siden):

Joda

Anonymkode: 93fb1...977

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Eloise12345 skrev (1 minutt siden):

De kan nok selge huset, og spørre om nye overtakere vil ha leietakerne boende.  Det er uansett en oppsigelsesfrist på en leilighet. 

En veldig irriterende frist. Måtte si nei til å kjøpe et nydelig hus på grunn av at det bodde noen i utleie delen med 3 års kontrakt.. 😑 (huset ble solgt med forbehold at vi ikke skulle prøve å "kaste ut" leietakeren..) Jeg trengte den delen selv 😬

Anonymkode: 0cce6...83a

• Liker 1
Skrevet

Dersom du ønsker å si opp leieforholdet, enten før du selger boligen, eller etter at du har kjøpt boligen, gjelder Husleielovens regler for oppsigelse. Det betyr at du må ha en saklig grunn for å kunne si opp leieavtalen. Hva som anses som saklig grunn vil avgjøres skjønnsmessig, men normalt vil salg av bolig utgjøre saklig grunn for oppsigelse. Dersom du har kjøpt en bolig med leietaker i, vil du eksempelvis ha saklig grunn for oppsigelse dersom du ønsker å flytte inn selv, eller hvis du skal totalrenovere boligen på en måte som gjør det nødvendig å fraflytte den.

Anonymkode: 83491...407

• Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En veldig irriterende frist. Måtte si nei til å kjøpe et nydelig hus på grunn av at det bodde noen i utleie delen med 3 års kontrakt.. 😑 (huset ble solgt med forbehold at vi ikke skulle prøve å "kaste ut" leietakeren..) Jeg trengte den delen selv 😬

Det er ikke lett å være leietaker heller.  Men 3 års kontrakt er lenge. 🤔 Vi har 3 måneders oppsigelsestid. Jeg er glad for at utleier ikke bare kan kaste oss ut på kortere varsel. Det går egentlig begge veier. Dersom vi skal flytte så er problemet det at vi mulig må betale husleie ut oppsigelsestiden. 🤔😊

Skrevet
Wedding skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle ikke folk ha lov til å gjøre hva de vil med eget hus? Så lenge oppsigelsesfrister blir holdt så har de selvsagt lov til det. 

Anonymkode: a9f32...a47

• Nyttig 2
Skrevet

Da skal sannsynligvis huset selges etterhvert. Enten flytter du frivillig, eller så kan du bo der til det er solgt og hører om de nye eierene er interessert i å overta «deg» eller om de skal bruke det selv. 

Anonymkode: 97e94...af2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 10.34):

Hæ? Å trenge delen selv er godkjent oppsigelsesgrunn. Du hadde ikke trengt å vente 3 år på det.

Anonymkode: 153e8...4c8

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...