AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Skrevet 26. desember 2023 Jeg har insomni, alvorlig grad. Har hatt det de siste 5 årene. Det blir aldri bedre. Startet med en depresjon den gangen, depresjonen forsvant etter noen måneder men ikke insomnien. Jeg har prøvd alle triks i boka, får ikke sove. Også prøvd mange ulike medisiner, funket fint første gangene og så dabbet effekten. Kan uansett ikke bruke sovemedisin over tid. Nå er jeg gravid og kan i hvert fall ikke bruke medisiner. Prøver å legge vekk alle urolige vansker lenge før senegetid. Prøver å tenke på fine ting. Får ikke sove. Er trikset å ikke tenke i det hele tatt, ikke noe fint heller? Det er utrolig vanskelig. Hva er de mest effektive triksene for å få hjernen i et modus som får meg til å sove, gjerne dyp søvn? Har ikke sovet på mange uker. Anonymkode: f1c9a...782 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #2 Skrevet 26. desember 2023 Du bør få behandling ved søvnsenter eller hos psykolog som jobber med søvn. Det handler om å dempe sympatisk aktivitet i nervesystemet og øke parasympatisk aktivitet. Vanlige søvnhygieneråd bidrar til dette. Hvis det er noe du slurver med av dette, forsøk å få det inn i rutinen. F.eks vil urolige tanker og bekymringer føre til problemløsingsaktivitet i hjernen, som hindrer søvn. Forsøk derfor å løse problemer på dagtid, og gi deg selv fri fra dette kveld og natt. Det er et stort felt dette, så unn deg selv å snakke med en ekspert (privat). Anonymkode: 9617e...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du bør få behandling ved søvnsenter eller hos psykolog som jobber med søvn. Det handler om å dempe sympatisk aktivitet i nervesystemet og øke parasympatisk aktivitet. Vanlige søvnhygieneråd bidrar til dette. Hvis det er noe du slurver med av dette, forsøk å få det inn i rutinen. F.eks vil urolige tanker og bekymringer føre til problemløsingsaktivitet i hjernen, som hindrer søvn. Forsøk derfor å løse problemer på dagtid, og gi deg selv fri fra dette kveld og natt. Det er et stort felt dette, så unn deg selv å snakke med en ekspert (privat). Anonymkode: 9617e...cd4 Tusen takk for godt tips. Jeg slurver litt, det må jeg innrømme. Klarer f.eks. ikke å stå opp til samme tid hver dag. Anonymkode: f1c9a...782
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Skrevet 26. desember 2023 For oss som har insomni kan faktisk babytiden være bedre! For min del var iallfall det å amme søvndyssende. Men du må passe på å sove sammen med babyen og legge deg når den skal sove. Amme på kveldstid lengst mulig. Anonymkode: a1712...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for godt tips. Jeg slurver litt, det må jeg innrømme. Klarer f.eks. ikke å stå opp til samme tid hver dag. Anonymkode: f1c9a...782 Det er lurt å prøve å få til det ja, å stå opp til samme tid, hvis man først har fått søvnproblemer. Dette er for å bygge opp søvnunderskudd til du skal legge deg igjen på kvelden. Hvis du sover 30 min eller lenger, mer enn du trenger om morgenen, så vil ikke kroppen og hjernen ha nok «grunn» til å komme i søvn. Så stå opp tidlig, gjør deg selv sliten gjennom dagen med varierte aktiviteter, og så finn rytmen i dette over tid. Anonymkode: 9617e...cd4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For oss som har insomni kan faktisk babytiden være bedre! For min del var iallfall det å amme søvndyssende. Men du må passe på å sove sammen med babyen og legge deg når den skal sove. Amme på kveldstid lengst mulig. Anonymkode: a1712...ea0 Veldig godt å høre❤️❤️❤️ Anonymkode: f1c9a...782
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #7 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har insomni, alvorlig grad. Har hatt det de siste 5 årene. Det blir aldri bedre. Startet med en depresjon den gangen, depresjonen forsvant etter noen måneder men ikke insomnien. Jeg har prøvd alle triks i boka, får ikke sove. Også prøvd mange ulike medisiner, funket fint første gangene og så dabbet effekten. Kan uansett ikke bruke sovemedisin over tid. Nå er jeg gravid og kan i hvert fall ikke bruke medisiner. Prøver å legge vekk alle urolige vansker lenge før senegetid. Prøver å tenke på fine ting. Får ikke sove. Er trikset å ikke tenke i det hele tatt, ikke noe fint heller? Det er utrolig vanskelig. Hva er de mest effektive triksene for å få hjernen i et modus som får meg til å sove, gjerne dyp søvn? Har ikke sovet på mange uker. Anonymkode: f1c9a...782 Jeg har også store problemer med søvnen, og kan anbefale noe som faktisk fungerer veldig godt for å kunne falle i søvn, og det er radioteatret fra NRK - engasjerende nok til at man kan høre på dette, men samtidig så søvndyssende at man lett sovner - det er mye å velge mellom: https://radio.nrk.no/kategori/hoerespill/a-aa Uansett lykke til med dette, og ønsker deg en fortsatt fin Jul. - B. Anonymkode: 4feec...c81 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har også store problemer med søvnen, og kan anbefale noe som faktisk fungerer veldig godt for å kunne falle i søvn, og det er radioteatret fra NRK - engasjerende nok til at man kan høre på dette, men samtidig så søvndyssende at man lett sovner - det er mye å velge mellom: https://radio.nrk.no/kategori/hoerespill/a-aa Uansett lykke til med dette, og ønsker deg en fortsatt fin Jul. - B. Anonymkode: 4feec...c81 Jeg blir ofte veldig trøtt på kvelden, og tror jeg sovner hvert øyeblikk. Problemet oppstår når jeg faktisk prøver å legge meg for å sove. Da er jeg fortsatt trøtt, men sover ikke allikevel. Må være noe veldig galt. Anonymkode: f1c9a...782 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg blir ofte veldig trøtt på kvelden, og tror jeg sovner hvert øyeblikk. Problemet oppstår når jeg faktisk prøver å legge meg for å sove. Da er jeg fortsatt trøtt, men sover ikke allikevel. Må være noe veldig galt. Anonymkode: f1c9a...782 Sånn har jeg det også. Nytter ikke med faste rutiner, ikke bekymre seg, medisiner hvor virkningen fort dabber av. Jeg kan være kjempesliten, men fortsatt ikke sovne. Leser koselige bøker, og kjenner jeg slapper av, med sovner fremdeles ikke. Er underernært på søvn. Anonymkode: 4467d...4e3 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #10 Skrevet 26. desember 2023 Har du forsøkt å skrive av deg tankene før du legger deg? Kanskje det kan hjelpe litt hvis du har tankekjør? Anonymkode: e97f3...e2c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #11 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du forsøkt å skrive av deg tankene før du legger deg? Kanskje det kan hjelpe litt hvis du har tankekjør? Anonymkode: e97f3...e2c Jeg prøver å legge vekk alle tankene rundt kl 1800 selv om jeg legger meg kl 23.00. Hjelper ikke. Lurer på hva galt jeg gjør? Holder på å bli gal. Anonymkode: f1c9a...782
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #12 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg prøver å legge vekk alle tankene rundt kl 1800 selv om jeg legger meg kl 23.00. Hjelper ikke. Lurer på hva galt jeg gjør? Holder på å bli gal. Anonymkode: f1c9a...782 Men har du forsøkt å skrive ned tankene dine? Det skal visst ha en terapeutisk effekt. Anonymkode: e97f3...e2c
