Gå til innhold

Hvordan få 2-åringen til å sitte lenger ved bordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2-åring som skal gå ifra nesten med en gang måltidet har begynt. Sier at hun skal sitte lenger, men det er som hun bare stenger oss ute og fortsetter å gå av stolen.

Hvordan få henne til å sitte lenger?

Anonymkode: d22c0...1f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser dere mange måltider om dagen sammen rundt bordet? Er hun tilstrekkelig sulten? Har det pågått lenge, eller kun nå i jula? 😊

Anonymkode: ce0de...fad

Skrevet

På vår har det fungert å lage avtaler. "Mamma skal bare ta to biter til, så kan du gå" osv osv. Går hun fra uten tillatelse, så sier jeg at hun ikke får lov, og følger henne tilbake. Må bare øve, øve og så øve mer. Noen dager får hun gå fra med en gang da.

Hun må alltid vente til de andre barna er ferdig å spise, og det fikser hun lett som en plett. Vet jo også at hun klarer det i barnehagen.

Anonymkode: 84a15...913

Skrevet

Er hun ikke sulten? Sitter dere ofte sammen ved måltider? Er det ved hvert måltid?

Anonymkode: 06409...f6a

Skrevet

Mitt tips: la henne gå fra, iallfall hvis hun spiser nok i løpet av dagen ☺️ hvorfor skal en toåring holdes ved bordet? Deres naturlige tilstand er jo lek og utforsking, ikke stillesitting.

Mine barn har alltid fått gå i fra når de vil, nå er de seks og ni år og sitter gjerne lenge sammen med oss voksne (som regel 😅).

Anonymkode: c86c8...ba9

• Liker 5
Skrevet

Er hun ferdig å spise med en gang? Eller mener du etter hun er ferdig å spise?

Om hun spiser opp fort og deretter vil gå fra så ville jeg delt opp maten mer og forsøkt å snakke underveis og annet så det tar litt lenger tid å spise.

Har hun spist nok så tenker jeg egentlig at en 2åring kan få gå fra når hun er ferdig da. Vår på snart 2 får alltid gå fra når hun er ferdig men vi spiser jo bare hun, meg og mannen sammen og hun er kjempetreig til å spise så vi er vanligvis ferdig før henne...

Man kan jo begynne å øve på å sitte lenger ved å la barnet få leke litt eller tegne feks. Eller bare snakke med barnet litt om noe som det synes er gøy. Så kan man utvide tiden det må sitte etter å ha spist opp egen mat litt og litt etter som barnet blir eldre, starte med 1-2 minutter og så litt mer etterhvert?

Anonymkode: 008f5...daa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt tips: la henne gå fra, iallfall hvis hun spiser nok i løpet av dagen ☺️ hvorfor skal en toåring holdes ved bordet? Deres naturlige tilstand er jo lek og utforsking, ikke stillesitting.

Mine barn har alltid fått gå i fra når de vil, nå er de seks og ni år og sitter gjerne lenge sammen med oss voksne (som regel 😅).

Anonymkode: c86c8...ba9

Så folkeskikk og bordskikk er ikke så nøye med det?

Anonymkode: 75888...42d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skjær noe av maten i mindre biter, slik at det tar litt tid å få den i seg. 
Ha samtaler ved bordet som hun kan være med i.

Endret av absinthia
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en 2 åring, leste du ikke?

Anonymkode: 06409...f6a

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er viktig å øve på bordmanerer, så mine barn har alltid måttet sitte litt etter at de er ferdig. Registrerer at en del barn er vant til å få gå fra når de selv har spist opp. Mens jeg tenker man må øve på vaner og at man må gjøre noen kjedelige ting. Her må barna vente til alle barna har spist opp, men må ikke nødvendigvis vente på de voksne før de får gå fra.

Et barn som går fra hadde jeg bare hentet tilbake helt til hun skjønner tegninga. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldersadekvat folkeskikk og bordskikk man kan øve på med 2åring: Dekke på selv, ikke kaste mat på gulvet eller grise bare for å grise, prøve å bruke bestikk, si takk for maten, rydde opp tallerken og glass.

Unødvendig å forvente av 2åring: At den vil sitte pent og stille på en stol mens voksne spiser og prater med hverandre. 

Anonymkode: 008f5...daa

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes folk forventer altfor lite av en to-åring. Få barnet til å hjelpe til med mye rundt servering og annet som tar tid. Ofte er det noen som sørger for drikke til alle- da kan barnet bli med og dermed utsette starten på maten. Ikke server all maten på en gang, men prøv små biter etterhvert og prat om maten.  Prat om hvordan man gjør ting, spør om barnet (om barnet kan snakke) vet hva ting på bordet heter.   Om man bare er opptatt selv med å spise og drikke så vil så klart barnet kjede seg. Kan være greit å ha barnet på fanget en stund.  Det må øves med å sitte lenge ved bordet hjemme og ikke gi opp med en gang.  Gjør ting ved matbordet om til en lek. 

Anonymkode: 0bd28...542

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...