Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ta S2 eller R1 for å oppfylle fagkravet til studiet jeg ønsker å søke. Har 1P og S1 (gammel læreplan) fra før av, og må altså ta S2 eller R1 etter ny læreplan som privatist. Noen som kjenner til fagene og kan anbefale hvilket alternativ som er enklest?

Anonymkode: f05cc...f12

Skrevet

S2 er enklest, men det har jo litt å gjøre med hva du skal studere også da. R-matte er jo realfag, mens S-matte er samfunnsfag. Skal du studere økonomi ville jeg tatt S2.

Anonymkode: 93253...09b

Skrevet

Etter lk20 (den nyeste læreplanen) er det enklere å ta R1 enn s1 og s2. 

Før lk20 var det større vanskelighetsgradsforskjell på R og S enn det er nå. Nå er det temaene som er ulike, men nivået er nesten likt. 

Jeg ser nå at du har S1 fra før. Da blir det jo litt hipp som happ. Så jeg ville valgt utifra hva du skal studere, slik at du får temaer du får bruk for i videre studier. S dersom du skal gå økonomi eller andre ssø-fag. R dersom du skal studere realfag. 

Anonymkode: c1d2f...e19

Skrevet

Spørs hva slags matte du kommer til å få på videre studier.

Anonymkode: 4f391...216

Skrevet

Som nevnt over her var det forskjell på vanskelighetsgrad mellom S1+S2 og R1 i den gamle læreplanen(før lk20) - altså at R1 var vanskeligere, og det var enklere å ta S1+S2 enn R1 om studiet man skulle inn på ikke krevde R2.

Nå har derimot pensum tilnærmet helt lik vanskelighetsgrad, men selve pensumet er litt forskjellig.

Siden du har S1 er det det samme om du tar R1 eller S2, men jeg tror(?) R1 har pensum om vektorer, noe som S2 ikke har. Det er mulig jeg tar feil her altså. Det vil si at om du f eks skal studere informatikk, så vil jeg anbefale R1 pga vektorregning. Vektor- og matriseregning er sentralt innen diverse programmering- og algoritmeemner på høgskole/universitet, da vektorisert kode er noe du garantert kommer borti.

Med andre ord: Informatikk? Ta R1.

Noe annet som krever S1+S2 eller R1? Ingen forskjell.

Anonymkode: 65df7...5fb

Skrevet

Har du ikke tatt T matte vil jo R1 kreve at du skaffer deg ganske mye kunnskap. Det blir litt som R1 + litt til. Du kan jo ta en titt på pensum og se hva du føler du husker fra før og avgjøre ut fra det. 

Anonymkode: 485b8...7d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...