Gå til innhold

Kul på låret 1 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig oppdaget en kul på låret hos min ettåring, og er veldig redd. Kulen er ganske fast, lite bevegelig og ligger rett over kneet. Har noen opplevd noe lignende og hva var årsaken til kulen? Har selvfølgelig legetime til han, men det er noen dager til. 

Anonymkode: 67111...32a

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vanskelig å si. Kan være betennelse  eller andre ting som fettkul

Greit å ta en sjekk hos legen

Skrevet
jegerrinne skrev (2 minutter siden):

Vanskelig å si. Kan være betennelse  eller andre ting som fettkul

Greit å ta en sjekk hos legen

Ja, har også tenkt på fettkul, men leser at dette er veldig sjeldent hos små barn. Huff, synes dette er veldig ubehagelig. 

Skrevet

I og med at du nettopp oppdaget det, har det ikke vært der lenge? Antar du har gått på alle vanlige kontroller på helsestasjonen? Kan det være en helt vanlig kul han har fått ved å slå seg?

Anonymkode: 43b41...a3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I og med at du nettopp oppdaget det, har det ikke vært der lenge? Antar du har gått på alle vanlige kontroller på helsestasjonen? Kan det være en helt vanlig kul han har fått ved å slå seg?

Vet ikke hvor lenge den har vært der, har vært på alle kontroller på helsestasjonen ja, og den er ikke blitt oppdaget der. Men man må på en måte kjenne litt etter for å merke den, men den er veldig fremtredende når man først kjenner den. Det kan være en kul fra han har slått seg ja, men han har ikke blåmerke der, eller andre plager/smerter. Og kulen er veldig tydelig rund og avgrenset. Takk for svar 🙌🏻

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke hvor lenge den har vært der, har vært på alle kontroller på helsestasjonen ja, og den er ikke blitt oppdaget der. Men man må på en måte kjenne litt etter for å merke den, men den er veldig fremtredende når man først kjenner den. Det kan være en kul fra han har slått seg ja, men han har ikke blåmerke der, eller andre plager/smerter. Og kulen er veldig tydelig rund og avgrenset. Takk for svar 🙌🏻

Vår hadde plutselig en kul i bakhodet, ikke rød eller blåmerker rundt, den kom og forsvant plutselig. Aner fremdeles ikke hva det var! Bra du får sjekket det opp hos legen, men mest sannsynlig er det ufarlig (siden du skriver du er bekymret). :)  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår hadde plutselig en kul i bakhodet, ikke rød eller blåmerker rundt, den kom og forsvant plutselig. Aner fremdeles ikke hva det var! Bra du får sjekket det opp hos legen, men mest sannsynlig er det ufarlig (siden du skriver du er bekymret). :)  

Bakhodet, da var det sannsynligvis en lymfeknute. Helt vanlig og helt ufarlig. 

Kul over kne uten blåmerke, som i tillegg er lite bevegelig hadde jeg vært svært bekymret for. For min del hadde det var rett inn på legevakten, jeg hadde ikke ventet på legetime en eller annen gang i romjulen eller nyåret. 

Anonymkode: 97dc3...c43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så rart, men på en måte godt å høre at det er flere som har lignende erfaringer og at det har gått bra. Kan det være en muskelknute feks? Det virker som at kulen ligger på utsiden av lårmuskelen. 

Skrevet

Kul over kne uten blåmerke, som i tillegg er lite bevegelig hadde jeg vært svært bekymret for. For min del hadde det var rett inn på legevakten, jeg hadde ikke ventet på legetime en eller annen gang i romjulen eller nyåret. 

Ja, jeg tenker selvfølgelig på dette selv og synes det er kjempeskummelt 😓 Min mann mener at vi ikke skal være hysteriske og vente til legetimen, men jeg er ikke enig 

Skrevet

Ja, jeg tenker selvfølgelig på dette selv og synes det er kjempeskummelt 😓 Min mann mener at vi ikke skal være hysteriske og vente til legetimen, men jeg er ikke enig 

Jeg hadde ikke ventet, men som kreftsykepleier så er jeg kanskje mer «på» enn den vanlige mann i gata?

