Gå til innhold

Hva skal man gjøre om man ser en ulv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal man gjøre om man ser en ulv når man går tur i skogen med hunder?

Anonymkode: b5af1...575

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Varsle din lokale nyhetskilde, kanskje du havner i avisa.

Skrevet

Skyte den

Anonymkode: 2d9bc...3f5

Skrevet

Meld deg inn i;

Se, Nyt og HOLD KJEFT-klubben ❤️

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Nyte synet, det er en sjelden hendelse 

Anonymkode: 83e6d...c6d

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet

Men kan ikke ulven gå til angrep på hundene?

• Nyttig 1
Gjest vintersolverv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men kan ikke ulven gå til angrep på hundene?

Det kan den ja. Men hva man skal gjøre med det vet jeg ikke. Skremme den bort før det skjer kanskje?

Skrevet

Sjansen for at du opplever dette er ekstremt liten. Ulver er sky. Går du tur i områder det er ulv, så hold hunden din i nærheten. 

Anonymkode: 1ffe7...c72

• Nyttig 1
Skrevet

Her jeg bor er det forholdsvis mye ulv, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt angrepet på tur. De hundene som blir tatt har enten vært jakthunder eller hunder som har stukket av. Altså hunder som har vært langt unna eier. Min forholdsregel er at jeg alltid har hunden i bånd eller langline. Og selv om jeg går mye tur i skogen, og av og til ser spor, har jeg aldri opplevd at den/de har kommet så nær at jeg har sett den/dem. Jeg har imidlertid opplevd at hunden har reagert og vil snu og da har jeg gjort det (De fleste hunder reagerer helt annerledes på store rovdyr enn på annet vilt). 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Er jo bra å ha med hund. Da går jo ulven evt etter hundene og du kan komme deg vekk.

Anonymkode: 38bda...70e

Skrevet

Hold hunden nært deg så er begge trygg

Anonymkode: 1d521...3e7

Skrevet

Nyt synet og hold kjeft om det...

• Liker 4
Skrevet

Dere som alltid sier «nyt synet», vet dere hvordan det er å være livredd ulven og ha den i nærmiljøet? 

Anonymkode: 96eff...976

• Liker 2
Gjest vintersolverv
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dere som alltid sier «nyt synet», vet dere hvordan det er å være livredd ulven og ha den i nærmiljøet? 

Anonymkode: 96eff...976

Er du redd ulven for deg personlig? Er du redd hunder også?

Skrevet

Unngå å løpe etter den.

• Liker 1
Skrevet

Har ulv i nærmiljøet selv, går ikke rundt og er livredd av den grunn.

Anonymkode: 7f161...c44

• Liker 2
Skrevet

Forte deg å ta bilde av den før den blir skremt og springer sin vei. Ikke del bilde med noen, finnes tullinger som vil skyte ulver.

• Liker 5
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jo bra å ha med hund. Da går jo ulven evt etter hundene og du kan komme deg vekk.

Anonymkode: 38bda...70e

Ja, ulver dreper som kjent millioner av mennesker hvert år, så det er viktig å være redd 🙄

Sannsynligvis har flere mennesker blitt drept i ekornrelaterte situasjoner enn av ulv.

Anonymkode: c6d6f...8b9

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, tøydokka said:

Forte deg å ta bilde av den før den blir skremt og springer sin vei. Ikke del bilde med noen, finnes tullinger som vil skyte ulver.

Et slikt utsagn vitner om ett menneske som ikke har vært i nærheten av en ulv. Jeg har hatt ulv på gården hvor den har vært ute etter sauene mine som gikk ute i innhegningen rett ved siden av sauefjøset, og hadde jeg hatt gevær da så hadde jeg skutt ulven selv. Takk og pris ble den felt noen dager etterpå da den gjorde stor skade i en annen sauebesetning som også gikk på innmarksbeite rett ved gården de tilhørte. 

Når det kommer til hi sitt spørsmål har jeg hund og går mye tur med den, og som en forholdsregel så går den i bånd og er alltid tett til meg. Vi har møtt en enslig ulv, men det var en ung hannulv og han var mer forvirret og på let etter revir og var ikke aggresiv. Min hund hadde vist uvilje mot å gå uten at jeg tok hans adferd på alvor (dette var før vi fikk ulv på gårdsplassen), men nå hører jeg alltid på han hvis han viser motstand og vi snur. Han er heller aldri alene ute hjemme på gården da det er tilfeller i mitt nærmiljø hvor ulv har gått inn på gårdsplasser og vært ute etter hunden som har stått ute alene.

Anonymkode: fe000...384

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...