Gå til innhold

Redd når tenåringen er ute å kjører

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn skal snart kjøre opp til lappen. Nå sitter han på med venner som har fått lappen. Det er glatt ute, og jeg får helt hetta. 
Tidligere i år mistet vi en i familien (ikke mitt barn) hen var tenåring, trafikkulykke på glatte veier.

Jeg tåker rett og slett ikke at de er ute å råner. Flere mødre som kjenner på dette? 

Anonymkode: 48047...d4c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler det samme… blir egentlig helt fra meg…

Anonymkode: bccf3...4d7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt barn skal snart kjøre opp til lappen. Nå sitter han på med venner som har fått lappen. Det er glatt ute, og jeg får helt hetta. 
Tidligere i år mistet vi en i familien (ikke mitt barn) hen var tenåring, trafikkulykke på glatte veier.

Jeg tåker rett og slett ikke at de er ute å råner. Flere mødre som kjenner på dette? 

Ja, og min er 22 år.

Hører at venner som har barn i 30 årene er nervøse når de og barnebarn skal kjøre langt om vinteren 

Anonymkode: 6ff53...cc3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jepp. Hater det. 

Her skal den ferske sjåføren kjøre til og fra jobb i romjulen, og føret her er helt pyton for tiden. 

Anonymkode: 47a44...24c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jepp. Hater det. 

Her skal den ferske sjåføren kjøre til og fra jobb i romjulen, og føret her er helt pyton for tiden. 

Anonymkode: 47a44...24c

Uff, jeg føler så med deg. Man blir så redd 

• Hjerte 1
Skrevet

Sønnen har jeg aldri uroet meg for. Kommer nok av at han har kjørt så mye opp i mellom årene av både traktor, atv, snøscooter osv

Blir nok være når jenta om 1 års tid ska ut på egenhånd

Anonymkode: d4f48...73d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, og min er 22 år.

Hører at venner som har barn i 30 årene er nervøse når de og barnebarn skal kjøre langt om vinteren 

Anonymkode: 6ff53...cc3

Det skjønner jeg så godt. Når man ser alle ulykkene som skjer, og det ofte er alvorlig så blir man jo så redd 

Skrevet

Har tre unge voksne/ungdommer , og skjønner deg godt. Særlig da de akkurat hadde fått lappen, syntes jeg det var krevende når de kjørte. Det som hjalp for meg var å tenkte at det var kjempebra jo mere de kjørte, for da fikk de mere erfaring. 

Anonymkode: 4d096...5b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sønnen har jeg aldri uroet meg for. Kommer nok av at han har kjørt så mye opp i mellom årene av både traktor, atv, snøscooter osv

Blir nok være når jenta om 1 års tid ska ut på egenhånd

Det er jo så mange andre «idioter» også på veiene. Vår sønn øvelseskjører og han kjører fint, men de er jo så uerfarne 

Skrevet

Har tre unge voksne/ungdommer , og skjønner deg godt. Særlig da de akkurat hadde fått lappen, syntes jeg det var krevende når de kjørte. Det som hjalp for meg var å tenkte at det var kjempebra jo mere de kjørte, for da fikk de mere erfaring. 

Anonymkode: 4d096...5b7

Det er helt sant, og riktig tenkt. Det hjelper jo ikke å sitte hjemme i stua å være redd hver gang de er ute. Som regel går det bra. Men jeg fikk kjent det på kroppen i vinter når vi mistet en i ulykke

• Liker 1
Skrevet

Det er jo så mange andre «idioter» også på veiene. Vår sønn øvelseskjører og han kjører fint, men de er jo så uerfarne 

Tror det er derfor jeg egentlig ikke har uroer meg så mye på eldst siden han har kjørt så mye   før han fikk lappen. Fått erfaring både på vinterføre osv

Yngste har nesten ikke kjører noe annet en atv. Og ser det når vi øvelsekjøre.  Kjenner jeg har hjertet k halsen. Hadde aldri det med eldste

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt sant, og riktig tenkt. Det hjelper jo ikke å sitte hjemme i stua å være redd hver gang de er ute. Som regel går det bra. Men jeg fikk kjent det på kroppen i vinter når vi mistet en i ulykke

Ja en får da et ekstra sjokk. Og ofte får en litt mer uro når ting blir nært.

Skrevet

Veldig lite annet man kan gjøre utenom å sørge for at de kjører skikkelige biler og holde et øye med om det er et racing greie i miljøet. 

Skrevet

Å ja, det kjenner jeg meg så igjen i! Slapper ikke av og får ikke sove før de er trygt hjemme. Jeg vet at det ikke hjelper å ha denne angstfølelsen, og er også opptatt av at jeg ikke skal være overbeskyttende, men det er likevel så sitter det dypt. Unge er overrepresentert i trafikkulykke-statistikken, så det er egentlig ikke rart at vi føler på dette. 

Anonymkode: 1d0db...682

• Liker 1
Skrevet

De unge og dels uerfarne er ikke skumle på veien om de har rette holdninger og fulgt med da det ble pratet om korrekt tilpasning etter føret. De har nettopp vært igjennom grundig opplæring hvor risikotenkning er viktig og gjennomgående. Har du en ungdom i hus som forstår risiko og tar hensyn til den ville jeg ikke bekymret meg noe voldsomt. Minn de på å senke farten(det er den som dreper) og sørg for at de har kjøretøy med ordentlige dekk. 

På en annen side som mor selv forstår jeg at du er urolig. 

hilsen trafikklæreren :) 

Anonymkode: 50839...8e1

Skrevet

Jeg hadde vært livredd også. Andres biler kan du heller ikke få gjort noe med, men når han kjører egen bil, kan dere i alle fall forsikre dere om at bilen har ordentlige dekk, det hjelper mye på veigrepet.

Anonymkode: d1ddd...732

Skrevet

I mitt hjemland får man et begrenset førerkort de to første årene. Da får man ikke lov til å kjøre når det er dårlige forhold, som snø eller kraftig regn. I tillegg må man kjøre med et slags L-skilt bakpå sånn at andre i trafikken blir oppmerksomme på at det er en uerfaren sjåfør. Og promillegrensen er på 0,0. 

Anonymkode: 77a38...3d1

• Liker 1
Skrevet

De unge og dels uerfarne er ikke skumle på veien om de har rette holdninger og fulgt med da det ble pratet om korrekt tilpasning etter føret. De har nettopp vært igjennom grundig opplæring hvor risikotenkning er viktig og gjennomgående. Har du en ungdom i hus som forstår risiko og tar hensyn til den ville jeg ikke bekymret meg noe voldsomt. Minn de på å senke farten(det er den som dreper) og sørg for at de har kjøretøy med ordentlige dekk. 

På en annen side som mor selv forstår jeg at du er urolig. 

hilsen trafikklæreren :) 

Anonymkode: 50839...8e1

Er mest redd for fart. De tror jo at de kan kjøre i 80 i 80 sonen, men man skal jo kjøre etter føre og vær. 
så 80 sone kan være 50-60 på glatta. 
Han sitter på med venner, og det er et rånemiljø her vi bor. Redd de skal gasse på for mye og miste kontroll

• Liker 1
Skrevet

I mitt hjemland får man et begrenset førerkort de to første årene. Da får man ikke lov til å kjøre når det er dårlige forhold, som snø eller kraftig regn. I tillegg må man kjøre med et slags L-skilt bakpå sånn at andre i trafikken blir oppmerksomme på at det er en uerfaren sjåfør. Og promillegrensen er på 0,0. 

Bra! Burde vært slik her også. Men ulykker skjer også når det er sol og fine forhold. 
her på Vestlandet er det jo værhardt hele året nesten 

Gjest vintersolverv
Skrevet

Så bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...