Gå til innhold

Hva skal man gjøre om man ser en ulv?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, ulver dreper som kjent millioner av mennesker hvert år, så det er viktig å være redd 🙄

Sannsynligvis har flere mennesker blitt drept i ekornrelaterte situasjoner enn av ulv.

Anonymkode: c6d6f...8b9

Sunn fornuft å respektere rovdyr nok til å komme seg bort.

Anonymkode: 38bda...70e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men kan ikke ulven gå til angrep på hundene?

Anonymkode: b5af1...575

De gjør normalt ikke det, med mindre de føler seg truet av hunden

Anonymkode: 574c9...361

Skrevet

Jeg har stått 6 meter unna ulv. Khørte kassebil, og den var litt høy å komme ut av. Og skulle til min søster en kjapp tur,  pga ste på bilen og litt krognlete inn porten, parkerte jeg langs veien foran porten.

Hoppet ut av bilen, med ryggen mot veien.  Følte på meg at noe var bak meg, der ca 5-6meter unna sto en utmagret ulv, og stirra på meg.

Vi stirra på hverandre en liten stund, til jeg kom på det sikkert ikke var så lurt. Litt forfjamset,  må jeg si jeg var. Så titta ned i veien, rygget baklengs til motsatt side av bilen. 

Følte meg ikke redd eller grunnlag for det. Selv om jeg generelt er redd hunder. Pga ingen knurr, tenner eller lavt hode. Mer sånn nysgjerrig 

En jeger ved hytta vår, drr hynden gadde los på en hare, som løp rett imot han, fikk også en ulv los på samtidig. Så ulven og hunden kræsjet side om side, da hunden løp i veien og ulven kom skrått på inn påå veien fra skogen,  ulven svkatt og bet i peileren rundt halsen på hunden. Som eieren sa, så ha deg vekk bitt. Ulven ble obs på jegeren rett foran den og stoppet ca 10 meter foran jegeren. De hadde sett på hverandre en liten stund, før den løp inn i skogen. Haren hadde gjemt seg bak en stein noen meter på siden av jegeren. 

Han hadde heller ikke opplevd ulven som aggressiv mot hunden eller seg, mer overasket.

Anonymkode: 574c9...361

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere som alltid sier «nyt synet», vet dere hvordan det er å være livredd ulven og ha den i nærmiljøet? 

Anonymkode: 96eff...976

Nei, jeg vet ikke hvordan det er å være livredd ulv, men jeg vet hvordan det er å ha den i nærmiljøet. Jeg bor i et revir. 

Anonymkode: 83e6d...c6d

• Liker 4
Skrevet

Større sannsynlighet for at man blir angrepet av ett annet menneske enn en ulv. 

Anonymkode: 5b344...84f

• Liker 3
Skrevet

Med mindre du møter på en flokk, er de ikke farlige så lenge du har hunden i bånd. Og selv en flokk vil som regel sky unna pga lukten av menneske. 

Ulven ser hunden som en konkurrent, og derfor vil de slåss om territoriet. En hund er ikke vant til å slåss, eller drepe byttedyr for å få mat, men det er ulven, og siden den i de aller fleste tilfeller også er større og tyngre enn en hund, vil den vinne. 

De aller aller fleste tilfeller hvor ulv tar hund, er når hunden er alene uten mennesker i nærheten. Eller de kommer overraskende på ulven. De aller fleste hunder vil også varsle deg med uvanlig kroppsspråk.. 

Jeg bor ikke i ett vanlig ulveområde, men hender vi har streifulv. Jeg jobber mye natt, og er derfor også ofte våken om natta, og skulle gå en nattetur med hunden min. Jeg visste det var streifulv i området, men trodde den ville holdt seg laaaangt inni skogen, jeg gikk langs en opplyst bilvei, med jorder mellom meg og skogen. Iallefall, bikkja som normalt bruker hele båndets lengde og går med nesa nedi grøfta og sniffer og markerer over de andre hundene i nabolaget "leser avisa", den natten gikk hun klin inntil beinet mitt, så seg vaktsomt rundt og knurret. Jeg valgte å snu. 2 dager etter sto det i avisa at ulven var skutt inni skogen der. 