Men, vår hadde små kuler i bakhodet, de var bevegelige. Dette bekymret meg ikke siden det er mange små lymfeknuter der på små barn

Skrevet

Jeg hadde ikke ventet, men som kreftsykepleier så er jeg kanskje mer «på» enn den vanlige mann i gata?

Men, vår hadde små kuler i bakhodet, de var bevegelige. Dette bekymret meg ikke siden det er mange små lymfeknuter der på små barn

Er det lymfeknuter rundt/over kneet? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Den var fast og ubevegelig. Gikk ikke an å trykke den inn. Jeg hadde ikke reist til legevakten med det uansett. Tviler på at legevakten tar deg imot, hverken bakhode eller kne, om allmentilstand og alt annet er helt vanlig. 

• Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg villr kanskje revurdert fremgangsmåten min, og ikke spredd yrkesskaden din til bekymrede foreldre. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Han har ikke nylig fått vaksine i låret? Kan være innkapsling fra innstikkstedet? 

Hvor på låret kjenner du kulen? Sikker på at der er ikke er selve kneskålen du kjenner?

Man har ikke lymfeknuter i kneet. Ville dratt inn som ø-hjelp time i morgen for å ta røntgen/ultralyd på sykehuset.

a00523f01.jpg

Anonymkode: 91336...3e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor tar du ikke bare en telefon til legevakten da? De kan jo vurdere dette for deg slik at du kan roe deg ned ved enten å få time på legevakten eller vente til timen hos fastlegen med litt mindre bekymring innabords❤️

og før noen sier det - joda, man kan helt fint ringe legevakten for rådgiving når man er bekymret!

Anonymkode: b847f...3aa

• Liker 1
Skrevet

Han har ikke nylig fått vaksine i låret? Kan være innkapsling fra innstikkstedet? 

Hvor på låret kjenner du kulen? Sikker på at der er ikke er selve kneskålen du kjenner?

Man har ikke lymfeknuter i kneet. Ville dratt inn som ø-hjelp time i morgen for å ta røntgen/ultralyd på sykehuset.

a00523f01.jpg

Anonymkode: 91336...3e6

Jo, han fikk vaksine for en måneds tid siden, men det var ikke så langt ned mot kneet. Kan innkapslingen flytte på seg? Kulen ligger på utsiden av låret, ca 2cm over kneet. 

Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare en telefon til legevakten da? De kan jo vurdere dette for deg slik at du kan roe deg ned ved enten å få time på legevakten eller vente til timen hos fastlegen med litt mindre bekymring innabords❤️

og før noen sier det - joda, man kan helt fint ringe legevakten for rådgiving når man er bekymret!

Jeg skal ringe de og høre. Så får min mann bare tenke sitt 🙈

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan alltid ringe til legevakten. Spesielt med barn tenker jeg! Det sitter personell som man kan få råd av og veiledning av. Det betyr ikke de ber deg komme inn, men de kan gjøre en generell vurdering, og til og med, si at man kan ringe inn igjen hvis symptomer ikke går over i løpet av 1-2 timer osv. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg skal ringe de og høre. Så får min mann bare tenke sitt 🙈

Det er bare en telefon, ikke tenk på hva noen tenker om deg :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, han fikk vaksine for en måneds tid siden, men det var ikke så langt ned mot kneet. Kan innkapslingen flytte på seg? Kulen ligger på utsiden av låret, ca 2cm over kneet. 

Slik du beskriver kulen, så er ikke det etter en vaksine nei. Er det en kul som ikke bør være der, så ønsker spesialisthelsetjenesten å ha barnet inn så fort som mulig. Og en LV lege kan ikke vurdere alvorligheten kun ved å kjenne på kulen, her må det UL til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...