Gå til innhold

HPV viruset, og andre seksuelt overførbare sykdommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har tidligere bare hatt en partner, og vi var begge jomfru som bare hadde vært med hverandre. Jeg har altså ikke trengt å bekymre meg for sykdommer. Nå er det slutt og jeg har en mulig ny partner. Er det sånn at jeg med en gang jeg har sex med en annen mann som har hatt flere (ikke kjempemange men) partnere, så risikerer jeg å få kreft? Og andre ting, eller? 

Jeg er helt lost på hva slags risikoer man lever med i en datingfase. Opplys meg 🙈

Går alt bra ved bruk av kondom? 

Sorry føler meg litt dumt, men blir takknemlig for svar. 

Anonymkode: 10703...94a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer. For hver nye partner øker faren for hpv viruset med 10 %.

Anonymkode: 0b19f...38d

• Liker 1
Skrevet

Nesten alle får hpv virus i løpet av livet,  de fleste typene er ikke kreftfremkallende. Kondom er ikke helt sikker for å unngå hpv viruset. Men du kan ta vaksine mot hpv/kreft😊 les deg opp litt. 

• Nyttig 2
Skrevet

Ta vaksinen før du har sex med han. Og om du har hatt det så ta likevel vaksinen. 
Det koster 5000 for 3 doser men det er anbefalt. 
Du får ikke kreft. Men om du blir smittet av HPV viruset vil kroppen ordne opp selv i 90% av tilfellene. Etter lang tid med HPV kan du utvikle celleforandringer. Og det i seg selv trekker seg også tilbake av seg selv. Men om det ikke gjør det og det blir grove celleforandringer kan du fjerne en del av tuppen på livmorhalsen. Men det er en lang vei dit, og det tar mange år før HPV utvikler seg til celleforandring. Kun 10% får det. 
Det er anbefalt å sjekke seg hvert 5 år, og det sier litt om hvor lang tid det tar. 
Jeg for min egen del sjekker meg en gang i året. 

Anonymkode: 40908...727

Skrevet

Kondom må du bruke hver gang du skal ha sex. Det beskytter mot kjønnssykdommer og graviditet. Du er ganske trygg fra kjønnssykdommer om du bruker kondom, men kjønnssykdommer kan også smitte under foreplay før man har rukket å ta på kondomen. Så 100% trygg er man aldri. 

Det er viktig å snakke med de du vurderer å ha sex med om sist de testet seg for kjønnssykdommer og hvis det ikke er nylig at de tester seg nå.  Det skal man gjøre etter hver nye partner, og mellom hver partner. Det er gratis å teste seg for kjønnssykdommer og kan gjøres hos fastlegen eller på helsestasjon. I Oslo finnes olafia klinikken for voksne og sex og samfunn klinikken for ungdom.

Blir du smittet av kjønnssykdom så må det gå to uker etyer samleie før det kan dukke opp på test. Tester du deg før kan du få falsk negativ test. 

Det er ikke stor risiko for å få kreft, kun 10% av de som får et HPV virus får et av HPV virusene som kan gi kreft. Det finnes flere hundre forskjellige HPV virus og legene anslår at 80-90% personer vil få et HPV virus gjennom livet. I det fleste tilfeller forsvinner viruset av seg selv, mens i andre tilfeller kan viruset gi kjønnsvorter, og i sjeldnere tilfeller kreft. 