En kompis bodde i ett ulverevir, og hadde 3 hunder. Han hadde hørt ulven i skogen, men aldri sett eller merket noe til de inne på gårdsplassen. Han hadde lagt ut noe våtfor til tining, tenkte ikke over det. Bikkjene hadde den natta oppført seg veldig merkelig, han hadde ikke skjønt så mye av oppførselen dems, før han dagen etter ser at fôret er borte. Ulvespor på gårdsplassen. Da ble det ekstra sikring av hundegårder og aldri mer utendørs tining ;) Han merket ikke mer til ulvene, selv om de nå visste at der var det mat å få. 

Anonymkode: f7e92...c22

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske vi hadde ulv i nærområdet!

Anonymkode: 45470...65a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skulle ønske vi hadde ulv i nærområdet!

Ja. Kan du fatte og begripe hvorfor våre forfedre prøvde å utrydde den. Ulven er jo så spennende!

Anonymkode: fffe1...06c

Skrevet

Så sprøtt, jeg så ulv i går 😳 Dette var også i skogen, men ganske nært sivilisasjonen. Hadde ikke med meg hund da, men den holdt seg på avstand og vi gikk hver vår vei. Er det ulveår i år eller noe? 

Anonymkode: 42cbc...74a

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Sunn fornuft å respektere rovdyr nok til å komme seg bort.

Anonymkode: 38bda...70e

Ja det er det. Men det er ikke så sunn fornuft å være livredd for ulv,  i og med at de ikke er farlig for mennesker

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere som alltid sier «nyt synet», vet dere hvordan det er å være livredd ulven og ha den i nærmiljøet? 

Nei egentlig ikke. Jeg vet at det er noen som er livredd for å gå igjennom bydeler i Oslo med mange mørke mennesker, men jeg har aldri kjent på den frykten så jeg har vanskelig for å relatere.

Det er noe eget med store rovdyr, men jeg har mer respekt for bjørn - spesielt binne med unger. Jeg har vært på fjellet og kjent på følelsen av at alle dyrelyder plutselig ble stille og en unghund som nektet å gå videre. Da dro vi hjem.

Anonymkode: 1d521...3e7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ulver er smarte nok til å ikke kødde med mennesker. Jeg har ikke møtt ulv, men elg, rådyr og rev. Alle har løpt i motsatt retning så fort de ser meg og hunden. Ulver vil nok trekke seg unna de også, om vinden blåser riktig vei så stikker de før du ser dem.

Jeg er egentlig mer redd for å bli trampet ihjel av elg. Planteetere som går i forsvar er skummelt!

Anonymkode: 9383d...4a7

Skrevet

Jeg har møtt elg og, og den ble stående den løp ikke, det måtte jeg gjøre.

Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke en ulv skal kunne angripe et lite menneske når det stadig tar store sauer osv? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så sprøtt, jeg så ulv i går 😳 Dette var også i skogen, men ganske nært sivilisasjonen. Hadde ikke med meg hund da, men den holdt seg på avstand og vi gikk hver vår vei. Er det ulveår i år eller noe? 

Anonymkode: 42cbc...74a

Hvor i landet? 

Skrevet

Skulle gjerne hatt ulv der jeg bor....

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har møtt elg og, og den ble stående den løp ikke, det måtte jeg gjøre.

Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke en ulv skal kunne angripe et lite menneske når det stadig tar store sauer osv? 

De elgene jeg møter står ofte og glor en stund før de snur og går en annen vei. Så vidt jeg vet ser de ikke spesielt bra så jeg tror de må ta seg en ekstra kikk for å se hva det er som nærmer seg. Det betyr ikke at de står og forbereder ett angrep. Elgku med små kalver kan være litt skummelt, men da trekker man seg bare langsomt tilbake og sørger for å ikke befinne seg mellom ku og kalv. 

Sauer er ikke spesielt store og tunge. De har bare ofte mye ull. Dessuten er de et mye mer naturlig byttedyr for ulv enn mennesker. Ulveangrep på mennesker kan man begynne å bekymre seg for når det er snakk om en større flokk og det evt. er mangel på mat. Det er ikke normalen. 

• Liker 1
Skrevet

Gi deg en klapp på skuldra over at du har fått sett noe som er de færreste får sett.

Anonymkode: f3c59...0ee

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde forsøkt å holdt hundene i sjakk/forhindret angrep hvis noe kunne brygge seg opp til uro,
men ellers, om jeg var alene; stått rolig og møtt blikket til ulven...og kjent på rikdommen jeg var en del av
i noen sekunder. Har hørt at en skal holde munnen igjen og ikke vise tenner, for det blir som snerring
og utfordring på ulvespråk og det vil jeg jo ikke legge opp til.  :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...