Gå til innhold

Lei av at lillesøster alltid skal komme til dekket bord og aldri tar ansvar for noe!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lillesøster på snart 30 år, med samboer, mastergrad og egen leilighet i Oslo. Kommer alltid til dekket bord, både på julaften, ved bursdager, 17.mai egentlig uavhengig av anledning så bidrar hun ALDRI til noe annet enn sin egen tilstedeværelse. Hun kjøper ikke gaver til foreldrene våre eller meg, men tar gjerne imot, sender som regel lange ønskelister i forkant av både bursdag og jul. Jeg ble nesten sjokkert da hun kjøpte julegave til datteren vår i år, for dette er første gang, og datteren vår er 5 år. Hun pleier alltid å «slenge seg på» gaven fra foreldrene våre, det vil si at hun skriver at det også er fra henne, uten å ha bidratt til gaven hverken økonomisk eller praktisk. 

Selvom lillesøster aldri bidrar til noen ting, hverken økonomisk eller praktisk, så liker hun å ha ting på sin måte. Under julemiddagen i går ble hun sur fordi en i selskapet begynte å spise litt før (vedkommende hadde diabetes og lavt blodsukker). Hun sitter som regel på sofaen og henger på mobilen som en fjortis. Hvis noen ber henne dekke bordet sier hun ja, uten at hun faktisk gjør det. Hun stod opp før alle andre for å lage seg selv kaffe, og da hadde hun bare lagd kaffe til seg selv, og forsynt seg av julebrød og diverse som var til felles frokost etterpå. Og latt alt stå på kjøkkenbenken til jeg stod opp og ryddet det. Dette er bare eksempler på hennes oppførsel. Minner igjen om at dette er en voksen kvinne på snart 30, med høy utdanning og veldig god jobb.

Her må jeg innrømme at foreldrene våre har en del av skylda, de har alltid behandlet henne som en baby og hun har egentlig aldri hatt ansvar for noen ting. Men nå som hun er voksen og fornuftig bør hun skjønne at dette ikke er normal oppførsel…! 

Jeg har blitt oppdratt til å være i motsatt ende av skalaen, alltid bedt om å ta ansvar, rydde og ordne etc. Jeg og mamma bytter på å arrangere juleselskap, vi kjøper julegaver til hverandre og vi steller og ordner. 

Jeg må legge til at hun utenom dette er hyggelig, fornuftig og det er ingenting i veien med henne. Det er bare slitsomt i lengden at hun aldri bidrar til noe. Jeg tørr ikke å si dette til mamma fordi jeg er redd for å virke ugrei, selvom jeg har hintet litt innimellom. Mine foreldre er veldig greie og stiller ofte opp som barnevakt. Jeg ønsker ikke å ødelegge forholdet til dem pga dette…

Anonymkode: a290a...431

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du har sjølvsagt ikkje snakka med syster di om dette?

Aldri bede henne ta med ein rett? Aldri spurt henne kvifor ho sender ut ynskjelister når ho aldri sjølv gir gåver?

Anonymkode: eb935...ec0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Oj, neste  gang ville jeg bedt henne tatt med dessert når hun skal på middag. Og sagt til henne noe alla dette: Skal vi bare kutte ut julegavene både til voksne og barn neste år, siden det bare går en vei 

Anonymkode: ca136...20b

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Vel, som eldstemann har du også fått mange fordeler! Du har fått SÅ mye oppmerksomhet fra dine foreldre at du statistisk sett har høyere IQ. Du er mer sannsynlig favorittbarnet,  ettersom du var den første. Dine foreldre kommer til å være bedre besteforeldre til dine barn enn hennes, for de får nok en gang gullpossisjonen  det er å være først. Sett pris på å være eldst du. 

Anonymkode: 78eaf...237

• Liker 2
Skrevet

Hva med å KOMMUNISERE med din søster?

Anonymkode: 9a14d...b20

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har foreldrene sviktet totalt. Har hun i 30 år blitt behandlet som en baby, kan du selvsagt ikke forvente at hun skal oppføre seg som noe annet. Det er tross alt det normale for henne. Trist, egentlig mest for hennes skyld.

Anonymkode: ce28f...9fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du snakket med henne? Har du forsøkt å gi henne oppgaver? Eller bare antar dere hun skal plutselig finne på å dekke bord osv?

Anonymkode: 679af...41f

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du snakket med henne? Har du forsøkt å gi henne oppgaver? Eller bare antar dere hun skal plutselig finne på å dekke bord osv?

