Gå til innhold

Har du syklet birken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er dårlig trent. Dårlig kondis, overvektig, ja i det store og det hele langt fra å klare å sykle birken. MEN alle mine forsøk på å gå ned i vekt har feilet. Jeg har rett og slett vurdert at jeg må ha et fast mål å jobbe mot, og ikke av typen «gå ned 10 kilo til sommeren». Derfor tenker jeg å sykle birken i 2025 (2024 blir nok litt for tidlig). Vi har et trimrom (pent brukt vel og merke) med mølle, spinningsykkel og litt enkle vekter. Så jeg skal fint klare å trene der. Skal også få skaffet meg en skikkelig sykkel så klart. 

Så til det store spørsmålet. Hva skal til for at jeg skal klare å fullføre birken? Er det noen tips og triks dere har på lur? Kom med alt. 

Anonymkode: 1d1cd...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor akkurat Birken? Er du glad i å sykle? 

Anonymkode: 2b19d...384

Hvorfor ikke? Jeg syklet mye før. Og birken starter 45 min fra der jeg bor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet birken flere ganger. Første gang uten særlig grunnlag, tok det som en rolig søndagstur.

Hvorfor ikke i 2024? du trenger ikke enorm mengdetrening, men kroppen og viljestyrken din bør klare 9 mil. Jeg pleier å begynne sesongen i slutten av april, ca 3 turer i uken frem mot Birken. Har minst 2-3 langturer på minst 6 mil når det nærmer seg. De 3 siste milene tar jeg på viljen 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MakeItHappen skrev (5 timer siden):

Jeg har syklet birken flere ganger. Første gang uten særlig grunnlag, tok det som en rolig søndagstur.

Hvorfor ikke i 2024? du trenger ikke enorm mengdetrening, men kroppen og viljestyrken din bør klare 9 mil. Jeg pleier å begynne sesongen i slutten av april, ca 3 turer i uken frem mot Birken. Har minst 2-3 langturer på minst 6 mil når det nærmer seg. De 3 siste milene tar jeg på viljen 😊

God plan.

Jeg har ikke akkurat syklet Birken, men mange kortere turer på 5-6 mil. Det store trikset for å unngå å bli sliten er slik treningsplan du skisserer, og når det kommer til selve langturen så hjelper det hvis man tar det rolig iallfall til man kommer midt oppå fjellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MakeItHappen skrev (10 timer siden):

Tenkte kanskje 2025 var mer realistisk 😅 men ja jeg kan jo like gjerne satse på 2024 kanskje. Er jo nok tid til å herde rumpa 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (4 timer siden):

God plan.

Jeg har ikke akkurat syklet Birken, men mange kortere turer på 5-6 mil. Det store trikset for å unngå å bli sliten er slik treningsplan du skisserer, og når det kommer til selve langturen så hjelper det hvis man tar det rolig iallfall til man kommer midt oppå fjellet.

Ja jeg kommer nok ikke til å gønne på opp bakkene, DET vil jeg nok ikke ha ork til selv om jeg begynner å trene nå tror jeg 😂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MakeItHappen skrev (1 time siden):

Jeg heier på deg! 

Takk 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig bra triks er å føre treningsdagbok. Jeg likte den jeg hadde i ungdommen der jeg lagte en graf på  antall trente timer pr uke. Det gikk sport i det å ha fin graf. Går sikkert an å føre på papir. Nå bruker jeg digitale hjelpemidler med Garmin pulsklokke og Strava. Jeg synes Strava er motiverende. Den bruker GPS og anslår hvor mange watt jeg tråkket på forskjellige strekninger, og jeg kan sammenligne tider med egne og andres tider på strekningen.

Det er fint å komme seg igang allerede nå. Man kan sitte inne å sykle på rulle, eller ute og sykle med piggdekk.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet mange ganger - trente da jevnlig året rundt.  

Du bør jo sykle ute så snart det er mulig  - øk lengden på turene og helst varier i intensitet, dvs. noen rolige turer og noen med mer intensitet.  Lengden på turene bør variere - og ha noen turer som er like lange som birken i lengde OG at du venner deg til mange timer på setet. 

Det er jo ikke veldig teknisk vanskelig men du bør legge mange av turene i tilsvarende terreng - dvs. litt terreng/skogsbilveier. Prøve å tenke litt teknikk - øve på giring (feks. ikke skifte gir midt i en oppoverbakke men helst før) - tenke på når du skal ha lette/tyngre gir. 

Du trenger ikke en veldig dyr sykkel men den bør jo være "solid" dvs. at den har litt bra kvalitet. Kanskje du skal sjekke om du finner en brukt sykkel av bra kvalitet men til en lavere pris. Til selve rittet må du sørge for at den er i bra stand. 

Ville jo anbefale å prøve å legge om kosthold - ikke nødvendigvis tenke slanking men prøve å spise litt sunnere. 

Du bør også trene litt styrke og huske på å trene bevegelighet / tøye - man kan bli stiv spesielt i hofteleddsbøyere av mye sykling. 

Så bør du jo ta turen som en tur - spesielt første gang - men blir litt bedre / gøyere jo bedre treningsgrunnlag du har. Jeg syklet i "glansdagene" med masse deltagere OG det var masse folk som sto og så på og lagde god stemning - det hjelper jo på slik at man lettere kommer seg gjennom. Smaker sjeldent godt med noe godt å drikke i målområdet etterpå. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

punkyB skrev (1 time siden):

Det er jo ikke veldig teknisk vanskelig men du bør

Jeg lurer på hva og hvor som  er vanskelig eller risikabelt. Har tenkt tanken på å prøve men vet ikke om jeg tør. Utforkjøring ned mot Lillehammer, innbiller meg at det går fort og at andre syklister blir aggressive hvis jeg bremser for mye, og så er det vel et par kilometer som er sti eller noe sånt, går det greit dersom man ikke er god til å sykle stier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballettbakken er ganske bred, så god plass å passere. Den er såpass bratt og løs at det er ingen god strategi å bremse for mye. Meeeeeen uansett, innen du kommer dit har nok alle aggressive syklister kommet i mål (sagt med glimt i øyet), det var iallfall min trøst første gang jeg syklet ned bakken og hadde gruet meg veldig.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syklet den en gang, og ikke gjør samme feil som meg, å start for hardt. Selv om jeg hadde trent en del på forhånd, så klarte jeg å disponere kreftene så feil at jeg knapt kom meg i mål, var helt tom halveis, ingen god følelse når det er over 4mil igjen. Så start rolig 

Anonymkode: cd397...f01

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hva og hvor som  er vanskelig eller risikabelt. Har tenkt tanken på å prøve men vet ikke om jeg tør. Utforkjøring ned mot Lillehammer, innbiller meg at det går fort og at andre syklister blir aggressive hvis jeg bremser for mye, og så er det vel et par kilometer som er sti eller noe sånt, går det greit dersom man ikke er god til å sykle stier? 

Ballettbakken er bratt men egentlig ikke så veldig vanskelig. Man kan prøve å ha baken bak setet slik at man får bedre balanse og ikke vipper fram. Som noen andre svarer så er den ganske bred så man kan finne sin egen vei. 

Litt usikker på hvordan løypa er nå men ned til Djuposet var det et parti som er litt bratt og med litt steiner - det er det en fordel å ha trent litt på om man vil sykle. 

Mesteparten er helt greit å sykle - vil man gå deler er det helt greit - da holder man helt til høyre helst. 

Det er lurt å trene på steder som er litt bratt og steder med litt steiner slik at man blir vant til det, 

Tenker om man har litt grunnlag/kondisjon så klarer man det helt fint - man klarer det også bare med sterk vilje men får en bedre opplevelse med litt grunnlag - så da høres det jo ut som om du er godt i gang 🙂

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syklet den en gang, og ikke gjør samme feil som meg, å start for hardt. Selv om jeg hadde trent en del på forhånd, så klarte jeg å disponere kreftene så feil at jeg knapt kom meg i mål, var helt tom halveis, ingen god følelse når det er over 4mil igjen. Så start rolig 

Anonymkode: cd397...f01

Jeg sykler ofte til Kikut og starter få meter over havet. Min personlige rekord satt jeg med jevn tråkking uten å ta i mye i stigningen opp til Røa (holdt pulsen 30-40 under max).  Et par uker senere ga jeg full gass i den stigningen (puls 15-25 under max) og knuste klatringen i rekordløpet mitt med to eller tre minutter. Noen km senere er det en god stigning (170meter?)fra Sørkedalen og opp i skogen mot Kikut, det hadde vært fint å ha igjen krefter til den.  Der gjorde det vondt, og totalt brukte jeg en halvtime mer tur/retur uten energi til å tråkke veldig sterkt i de lette partiene hjemover.

Moralen er, gir du fra deg 10 minutter i stigningene fra Rena til Raufjellet (Kanskje ikke Raufjellet, det er skiløypa som går der, er ikke sikker på hvor du sykler), så kan du få igjen de minuttene med renter og renters rente. 

Når muskulaturen blir vant til langturer kan du sykle i time  etter time i sone 2(snakketempo), og  det koster ganske lite.

Birkebeineren tar 5 timer hvis snittfarten er 17, og jeg tror det innebærer at man må passe godt på å få i seg nok mat og drikke for å unngå å gå tom. Går du tom for drivstoff, så går det fryktelig sakte etterpå.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet et par ganger å kjenner mange som har syklet mange ganger. Flere relativt utrente, de bruker lang tid men det går uten å gå over tida. Så om man trener litt mer, tipp topp (jeg trener heller mer på forhånd for å ha færre timer på setet den dagen)

Jeg anbefaler å ikke være helt uforberedt iallefall, det er en greit hard (men sinnsyk fin) tur å det er mest oppoverbakker. Man sykler lite i kø/klynge så det er ikke noe problen. Øv på skogsveier/stier så har du et stort fortrinn for selv om disse partiene ikke er tekniske så er det MANGE som sliter der forde de mest sykler på vei.

Drikk vann/sportsdrikk FØR du blir tørst, spis som et minimum på matstasjonene (banan/lefse), finn ut andre ting du kan ha i lomma på sekken for å spise underveis. Jeg blir så kvalm så spiser favoritt smågodtet mitt, sjokolade (japp feks) og ellers lefse og banan. Har med matpakke for syns skyld.

Ei god sykkelbukse er å anbefale og en GOD sekk. Sykla første året med en bare ok sekk men fikk veldig vondt i skuldrene underveis. Kjøpte ny sekk i fjor (osprey) å merket ikke noe til problemene. Øv på å sykle med sekk også, den skal være såpass tung at det kjennes (3,5 kg)

Lykke til med treningen, jeg tror nok du klarer det i 2024. Det er jo mange måneder å trene på! 
Bare spør om det er noe du lurer på. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...