Det er viktig å beskytte seg mot kjønnssykdommer, men så lenge du alltid bruker kondom og snakker med sexpartner om testing og det å ikke ligge med andre enn hverandre så har du gjort det du kan for å være beskyttet. Sex skal nytes og ikke bekymre seg over :)

Anonymkode: 8e89e...c34

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ta vaksinen før du har sex med han. Og om du har hatt det så ta likevel vaksinen. 
Det koster 5000 for 3 doser men det er anbefalt. 
Du får ikke kreft. Men om du blir smittet av HPV viruset vil kroppen ordne opp selv i 90% av tilfellene. Etter lang tid med HPV kan du utvikle celleforandringer. Og det i seg selv trekker seg også tilbake av seg selv. Men om det ikke gjør det og det blir grove celleforandringer kan du fjerne en del av tuppen på livmorhalsen. Men det er en lang vei dit, og det tar mange år før HPV utvikler seg til celleforandring. Kun 10% får det. 
Det er anbefalt å sjekke seg hvert 5 år, og det sier litt om hvor lang tid det tar. 
Jeg for min egen del sjekker meg en gang i året. 

Det er anbefalt å sjekke hvert 3. år.

Skrevet
Rødstrupa skrev (13 minutter siden):

Det er anbefalt å sjekke hvert 3. år.

Stemmer ikke. Hvert 5. år er det nå hvis man er HPV-negativ. 

Anonymkode: 2d862...53e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer ikke. Hvert 5. år er det nå hvis man er HPV-negativ. 

Anonymkode: 2d862...53e

Beklager, du har rett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ta vaksinen før du har sex med han.

Støtter å ta vaksinen, Gardasil.  Tre doser. De som er født etter 1990 får den andre hpv vaksinen i skoleprogrammet men den dekker bare noen av hpv virusene. Gardasil er mye mer dekkende, men dyr. Verdt å nevne at man betaler per dose så 5000 delt på 3 og ikke alle 5000 på en gang. 

Men det tar 6 mnd å ta hele vaksinen så kanskje litt sent for ts å ta den hvis hun vil ligge med en gutt nå. Uansett anbefaler å ta den enten hun har sex før den tid eller ikke. Ts er du ung så snakk med moren din hun vil helt sikkert betale vaksinen for deg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei jeg har tidligere bare hatt en partner, og vi var begge jomfru som bare hadde vært med hverandre. Jeg har altså ikke trengt å bekymre meg for sykdommer. Nå er det slutt og jeg har en mulig ny partner. Er det sånn at jeg med en gang jeg har sex med en annen mann som har hatt flere (ikke kjempemange men) partnere, så risikerer jeg å få kreft? Og andre ting, eller? 

Jeg er helt lost på hva slags risikoer man lever med i en datingfase. Opplys meg 🙈

Du må roe deg litt ned mht den HPV-angsten. Det er et virus som finnes i mange varianter og som nesten alle får. Ofte skjer det ingen ting selv om du får det, men det kan føre til celleendringer, som kan gå over helt av seg selv, men av og til gjør de ikke det og da må du opereres (koniseres), hvis ikke kan det utvikle seg til kreft. For å unngå farlige celleendringer så kan du leve i sølibat eller så kan du vaksinere deg og ta jevnlige celleprøver. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Livet er risikabelt i større eller mindre grad. Jeg mener at det at menn er opptatt av prevensjon/beskyttelse mot sykdommer/uønsket svarngerskap/egen og partners helse er i seg selv viktigere enn antall partnere og fare for kreft ved HPV. Du burde sile menn etter deres holdninger til prevensjon. Når det gjelder HPV-viruset har vaksine vist seg å være veldig effektivt. Det er kun noen få hundre hvert år som får livmorhalskreft, mens 70-80% av kvinner har viruset i løpet av livet. Grunnen til at de ikke vet hvor mange menn, er fordi ikke menn sjekker seg.

Endret av Helene1982
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Støtter å ta vaksinen, Gardasil.  Tre doser. De som er født etter 1990 får den andre hpv vaksinen i skoleprogrammet men den dekker bare noen av hpv virusene. Gardasil er mye mer dekkende, men dyr. Verdt å nevne at man betaler per dose så 5000 delt på 3 og ikke alle 5000 på en gang. 

Men det tar 6 mnd å ta hele vaksinen så kanskje litt sent for ts å ta den hvis hun vil ligge med en gutt nå. Uansett anbefaler å ta den enten hun har sex før den tid eller ikke. Ts er du ung så snakk med moren din hun vil helt sikkert betale vaksinen for deg 

Det er aldri for sent å ta vaksinen. Ts kan f eks bli smittet med ufarlige hpv, men vaksinen beskyttes mot 16 og 18 hverfall, det som kan gi celleforandring. 
Jeg har hpv men ikke 16 og 18, hatt samme mann i 20 år. Det kan ligge latent i årevis før man kan få det, og det kan forsvinne igjen og komme tilbake. Derfor ble jeg anbefalt vaksinen som jeg holder på å ta nå. 

Skrevet
Helene1982 skrev (26 minutter siden):

Livet er risikabelt i større eller mindre grad. Jeg mener at det at menn er opptatt av prevensjon/beskyttelse mot sykdommer/uønsket svarngerskap/egen og partners helse er i seg selv viktigere enn antall partnere og fare for kreft ved HPV. Du burde sile menn etter deres holdninger til prevensjon. Når det gjelder HPV-viruset har vaksine vist seg å være veldig effektivt. Det er kun noen få hundre hvert år som får livmorhalskreft, mens 70-80% av kvinner har viruset i løpet av livet. Grunnen til at de ikke vet hvor mange menn, er fordi ikke menn sjekker seg.

Etter at vaksinen kom har det ikke blitt registrert livmorhalskreft faktisk. Altså for de som har tatt vaksinen 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter at vaksinen kom har det ikke blitt registrert livmorhalskreft faktisk. Altså for de som har tatt vaksinen 

Som er helt fantastisk!

• Liker 1
Skrevet
Anjatapinjata skrev (2 timer siden):

Nesten alle får hpv virus i løpet av livet,  de fleste typene er ikke kreftfremkallende. Kondom er ikke helt sikker for å unngå hpv viruset. Men du kan ta vaksine mot hpv/kreft😊 les deg opp litt. 

Men hpv er ikke kreft. Jeg har hpv på tredje året og legen sier jeg kan ta det knusende med ro. 

Anonymkode: 50c2f...903

Skrevet
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Som er helt fantastisk!

Men for sent å ta vaksinen om man allerede har hatt hpv. Dette gjelder for helt unge jenter. Helt glimrende at tallene går ned for unge jenter grunnet vaksinen❤️ Skulle tenkt på dette for 30år siden også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tull. 300 får påvist livmorhalskreft hvert år og 100 av dem dør. Vaksine er falsk trygghet! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men for sent å ta vaksinen om man allerede har hatt hpv. Dette gjelder for helt unge jenter. Helt glimrende at tallene går ned for unge jenter grunnet vaksinen❤️ Skulle tenkt på dette for 30år siden også. 

All kreft som kan unngås eller oppdages tidlig er bra. Men man kan ta vaksinen selv om man ikke er ungdomsskoleelev. Jenter og gutter får tilbud om vaksinen i 7. klasse. Grunnen til at man er restriktiv med vaksiner til folk over 45, er at man tenker at det er for kostbart i forhold til hvor mange år man har igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tull. 300 får påvist livmorhalskreft hvert år og 100 av dem dør. Vaksine er falsk trygghet! 

Sjekk alderen på de som får og dør av livmorhalskreft årlig og sammenlign med nåe vaksineprogrammet startet.

Skrevet
Helene1982 skrev (5 minutter siden):

All kreft som kan unngås eller oppdages tidlig er bra. Men man kan ta vaksinen selv om man ikke er ungdomsskoleelev. Jenter og gutter får tilbud om vaksinen i 7. klasse. Grunnen til at man er restriktiv med vaksiner til folk over 45, er at man tenker at det er for kostbart i forhold til hvor mange år man har igjen.

Enig😊 En lege sa til meg at for oss eldre enn disse unge jentene som da har hatt hpv, ikke er noe poeng i ta vaksinen. Derfor blir vi over 26år sjekket hvert 3år. Hpv i seg selv er ikke farlig. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...