Men les hovedinnlegget da folkens! Hun skriver jo at hun ber søsteren om å bidra, men ikke får respons  

Anonymkode: d9c35...911

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel, som eldstemann har du også fått mange fordeler! Du har fått SÅ mye oppmerksomhet fra dine foreldre at du statistisk sett har høyere IQ. Du er mer sannsynlig favorittbarnet,  ettersom du var den første. Dine foreldre kommer til å være bedre besteforeldre til dine barn enn hennes, for de får nok en gang gullpossisjonen  det er å være først. Sett pris på å være eldst du. 

Dette her er IKKE en fasit. 
Utrolig merkelig innlegg.. 

Anonymkode: 69873...507

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Ikke ta det via moren din. Moren din har fordømt seg i 30 år og kommer ikke til å starte oppdragelsen nå, det er kun din ønskedrøm. 

Du må være direkte og urokkelig overfor søsteren din. I invitasjonen skriver du:

«velkommen til juleselskap! Du må ta med X og Y. Siden du ikke er interessert i å gi gaver kommer jeg til å droppe det i år. Om du allikevel ønsker å gi noe til lille Lise er det hyggelig»

Og når hun er på besøk spør du henne ikke om noe. Du kommandere henne:

»Nå er maten ferdig om 15 min. Du må dekke bordet. Ellers blir det ikke mat»

»I dag skal Britt og bestefar dekke av bordet og rydde kjøkkenet. Vi andre skal slappe av i sofaen, siden det er vi som laget maten»

Du må, dessverre, ta den oppdrager-rollen foreldrene dine forsømte. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke ta det via moren din. Moren din har fordømt seg i 30 år og kommer ikke til å starte oppdragelsen nå, det er kun din ønskedrøm. 

Du må være direkte og urokkelig overfor søsteren din. I invitasjonen skriver du:

«velkommen til juleselskap! Du må ta med X og Y. Siden du ikke er interessert i å gi gaver kommer jeg til å droppe det i år. Om du allikevel ønsker å gi noe til lille Lise er det hyggelig»

Og når hun er på besøk spør du henne ikke om noe. Du kommandere henne:

»Nå er maten ferdig om 15 min. Du må dekke bordet. Ellers blir det ikke mat»

»I dag skal Britt og bestefar dekke av bordet og rydde kjøkkenet. Vi andre skal slappe av i sofaen, siden det er vi som laget maten»

Du må, dessverre, ta den oppdrager-rollen foreldrene dine forsømte. 

*moren din har FORSØMT seg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ok…. 😅🙈

Anonymkode: 48311...91c

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men les hovedinnlegget da folkens! Hun skriver jo at hun ber søsteren om å bidra, men ikke får respons  

Jeg har lest det. Men har hun snakket med henne utenfor situasjonene som oppstår - det er vesentlig. Du står ikke og diskuterer dette - og tydeligvis oppførsel over et helt liv - mens du skal dekke på bordet til jul. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

*moren din har FORSØMT seg

Hva mener du med det? Denne søsteren har tydeligvis klart seg veldig bra i livet. 

Anonymkode: c6c00...a2d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde sluttet og kjøpe gave, hun jerver frekk nok til og komme med ønskeliste også. Hadde kuttet ut gaven. Hun høres bortskjemt ut og har ytet lite men forventet mye tilbake. Ikke så sjarmerende når man er 30 lengre. 

Anonymkode: cb1b2...c43

• Liker 1
Skrevet

Snakk med søstera di.

Anonymkode: 8b969...629

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor lar du henne holde på slik, da? Jeg hadde konfrontert henne direkte. «Hvorfor ligger du på sofaen som en tenåring? Få ræva di hit og hjelp meg!!» «Åja, ønsker du deg det til bursdagen? Jeg får ingen gaver av deg, så jeg tenkte bare å gjøre som du gjør. Mammas gave er fra min familie også, altså.» 

Bortskjemte drittunger blir ofte utakknemlige og kravstore voksne. Eneste som funker er å statuere et eksempel, og sette dem på plass. 

Anonymkode: af339...441

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

To ganger i HI står det at hun (lillesøster) er fornuftig.🤷🏼‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette her er IKKE en fasit. 
Utrolig merkelig innlegg.. 

Anonymkode: 69873...507

Det er statistikk. At du eller noen du kjenner ikke omfavnes av dette, gjør det ikke mindre sant på makronivå. Eldste i søskenflokken greier seg som regel best, og det er det en grunn til. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er mange som blir "små" i møte med familien sin om dynamikken er sånn. Ho er ikkje mastergrad pia med viktig jobb og ansvar i møte med mamma og pappa. Då er ho lille. Noko i den retninga.

Eg er sikkert på at ho er totalt blind for veremåten sin. 

Ho aner ikkje kva du tenkje. 

Ho aner ikkje kva du føler.

Ho er ikkje synsk.

Anonymkode: 8b969...629

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...