Gå til innhold

Omgangssyke i husstanden - mulig å unngå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å unngå smitte selv om en i husstanden er syk?

Samboer ble syk i går kveld. Jeg kysset han 1-2 timer før det braket løs. Han har hatt eget bad og eget soverom.

Er det mulig å håpe at jeg slipper unna? Jeg har tilbrakt dagen i hansker og munnbind. Har kloret alt.

Anonymkode: 20fb2...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig å unngå smitte selv om en i husstanden er syk?

Samboer ble syk i går kveld. Jeg kysset han 1-2 timer før det braket løs. Han har hatt eget bad og eget soverom.

Er det mulig å håpe at jeg slipper unna? Jeg har tilbrakt dagen i hansker og munnbind. Har kloret alt.

Alt er mulig :) Du kan bare vente og se.

Anonymkode: 843c0...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde omgangssyke for noen uker siden, kun 2 av fire ble syke. Men ingen kysset da..

Anonymkode: 17a3f...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fint mulig unngå, det kommer an på ditt immunforsvar. Eget bad og soverom er fint, men spesielt norovirus smitter alle andre steder også, og lever dagesvis på tørre overflater som håndtak og lysbrytere.

Anonymkode: a9c44...e6b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi hadde omgangssyke for noen uker siden, kun 2 av fire ble syke. Men ingen kysset da..

Anonymkode: 17a3f...660

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda, fint mulig unngå, det kommer an på ditt immunforsvar. Eget bad og soverom er fint, men spesielt norovirus smitter alle andre steder også, og lever dagesvis på tørre overflater som håndtak og lysbrytere.

Anonymkode: a9c44...e6b

Takk, godt å høre det fortsatt er håp! Sitter her og føler meg dødsdømt, bare venter på når det skal skje 😱 Jeg klorer overflater hele tiden og bruker mye hansker 🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på. Noen ganger er viruset mer smittsomt, mens andre ganger er det ikke det. Man er jo ofte mest smittsom før man er syk og. 

Her har ungene vært syke, men jeg har sluppet unna. Jeg har hatt det og de har sluppet unna. Sist gang fikk jeg det, så isolerte jeg meg på soverom med eget bad. Resten av husstanden fikk det og, selv om vi ikke hadde kontakt. Mannen fikk det ikke, og han tok alle barna når de spydde og var på sitt dårlige. Lurer på om vi fikk det så hardt for det er sikkert 4-5år siden sist runde. 

Anonymkode: 344b3...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hatt omgangssyke, et av barna har hatt det en gang. De er 14 og 15 nå.

Bonusbarna mine har det sikkert 4 ganger i årer. Men de er litt undervektige og skrale begge to.

Anonymkode: b25bf...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min kastet opp på ansiktet mitt, altså bokstavelig talt i min munn. Den andre datteren min kastet opp i mine hender (jeg orket ikke å vaske, tok i mot med hendene). Separate hendelser. Ble ikke smittet. Og det var omgangssyke, ikke matforgiftning 

Anonymkode: a45a3...f31

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Datteren min kastet opp på ansiktet mitt, altså bokstavelig talt i min munn. Den andre datteren min kastet opp i mine hender (jeg orket ikke å vaske, tok i mot med hendene). Separate hendelser. Ble ikke smittet. Og det var omgangssyke, ikke matforgiftning 

Anonymkode: a45a3...f31

Da må det være håp! 🤩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk, godt å høre det fortsatt er håp! Sitter her og føler meg dødsdømt, bare venter på når det skal skje 😱 Jeg klorer overflater hele tiden og bruker mye hansker 🤞🏼

Skal bare 10 virus til så med kyssing skal det godt gjøres å ikke bli smittet. Ligger nok over skåla om ett døgn du også skal du se

Anonymkode: b1140...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis masse hvitløk da kan man unngå det. Samt det du allerede har gjort, munnbind og klor. 

Anonymkode: 0d32b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk omgangssyke og isolerte meg på soverommet og hadde eget bad. Samboeren kloret bad, skiftet håndduker, kloret alle dørhåndtak og håndtak på kjøkkenet. Og så hadde jeg på munnbind i to dager etter oppkastet var ferdig hjemme her. Klora håndtak flere ganger. Ingen andre ble syke.

Anonymkode: 71350...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forge gang vi fikk spysyken i hus, spydde mannen og yngste barnet. Jeg og eldste slapp unna. Selv om det var jeg som vasket å tørket spy. 

Anonymkode: 63e6a...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Spis masse hvitløk da kan man unngå det. Samt det du allerede har gjort, munnbind og klor. 

Anonymkode: 0d32b...d9f

Hvitløk? Aldri hørt noro eller rota er skremt for hvitløk. 

Anonymkode: 843c0...c23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Skal bare 10 virus til så med kyssing skal det godt gjøres å ikke bli smittet. Ligger nok over skåla om ett døgn du også skal du se

Anonymkode: b1140...365

Nå er det jo fler i denne tråden som har hatt kraftigere nærkontakt enn et kyss i forkant av utbrudd og klart seg da, så er vel lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noro viruset smitter vel først og fremst i avføring, så det skal ikke så mye til å unngå. 

Anonymkode: 9b535...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er fullt mulig å unngå. God håndhygiene, vask av kontaktflater som dørhåndtak, lysbrytere og knappen man trekker opp med på do. Vask do etter å ha spydd, evt. spy i pose. Den syke går ut med spypose og vasker over do selv dersom det er en voksen, og ellers bruk hansker eller vask hendene grundig etter å ha vært i nærheten av den sykes oppkast/avføring. Såpe og lunkent vann virker bedre enn antibac mot norovirus. Og klor er effektivt. 

Jeg hadde omgangssyke to ganger i fjor uten å smitte mann og barn. Selv fikk jeg det på jobb i småbarnsavdeling, hvorav jeg ble spydd på og fikk spruten mot ansiktet mitt den ene gangen. Kollegaen min som også var til stede i samme rom, og som vasket opp med hansker på mens jeg tok meg av det syke barnet, ble ikke smittet. Barna mine har også hatt det uten at jeg ble smittet selv om det var jeg som holdt og rengjorde spybøtta for dem (da var det nok immunforsvaret mitt som reddet meg). 

Anonymkode: 431e8...827

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StumpyHero skrev (8 minutter siden):

Hvordan gikk dette TS?

Jeg tror det gikk fint! Samboer ble syk søndag. Tirsdag hadde jeg veldig løs mage (men det kan fort ha vært en stressreaksjon for jeg har hatt normal matlyst og ikke følt meg dårlig), resten av uka har både jeg og ettåringen vært i fin form! 🥰

Hjalp nok at samboer isolerte seg med en gang, at jeg og barnet har oppholdt oss i en annen etg med eget bad og at jeg har vært ekstremt nøye med hansker, munnbind og klor.

Håper vi er «out of the woods» nå!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StumpyHero
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg tror det gikk fint! Samboer ble syk søndag. Tirsdag hadde jeg veldig løs mage (men det kan fort ha vært en stressreaksjon for jeg har hatt normal matlyst og ikke følt meg dårlig), resten av uka har både jeg og ettåringen vært i fin form! 🥰

Hjalp nok at samboer isolerte seg med en gang, at jeg og barnet har oppholdt oss i en annen etg med eget bad og at jeg har vært ekstremt nøye med hansker, munnbind og klor.

Håper vi er «out of the woods» nå!

Så bra! Venteperioden før man vet om man er smittet med norovirus er helt grusom. Er det norovirus i en radius på 10 km rundt meg så får jeg det hver gang 😂 Glad for at dere gikk klar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...