Rumle Skrevet 26. desember 2023 #14 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har også store problemer med søvnen, og kan anbefale noe som faktisk fungerer veldig godt for å kunne falle i søvn, og det er radioteatret fra NRK - engasjerende nok til at man kan høre på dette, men samtidig så søvndyssende at man lett sovner - det er mye å velge mellom: https://radio.nrk.no/kategori/hoerespill/a-aa Uansett lykke til med dette, og ønsker deg en fortsatt fin Jul. - B. Anonymkode: 4feec...c81 Veldig enig i dette, å høre på noe som engasjerer, men også er langtekkelig og gjerne detaljert, kan fungere ganske bra for meg i perioder og. Men for meg fungerer det bare hvis det er så pass lavt at jeg så vidt kan høre det, av en eller annen grunn Jeg skal prøve radioteateret selv, så takk for det tipset 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #15 Skrevet 26. desember 2023 Jeg sliter også mye med søvn i perioder. Her er mine tips som jeg har plukket opp litt her og der (fra psykologer, nettet, podcaster osv): - Unngå bruk av skjerm etter 19 - Ingen kaffe/koffein etter 12 - Stå opp til samme tid hver dag uansett - fysisk aktivitet. Trening er bra, men en liten luftetur hver dag hjelper også - Vær litt ute i dagslys hver dag - Rolig aktivitet om kvelden, f.eks lese bok. - Dersom du har lagt deg og ikke får sove, ikke ligg i timesvis og vri deg. Stå opp etter 20-30 minutter og gjør en rolig aktivitet (f.eks lese). Unngå mye lys/skjermer. Legg deg igjen etter 15-20 minutter eller når du føler deg søvnig. Stå opp igjen etter 30 min hvis du ikke får sove. Dette handler om at selges ikke skal assosieres med noe negativt (et sted man kaver i timesvis uten å få sove). Håndtering av bekymringer: - Sett av 15 minutter på dagtid for å skrive ned dine bekymringer og evt. løse disse. Bekymringer skal ikke få fokus om kvelden/natten. - Yoga/avspenning/pusteøvelser. Mye av dette har du sikkert prøvd allerede. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 71a98...f41 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #16 Skrevet 26. desember 2023 Jeg sliter også med søvn. På det verste kan jeg ligge våken til 6 om morgenen og da sover jeg gjerne til 14. jeg må ha mine timer søvn. Har prøvd å stå opp tidlig men opplever likevel vansker å sovne på kvelden. Og uten 7 timer søvn i døgnet går det på psyken. Har sovetab som jeg kan ta ved behov, og det hjelper. Men vil helst unngå å ta de. Jeg har begynt på yoga, og det er på kveldstid. Vært der bare en gang, og etter yogatimen sovnet jeg ganske fort. Anonymkode: 88925...127 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #17 Skrevet 26. desember 2023 Om du har mulighet til det ta et par uker i syden. Temperaturen, naturlige d vitaminer og normal døgn rytme dag- og natt. Bruk ingen eller lite koffein, kom deg bort fra stress og slit så mye som mulig, lindre eventuelle smertetilstander. Anonymkode: cd45a...2ce
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #18 Skrevet 26. desember 2023 Pringle skrev (1 time siden): Får du sove på dagtid? Nei Anonymkode: f1c9a...782
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #19 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter også med søvn. På det verste kan jeg ligge våken til 6 om morgenen og da sover jeg gjerne til 14. jeg må ha mine timer søvn. Har prøvd å stå opp tidlig men opplever likevel vansker å sovne på kvelden. Og uten 7 timer søvn i døgnet går det på psyken. Har sovetab som jeg kan ta ved behov, og det hjelper. Men vil helst unngå å ta de. Jeg har begynt på yoga, og det er på kveldstid. Vært der bare en gang, og etter yogatimen sovnet jeg ganske fort. Anonymkode: 88925...127 Finnes det noen yoga på nett man kan forsøke? Noen anbefalinger? Anonymkode: f1c9a...782
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #20 Skrevet 26. desember 2023 Jeg har slitt med isomnia som med årene har blitt til forskjøvet søvn. Jeg har forsøkt mye og fikk i høst tips om noe på helsekost som har hjulpet mye. https://sunkost.no/msm-pea-med-b6?srsltid=AfmBOoqbVjqS9FMtdoVzogkhxlDP6R8URCBgnUHVTDW8GZDE9j37yyNp5Q8 Anonymkode: a1b82...080
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå