AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Skrevet 26. desember 2023 Jeg begynte i jobb igjen i slutten av august, etter å ha vært i foreldrepermisjon i ett år. Etter at barnet begynte i barnehage i høst, har barnet og mannen hatt noen runder med lett forkjølelse. Jeg på min side har nå vært sammenhengende syk i syv uker - i det jeg holder på å bli frisk igjen, har jeg blitt smittet av noe nytt. Jeg har allerede brukt 4 egenmeldingsdager fordi jeg er så tett i hodet at jeg ikke klarer å jobbe (har kontorjobb og har i tillegg en funksjonsnedsettelse som gjør at jeg blir fortere sliten enn andre). Utover dette har vi hele tiden prøvd å finne løsninger - har prøvd meg på et par fridager for å se om det hjelper å hente seg inn igjen, har hatt hjemmekontor, har begynt litt senere på dagen og heller jobbet det inn, brukt fleksitimer osv. Jeg skal i utgangspunktet ha ferie hele jula, og håpte at jeg da skulle få litt etterlengtet fri til å slappe av, være med familie og ikke bruke energi på å være syk. Skal ikke på jobb igjen før onsdag etter nyttår. Men her ligger jeg - feber, hodepine, kvalme, null matlyst, hoster til jeg spyr. Har gått ned nesten syv kilo siden sykdomsperioden startet så har ikke mange krefter til overs. Hadde ikke klart å jobbe som vanlig nå. Begynte forrige tirsdag og i dag er foreløpig den verste dagen. Forstår jo at dette er slik livet med barn i barnehage er. Jeg er ikke en person som går til legen og "ber om sykemelding". Men jeg er fristet til å be om å få utsette feriedagene jeg skulle ha i jula, og da trengs sykemelding. Samtidig får jeg dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver - jeg har jo uansett fri, uavhengig av om det er pga. sykefravær eller ferie. Er det jeg som er kravstor her eller har/ville andre gjort det samme? Anonymkode: 470c5...691
Biloba Skrevet 26. desember 2023 #2 Skrevet 26. desember 2023 Du har rett på å få utsatt feriedager ved sykemelding, og du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å ta imot det. Feber og oppkast er ikke ferie. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Skrevet 26. desember 2023 Er man syk på en helligdag, kan man ikke kreve å ta ut fridagen senere. Grunnen er at helligdager ikke regnes som feriedager, jfr. ferieloven paragraf 5. Anonymkode: d6a49...9ef
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Skrevet 26. desember 2023 Biloba skrev (14 minutter siden): Du har rett på å få utsatt feriedager ved sykemelding, og du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å ta imot det. Feber og oppkast er ikke ferie. Takk ❤️ AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er man syk på en helligdag, kan man ikke kreve å ta ut fridagen senere. Grunnen er at helligdager ikke regnes som feriedager, jfr. ferieloven paragraf 5. Anonymkode: d6a49...9ef Tenkte ikke på juledagene - tenkte på 27., 28. og 29. desember, som for meg er de dagene hvor jeg har tatt ut feriedager. - ts Anonymkode: 470c5...691
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 Sjekk reglene er ett antall minimum en må være sykmeldt for å få ferien igjen. Og arbeidsgiver bestemmer når du skal ta den. Anonymkode: eb57c...99c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 Tror du må være syk minst en uke av ferien for at du skal få den igjen. Så romjulsdagene vil du ikke få igjen med sykmelding. Det første året i barnehagen er verst. Det blir bedre. Anonymkode: 11f0f...ae3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå