AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #1 Skrevet 25. desember 2023 Mitt barn skal snart kjøre opp til lappen. Nå sitter han på med venner som har fått lappen. Det er glatt ute, og jeg får helt hetta. Tidligere i år mistet vi en i familien (ikke mitt barn) hen var tenåring, trafikkulykke på glatte veier. Jeg tåker rett og slett ikke at de er ute å råner. Flere mødre som kjenner på dette? Anonymkode: 48047...d4c 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #2 Skrevet 25. desember 2023 Føler det samme… blir egentlig helt fra meg… Anonymkode: bccf3...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #3 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt barn skal snart kjøre opp til lappen. Nå sitter han på med venner som har fått lappen. Det er glatt ute, og jeg får helt hetta. Tidligere i år mistet vi en i familien (ikke mitt barn) hen var tenåring, trafikkulykke på glatte veier. Jeg tåker rett og slett ikke at de er ute å råner. Flere mødre som kjenner på dette? Anonymkode: 48047...d4c Ja, og min er 22 år. Hører at venner som har barn i 30 årene er nervøse når de og barnebarn skal kjøre langt om vinteren Anonymkode: 6ff53...cc3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #4 Skrevet 25. desember 2023 Jepp. Hater det. Her skal den ferske sjåføren kjøre til og fra jobb i romjulen, og føret her er helt pyton for tiden. Anonymkode: 47a44...24c 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #5 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jepp. Hater det. Her skal den ferske sjåføren kjøre til og fra jobb i romjulen, og føret her er helt pyton for tiden. Anonymkode: 47a44...24c Uff, jeg føler så med deg. Man blir så redd Anonymkode: 48047...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #6 Skrevet 25. desember 2023 Sønnen har jeg aldri uroet meg for. Kommer nok av at han har kjørt så mye opp i mellom årene av både traktor, atv, snøscooter osv Blir nok være når jenta om 1 års tid ska ut på egenhånd Anonymkode: d4f48...73d
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #7 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, og min er 22 år. Hører at venner som har barn i 30 årene er nervøse når de og barnebarn skal kjøre langt om vinteren Anonymkode: 6ff53...cc3 Det skjønner jeg så godt. Når man ser alle ulykkene som skjer, og det ofte er alvorlig så blir man jo så redd Anonymkode: 48047...d4c
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #8 Skrevet 25. desember 2023 Har tre unge voksne/ungdommer , og skjønner deg godt. Særlig da de akkurat hadde fått lappen, syntes jeg det var krevende når de kjørte. Det som hjalp for meg var å tenkte at det var kjempebra jo mere de kjørte, for da fikk de mere erfaring. Anonymkode: 4d096...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #9 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sønnen har jeg aldri uroet meg for. Kommer nok av at han har kjørt så mye opp i mellom årene av både traktor, atv, snøscooter osv Blir nok være når jenta om 1 års tid ska ut på egenhånd Anonymkode: d4f48...73d Det er jo så mange andre «idioter» også på veiene. Vår sønn øvelseskjører og han kjører fint, men de er jo så uerfarne Anonymkode: 48047...d4c
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #10 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har tre unge voksne/ungdommer , og skjønner deg godt. Særlig da de akkurat hadde fått lappen, syntes jeg det var krevende når de kjørte. Det som hjalp for meg var å tenkte at det var kjempebra jo mere de kjørte, for da fikk de mere erfaring. Anonymkode: 4d096...5b7 Det er helt sant, og riktig tenkt. Det hjelper jo ikke å sitte hjemme i stua å være redd hver gang de er ute. Som regel går det bra. Men jeg fikk kjent det på kroppen i vinter når vi mistet en i ulykke Anonymkode: 48047...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #11 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo så mange andre «idioter» også på veiene. Vår sønn øvelseskjører og han kjører fint, men de er jo så uerfarne Anonymkode: 48047...d4c Tror det er derfor jeg egentlig ikke har uroer meg så mye på eldst siden han har kjørt så mye før han fikk lappen. Fått erfaring både på vinterføre osv Yngste har nesten ikke kjører noe annet en atv. Og ser det når vi øvelsekjøre. Kjenner jeg har hjertet k halsen. Hadde aldri det med eldste Anonymkode: d4f48...73d
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #12 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt sant, og riktig tenkt. Det hjelper jo ikke å sitte hjemme i stua å være redd hver gang de er ute. Som regel går det bra. Men jeg fikk kjent det på kroppen i vinter når vi mistet en i ulykke Anonymkode: 48047...d4c Ja en får da et ekstra sjokk. Og ofte får en litt mer uro når ting blir nært. Anonymkode: d4f48...73d
Tomas77 Skrevet 25. desember 2023 #13 Skrevet 25. desember 2023 Veldig lite annet man kan gjøre utenom å sørge for at de kjører skikkelige biler og holde et øye med om det er et racing greie i miljøet.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #14 Skrevet 25. desember 2023 Å ja, det kjenner jeg meg så igjen i! Slapper ikke av og får ikke sove før de er trygt hjemme. Jeg vet at det ikke hjelper å ha denne angstfølelsen, og er også opptatt av at jeg ikke skal være overbeskyttende, men det er likevel så sitter det dypt. Unge er overrepresentert i trafikkulykke-statistikken, så det er egentlig ikke rart at vi føler på dette. Anonymkode: 1d0db...682 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #15 Skrevet 25. desember 2023 De unge og dels uerfarne er ikke skumle på veien om de har rette holdninger og fulgt med da det ble pratet om korrekt tilpasning etter føret. De har nettopp vært igjennom grundig opplæring hvor risikotenkning er viktig og gjennomgående. Har du en ungdom i hus som forstår risiko og tar hensyn til den ville jeg ikke bekymret meg noe voldsomt. Minn de på å senke farten(det er den som dreper) og sørg for at de har kjøretøy med ordentlige dekk. På en annen side som mor selv forstår jeg at du er urolig. hilsen trafikklæreren Anonymkode: 50839...8e1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #16 Skrevet 25. desember 2023 Jeg hadde vært livredd også. Andres biler kan du heller ikke få gjort noe med, men når han kjører egen bil, kan dere i alle fall forsikre dere om at bilen har ordentlige dekk, det hjelper mye på veigrepet. Anonymkode: d1ddd...732
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #17 Skrevet 25. desember 2023 I mitt hjemland får man et begrenset førerkort de to første årene. Da får man ikke lov til å kjøre når det er dårlige forhold, som snø eller kraftig regn. I tillegg må man kjøre med et slags L-skilt bakpå sånn at andre i trafikken blir oppmerksomme på at det er en uerfaren sjåfør. Og promillegrensen er på 0,0. Anonymkode: 77a38...3d1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #18 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De unge og dels uerfarne er ikke skumle på veien om de har rette holdninger og fulgt med da det ble pratet om korrekt tilpasning etter føret. De har nettopp vært igjennom grundig opplæring hvor risikotenkning er viktig og gjennomgående. Har du en ungdom i hus som forstår risiko og tar hensyn til den ville jeg ikke bekymret meg noe voldsomt. Minn de på å senke farten(det er den som dreper) og sørg for at de har kjøretøy med ordentlige dekk. På en annen side som mor selv forstår jeg at du er urolig. hilsen trafikklæreren Anonymkode: 50839...8e1 Er mest redd for fart. De tror jo at de kan kjøre i 80 i 80 sonen, men man skal jo kjøre etter føre og vær. så 80 sone kan være 50-60 på glatta. Han sitter på med venner, og det er et rånemiljø her vi bor. Redd de skal gasse på for mye og miste kontroll Anonymkode: 48047...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #19 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I mitt hjemland får man et begrenset førerkort de to første årene. Da får man ikke lov til å kjøre når det er dårlige forhold, som snø eller kraftig regn. I tillegg må man kjøre med et slags L-skilt bakpå sånn at andre i trafikken blir oppmerksomme på at det er en uerfaren sjåfør. Og promillegrensen er på 0,0. Anonymkode: 77a38...3d1 Bra! Burde vært slik her også. Men ulykker skjer også når det er sol og fine forhold. her på Vestlandet er det jo værhardt hele året nesten Anonymkode: 48047...d4c
Gjest vintersolverv Skrevet 25. desember 2023 #20 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I mitt hjemland får man et begrenset førerkort de to første årene. Da får man ikke lov til å kjøre når det er dårlige forhold, som snø eller kraftig regn. I tillegg må man kjøre med et slags L-skilt bakpå sånn at andre i trafikken blir oppmerksomme på at det er en uerfaren sjåfør. Og promillegrensen er på 0,0. Anonymkode: 77a38...3d1 Så bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå