AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #1 Skrevet 25. desember 2023 Mange godt voksne mennesker som bor andre steder i landet reiser hjem til foreldrene og bor der i juleferier og andre høytider og ferier. For min del merker jeg at det fort blir anstrengt og slitsomt etter noen dager. En faktor er nok at foreldrene mine bor i en leilighet og vi i praksis bor oppå hverandre. Derfor blir jeg nok ikke hele juleferien og avslutter ferien etter tre-fem dager hjemme. Samtidig har jeg andre venner som kan reise hjem til jul tidlig og blir til godt over nyttår. Kanskje nesten to uker hjemme hos foreldrene. Disse har kanskje større hus og har mer plass/privatliv for seg selv når de er på besøk, men allikevel. For meg virker det litt unaturlig å skulle bo hjemme hos sine foreldre i nesten to uker som godt voksen, men folk er jo ulike. Og noen har jo kanskje bedre relasjoner til sine foreldre enn andre. Men det kan jo tenkes at disse foreldre også kanskje synes det blir litt mye. Hvilke erfaringer og synspunkter har dere rundt dette? Anonymkode: 2a7d4...75e 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #2 Skrevet 25. desember 2023 Blir fra 23 desember til 27 desember, trenger ikke å bli lenger enn det. Kunne vært kortere om det ikke hadde vært for middag hos annen familie 2. Juledag. Anonymkode: a6b9a...6dd
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #3 Skrevet 25. desember 2023 Jeg har vært hos min mor og hennes samboer siden 22. desember, kjent hennes samboer lenge. Nå etter 4 dager sammen kjenner jeg på å snart komme meg hjem igjen, selv om jeg har et eget rom jeg kan tilbringe tid i mens jeg bor hos dem. Har et veldig godt forhold til dem, spesielt min mor. Men apropos det å bo hjemme i 2 uker i strekk virker altfor lenge for min del i hvert fall. Anonymkode: 076b1...d84
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Skrevet 26. desember 2023 Et annet aspekt ved det å bo hjemme er jo at man plutselig får andres husregler å forholde seg til. Føltes litt invaderende og krevende å forholde seg til, noe mange nok kjenner på etterhvert som dagene går og selv om man har det veldig hyggelig. Anonymkode: 076b1...d84
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har vært hos min mor og hennes samboer siden 22. desember, kjent hennes samboer lenge. Nå etter 4 dager sammen kjenner jeg på å snart komme meg hjem igjen, selv om jeg har et eget rom jeg kan tilbringe tid i mens jeg bor hos dem. Har et veldig godt forhold til dem, spesielt min mor. Men apropos det å bo hjemme i 2 uker i strekk virker altfor lenge for min del i hvert fall. Anonymkode: 076b1...d84 Notert at det å bo hjemme i 2 uker i strekk er for lenge for deg. Du reiser med andre ord mye? Anonymkode: 6dd70...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 Jeg er den som tar i mot gjester, og synes det er hyggelig. Studenten kommer når semesteret er ferdig, og reiser tilbake når nytt semester begynner. Naturlig og uproblematisk. Eldstemann kommer med kone og tre barn, og blir fra 21.12 til 28.12. Da reiser de til konas familie og blir noen dager. Hele familien deler et soverom, så de synes muligens det blir trangt og lite privatliv. Jeg ser også at det kan bli litt kjedelig for svigerdatter. Selv om hun er her hvert år blir hun fort en gjest i et fremmed hjem. To andre kom 23. og blir noen dager. En har med kjæreste og et barn. De er mye ute med venner så vi ser dem ikke så mye. Jeg synes det er hyggelig. Mannen elsker å lage frokost og middag til mange, så han fryder seg. Så lenge været er fint og alle får tid for oss selv og ingen får brakkesyke, er det fint å samles. Jeg tror likevel de synes det er fint å reise hjem og tilbake til egne rutiner. På sett og vis synes også vi det er deilig når vi får huset for oss selv igjen. Anonymkode: f26ac...c02 3 5 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #7 Skrevet 26. desember 2023 Her er vi såpass voksne at svigerfar kommer på besøk, i fjor kom han 12 desember og ble til 7 januar. I år har jeg heldigvis booket hans fly. Så han kom 20/12 og reiser 04/01. Det er mer enn lenge nok med besøk Anonymkode: 416f0...a5c 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 Ei uke er nok hos mine foreldre, er veldig glad i dem og liker godt å være hjemme, men både å være der og å ha dem på besøk er nok med ei uke i slengen. Vi herfra deler rom (to voksne og to barn) når vi er der så det blir rett og slett for tett om vi er lengre. Anonymkode: 8320c...73d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 Jeg kan kun snakke for meg og min familie. Siden jeg fikk eget husvære har jeg feiret for meg selv, sammen med samboer. Kunne ikke fallt meg inn å reise for å overnatte med min familie, da må det være noe helt spesielt og maks 1 natt. Anonymkode: 4ca28...cf6 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #10 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Notert at det å bo hjemme i 2 uker i strekk er for lenge for deg. Du reiser med andre ord mye? Anonymkode: 6dd70...0cf Nei, reiser nesten aldri. Det er det å bo under samme tak som dem som tærer litt på meg etterhvert. Ønsker å gå tilbake til mitt eget hjem av ulike årsaker. Anonymkode: 076b1...d84 3
c_buk Skrevet 26. desember 2023 #11 Skrevet 26. desember 2023 Jeg hadde overnattet 1-2 dager. Skulle jeg blitt lenger hadde jeg enten leid er sted via Airbnb eller tatt inn på hotell. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #12 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, reiser nesten aldri. Det er det å bo under samme tak som dem som tærer litt på meg etterhvert. Ønsker å gå tilbake til mitt eget hjem av ulike årsaker. Anonymkode: 076b1...d84 Ser forresten at første posten min kan virke forvirrende. Veksler mellom hjemme i betydningen «hjemme hos mamma» og «hjemme hos meg selv» Anonymkode: 076b1...d84
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #13 Skrevet 26. desember 2023 En uke hos mine foreldre er uaktuelt for min kone og våre barn uansett årstid og anledning. Om vi blir for lenge blir det fort dårlig stemning og misforståelser. Holder med maksimalt 3-4 netter. Vi bor i annen landsdel så kontakten mellom besteforeldre og barnebarn er ikke veldig sterkt dessverre. Ikke alle svigerdøtre som trives hos sin svigermor....... Anonymkode: 8141d...e04 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #14 Skrevet 26. desember 2023 Jeg presser meg fra 24.-27. des. Er fullt hus hos mine foreldre. De vil ha meg så lenge som mulig. Jeg blir lei av å leve etter andre rutiner for lenge, reiser mye med jobben, så ønsker også å ha noe tid i julen hjemme hos meg selv. Anonymkode: d5ee1...3cf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #15 Skrevet 26. desember 2023 Må reise et stykke og har splittet familie, men opp til 4 netter er mer enn nok hos hver av foreldrene. Spesielt siden jeg må låne/dele soverom eller sove i stua hos de alle. Andre kjente som single og enda har barnerommet sitt ser jeg oftere blir hjemme hele ferien. Før da jeg hadde feriejobb hjemme ble jeg også lengre på grunn av jobb, men da var vi ikke oppå hverandre hele tiden heller. Anonymkode: 4c585...368
nattanatta Skrevet 26. desember 2023 #16 Skrevet 26. desember 2023 Jeg synes 3 dager er passe, 4 dager eller mer blir bare veldig slitsomt synes jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #17 Skrevet 26. desember 2023 Da jeg bodde lengre unna foreldrene mine, var jeg der hele jula. Nå som jeg bor nærmere blir det opptil 3 overnattinger. Anonymkode: d650d...e2a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #18 Skrevet 26. desember 2023 Vi bor på samme sted så overnatter ikke hos hverandre. Men svigers bor 20 min unna i bil, og har stort hus og hage, hver sommer da barna var små var vi ei uke hos de. Det var så fint. Mer intens når vi har overnattet i jula, da alle er inne. Kunne fint ha bodd sammen med mamma over tid. Bodde hos henne 4 uker med barna da de var små, vi skulle pusse opp huset. Gikk veldig fint. Kommer an på forholdet. mange voksne barn blir nesten barn igjen når de er hos foreldrene sine. Anonymkode: a6ebd...a76 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #19 Skrevet 26. desember 2023 Forståelig at det blir annerledes om man skal på besøk i en mindre leilighet, det er annerledes når man har et stort hus og god plass, og det blir fort trangt om man er mange som skal på besøk samtidig. Vi brukte å dra hjem til mine foreldre i vel en uke, enkelte ganger kunne det bli lengre. De hadde stort hus og god plass, slik at barn fikk eget rom, og man slapp å gå oppi hverandre hele tiden. Jeg har også mange venner og søsken på hjemstedet, slik at det ikke ble kun å oppholde seg hos foreldre. Det avlaster mye om man noen dager drar ut for å spise, eller spiser borte hos venner, vi hjalp også til med alt som trengtes, slik at vi ikke satt der som om vi var på hotell. Tror vi ble en veldig sammensveiset familie fordi vi alltid var velkomne, og alt var åpent og gjestfritt. Når vi dro var det alltid spørsmål om når vi kom til å sees igjen. Anonymkode: ca4fa...d82 1 1
fru Alving Skrevet 26. desember 2023 #20 Skrevet 26. desember 2023 Tenker det og kommer an på hvor langt du reiser. Har du lang reisevei og er hjemme hos foreldre sjeldent er det vel mer naturlig å bli lenger. Når det er sagt mener jeg at mange utsetter det å bli voksen for lenge. De reiser hjem og lar være å skape egne tradisjoner i eget hjem noe jeg tror mange er tjent med når de får egen familie. Da kan de la være å irritere seg over søsken, foreldre og husregler, middagstradisjoner og alkoholkonsum og selv lage jul i eget hus. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå